paard valt weg/in slaap na aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: paard valt weg/in slaap na aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:02

Met je borstbeen kun je aangeven wie je bent en hoe je je voelt. Wij mensen doen dit ook. Echter als je een band om de borstbeen doet en die ook nog strak aantrekt wordt dit een stuk moeilijker. Daarnaast kan het paard pijn hebben of in zichzelf gekeerd zijn. Hier een pony die het doet in combinatie met stress en dan laat zich dan ook door de benen zakken.

Wat ik doe is eerst voor de veiligheid voor iedereen zorgen dus pony weer overeind, desnoods met schop onder dr billen. Vervolgs ga op proberen wat aan de stress te doen, maar neem niet het zadel weg zodat het aangeleerd gedrag gaat worden bij opzadelen. Meestal ga ik eerst even een stukje stappen en vraag ik daarna iets wat ze zeker kan en ook leuk vind (wat kunstjes in haar geval).

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:46

Heb je al gekeken naar t toppic waar ik een linkje van plaatste? Staat echt veel informatie in!
Het zomaar in slaap vallen heet narcolepsie, maar dat hoeft t niet te zijn.
Ik hoo pdat je snel de oorzaak en een oplossing vindt!

luutje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:20

@Ditano

de eerste 2 filmpjes komen inderdaad overeen met wat mijn paard doet, alleen is het nog niet zo ver gekomen dat hij echt door de benen zakt. Het kan zijn dat hij in de periode dat hij het deed slaap te kort heeft gehad? Hij toont nu geen enkel symptoom meer.

Het linkje heb ik ook bekeken, staat inderdaad veel informatie in. Maar omdat hij het dus ook heeft gedaan tijdens het borstelen betwijfel ik nu of opzadelen de reden is.

Hij heeft het al een tijd niet meer gedaan, even afwachten of de aanpassingen tijdens het opzadelen blijven werken en of hij het op andere momenten nog eens laat zien.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:21

luutje89 schreef:
@Ditano

de eerste 2 filmpjes komen inderdaad overeen met wat mijn paard doet, alleen is het nog niet zo ver gekomen dat hij echt door de benen zakt. Het kan zijn dat hij in de periode dat hij het deed slaap te kort heeft gehad? Hij toont nu geen enkel symptoom meer.

:j ...Probeer er eens achter te komen of je paard ligt s,nachts in de box of op de wei .
Desnoods met camera ...
Het moeilijkste is te achterhalen , waarom gaat hij niet liggen ....
Dit kan natuurlijk zijn omdat een paard bv pijn heeft , maar dit kan ook andere redenen hebben .
Zoh heb ik wel eens een bericht gezien op TV (SBS 6) , dat een paard vanuit z,n stal diverse andere
paarden kon zien .Dit paard ging niet liggen omdat hij dacht dat hij op de rest van de kudde moest oppassen .
Die begon altijd te slapen , als hij opgezadeld werd .
Hij kreeg een andere box , waar hij geen paarden meer zag ..prompt ging hiij s,nachts liggen .
Google maar eens op equine sleep disorder , dan kun je heel veel vinden .

Mijn Dito ligt niet vaak in de wei , waarom weet ik niet ...want rollen doet hij 3 x op een dag .
Vandaar dat hij af en toe staat te knikkebollen ...dan zie je hoofd en hals zakken ,begint te wiebelen
en schrikt weer wakker ...

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:53

Ik ben vandaag ook best geschrokken... Paar maanden terug ook al gehad toen ik uitgebreid aan het poetsen was, toen had ik haar net een maand denk ik. Niet teveel bij stilgestaan omdat ik wel eens had gehoord dat sommige paarden dat hadden, maar nu vandaag na een half uur poetsen en tutten begon het prompt weer, denk wel een keer of 5/6 achter elkaar, ze schrok steeds weer een beetje wakker en dan een korte tijd later deed ze het weer. Ik heb het soms kunnen filmen, probeer linkjes zo te plaatsen.
Denken jullie dat ik hier wat verder mee moet doen?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:12

Ilja_1997 schreef:
Denken jullie dat ik hier wat verder mee moet doen?

