Behandelen met praam.. een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:45

Shirley schreef:
Alleen als het in de kast ook zo'n 37 graden is niet :+

Misschien kun je hetgeen je nodig hebt overdoen in een plastic spuitje en dat een poosje op je lijf dragen ( leve de bh :Y) )

Voel zelf maar eens het verschil van een koude of lauwe druppel water in je oog, het zal de schrikreactie sowieso verminderen en als het minder zeer doet, zal hij ook vanzelf minder protesteren...

ik voel me best dom nu :') Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht |o
Ik moet het vanuit de flesjes zelf in de spuit doen, dus dat wordt de boel ff tussen de titten houden :=

Henrieke:
Ik poets hem altijd voordak aan de slag ga, eerst ff lekker kroelen.
Denk dat ik nog vaker naar stal gaan niet ga redden, als ik vrij heb wel maar ik moet van alles gaan regelen met werk.
is nogal lastig om 3x te komen als ik van 7:00 tot 17:00 moet werken. Zo heel graag de hele dag bij hem zijn om hem
gezelschap te houden -O-
Hij staat ongeveer 5 min van me vandaan dus dat valt gelukkig heel erg mee

Neus alleen met de hand vasthouden is niet mogelijk, hij heeft een kleine bovenlip die ook nog is heel flexibel is.
Met snel doen heb ik dan de praam er wel op, maar hij is te sterk om zonder praam de neus vast te houden helaas.

Als het lukt zal ik het vanavond even filmen hoe het gaat.

Bedankt voor jullie berichtjes :) altijd fijn als er zoveel mensen met je meedenken

Shirley

Re: Behandelen met praam.. een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:49

Succes en beterschap natuurlijk !

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:52

Misschien onder het kroelen en tutten ook aan zijn hoofd zitten zodat hij weet dat t niet altijd ellende betekend.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:55

Tja, ik weet dat veel mensen een dergelijke oplossing raar vinden, maar ik heb zelf veel gedoe gehad met de paarden (en nog) waarbij behoorlijk wat medische handelingen nodig waren zoals spuiten, abcessen in de uier uitknijpen, ontstoken oog schoon maken, inhaleringsmasker gebruiken etc. Mijn paarden zijn getraind met de clicker en ik gebruik deze dus ook bij alle medische handelingen. Dat is niet iets wat je makkelijk kunt doen als je zelf geen ervaring hebt omdat het erg nauw komt met de juiste timing en techniek, zeker in zo'n geval. Maar wellicht is er iemand in je omgeving die daar erg goed is.
persoonlijk zie ik dat als de vriendelijkste manier.

De praam zou nooit mijn keuze zijn, tenzij in een noodsituatie (bv paard wat vastzit in de draad) omdat de endorfine vrij komt door de heftige pijn die de praam veroorzaakt (neus is een netwerk van zenuwen) en bovendien een reeel kans bestaat van het ontstaan van permanente schade van de zenuwen in de neus. Paard vecht er niet voor niets tegen

Ter illustratie

resultaat training met injecteren (penicilline-moet langzaam worden ingespoten) en uitknijpen en schoonmaken uierabcessen(hoeft niet heel filmpje te bekijken... gaat om het idee... en let niet op de broek :+) Van de rest heb ik geen filmpjes.
In de betere dierentuinen en dolfinaria wordt ook op deze wijze dieren geleerd om medische handelingen te ondergaan zonder stress.
http://www.youtube.com/watch?v=0YYxYCx7ru8
http://www.youtube.com/watch?v=Ce2PepR7yl0

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:00

Bedankt iedereen :)

Jeej wat staat die netjes stil zeg liljebo
ik heb een clicker en een poging gedaan, maar hij is heel erg gevoelig voor bepaalde geluiden.
Of te wel doodsbang voor de het geluid van de clicker.
Evenals spray, verpakkingen die kraken, klittenband, geluid van spuitje, sleutels, plastic, tikkende dingen.

Terwijl die voor de tractor, mestgrijper, trein, graafmachines helemaal niet bang is, ook niet voor vuurwerk en dergelijke.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:03

Dat vel pakken is een super oplossing als ze niet met de praam kunnen.
Ik heb er wel eens iemand een touwtje rond zien knopen:pools knoopje noemden ze dat.
Vervelend,maar het is even niet anders.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:26

SuzanLarissa schreef:
Bedankt iedereen :)

Jeej wat staat die netjes stil zeg liljebo
ik heb een clicker en een poging gedaan, maar hij is heel erg gevoelig voor bepaalde geluiden.
Of te wel doodsbang voor de het geluid van de clicker.
Evenals spray, verpakkingen die kraken, klittenband, geluid van spuitje, sleutels, plastic, tikkende dingen.

Terwijl die voor de tractor, mestgrijper, trein, graafmachines helemaal niet bang is, ook niet voor vuurwerk en dergelijke.

Dat zijn veel paarden in het begin. Is simpelweg een kwestie van trainen. Net als bv spray. Ik kan ze tegenwoordig alle vier gewoon in de stal sprayen terwijl ze los staan
(angst voor click is overigens in het begin simpelweg op te lossen door het dempen van het geluid, door bv in je zak te clicken)

Punt is dat het allemaal heel goed te leren is omdat het simpelweg een kwestie van conditionering is, maar dat het veel kennis van de clickertraining van de trainer zelf vraagt. Ik denk dat er weinig instrumenten zo slordig worden bediend (en met zo weinig kennis en kunde) als de clicker en dan wordt snel gezegd dat het voor 'hun' paard niet werkt. Feit is dat het met ieder dier werkt, mits goed uitgevoerd. Van mossel (ja echt waar) tot olifant en van goudvis tot orca.
Maar een probleemsituatie is geen situatie om het zelf te leren (want ja... je moet het wel dergelijk zelf eerst leren) . Vandaar dat ik noemde dat je eventueel kunt kijken of er een ervaren trainer in je buurt zit die daarmee kan en wil helpen (en dan bedoel ik dus niet de meisjes die hun pony kunstjes leren met de clicker, maar mensen die serieus ermee werken en de kennis in huis hebben voor een dergelijke situatie)

En ja... ze staat stil en als je bedenkt dat dit paard heel panisch kan zijn in een nieuwe situatie/voor haar gevoel onveilige situatie dan weet je het wel. De d.a. had ze met alle liefde en plezier de stal uitgeschopt. Bij het nemen van een proef (pus, voor onderzoek) moest ik zelf aan het werk, omdat de d.a. er niet bij kon. Het is dus echt niet zo dat dit een paard is wat daar erg gemakkelijk in is. Wel dat het inmiddels erg goed getraind is en geleerd heeft te ontspannen. De filmpjes is dus het resultaat. Maar ik had weinig tijd nodig om het te bereiken omdat ze de principes al kent.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:29

Weet jij toevallig iemand in Gelderland die hier trainingen in geeft?
Ik wil niet zelf aan de slag gaan en evt dingen erger maken.
Het zou wel een mooie oplossing zijn ook voor de toekomst aangezien die dus heel veel dingen eng vind

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:31

Ik zal eens navraag voor je doen, ok? Erger zul je het niet zo snel maken, maar je loopt het risico er niets bij te winnen. Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 14:33

liljebo schreef:
Ik zal eens navraag voor je doen, ok? Erger zul je het niet zo snel maken, maar je loopt het risico er niets bij te winnen. Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen...

Zie net dat je niet eens in Nederland woont nu :+ Den ga ik zelf ook even zoeken op internet :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:40

Nee, klopt maar ik ken wel wat mensen. Je moet niet de verkeerde hebben voor dit probleem. Niet iedereen die zichzelf op internet gooit, maakt waar wat ze beloven. Helaas is trainer een vrij beroep en zeker in clickerland is er enorm veel kaf onder het koren. Ik heb een aantal serieuze mensen al aangeschreven, dus als je even geduld hebt, kan ik wellicht snel met namen komen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:27

Sedalin? Is een lichte verdoving die je oraal moet toebrengen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 07:59

Ik heb gisteren geprobeerd om zijn nekvel te pakken, maar das bijna onmogelijk
hij staat zo strak in zijn vel :')
Vanochtend bleef die heel netjes staan, hebben wat meer zoutoplossing erbij gedaan
waardoor het iets beter doorliep.

