osteo-, fysio-, homeopaat, kruiden, handopleggers... ?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:15

sanne83 schreef:
Waarom of/of en niet en/en? (en dan heb ik het over fysio/chiro/osteo). Chiropractors zijn bijv. ook altijd dierenarts.

Juist bij chronische problemen en bij schade aan gewrichten en banden is het een goed idee om ook het hele lijf te behandelen en te bekijken of je het bewegingspatroon van het paard weer kan normaliseren.
Neemt niet weg dat je ook de aangedane plek moet behandelen (met ontstekingsremmers bijv. ).

Ik ben heel benieuwd wat men denkt dat er mis kan gaan als je gaat kraken bij bijv. kissing spines?

Ik vind het weer shockerend te horen dat "kraken" er niet zachtzinnig aan toe gaat, dat hoort niet en is ook echt niet nodig :n

Ik heb zelf een afwijking aan de rugwervels en mag in geen geval worden gekraakt omdat er dan een groot risico is dat er zenuwen klem komen te zitten. Ik kan mij voorstellen (weet het niet, maar lijkt me) dat het kraken op de eerder omschreven manier bepaald niet risicoloos is met een afwijking aan de wervels. Zoals focussed ook al noemt zal het niet de eerste keer zijn dat (bij mens en dier) ernstige schade wordt veroorzaakt door het kraken. Daar word alleen weinig over gerept. Je hoort altijd alleen de succesverhalen. En wat betreft en/en... ik denk dat eerst de oorzaak van het probleem moet worden bekeken, indien nodig doorgelicht moet worden en dan met een gerichte behandeling kan worden gestart, wil je exact weten waar je mee bezig bent. Idd... je kunt er niet in kijken.,

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:24

Als je het over de duivel hebt... Heb m'n boek "Trick or Treatment, Alternative medicine on trial" van S. Singh en E. Ernst binnen. Verhelderend en super interessant!! Is maar €10 euro bij Bol, wel Engels.
Behandelt oa acupunctuur, homeopathie, aromatherapie, reflexologie, chiropraxie en kruiden medicatie (en nog heel veel meer). Met een open blik (een van de schrijvers is 's werelds eerste alternatieve professor) geschreven, dus voor en tegenstanders bij elkaar. De gids tot wat ECHT werkt en wat definitief naar de wereld van de kwakzalverij worden verwezen.

vuurneon

Re: osteo-, fysio-, homeopaat, kruiden, handopleggers... ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:28

Wat ik mij vooral afvraag bij de alternatieve sector; behandel je het paard of de eigenaar? Wie wordt er beïnvloed?

(Handoplegging of healing geloof ik totaal niet in, dat is pure geldklopperij. Gewoon valse hoop en de eigenaar bespelen. Dat kan ik zelfs nog := )

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:36

Ik ben voor 1 van mijn pony's juist een 'alternatief' gaan zoeken omdat mijn ervaringen met de VA slecht waren. Lange onderzoeken, veel geld kwijt, geen oplossing, paard ongelukkig en vervolgens maar overstappen op symptoombehandeling in plaats van zoeken wat er nu aan de hand is.
Laatst weer een VA erbij gehad vanwege klein probleempje, die begon weer met verhalen waar niets te doen mee was. Uit onderzoeken bleek niets raars te zijn.

Moeten zeggen dat je het dan snel beu wordt hoor. En begrijp me niet verkeerd, is er iets waar ik denk dat ik een VA voor nodig heb (koliek, slokdarmverstopping etc), dan wordt er gelijk gebeld.
Maar niet meer bij zere spieren, lichte kreupelheid of rugproblemen, daar wordt mij veel te veel aan symptoombestrijding gedaan. Dan laat ik eerst spieren checken door een masseur of komt er een fysio aan te pas.

Andere 'alternatieve' wijzen heb ik niet veel ervaring mee, maar ieder voor zich toch?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:45

Alternatieve sector bij dieren is sowieso hier en daar dubieus. Zeker omdat de eigenaar een beslissing maakt over het dier. Persoonlijk vind ik dat het onthouden van reguliere medische zorg bij dieren veel zwaarder gestraft mag worden.

Mooney: helaas is er heel vaak gewoon niks anders te doen dan symptoom bestrijding. De wetenschap kent meer vraagtekens dan antwoorden. Waarom zou een alternatief therapeut zonder gedegen (universitaire) opleiding wel deze antwoorden weten? En als ze dat weten waarom wordt het dan niet opgenomen in de reguliere zorg... Omdat deze alternatieve behandelingen vaak allemaal berusten op een placebo effect, waar men in de reguliere zorg geen genoegen mee neemt. Of ontestbare ideeën, zoals verkeerd stromende energiebanen, verkeerde trillingsfrequenties, beknelde aura's, chakra's en verkeerd lopende aardstralen. Zoals je ziet heeft iedere alternatieve therapie zijn eigen oorzaak van alle problemen... En daar ligt het probleem: welke is nu de waarheid? (En dat claimen ze allemaal :D )
Bewezen "alternatieve" therapieën worden bijv wel opgenomen in de reguliere zorg, zoals fysiotherapie. Mijn inziens valt zoiets dan ook niet onder alternatief.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:14

mooney schreef:
Ik ben voor 1 van mijn pony's juist een 'alternatief' gaan zoeken omdat mijn ervaringen met de VA slecht waren. Lange onderzoeken, veel geld kwijt, geen oplossing, paard ongelukkig en vervolgens maar overstappen op symptoombehandeling in plaats van zoeken wat er nu aan de hand is.
Laatst weer een VA erbij gehad vanwege klein probleempje, die begon weer met verhalen waar niets te doen mee was. Uit onderzoeken bleek niets raars te zijn.

Moeten zeggen dat je het dan snel beu wordt hoor. En begrijp me niet verkeerd, is er iets waar ik denk dat ik een VA voor nodig heb (koliek, slokdarmverstopping etc), dan wordt er gelijk gebeld.
Maar niet meer bij zere spieren, lichte kreupelheid of rugproblemen, daar wordt mij veel te veel aan symptoombestrijding gedaan. Dan laat ik eerst spieren checken door een masseur of komt er een fysio aan te pas.

Andere 'alternatieve' wijzen heb ik niet veel ervaring mee, maar ieder voor zich toch?

waarom moet symptoombestrijding slecht zijn? Als jij ontzettende rugpijn hebt, dan zul je blij zijn als er een pijnstillertje ingaat, wat in ieder geval de pijn wat verlicht. om maar een voorbeeld te geven. Dan kan een osteo en dergelijke er nog steeds bijgehaald worden om te voelen waar het probleem precies zit en blokkades los te maken. pijn veroorzaakt ook spierspanning, en dat maakt het probleem niet beter, integendeel.

Wat ik me soms afvraag, weet iemand die een osteo, fysio, chiropractor ook precies wat hij opbelt? dus wat hij vak en visie is? want de 3 zijn echt compleet verschillend. en waarom kies je voor de ene en wel of niet voor de andere bv?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:22

Dat is een hele goede Cemlys, kennis over bepaalde therapieën ontbreekt zo verschrikkelijk vaak.
Vraag aan 100 mensen wat homeopathie is en 90 antwoorden: "iets met kruiden en natuurlijk genezen" .... Als je ze dan vertelt wat het werkelijk is geloof meteen de helft al niet meer in de werkzaamheid omdat het een zo ver van de werkelijkheid staand idee is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:43

Klopt dat hoor ik nl ook veel in mijn omgeving, maar er is toch een duidelijk onderscheid tussen en alle 3 hebben ze een heel anders doel, ontstaan, visie,...
Wel zo interessant om er even in te verdiepen voor zij die dit nog nooit eerder gedaan hebben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:51

Degene die er nu bijkomt is zeker wel universitair geschoold, ik weet dat je daar veel over anatomie, fysiologie, voeding, huisvesting en verschillende ziekten (sorry voor de vage uitleg, ben er niet helemaal bij vandaag). Maar ze kijkt wel even verder dan de gemiddelde VA. Alternatief is misschien niet het goede woord, maar ze is geen regulier VA.
Wat mijn tegenzin bij de VA is, is dat degene die ik tegen ben gekomen door haast (of iets anders, ik gok maar) gewoon oogkleppen op kunnen hebben. Het antwoord ligt dan voor de neus en er wordt alleen gekeken naar uitslagen van onderzoeken.
Even voorbeeldje. Kreupele pony, uit onderzoek kwam welk been het was en voor de zekerheid bloed getrokken. Geen uitzonderlijke waarden. Zal waarschijnlijk wel een ontsteking zijn -> 2 weken niet uit de stal mogen komen (stalletje van 2x2.5 voor een Dpony), zelfs niet mogen stappen en ontstekingsremmer. Braaf gedaan, paard moet bij volgende bezoek gelongeerd worden en flipt hem compleet, rent eerst een half uur als een bezetene. Goed verklaard en rijden maar weer. Maand later weer mis.
Iemand anders ook even laten kijken (toevallig deze mevrouw), keek naar schouderspieren, hele gebied van schouder en schoft pijnlijk. Bleek mijn door een zadelpasservice aangemeten zadel compleet verkeerd te liggen. Problem solved.

Hier heb ik het dus niet over auras en dergelijke, in deze discussie wil ik me niet vermengen. Ik zou in dat soort dingen niet snel geloven, maar wil het niet van tafel schuiven zonder te weten wat het is.

Ik wil ook niet zeggen dat al deze mensen beter of gelijk zijn aan de VA, maar ik wil wel aandragen dat sommige mensen (zoals ik) door ervaringen misschien een andere aanpak hebben als ze voor een probleem staan dan gelijk een VA te roepen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:58

En dat bedoel ik precies met de beperkingen van de gewone geneeskunde, je ziet alles (anatomie, fysiologie,...) in aparte vakjes, maar linken worden niet heel diep gelegd. bij osteopathie bv worden die linken wel gelegd, zo leer je dat een probleem in een been niet specifiek door een trauma in een been hoeft te komen (pees, gewricht, spier, bot), maar ook het gevolg kan zijn van een probleem bovenin, rug/ bekken wat gereflecteerd wordt naar een been, of bij een mens met rugpijn kan de pijn ook uitstralen waardoor ze mank gaan lopen. door de verbanden van de spieren met elkaar of zenuwen kun je een heel ander inzicht krijgen. Osteo of chiropractor bv kan prima universitair geschoold zijn, kan ook prima tegelijk dierenarts zijn.
Wat voor alternatief iemand heb je er nu bij gehad? en waarom heb je die keuze gemaakt? specifiek of fysio/osteo of chiropractor? Want je geeft nu gewoon een vage beschrijving nl.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:11

Cemlys schreef:
En dat bedoel ik precies met de beperkingen van de gewone geneeskunde, je ziet alles (anatomie, fysiologie,...) in aparte vakjes, maar linken worden niet heel diep gelegd. bij osteopathie bv worden die linken wel gelegd, zo leer je dat een probleem in een been niet specifiek door een trauma in een been hoeft te komen (pees, gewricht, spier, bot), maar ook het gevolg kan zijn van een probleem bovenin, rug/ bekken wat gereflecteerd wordt naar een been, of bij een mens met rugpijn kan de pijn ook uitstralen waardoor ze mank gaan lopen. door de verbanden van de spieren met elkaar of zenuwen kun je een heel ander inzicht krijgen. Osteo of chiropractor bv kan prima universitair geschoold zijn, kan ook prima tegelijk dierenarts zijn.
Wat voor alternatief iemand heb je er nu bij gehad? en waarom heb je die keuze gemaakt? specifiek of fysio/osteo of chiropractor? Want je geeft nu gewoon een vage beschrijving nl.