Het enige wat je kunt doen is checken of je paard wel ligt , zo niet ...proberen te achterhalen waarom ze niet gaat liggen.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:44

wil niet banketstaaf doen maar wat een gezemel over een paard dat lekker staat te dutten terwijl baas staat te frutten, trutten, opzadelen , niks bijzonders aan of raar

bij ons staan alle paarden wel eens te maffen terwijl we met ze bezig zijn , incl. hanglip, ogen dicht en hangend hoofd.
precies zoals ze ook in de wei en hun stal staan te pitten

helemaal niks om je zorgen over te maken ,

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:47

FuegoJoy schreef:
wil niet banketstaaf doen maar wat een gezemel over een paard dat lekker staat te dutten terwijl baas staat te frutten, trutten, opzadelen , niks bijzonders aan of raar

bij ons staan alle paarden wel eens te maffen terwijl we met ze bezig zijn , incl. hanglip, ogen dicht en hangend hoofd.

daarbij paarden kennen niet zoals wij dag en nacht ritme , dus kijken of je paard nachts ligt of slaapt is totaal nutteloos , paarden slapen in korte stukjes overdag en nachts , en hoeven daarbij niet perse te liggen en doen dit daar waar ze op dat moment staan

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:00

Wij hebben ook een paard gehad die dit deed. Eerst af en toe, maar later steeds vaker.
Na onderzoeken bleek dat haar nek wervels vergroeid waren en zenuwenbanen klem zaten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:56

Paarden moeten wel degelijk eens in de zoveel tijd een keer liggen om te slapen! Dit hoeft neit iedere dag, maar als het nooit gebeurt krijg je dus dit soort symptomen.
Ik ben het met ditano eens. Dat programma is waaarnaar ik doorgelinkt had. Ik denk dus ook dat het inderdaad slaaptekort is en dat je dus moet gaan kijken of je paard wel eens ligt. Het zou een een beknelde zenuw kunnen zijn, maar aangezien het ook gebeurt bij het poetsen zou ik daar alleen aan denken als het steeds gebeurt als je borsteld op de zadel / singel plek.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:39

Ken 2 paarden die dit soort reacties hadden bij het aansingelen, beide een maagzweer.

De ene was ook kribbebijter de ander niet, beide paarden zagen er goed uit, niet mager, geen koliek klachten of opgeblazen buik oid dus het zoeken naar een maagzweer duurde dan ook even vooral bij degene die geen kribbebijter is.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:43

jorretje schreef:
Paarden moeten wel degelijk eens in de zoveel tijd een keer liggen om te slapen! Dit hoeft neit iedere dag, maar als het nooit gebeurt krijg je dus dit soort symptomen.
Ik ben het met ditano eens. Dat programma is waaarnaar ik doorgelinkt had. Ik denk dus ook dat het inderdaad slaaptekort is en dat je dus moet gaan kijken of je paard wel eens ligt. Het zou een een beknelde zenuw kunnen zijn, maar aangezien het ook gebeurt bij het poetsen zou ik daar alleen aan denken als het steeds gebeurt als je borsteld op de zadel / singel plek.

Ik zeg ook niet dat paarden nooit liggend slapen of dat niet nodig zouden hebben , alleen maar dat ze niet perse snachts slapen , liggend of staand

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:08

FuegoJoy schreef:
FuegoJoy schreef:

daarbij paarden kennen niet zoals wij dag en nacht ritme , dus kijken of je paard nachts ligt of slaapt is totaal nutteloos , paarden slapen in korte stukjes overdag en nachts , en hoeven daarbij niet perse te liggen en doen dit daar waar ze op dat moment staan

Ik bedoel echt geen dutten, mijn paard laat zich echt op de grond vallen... Ene keer door de voorbenen andere keer zakt ze door de achterbenen en dat kan zich zo een keer of 5/6 herhalen. Op stal is ze ontzettend druk en gestresst, dus denk dat het in dit geval toch echt te maken heeft met een slaaptekort... ben dan ook hard op zoek naar een oplossing voor een andere stal...

Zoals jij het zegt is het inderdaad niks om je zorgen over te maken, voetje op rust, hanglip zijn inderdaad alleen maar redenen dat ze ontspannen zijn.

Hier even een paar voorbeeldjes:
http://www.youtube.com/watch?v=PHJANUpHMtQ
http://www.youtube.com/watch?v=cKkqMwQwPhE

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:30

Ilja_1997 schreef:
Ik bedoel echt geen dutten, mijn paard laat zich echt op de grond vallen... Ene keer door de voorbenen andere keer zakt ze door de achterbenen en dat kan zich zo een keer of 5/6 herhalen. Op stal is ze ontzettend druk en gestresst, dus denk dat het in dit geval toch echt te maken heeft met een slaaptekort... ben dan ook hard op zoek naar een oplossing voor een andere stal...

Zoals jij het zegt is het inderdaad niks om je zorgen over te maken, voetje op rust, hanglip zijn inderdaad alleen maar redenen dat ze ontspannen zijn.

Duidelijk die filmpjes Ilja ...je paard gaat in de REM slaap ....de spieren ontspannen zich en dat krijg je dit soort taferelen .
Zo gaat dat bij die van mij ook ...die zakt door z,n voorbenen ..en schrikt weer wakker .
Ik blijf erbij ...probeer eens na te gaan of je paard ligt ..al dan niet op de wei , in stal , overdag of s,nachts .

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:54

ditano schreef:
Ilja_1997 schreef:

Duidelijk die filmpjes Ilja ...je paard gaat in de REM slaap ....de spieren ontspannen zich en dat krijg je dit soort taferelen .
Zo gaat dat bij die van mij ook ...die zakt door z,n voorbenen ..en schrikt weer wakker .
Ik blijf erbij ...probeer eens na te gaan of je paard ligt ..al dan niet op de wei , in stal , overdag of s,nachts .

wat jij omschrijft is ook iets totaal anders dan TS schrijft , laten vallen is een heel ander verhaal ,

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:49

Het paard van mn instructrice staat in een hit actief stal en deze zakte op een gegeven moment regelmatig door de benen heen terwijl hij gewoon in de actiefstal stond. Deze bleek ook niet te durven liggen in de kudde en hierdoor was hij oververmoeid. Het lichaam heeft de rem slaap nodig, omdat alleen tijdens de rem slaap het gehele lichaam kan ontspannen. Tijdens de rem slaapt moet het paard dan ook liggen, deze slaap duurt 20 a 30 minuten ongeveer. De rem slaap is dus erg belangrijk.
Een paard moet zich veilig voelen, anders gaat deze niet liggen.

Ik weet niet of dat dit bij jullie paarden ook het geval is, maar het is misschien wel een optie.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:29

Bij ons op stal hebben we 2 verschillende gevallen gehad.

De eerste was echt stress, dat paard van een stalgenootje was altijd super gespannen als ze opgezadeld werd en viel dan soms flauw. Heb het zelf een keer zien gebeuren. Een bijrijdster wilde d'r opzadelen en het paard zakte gewoon ineens in elkaar en viel op de grond. Kwam na een minuutje ofzo weer half bij, probeerde op te staan en viel weer flauw. Dat duurde een paar minuten. Toen kwam ze weer bij, stond op, keek even afwezig rond en er was (gelukkig) niks meer aan de hand met 'r. Wij waren ons rot geschrokken, want we dachten dat ze doodging....
Verschijnselen: gespannen houding, vertrokken bekkie, grote neusgaten, onrust en plotseling omvallen alsof de stekker eruit getrokken wordt.