Alleen hij eet slecht.. Hooi eet die maar al te graag maar hij wil zijn muesli bijna niet eten
eet wel een beetje maar met nogal lange tanden, misschien omdat er pro dynam poeder overheen zit.

Hmm ik wil hem niet constant onder verdoving hebben staan, lijkt me niet goed voor zijn lichaam

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:11

Dat vind ik niet zo gek, die Pro Dynam smaakt naar overjarige oorsmeer :r

Kun je die niet apart geven ( door appelmoes roeren en dan met een grote spuit geven ) en de muesli als beloning er na ?

't Is me altijd een raadsel gebleven dat ze zelfs rubber ballen naar aarbei kunnen laten ruiken en proeven, maar dat ( de toch al niet gemakkelijk toe te dienen ) dierenmedicijnen ZO smerig zijn :?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 08:16

Shirley schreef:
Dat vind ik niet zo gek, die Pro Dynam smaakt naar overjarige oorsmeer :r

Kun je die niet apart geven ( door appelmoes roeren en dan met een grote spuit geven ) en de muesli als beloning er na ?

't Is me altijd een raadsel gebleven dat ze zelfs rubber ballen naar aarbei kunnen laten ruiken en proeven, maar dat ( de toch al niet gemakkelijk toe te dienen ) dierenmedicijnen ZO smerig zijn :?

Ik vind het naar bouillon ruiken :')
Ik deed eerst samen met antibiotica het mixen door de muesli met appelsap.
Denk dat ik dat dat dan maar weer ga doen, of met appelmoes ga doen, zal die wel lekker vinden :D

Hij eet ook zonder de pro dynam zijn eten niet helemaal goed, maar dan krijgt die op zijn gewone maaltje ook wel wat appelmoes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 08:17

zit die catheter er voor om het vocht af te voeren?
Ik weet gevallen dat ze ook via de catheter medicijnen geven.
Of is dat juist het probleem,dat dat niet lukt?

Ik lees je eerste topic en zie dat het inderdaad is om medicijnen toe te dienen.

Is het een idee om het oog tijdelijk dicht te naaien?
Dat werkt meestal prima.Paard moet dan wel een roesje want hij mag uiteraard zijn hoofd niet bewegen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 15:17

geerke schreef:
zit die catheter er voor om het vocht af te voeren?
Ik weet gevallen dat ze ook via de catheter medicijnen geven.
Of is dat juist het probleem,dat dat niet lukt?

Ik lees je eerste topic en zie dat het inderdaad is om medicijnen toe te dienen.

Is het een idee om het oog tijdelijk dicht te naaien?
Dat werkt meestal prima.Paard moet dan wel een roesje want hij mag uiteraard zijn hoofd niet bewegen.

Is inderdaad om oogdruppels in zijn oog te doen. Oog dicht naaien is denk ik zowieso geen optie, denk dat die daar zwaar van in paniek zal raken aangezien die dan helemaal niks kan zien aan die kant van zijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:54

Wat vervelend dat het zo slecht gaat!

Zoals uit andere topic misschien nog weet, zit ik in hetzelfde schuitje nu, maar op de foto zie ik dat bij jullie de katheter anders zit, bij ons gaat hij vanaf boven af erin.

Wij spuiten medicijnen gewoon in terwijl ze zo goed als los staat, ze schudt dan wel heel erg met haar hoofd maar de medicijnen komen door de katheter toch wel op de goede plek. Hoe strakker wij haar vast proberen te houden, des te moeilijker het wordt! Zorgen nu dus gewoon dat niet weg kan lopen, maar verder laten we haar maar doen, gevecht ga je toch niet winnen.

Ondertussen spuiten wij nu een week, en dan keer 30 op een dag, dus ze raakt er wel een beetje aan gewend. Draait haar hoofd gewoon helemaal weg van ons en naar beneden, op die manier is blijkbaar het fijnste?

Succes!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 14:59

haike schreef:
Wat vervelend dat het zo slecht gaat!