Dat is precies wat ik bedoel :j Ik denk ook dat als dat minder zou kunnen worden, dat ze hun werk nog beter kunnen doen. Maar of het mogelijk is weet ik niet.
Ze is zöotechnisch ingenieur (heeft dus Dierwetenschappen gestudeerd, vragen kan ik beantwoorden, want dat studeer ik nu) die naast haar opleiding ook opleidingen en cursussen heeft gevolgd voor paarden sportmassage, accupressuur (al gebruikt ze dit minder dan de andere dingen) en gebruik maakt van APS therapie.
Zoals ik vertelde ben ik haar toevallig tegen het lijf gelopen. Vervolgens toen er weer wat mis was terug blijven komen omdat ze duidelijk kan uitleggen wat ze doet en hoe iets kan komen. Ze geeft ook duidelijk aan als de oorzaak moeilijk/niet te achterhalen is. Belangrijkste is dat mijn pony het goed doet op massage, vooruitgang heeft getoond.
Laatst zat hij niet lekker in zijn vel, had dunne mest. Ja, dan haal ik weer de VA erbij om even bloed te bekijken en mest te onderzoeken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:21

Liljebo, de ervaring die jij hebt, hebben velen andersom.... een hoop gerompslomp met de DA maar het probleem komt maar niet naar boven. Een behandeling van een osteopaat en het probleem is gevonden.
Een goede osteo of fysio zal als hij/zij dat denkt dat het probleem dieper ligt of iets anders is naar de DA verwijzen. En dat is iets wat bij veel DA's nog niet gebeurd. Liever een metacammetje erin dan kijken of het misschien een geblokkeerde wervel is..

Daarnaast vind ik sowieso osteo/fysio niet in dit rijtje passen.

Vraag ik mij dan ook af wat er zo moeilijk aan is om als je zo'n topic tegenkomt en de DA is nog niet genoemd(heb dat geloof ik nog nooit meegemaakt, maargoed), om dan zelf degene te zijn die de DA adviseert?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:30

Oh dat doe ik wel, hoor. :) Het valt mij alleen altijd op dat mensen soms heel erg lang worstelen met problemen en heel veel therapeuten e.d. erbij halen, terwijl nooit de oorzaak van het probleem is opgezocht.

Ik begrijp dat ook dierenartsen voor frustraties kunnen zorgen. Ik heb zelf erg lang met een pony gesukkeld waarbij ik IR en Cushing vaker noemde, maar de da dat niet erg waarschijnlijk achtte, gezien de aard van de problemen en de leeftijd (te jong voor cushing) en het beestje erg zomereczeem had, wat eigenlijk als reden voor alle problemen werd gezien.
Maar goed... alternatieve aanpak haalde ook 0,0 uit.
Beestje bleek paar weken geleden na kliniekopname dus toch ernstig cushing en leverschade te hebben,

Aan de andere kant... als een paard chronisch problemen heeft in het bewegingsapparaat, lijkt mij röntgen en evt ultrageluid toch de aangewezen manier om eerst helder te krijgen of er een oorzaak is voor dat probleem. Daar blijf ik bij :)
(heb ook ooit anders gedaan, maar ook veel spijt van gehad... goedgekeurd paard met vage problemen, kapitalen uitgegeven aan fysio en chiropraktor. Zelfs accupunctuur uitgeprobeerd, zadelpassers.. noem maar op..., bleek het paard een vergroeiing in de hak te hebben en door het overvragen van de vorige eigenaar -die dacht dat het dier gewoon af en toe eigenwijs was en van de instructeur het advies kreeg om het erdoorheen te rijden- ontstekingsprocessen in nek, rug en knieeen. )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:06

Ik denk dat we allemaal wel fouten maken op dit gebied.
Heb ik ook gemaakt... Paard over de kop geslagen... liep rechtsachter niet goed,..
DA erbij, ja zit in zijn benen haal er maar een osteo bij.
Osteo erbij, tot 3x toe alleen.... zijn heupen stonden scheef.
Na half jaar stunten met DA en Osteo en heel veel vlieguren met Haflinger-Air ..... :D :D
kwam ik iemand tegen die zei... zet maar in training bij ons
want hij kan een paard been voor been weer goed krijgen.
Terwijl iedereen tegen me zei... verkoop hem.. hij kan nooit meer wat.

Ik doe er nu alles mee, want doordat hij scheef stond en steeds niet goed recht werd gezet en mijn onkunde vwb de training
hebben ze hem met 1,5 maand werken aan de hand en longeren, achter weer sterker gemaakt en 1,5 maand vanaf 0 weer
opgeleid en hem geleerd dat lopen geen pijn doet, en dat het zadel geen pijn doet.