Het andere geval is mijn eigen Tinker, die kan soms gewoon in slaap vallen bij het poetsen. Dan valt ze soms ook bijna om :+ .
Kan dit zelfs opwekken als ze in ontspannen stemming is, door achter d'r oren te kriebelen, langs d'r hals te aaien en zachtjes tegen d'r te praten. Als ze hengstig is kan dit ook gebeuren als je over d'r staartwortel wrijft. Dan knikt ze na een poosje door d'r benen en als ze in d'r stal is, dan gaat ze liggen om vervolgens echt helemaal in slaap te vallen :z. Snurkend en al.... Na een paar minuten wordt ze dan meestal wel weer wakker. De eerste keer dat dit gebeurde schrok ik ook behoorlijk, maar ik weet nu dat ze dan juist geniet.
Verschijnselen: duidelijk ontspannen houding, trillende of afzakkende onderlip, hoofd zakt langzaam naar beneden, ogen sluiten bijna.
Dit is niks ernstigs.

TS, misschien heb je hier iets aan om te bepalen wat de oorzaak voor jouw paard kan zijn.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 06:17

Misschien een optie om een geheel elastische singel aan te schaffen.Deze zet zich nooit te strak vast ook niet als de buik uitgehouden word met aan singelen. De singel zit altijd goed. FRA heeft zo'n geheel elastische singel. Mijn merrie heeft singeldwang en ik moet zeggen dat het steeds minder word door hoe ik er mee om ga. Ik leg in delen het zadel op(rustig) schuif paar keer met dekje,zadel etc. De singel gesp ik eraan en ik singel in etappes ik geef haar ook hooi tijden het opzadelen zodat ze lekker eet....ook dit leid af en maakt de reacties minder heftig. Ik heb haar sinds juli maar heb het idee dat het al mider is in het begin probeerde ze echt te bijten...
Succes!

WilmaB61

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:15

Mijn paard van 25 jaar heeft hetzelfde probleem gehad. Bij het aansingelen viel zij op de grond met zadel en al. Bleek een ontsteking achter het hart te zijn. Verder heeft mijn paard ook dat zij in de paddock in slaap lijkt te vallen. Bij het wandelen is zij weer actief. Ik heb een homeophatische dierenarts, Gijsbert v.d. Marel (Simicur) en die heeft ontstekingsremmer gegeven en de plek gelaserd bij de singel en voor het 2e probleem Anemiacur + ontstekingsremmer gegeven. Het werkt, want het paard is weer actief. Het moet na een maand geen druppels, wel weer gegeven worden. Maar, als daarmee het probleem voor het paard tijdelijk is opgelost ben ik ook weer blij.

cornelia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:59

Mijn paard die ik nu drie weken heb zakte door zijn voorbenen heen, ik schrok ontzettend omdat ik mijn vorige paard ben verloren aan koliek...

Hij is een ruin van 5 jaar jong en niet een hele makkelijke, hij was angstig toen hij net bij mij kwam en ging gelijk in de hoek van de stal staan wanneer je bij hem kwam. Het is nu al een wereld van verschil. Maar allert blijft hij altijd! daar is overigens niks mis mee haha.

Ik had het hoofdstel om gedaan wat al niet heel makkelijk is.. ik doe het rustig en laat hem eerst alles goed besnuffelen. Zadel er rustig op en voorzichtig de singel om. Niks aan de hand. Omdat hij nog niet ontzettend veel gewend is doe ik het met het aansingelen heel erg rustig. Hij is zadelmak maar in hoever dit is gebeurt weet ik niet. Ik begin daarom ook helemaal opnieuw. Nu denk ik zelf dat dit een soort van lauwvallen is omdat hij toch ook wel een beetje angstig is. Heeft iemand misschien tips??? _/-\o_