sanne83 schreef:Waarom of/of en niet en/en? (en dan heb ik het over fysio/chiro/osteo). Chiropractors zijn bijv. ook altijd dierenarts.
Juist bij chronische problemen en bij schade aan gewrichten en banden is het een goed idee om ook het hele lijf te behandelen en te bekijken of je het bewegingspatroon van het paard weer kan normaliseren.
Neemt niet weg dat je ook de aangedane plek moet behandelen (met ontstekingsremmers bijv. ).
Ik ben heel benieuwd wat men denkt dat er mis kan gaan als je gaat kraken bij bijv. kissing spines?
Ik vind het weer shockerend te horen dat "kraken" er niet zachtzinnig aan toe gaat, dat hoort niet en is ook echt niet nodig
Ik heb zelf een afwijking aan de rugwervels en mag in geen geval worden gekraakt omdat er dan een groot risico is dat er zenuwen klem komen te zitten. Ik kan mij voorstellen (weet het niet, maar lijkt me) dat het kraken op de eerder omschreven manier bepaald niet risicoloos is met een afwijking aan de wervels. Zoals focussed ook al noemt zal het niet de eerste keer zijn dat (bij mens en dier) ernstige schade wordt veroorzaakt door het kraken. Daar word alleen weinig over gerept. Je hoort altijd alleen de succesverhalen. En wat betreft en/en... ik denk dat eerst de oorzaak van het probleem moet worden bekeken, indien nodig doorgelicht moet worden en dan met een gerichte behandeling kan worden gestart, wil je exact weten waar je mee bezig bent. Idd... je kunt er niet in kijken.,