Ik rij er nu alweer vrolijk 5 jaar op rond en als ik naar mijn medemens had moeten luisten had hij nu als onhandelbare pony ergens in een hoekje gestaan.

Dus ik denk dat het inderdaad ook een stukje gezond verstand is wat erbij komt en natuurlijk niet te vergeten... een spaarrekening.

Dus ik denk dat als je beide vormen van onderzoek samenvoeg dat je een heel eind komt.

Handopleggng enz enz daar geloof ik niet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:41

Focussed, eens met je, maar als je je hoedt voor beunhazen.

Het babytje was overleden na een behandeling van een beunhazende craniaal sacrale therapeut, en aangezien therapeut een niet beschermde benaming is, ben ik nu bokt therapeut......

Genoeg wel goedopgeleide en belezen en beleerde alternatief genezers, alternatief is niets anders dan anders dan regulier....en binnen de reguliere geneeskunde ken ik door eigen ervaring ook helaas genoeg beunhazen.

Feitelijk ontbreekt het gewoon bij veel paardeneigenaren te veel kennis en die beunhaasjes maken elkaar gek....je zal maar op zo een stal staan met een club goedbedoelde mutsjes, die van alles zien maar niet weten wat ze zien......zelfs geen simpele beginnende onregelmatigheid in de gang en doorgaan met knuffelen en een lesgeefster die roept, geef die knol nu eens een keer flink op zijn flikker met zijn geëmmer!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:42

Russel , je hebt helemaal gelijk. Beunhazen zijn er overal, ook in het reguliere circuit.

Het gevaar schuilt inderdaad ook in de niet beschermde titels. Dit geldt op veel gebieden, zo ook bij de "hoefsmeden", "paardentandartsen" en "zadelpassers". Toevallig ben ik zelf ook dit allemaal. Namelijk erkend hoefsmid, erkend paardentandarts en erkend zadelpasser. (Ik ben namelijk erkend door mijzelf).
Maar ik zou mij niet aan je paard zijn hoeven, gebit of zadel laten komen, ik verwacht dat hij dan kreupel, tandloos en scheef is binnen no time :D .

Helaas zijn er een hoop mensen die claimen de waarheid in pacht te hebben en dankzij de niet beschermde titels faam maken tussen de (paarden)mensen.
Dit hele verhaal gaat idd dus ook gewoon op voor chiropractors, osteopaten en een hele hoop andere "alterneuten". Het kaf van het koren scheiden wordt zo verrekte lastig. En wat is het kaf en het koren, in een niet bewezen discipline? Wat is het verschil tussen een goede en een slechte homeopaat, aangezien zij beide een vak uitoefenen wat inmiddels bewezen onwerkzaam is (niet meer werkzaam dan een placebo)?
Lastige vragen...

Overigens is een scheiding tussen reguliere geneeskunde en alternatieve therapie (geneeskunde mag het eigenlijk niet heten) heel erg duidelijk.
"Onder alternatieve geneeswijzen vallen alle therapieën, geneesmiddelen en diagnostische handelingen waarvoor geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs van geneeskundige effectiviteit geleverd is, en die meestal niet aan medische faculteiten of officieel erkende paramedische opleidingen worden gedoceerd. "

Heel simpel samengevat: Alles dat bewezen werkt is regulier, alles wat niet bewezen is is alternatief.

Dan heb je nog een scheiding tussen alternatieve therapie en pseudowetenschap:
"Pseudowetenschap is de benaming voor een stelsel van opvattingen, uitspraken, of handelingen dat de toets van de wetenschappelijke methode niet doorstaat maar waarvan aanhangers toch beweren of insinueren dat het wetenschappelijk is."

pmagnetiseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:36

Beste allemaal,

ik ben zo'n "alternerneut", al noem ik mij liever magnetiseur. Ik behandel mensen en sinds kort ook paarden dmv mijn paranormale gave. Ik doe dit naast mijn reguliere baan en vraag 60 euro incl. BTW voor een behandeling op stal, excl. reiskosten. Als ik dat terug reken kom ik op 25 euro netto voor een uur werk. De metselaar die in zijn vrije tijd komt vraagt hetzelfde... Ik zal er nooit rijk van
worden, maar wat is mooier dan iemand van zijn pijn afhelpen? Geld is niet alles, maar ik vraag wel een vergoeding voor mijn tijd.

Een wonderdokter ben ik ook niet, want dan zou ik toch gebroken benen kunnen helen en mensen van kanker kunnen genezen. En toch heb ik al wat wonderen mogen aanschouwen welke door mijn tussenkomst (in ben enkel een schakel) zijn geschied. Ik kan u vertellen over een buurman die ik deze zomer behandelde. Hij liep al maanden op krukken; hij had last van zijn heup; voor de 2e keer want de andere kant had hem al een jaar in de ziektewet doen belanden. En ook nu ook al weer 3 maanden. Hij sliep 's-nachts niet en had last van zijn rug door het lopen met krukken. Hij was onbevooroordeeld, want hij wist niet eens dat ik dit deed. Ik heb hem eenmalig behandeld; de volgende dag zei hij sinds lange tijd niet zo goed geslapen te hebben, had nagenoeg geen rugklachten meer en binnen 3 weken kon hij weer normaal lopen. Wel heeft hij de krukken nog gehouden omdat hij zich onzeker voelde totdat hij zijn behandelend arts had gesproken, maar ook dat was in augustus, terwijl ik hem in juli heb behandeld. Ruim minder dan het jaar dat hij in het vooruit schiet had.

Zo kwam ik bij een veulen dat op bokt stond en helaas heb ik haar niet volledig kunnen genezen; ik heb vooraf gezegd dat ik ging kijken wat ik kon doen. Wel kan ik u vertellen dat het veulen na de 2e keer letterlijk stond te shaken en dit werd ook opgemerkt door eigenaresse en haar vriendin. Na 4 behandelingen kon het dier wel normaal lopen en zag eruit pijn vrij te zijn. Dat was toen ik daar voor het eerst kwam zeker niet het geval. Enne deze behandelingen heb ik gratis uitgevoerd.

Bij een bekende springruiter in de buurt van mijn woonplaats heb ik een paard behandeld aan zijn rechtervoorbeen. Na 2 behandelingen liep het weer als een kievit.

Om het magnetiseren wat aan een groter publiek voor te stellen heb ik via een bokt een gratis actie gedaan. Er kwamen best veel reacties maar helaas niet uit mijn buurt. Toch kwam ik o.a. bij een hoefsmid met 5 paarden. Een shetlander met hoefbevangenheid was daarbij. Tijdens de behandeling bleef het dier maar malen zonder dat ze ueberhaupt iets te eten had. Een Belgische ruin en een merrie heb ik met succes kunnen behandelen. De eigeneresse zei in ieder geval dat de ze volgende dag kon merken dat ze beduidend beter liepen. Helaas maar 40% scoringspercentage na 1 keer behandelen, dus daarmee kom ik nog lager dan de beoogde 60% maar wel na 1 behandeling.. En ja ik zit er soms ook naast.

Bij de hoefsmid heb ik ook weer wat bijgeleerd over de anatomie van het paard en dat is prettig om duidelijk te maken wat ik voel, want ik kom niet uit de paardenwereld.

En met het boek van de kwakzalverij in de hand zal Focussed deze redelijk harde resultaten nog wel torpederen.
Ook ik merk dat er veel kaf onder het koren zit en kom daar als leek maar eens uit. En veel mensen laten zich heel makkelijk wat aan smeren, zeker aan het einde van hun zoektocht. En juist daarom verkoop ik ook helemaal niets. Ik geef ook toe als ik iets niet kan of dat men zich beter naar een (dieren) arts kan begeven. Dat is sowieso mijn advies om eerst een arts te raadplegen. Zij hebben er
immers voor geleerd.

En toch... zou ik mevr. Focussed graag uitdagen om een aantal paarden en of mensen met gebreken op een plaats te verzamelen voor een test. Je mag er zelf ook bij gaan zitten om het zelf te ervaren. Je mag er ook een gezond paard tussen stoppen. Ik hoef vooraf niet te weten wat er mankeert, mijn handen gaan vanzelf. Ik heb geen geheimen en laat graag zien hoe het werkt. Liever had ik dat bij TS gezegd, maar Zweden is mij net iets te ver... :D. Kraken doe ik niet; enkel handoplegging. Dus ik zou zeggen Focussed grijp je kans...

NB Om elk risico uit te sluiten mogen dit geen drachtige paarden zijn en het moet wel op 1 plaats zijn.

Als je meer over mij wil weten of een behandeling wil zien dan kun je die op mijn website bekijken.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:43

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:08

Ik ben ook voor dingen eerst regulier uitsluiten :j Toen mijn paard een aantal jaar geleden kreupel was haar eerst 2 weken weiderust gegeven. Toen was ze nog niet verbeterd en heb een uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen. Probleem bleek van hoog in het been of rug te komen. Foto's van haar knieën laten nemen en die waren perfect in orde. Toen op aanraden van de DA haar laten behandelen door een chiropractor en dat heeft haar uiteindelijk geholpen. Haar problemen komen o.a door haar bouw en manier van bewegen met gerichter trainen van spieren is ze wat anders gaan bewegen maar ik laat haar zodra ik het vermoeden heb dat het weer wat opspeelt behandelen door de chiropractor. Overigens heb ik wel voor een chiropractor gekozen die ook Da is waardoor ik uit kan gaan van voldoende basiskennis.

Voor kleine probleempjes probeer ik weleens wat kruiden etc.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 07:42

Ik denk zelf dat een goede samenwerking tussen d.a./therapeut/trainer de meeste kans van slagen heeft. Mando noemde die training.
Ik denk dat in een aantal gevallen niets resultaat heeft, als het paard per definitie fout wordt getraind. Dan helpt geen da en peut, maar blijf je in een cirkel ronddraaien.

Ik zou zelf gaan voor de optie goed na laten kijken (door een gedegen paardenarts of nog beter... een paardenarts die tevens voor osteo of fysio heeft geleerd), indien wenselijk foto's of echo laten maken, opdat het probleem goed in beeld is en van daaruit de therapie bepalen (al dan niet osteo/fysio in samenhang met correcte bewegingstherapie)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:51

Pmagnetiseur: ik kom vanmiddag of vanavond even op je terug. Heb geen beschikking over een computer (of iig niet voor persoonlijke doeleinden) tot dan. En op de telefoon typt zo rot :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:56

liljebo schreef:
Ik snap het allemaal niet meer... maar misschien ligt dat aan mij.
Na het zoveelste topic te hebben doorgelezen met een paard met problemen en alle adviezen te hebben gezien voor alle mogelijke paten, wondertrainers en natuurgenezers en middeltjes, moet ik toch even mijn ei leggen :+

Waarom laten mensen niet eerst een paard gewoon goed doorlichten middels kreupelheidsonderzoek, aangevuld met röntgen en ultrageluid voordat ze met allerlei paten en middeltjes in de weer gaan
(en waarom wordt dit niet standaard geadviseerd hier)

Als een paard een ernstig probleem heeft in de rug of benen of wat dan ook, kun je er paten en wondermiddeltjes bijhalen tot je een ons weegt (en je beurs alleen nog maar gaten heeft) , maar dan gaat niets helpen.
Chiroprakters, ortheopaten, fysio's, natuurgenezers, homeopaten, accupuntuurs, handopleggers etc etc etc, kunnen er niet in kijken.

Waarom niet een paard gewoon nuchter eerst volledig doorlichten, het probleem localiseren en dan pas beslissen of en zo ja wie je erbij haalt, als je exact het probleem kent en weet wat er moet gebeuren.

Je ziet zoveel mensen die een hele rij aan specialisten raadplegen, manden vol geld kwijt zijn en vervolgens alsnog naar de kliniek moeten om te ontdekken dat het paard een zeer ernstig probleem heeft. Tegen die tijd grenzen ze vaak aan een faillisement. Want laten we eerlijk zijn... alles is stikduur en zo geweldig is de economie niet.
Slechts weinig mensen hebben een altijd groeiend geldboompje.

Ik heb het in het verleden ook gedaan hoor... veelal op advies... Chiropraktor, fysio, equitherapeut (is hier iemand die massage, chiropraktie, accupunctuur etc doet), glucosamine gebruiken etc etc(in beperkte mate, godzijdank... niet zoveel als je hier vaak leest). En ik ben er iedere keer mee op de koffie gekomen (en nee, het was geen lekkere koffie)
Uiteindelijk toch in de kliniek beland. Ik doe het nu niet meer en ik raad het iedereen af

Helaas heb ik nu ook weer een paard waarbij ik mijn bedenkingen heb. Kleine signalen, maar het paard laat zelfs bij ernstige koliek of een ernstige ontsteking nauwelijks iets tot niets zien. Grote signalen vallen dan ook niet te verwachten.
Ook ik kreeg advies fysio, misschien glucosamine proberen...
Ik doe het niet.
Het paard gaat eerst van alles naar de kliniek en wordt doorgelicht. Aan de hand daarvan kan ik beslissen of een peut of middel zou kunnen helpen. En eigenlijk lijkt mij dat de enige juiste methode.
Snap alleen niet dat ik dat niet eerder heb beseft en nog minder dat mensen werkelijk jaren bakken geld eruit gooien, zonder exact te weten wat het probleem is.
Uiteindelijk is dat toch stukken duurder dan een paard goed te laten doorlichten?

Ik kan niets anders doen dan mij volledig bij jou aansluiten. _/-\o_

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:01

Ik vind dat TS volkomen gelijk heeft. Naar mijn idee wordt er verkeerd om gewerkt. Eerst gaan we alles los laten trekken en daarna foto's maken. Waarom niet andersom?

Ik zou bij rug problemen eerst foto's laten maken. Al is het maar dat een osteopaat kan ZIEN wat hij lostrekt ipv blind aan ruggen te lopen trekken en misschien wel meer stuk maken dan nodig is. Het werken vanaf een foto lijkt mij ook voor hun wel zo prettig. Daarbij weet je zelf ook wat er mis is in een rug of been en kan je veel doelgerichter oplossen en ook bepalen wat voor persoon je erbij haalt. Tegenwoordig loopt de markt over van osteopaten, fysio's en nog vele andere met ieder een eigen (specialistisch) gebied

Bij enkel spierpijn e.d. zou ik wel over wegen om eerst een fysio aan de spieren te laten of gewoon eens een masage, maar wervels los halen doe ik nooit meer zonder foto

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:25

Ik ben het ook net TS eens.
Als je paard kreupel is ga je eerst naar de Dierenarts, eventueel dan door naar de Osteo/fisio/chiro..

Maar stel dat je rijd, en het voelt niet helemaal meer lekker en je hebt het idee dat er ergens een blokade is zou ik toch eerst naar de chiro gaan.

Nou heb ik ook goeie ervaringen met samenwerking daarvan. Bij 1 paard was duidelijk dat ie overal niet goed zat, iets met zijn spieren had, hoefkatrol 3,(ja hij liep niet kreupel en sprong nog minstens 70 cm) maar zo aan het einde van zn leven ging het helemaal niet meer. om te kijken of het nog goed kon komen is er nauw contact geweest tussen Marleen Noordhof (Chiropractor/fysiotherapeutisch) Fred Smit (DA) en Jan Zwart (hoefsmid). dat is heel fijn, want zo weet iedereen waar ie aan toe is en wat zijn of hun bevindingen zijn..

Nou moet ik wel weer eerlijk toegeven dat ik niet precies het echte verschil weet tussen Chiro, Fysio en Osteopaat, Stel dat ik een paard had (:+) zou ik voor dat soort dingen Marleen Noordhof erbij halen, omdat ik er van overtuigd ben dat zij goede dingen kan doen en fijne uitleg geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:33

Hoe voel jij dat er een blokkade is? Stel zijn voeten doen zeer, verkeerde smid...spier of pees...dat is iets wat een goed ge-oogde da toch beter ziet en met een foto uitsluitsel kan geven...

Is dat uitgesloten en is er scheefheid gecontsteerd, dan kan je een chiro gaan raadplegen, maar weten sommigen wel wie wat doet??

Sowieso een goed da is al heel erg belangrijk.