kuilgras slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:50

montilove schreef:
Dus het is niet zo slecht voor paarden @ariebren

Hoe hoger het vochtgehalte hoe meer boterzuur er wordt aangemaakt in het conserveringsproces. Een paard kan boterzuur slecht tot niet verteren en krijgt er allerlei (vage) klachten van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:51

Daarom ben ik voor puur hooi, wil zo min mogelijk afvalstoffen en troep in mijn paard. :)

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:52

Ik heb net hooi gepakt daarnaast kuilgras waarvan ik zeker wist dat het kuilgras was en daarnaast datgene wat ik aande paarden had gegeven en dat leek totaal niet op kuilgras dus ik denk dat het voordroog is wa ik had gegeven.

montilove

Re: kuilgras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 21:55

Maar is voordroog goed?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:56

Beter dan kuil. :j

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:00

voordroog is prima, miss moet je alleen qua krachtvoer wat uitkijken want mijn ervaring is dat ze van voordroog sneller te vet worden dan van hooi.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:04

barbar schreef:
voordroog is prima, miss moet je alleen qua krachtvoer wat uitkijken want mijn ervaring is dat ze van voordroog sneller te vet worden dan van hooi.

Is dat dan ook hooi of voordroog van het zelfde land geweest ??

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:05

ja.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:12

montilove schreef:
Maar is voordroog goed?

Nee, maar een stuk minder erg dan kuil.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:15

Ik heb een aantal weken geleden hooi gevoerd omdat het me in de weg lag, normaal voer ik altijd voordroog.
Ik merkte zichtbaar dat mijn paarden het er minder goed op deden en in gewicht af aan het vallen waren.
Nu weer kuil en het gaat weer beter.
En het hooi komt van het zelfde land en zelfs uit een zelfde oogst als het kuil dat ik nu voer.

En voor topic starter:
Voordroog is goed om te voeren, houd even in de gaten of ze op gewicht blijft anderz zou je iets kunnen minderen in verhouding met hooi.
Ik voer al 15 jaar voordroog (grote en kleine vierkante pakken) en heb nooit problemen gehad met mijn paarden.

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:17

oke die van mij krijgt in elk geval al geen krachtvoer

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:19

Kuilgras hoeft zeker niet slecht te zijn het hangt er wel vanaf wat voor kuilgras je voert.
De kuil die wij nu hebben liggen is prima te voeren voor paarden, volgens de DA die er naar gekeken, gevoeld en aan geroken heeft veel beter dan hooi, want daar kan stof in zitten en dat zit hier niet in. :n
Onze kuil is niet te vergelijken met de kuil die menig mens in zijn hoofd heeft als koeienkuil onze kuil ziet er uit als voordroog, ruikt als voordroog, super spul geen gras dat maar een dag op het land gelegen heeft, als wij kuilen dan ligt het zeker een paar dagen of het moet vreselijk warm zijn, maar dan is het na een dag ook bijna hooi. :=
De kuilgras van maar een dag op het land (en dan bedoel ik niet met goed weer, maar gewoon het algemeen) dat is ouderwets tegenwoordig zie je volgens mij weinig meer van die natte stinkende prut zooi.
Wbt het vet worden van het 1 of het ander dat hangt er net vanaf wanneer het gewonnen is, een 1e snee hooi daar worden ze vetter van dan een 3e snee voordroog. ;)

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:20

Maar het hooi bij ons zit vol schimmel en ik mag geen andere pak openen dus moet maar voordroog want da is altijd beter als beschimmeld hooi

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:21

Heb jij de paarden aan huis of staan ze op pensionstal of manege ??

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:22

montilove schreef:
Maar het hooi bij ons zit vol schimmel en ik mag geen andere pak openen dus moet maar voordroog want da is altijd beter als beschimmeld hooi

Als je zulke zooi aan je paard moet voeren zou ik een andere stalling zoeken, want dat is vragen om luchtweg problemen.
De voordroog is dan veel beter al zou ik met zo'n mentaliteit van de stalhouder wel opletten of daar ook geen schimmel in zit.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:23

ben je pas overgestapt van hooi naar voordroog? want dan moet je idd even op de hoeveelheid letten, qua droge stof zeggen ze dat je meer voordroog moet geven, maar qua voedingstoffen zou ik minder geven.

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:27

@mnkortleve Maar dat moet van mijn vader en dat vind ik stom ( mijn pony staat gewoon thuis) maar morgen maak ik gwn een andere pak hooi open dan luister ik maar niet haha Krijgen ze ook nog een beetje hooi

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:28

@barbar ja dit is de eerste dag dat ze het krijgen

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:38

montilove schreef:
@mnkortleve Maar dat moet van mijn vader en dat vind ik stom ( mijn pony staat gewoon thuis) maar morgen maak ik gwn een andere pak hooi open dan luister ik maar niet haha Krijgen ze ook nog een beetje hooi

Ik snap dat je vader het misschien zonde vind om een pak hooi weg te gooien, maar als je hem nu verteld dat je paardje daar longproblemen van kan krijgen en dat de rekening van de DA vele malen hoger zal zijn dan dat ene pak hooi dan begrijpt hij misschien wel wat je bedoel.

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:39

Ja klopt maar die ene pak hooi geeft hij maar aan z'n koeien haha

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:41

Vaak zit er op voordroog wat schimmel, pluk dat schimmel hooi eraf.
De rest is goed.
Die schimmel ontstaat door de katten die er overheen klimmen en kleine gaatjes maken in het plastic.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:44

Ik vind voordroog beter dan hooi. Hooi is zo droog, voordroog wat vochtiger. Dat is beter voor de luchtwegen, maag, ect :) Vertelde de eigenaar mij (ja wij voeren voordroog ;) )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:21

Buiten dat de meeste paarden het voordroog (mits goed verpakt en gewonnen) beter eten dus lekkerder vinden, is het ook een stuk goedkoper.
Nadeel is weer dat je niet door het plastic heen kan kijken en je dus af en toe een baal kan tegen komen die niet zo best is, denk aan schimmel.
Is dat een klein stukje, dan haal je dat er gewoon uit, maar zit het door de hele baal kan je het eigenlijk niet voeren aan een paard.
Zorg dus dat je een goede afspraak hebt met je leverancier!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:27

Bij mij lopen zowel koeien als paarden en we hebben zowel voordroog als de echte kuil (overigens vind ik dat zure soms naar een rotte bierlucht ruiken en je krijgt de geur moeilijk van je lijf en kleren).
Ik heb liever niet dat de paarden het eten maar soms pikken ze er dus wel iets van mee ja en als ze het teveel krijgen resulteert dat in gore staarten en rondvliegende poep :')
Oftewel de echte kuil is niet echt bevorderlijk voor je paard nee.
Ze vinden het wel heerlijk trouwens, soms krijgen ze als cadeautje een plukje, zolang ze niet teveel krijgen zit het wel goed.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:29

Ik vind voordroog ideaal, heb geen hoestende paarden meer, hooi hoeft niet natgemaakt te worden, ze eten het makkelijk en mijn paarden houden beter het gewicht vast zonder al die bikstroep.

Kuil eten ze moeilijker en moeten ze echt aan wennen, vaak paarden gezien die er van aan de dunne gingen. Je hebt alleen.minder snel magere paarden omdat er meer in zit qua voeding.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 02-11-12 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt