Zo jong en zo snel voorbij? Nauwelijks werkende slokdarm..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:45

Ik heb een fries van nu 20 met hetzelfde probleem. Die eet al een aantal jaren geen hooi en kuil meer. Krijgt ze niet weg. Ze probeert het ook niet eens meer te eten. Ze krijgt er meteen een slokdarmverstopping van.
We zijn eerst over gegaan op lucerne ipv hooi en in combinatie met muslie en biks ging dit prima. Maar na een operatie aan de slokdarm kon ze eerst geen lucerne eten en zijn we overgegaan op grasmix. Dat krijgt ze nu nog steeds en gaat perfect. Verder krijgt ze ongeveer 1,5 kilo biks en overdag altijd gras. Ze ziet er echt supergoed uit, niks te mager en is in een heel goede conditie.

Er zijn heel veel ruwvoer vervangers op de markt en ik zou gewoon eens kijken wat voor het paard wel werkt. Hij is nog wel erg jong maar mijn paard heeft het ook vanaf de geboorte en is er nu dus al dik 20 mee geworden. Het vergt wel wat creativiteit wat voeren betreft maar het kan dus wel. Succes en als ik je ergens mee kan helpen dan mag je altijd een berichtje sturen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:48

Oh, wat n drama. Ik ga je een bejaardentip geven, maar daar kan ook deze 3-jarige bejaard mee worden: Ga qua ruwvoer over op de Seniores Priores van Subli, te koop bij Welkoop/Boerenbond. Vervangt je ruwvoer volledig. Mocht ie er geen verstopping van krijgen, kun je div. gedroogde grasjes doen, maar zou de SP echt als basis nemen.
Trouwens al eens geprobeerd of natgemaakt hooi wel goed naar binnen glijdt? Als het met gras wel lukt...

Myfairytale

Re: Zo jong en zo snel voorbij? Nauwelijks werkende slokdarm..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:52

Alles wat ik je aan tips zou kunnen geven, is inmiddels al genoemd.
Ik wil jullie graag veel sterkte en succes wensen met het paard en ik blijf het volgen!

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:57

Jeetje wat gaat dat hard! Ben heel blij met alle tips en reacties! Het geeft me toch weer een beetje
hoop.. Het is lastig via mn telefoon maar duik morgen achter mijn laptop om alles eens op te schrijven!

Zodra het te grof word voor hem, gaat het fout.. Ik heb wel al een aantal keer lucerne door zijn slobber
gemixt, meestal 2 handjes, dat ging goed..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:59

Het is een schrokop, waarschijnlijk?

Bij die bij ons op stal ging het mis als ie van het al wat karigere land afkwam en dan in de stal te gretig aan zijn hooi begon.

Goede tips hier, hoor. Ga eerst aan de slag met geweekt voer. Hij is nog jong. Er zijn nog genoeg kansen!

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 00:01

Het is juist een hele rustige eter.. Dat maakte het nog aparter..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:03

http://www.voervergelijk.nl/voer/rubrieken/6 hier vind je allemaal ruwvoer vervangers. Dus er is nog genoeg om uit te proberen. Mijn paard is ook een heel rustige eter en eet maar kleine beetjes tegelijk.

De slokdarm is slap en werkt daarom niet goed, daar kun je helaas niets aan doen. Maar met wat korter ruwvoer en eventuele geweekte brokjes kom je al een heel eind. Succes!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:04

Misschien is Zupa van Equifit een goede voeding.
Zit geen granen in alleen grassen,lijnzaad en bietenpulp.
Je moet het mengen met water en geeft een flinke natte voeding
Is speciaal voor paarden die moeilijk dikker worden.

Ze hebben ook ruwvoer vervangers misschien zit daar ook iets tussen wat je kan geven,maar daar heb ik geen ervaring mee

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:23

Nadine_Fabi schreef:
Zodra het te grof word voor hem, gaat het fout..

Dat is dus bij mijn bejaarde ook zo. Die heeft nog welgeteld 2 kiezen die goed boven elkaar staan, dus 1 kauwvlakje. Maar zij tuft alles wat te grof is gewoon weer uit, gelukkig. En ze is oud genoeg om te snappen dat ze anders een probleem heeft. Op het hierboven beschreven voerregime is ze het afgelopen jaar zeker 50 kg aangekomen. Ze had wel ondergewicht toen ik haar kreeg, kwam uit een in beslagname en had van alles onder de leden. Dat, in combinatie met niet kunnen eten, was echt een uitdaging. Nu is ze een en al energiek, vrolijk paard, vooral met dank aan de Seniores Priores.
Maar heb in het verleden een paard gehad dat gevoelig was voor slokdarmverstoppingen, die kon wel kauwen. Die gaf ik dan, als het probleem weer ns opspeelde, geweekt hooi. Dat ging ook en is minder drastisch. ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:28

Zo'n oud besje heb ik hier ook :)
Die zuigt alleen de vitamientjes uit het hooi en ik mag de proppen ruimen !

