Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:56

Als het puur een haarprobleem is zou je ook biotine kunnen gaan bijvoeren. Naast hoefkwaliteitverbetering zorgt dat ook voor een goede vacht. Dat moet je echter wel langdurig geven voor resultaat. Scheutje lijnzaadolie dagelijks is ook geen gek idee denk ik.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 15:16

De kale plekken worden snel groter en meer, heb 2 foto's van voor het poetsen en van erna.
Ik heb 2 plekjes gevonden waar ze echt geschuurd heeft, die zien er een beetje geschaafd uit, voor de rest is het rustig.
Ook heb ik d'r manen goed uitgeborsteld, en flink in d'r vacht gewroet maar ben echt geen luis tegen gekomen.
Zag wel dat ze veel huidschilfers heeft, zowel in d'r vacht als in d'r manen.
Nu bedacht ik me, kan het niet hormonaal zijn?
De merrie is gedekt, en zwangere vrouwen hebben soms ook veel haarverlies...Ik gok maar wat.

Voor het poetsen:
Afbeelding

Na het poetsen:
Afbeelding

Gister waren er niet zoveel plekken, en waren ze ook kleiner.
Het breid zich nu uit naar voren, over d'r buikje.
Ben blij dat het lekker weer is nu, maar vind het maar een rare aandoening.
Ze is wel super fit, kwam vandaag nog keihard hinnekend en in volle galop aangerend, ze lijkt er zelf niet zoveel last van te hebben.

ikke_draver

Re: Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:33

als ik het zo bekijk lijken het wel mijt-plekken maar dan heel erg groot.
de mijne heeft wel zulke plekken maar veel minder en kleiner.

ik heb de DA laten komen en ik hen Neocidol gekregen om alles mee te wassen.
(ook dekens, borstels,dekjes en bonthalster )

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:23

lijkt idd op mijt of schurft. RIngworm lijkt het zo van achter de computer er niet op.
Had de dierenarts al gekeken?
Mijn shet had vorig jaar ook een aparte afwijking alleen langs zijn manen rand, bleek vorm van regenschurft. Alleen niet van de regen maar van het zweten, da had het nog niet eerder op die manier gezien

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 16:59

Gister zat het haar op d'r halsje nog vast, kon je er echt niet uit trekken, maar vandaag schoten de tranen in m'n ogen: heel d'r halsje kaal.
Als ze schud vliegen de plukken haar in het rond, maar extreem jeuk heeft ze niet en ze schuurt de blote huid ook niet.
We hebben vandaag meerdere klinieken gebeld, maar alles was gesloten dus alleen spoed, en dat is het, hoe banketstaaf het misschien klinkt, niet.
Maandag om 8u hangen we aan de telefoon, ik ben bang dat ze binnen 3 dagen totaal kaal is.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:02

dit is schimmel en heel veel schimmel
zal echt de DA laten komen !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:13

Ik denk hier aan:

Citaat:
Alopecia is een aandoening waarbij plotseling en zonder aanwijsbare reden het haar van het paard plaatselijk of zelfs gegeneraliseerd uitvalt. De huid vertoont geen zichtbare wonden maar het haar valt uit.

De haren van de staart en de manen blijven intact. De haren kunnen na 3 tot 4 weken opnieuw spontaan beginnen groeien. Vaak zijn echter de nieuwe haren lichter van kleur.
Bij veulens die hun veulenvacht verliezen doet dit verschijnselen zich ook soms voor. Er ontstaat dan een tijdelijk plaatselijk kaalheid.
Een variant is alopecia areata: hier ziet men ronde plekken met haaruitval. Ook hier is de huid niet ontstoken. Soms is de kaalheid blijvend.

Opmerking: alopecia areata is niet te verwarren met een schimmelinfectie of ringworminfectie want hier is de huid abnormaal van structuur.

Oorzaken

Alhoewel men niet zeker is, neemt men aan dat volgende zaken een van de mogelijke oorzaken kunnen zijn:
•Ernstige of langdurige ziekte van het paard.
•Hoge koorts.
•Stress.
•Afwijkingen in de stofwisseling of in het metabolisme.
•Vergiftiging door planten. (zie rubriek giftige planten voor paarden)
•Tekorten in het voedsel.

Behandeling

Een behandeling is moeilijk te starten wanneer de effectieve oorzaak niet gekend is. Meestal wacht men af of dient men biotine toe. Biotine is vitamine H of vitamine B8. Het bevordert het vormen van nieuwe haartjes, zorgt voor een gezonde vacht en sterke hoeven. Biotine kan onder de vorm van poeder of vloeistof in het krachtvoer worden gegeven en is overal in de dierenspeciaalzaken te koop. Het is raadzaam om Biotine voor een langere periode toe te dienen (6m tot 1 jaar).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:14

Oh arm ding! Wel vervelend dat de da alleen voor spoed wil komen.. dit is ook niet echt leuk :(

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:25

mijn new forrest heeft begin vandit jaar ook enorme kale plekken gehad, vooral op zijn borst, billen en kruis. Eerst waren er enkele kleine korstjes voelbaar waardoor we eerst aan regenschurft werd gedacht, dus behandeld met betadine en antibiotica. Helaas zonder resultaat en inmiddels een kaal glad huidje waar menig vrouw jaloers op zou zijn, maar waarbij bij mij de tranen in de ogen schoten. Ook bij hem kwamen er hele stukken haar in een keer los. Ik heb een huidbiopt laten doen waar helaas niet veel uit kwam, een allergische reactie op iets ??? Is toen behandeld met prednison en toen vlug verbetering zichtbaar.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:33