Ik zweer ook bij de Seniores Priores, echt voor alle leeftijden ... en ze vinden het nog lekker ook !

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 00:31

Kauwen doet hij goed, slikken gaat goed, alleen blijft het hangen in de slokdarm
omdat de slokdarm niet nauw genoeg samentrekt.. Droog en grove voeding
blijft dus hangen, slobber heeft hij geen problemen mee, doordat dat 'doorglijd'

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:34

Seniores Priores IS een slobber !
En in feite een kompleet voer, het zou dus officieel het ruwvoer kunnen vervangen, al gebruik ik het zelf gewoon daar naast, maar in combinatie met weidegang zou het voor jouw mannetje wellicht een mogelijkheid zijn :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:37

Nadine_Fabi schreef:
Kauwen doet hij goed, slikken gaat goed, alleen blijft het hangen in de slokdarm
omdat de slokdarm niet nauw genoeg samentrekt.. Droog en grove voeding
blijft dus hangen, slobber heeft hij geen problemen mee, doordat dat 'doorglijd'

Nou, over op de Seniores Priores dus maar. ;) Daar zitten de voedingswaarden in die ook uit ruwvoer worden gehaald. In gewone slobber niet... Is ook een nat papje, moet je een paar uur in de week zetten. Snap trouwens dat je zegt dat de oorzaak anders is, maar er zijn veel gelijkenissen tussen een niet goed werkende slokdarm en niet goed werkende kiezen. In beide gevallen, blijft het in de slokdarm hangen.
Daarnaast al je brok en muesli's weken, volgens mij hoeft het dan echt niet snel voorbij te zijn met dit paard.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:11

Nou Nadien, een hoop tips al! Hoop dat de gouden tip er bij zit!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:16

Mijn Fries heeft al vanaf dat hij heel jong is verstoppingen, maar omdat hij dus slobber mee at van opa,zijn pleegvader, gaat het nu goed. Hij kan niet eens 1 handje brokjes eten, dan gaat het al mis. Toen de da de eerste keer kwam zei hij al "o, het is een Fries" .Daar komt dt probleem veel vaker bij voor.

Even nog over de Seniores. Er staat dat je het 6 uur moet weken. Dat hoeft niet als je het met heet water aanmaakt. Dan lost het allemaal heel snel op. Ik geef, zoals ik eerder al aangaf ,ook grasbrok door het voer.Dat weekt dus mooi mee en gaat goed naar binnen. En ik voer ook Omega 369 als het kouder wordt voor meer energie.
Per 100 kilo gewicht moet je 1 kilo droog voer geven. Ik heb meerdere paarden die geen hooi meer kunnen eten(oudjes).Ik zet de emmers klaar doe het voer er in , warm water erbij en dan kan ik de eerste emmer al bijna voeren. Ik heb wel 28 emmers te maken, hoelang ik daarover doe weet ik niet, maar vrij snel. Een paard van 600 kilo krijgt dus wel 6 kilo droge slobber. Je moet 1 kilo Seniores aanmaken met 3 liter water. dat is al bijna een halve emmer voer.

Als je paardje ook nog dikker moet worden, kun je er ook nog pulp door doen. Ik maak voor de oudjes een mengsel van Seniores, grasbrok en pulp. De Fries krijgt alleen grasbrok en Seniores, want hij is dik genoeg.En dus Omega 369 in de winter .En verder dus, afhankelijk van of ze het kunnen eten, hooi, Grasmix (daar zit een vitaminekorrel bij in, beetje link bij een slokdarmverstoppings gevoelig paard, mijn Fries krijgt geen grasmix ivm die vrij grote brok, of Compactgras.