@ shirley: dank je wel! Interessant stuk, wel jammer dat ze geen aanwijsbare oorzaken kunnen vinden bij deze aandoening.
Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen dat de manen in tact blijven, vond er gister met borstelen ook erg veel uit komen....
Biotine gaan we zeker voeren, en een dekentje is ook onderweg aangezien het eind van de week kouder gaat worden.
Schimmelinfectie denk ik nog steeds niet, maar ik ben geen veearts natuurlijk.
De huid is in zeer goede conditie, zacht, glad en niet droog, de plekken hebben ook geen rand en zijn niet schilferig.
De plekken zijn niet als bultjes of iets in die trant begonnen.
Daarbij heeft geen enkel ander dier in de omgeving dit probleem, en er staan wat oude en heel jonge dieren bij ons op stal, die sneller vatbaar zijn voor schimmels en dergelijke.
Het enige wat deze shet anders maakt dan de rest, is dat ze drachtig is, vandaar dat ik ook aan een hormoon gerelateerd probleem dacht.
Ze is ook niet recent ziek geweest, waardoor haar weerstand is gedaald.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:50

Ik zou me niet al teveel zorgen maken als ze zich zo lekker blijft voelen als je nu aangeeft !
Schimmel zou ik inderdaad totaal niet bang voor zijn, daarvoor lijkt de huid veel te rustig ...

Gewoon heel eventjes afwachten of ze toch een normale wintervacht aan gaat maken ( een tijdelijke ondersteuning d.m.v. bijvoorbeeld een regendekentje is daarbij natuurlijk wel prettig ) , maar ik denk zo maar dat er straks gewoon weer een lekker donsje op die kale plekken komt te staan :(:)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:52

Ik hoop het van harte, het is een fantastisch lief dier en de pony van m'n dochtertje, ben er heel zuinig op.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:19

Ik hoop met je mee , maar heb er wel vertrouwen in, hoor, heb het vaker gezien :)

Het kan ook best zijn dat je door het scheren van de zomer de cyclus van het verharen wat in de war hebt gestuurd ...
Eventueel kun je ook eens bij de oude eigenaar navragen of ze er al eerder last van gehad heeft ?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:22

Heb ik idd ook aan zitten denken, maar je zou toch verwachten dat de wintervacht er wel onder zit ook al is de cyclus een beetje in de war.
Ik maak morgen nog een foto, dan is het verschil en de snelheid van de kaalheid goed zichtbaar.
Ik zat te denken om de kale plekken die wat rauw zijn, in te smeren met baby-olie of iets dergelijks, de huid is nu natuurlijk kwetsbaar en een droge huid jeukt en ik ben bang dat het cirkeltje dan rond gaat...
Is dat verstandig, of zou ik er helemaal niets aan doen tot de veearts is geweest?
Ik lijk wel een penny-muts haha, maar ja, pony van m'n dochtertje ey, is goud waard en die wil je het liefst 100 jaar in goede gezondheid bewaren....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:32

Niks penny-muts, is toch alleen maar lief dat je je zo'n zorgen maakt ?
Je denkt niet alleen aan het diertje, maar ook aan je dochter !

Heb je niks van aloe vera staan ?
Dat wordt ook wel geadviseerd bij alopecia ...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:40

Dank je :)
Ik zal eens gaan zoeken, wellicht dat ik nog wel wat van aloë vera heb staan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:24

Ter vergelijking met vrijdag:

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat echt bizar snel, de kale plekken voelen warm aan maar dat verschil is misschien logisch omdat de vacht de warmte isoleert en je de lichaamstemperatuur niet zo duidelijk waarneemt.
Ze heeft er geen pijn aan, en poetsen vind ze fijn.
Ze was knettergek toen ze naar buiten ging, dus ik geloof echt dat ze er zelf geen last van heeft.
Toch bellen we morgen de veearts, en ik hoop dat die dan ook morgen al kan komen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:51

Oh, die is wel heel kaal !
Maar wat een schatje, zeg, die oogjes <3

En het is normaal dat je op de kale huid de temperatuur beter voelt dan met haar, als het maar niet gloeiend aanvoelt, maar dat geloof ik niet, het ziet er allemaal heel kalm uit.
Alleen kaal.

Bij welke veearts ben je ?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:04

dit is wel echt kaal ja jeejtje dat dat zo snel gaat! schuurt ze ook echt of valt het gewoon zomaar uit? het ziet er in ieder geval wel 'rustig' uit

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:11

Het lijkt wel een veulen dat voor het eerst verhaart; dan is het soms net of dat nog niet goed ingeregeld staat. Schattig koppie zit erop.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:10

Ik begrijp niet dat hier geen DA voor wilt komen.
Een pony die zo snel haar verliest is echt niet normaal.
Arm ding ziet er ook niet uit :(:) hopelijk komt het goed en moet ze niet kaal de winter in.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:16

Jeetje wat gaat dit snel ineens zeg!
Ik ben benieuwd wat het is!

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:51

ik zit toch te denk aan schurft.
daar krijgen ze kalen plekken van en erge jeuk.
dat is een beestje als ik het goed heb.

(schurft (dieren), een door mijten veroorzaakte huidaandoening bij dieren)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 08:07

Jeuk heeft ze weinig, in de zin dat e veel staat te schuren.
Ben ik ook erg blij om, anders zou ze de kale huid kapot schuren.
De huid ziet er idd heel rustig uit en voelt verder ook niet droog of zo aan.
Wanneer ze schud vallen de plukken haar er zo uit, poetsen vind ze fijn maar dat heeft ze altijd fijn gevonden.
Vanmiddag komt de dierenarts, godzijdank!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:10

Ben heel benieuwd, succes !

Laat je het vanmiddag nog even horen ?