Succes!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:28

Misschien zijn de wiesencobs van Marstall een goed alternatief. Dit zijn grasbrokken die je moet weken, ongeveer 1 cobs en dan 1,5 keer zoveel water erbij. Het zet enorm uit dus pas op met grasbrokken altijd weken anders krijgen zelfs normale paarden een slokdarmverstopping, Zelf voer ik het 's avonds Week het in warm water is het sneller geweekt, nog even doorroeren eventueel wat zemelen erdoor. Ze smullen er allemaal van moet alleen uitkijken ze worden er snel dik van, maar ik begrijp dat dat bij jullie geen probleem is.
Ook heb ik er in de winter gras mix van Hartog door heen gemengd dit is fijner dan luzerne deze liet ik dan ook eerst even weken (gaat het stof eruit en wordt het wat zachter, lijkt het meer op gras) Maar als je het na het weken van de cobs erdoor heen roerd, en even laat staan wordt het ook zachter. Mocht je van allebei iets willen hebben om te proberen laat maar even weten ik heb het beide staan. Ook nog luzerne van Hartog staan, maar dat vind ik zelf wel erg grof. Heel veel succes

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:39

Dat klopt, haboshof, ik doe het ook altijd met (loei)heet water en dan hoeft het eigenlijk maar een uur of twee-en-half / drie te wellen en af te koelen !
Blijft wel lang heet binnenin ...

Door het extra broeien vinden mijn dieren het eigenlijk NOG lekkerder dan koud aangemaakt :9

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:40

Subli SP is betaalbaar en het wordt goed gegeten,echt een aanrader..

mijn 3 jarige heeft extreem last gehad van wisselen waardoor hij geen hooi en kuil kon eten..Het duurde ook nog eens erg lang voor ik eindelijk een tandarts gevonden had die hem goed heeft geholpen..Ik heb zoveel adviezen gehad,maar ook helaas veel slechte..Uiteindelijk subli sp gaan voeren met slobber erin om het wat extra aan te laten zetten,het is echt gewelgig spul...Met warm water is het ook nog eens veel sneller klaar dan de 6 uur die wordt aangegeven..

Heel veel sterkte!Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe je je voelt,een jong paard die geen ruwvoer kan eten is nog veel erger dan een oud paard omdat hij nog zo jong is..Het is toch een hele zorg op deze manier!

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:08

dat is inderdaad precies wat ik niet kan en misschien ook niet wil begrijpen..
Het is een hele zorg maar als dit zou werken hebben wij het er zeker voor over!

Ik ben erg blij met alle tips en reacties, heb het zojuist allemaal opgeschreven en ga het allemaal uitzoeken
om het vervolgens vanavond allemaal te bespreken..

Het zou zo zonde zijn om zo'n jong mooi en vooral lief paard die verder gezond is om deze reden
weg te moeten brengen..

Meerdere tips etc zijn natuurlijk welkom en dan hou ik jullie op de hoogte!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:15

Denk dat er mensen wel benieuwd zijn hoe het nu gaat Nadine! ;-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:20

Ik in elk geval wel :j

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:28

Wat je kan proberen (doet niks af aan het feit dat de slokdarm niet goed werkt natuurlijk) is een ostheopaat te laten behandelen. Wellicht heeft hij spanningen bij zijn kaakgewricht, en de combinatie niet goed kauwen + slecht werkende passage, kan die verstoppingen veroorzaken. Edit: het zou in de lijn liggen, dat het nu begint, sinds hij een beetje aan het werk gaat.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 07-03-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:28

Seniores Priores! Is een slobber waar al het nodige ruwvoer inzit. Evt aanvullen met bietenpulp (en dan goed nat).

We hadden hier een oudje (25+) dat ook een slecht werkende slokdarm had, kon geen hooi eten want had om de haverklap slokdarmverstopping. Zij leefde op Seniores Priores en bietenpulp.

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:30

Haha nou komtie dan! Goed nieuws in elk geval!

Na een heel dieet samengesteld te hebben en wekenlang 5x per
dag naar stal, dit langzaam afbouwen en steeds nieuwe dingen proberen,
zal ik jullie nu vertellen; hij is weer bijna helemaal paard! *\o/*

Ongelofelijk maar waar, hij eet nu hooi, wel uit een slowfeeder,
hij eet muesli met de kleine brok van subli, en staat op zaagsel in stal!!
De DA praktijk is erg verbaasd, en vertelde mij dat ze na nog een maand
toch wel optimistisch durven te worden.. :x

Na maandenlang ploegen, heb ik goeie hoop, het blijft spannend,
moet voorzichtig blijven, maar tot nu toe gaat het erg goed!

Is nu redelijk op gewicht en gedraagt zich nu echt als een
opstandige puber! Goed nieuws dus!

Dit mede ook door vele tips van jullie, door de subli priores
hebben wij weer goeie moed gekregen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:32

Wat fijn om te horen, gefeliciteerd *\o/*