Zoals uit andere topic misschien nog weet, zit ik in hetzelfde schuitje nu, maar op de foto zie ik dat bij jullie de katheter anders zit, bij ons gaat hij vanaf boven af erin.

Wij spuiten medicijnen gewoon in terwijl ze zo goed als los staat, ze schudt dan wel heel erg met haar hoofd maar de medicijnen komen door de katheter toch wel op de goede plek. Hoe strakker wij haar vast proberen te houden, des te moeilijker het wordt! Zorgen nu dus gewoon dat niet weg kan lopen, maar verder laten we haar maar doen, gevecht ga je toch niet winnen.

Ondertussen spuiten wij nu een week, en dan keer 30 op een dag, dus ze raakt er wel een beetje aan gewend. Draait haar hoofd gewoon helemaal weg van ons en naar beneden, op die manier is blijkbaar het fijnste?

Succes!

Hihi net je andere bericht gezien in het andere topic.
Het is geen doen om hem los te laten, ik zal vanavond zijn gedrag even filmen voor een beeld van hoe die doet.
Hij doet niet gemeen maar hij weet gewoon wat er komt, hij moet eerst een paar minuutjes schudden met zijn hoofd voordat ik hem mag pakken. :')
Helaas nog geen oplossing voor de praam en zijn kapotte neus, wel een nieuwe besteld die wat zachter is.
We bedachtten dat we een praam met ketting ga niet eens kunnen proberen want van dat geluid zal die al schrikken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:02

Kan je niet vragen of ze de katheter kunnen verlengen? Bij ons zit spuitpunt pas halverwege haar hals, dus dan kan ze nog zo gek doen met haar hoofd, we kunnen dan toch gewoon volhouden en doorspuiten. Daardoor dus ook helemaal niet bang op haar hoofd nu, terwijl ze het wel erg vervelend vind, maar haar hoofd kunnen we gewoon blijven pakken.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:11

haike schreef:
Kan je niet vragen of ze de katheter kunnen verlengen? Bij ons zit spuitpunt pas halverwege haar hals, dus dan kan ze nog zo gek doen met haar hoofd, we kunnen dan toch gewoon volhouden en doorspuiten. Daardoor dus ook helemaal niet bang op haar hoofd nu, terwijl ze het wel erg vervelend vind, maar haar hoofd kunnen we gewoon blijven pakken.

Hmm heb je een foto van hoe het nu zit? Zit het dan vastgetaped of iets aan de hals?
Zal wel een heel stuk schelen natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:16

Wel foto, maar krijg die moeilijk op de pc, ben ik niet zo handig in. Zal zo wel weer eens proberen

Maar zit van boven haar oog, tussen haar oren door, en dan 4 vlechtjes waardoor draad is gevlochten, en spuitplek zit dan op achterste vlechtje. Achterkant vlechtje zit plastic strip en helemaal vast met pleisters waardoor mooi blijft hangen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 15:24

haike schreef:
Wel foto, maar krijg die moeilijk op de pc, ben ik niet zo handig in. Zal zo wel weer eens proberen

Maar zit van boven haar oog, tussen haar oren door, en dan 4 vlechtjes waardoor draad is gevlochten, en spuitplek zit dan op achterste vlechtje. Achterkant vlechtje zit plastic strip en helemaal vast met pleisters waardoor mooi blijft hangen

Oke, heb er een beeld bij.
Mijn vader zegt dat het vrij weinig uit zal maken, maar ik weet het niet haha.
Loopt het dan wel goed door? Aangezien er een redelijk lang stuk moet worden overbrugd? brugt? geen idee hoe je dat schrijft :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:26

Moeten altijd medicijn inspuiten en dan nog eenmaal spuitje met lucht, en dan zit precies bij het oog. Denk dat het wel scheelt omdat je dan verder van het hoofd afzit, dus sowieso veiliger voor jezelf.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:31

martine0503 schreef:
Ik moest bij mijn paard oogzalf in het bovenste ooglid doen. Zoals je al raadt, was dit bijna niet te doen. Praam kon ie al zelf afkrijgen. Dus dat was geen optie meer. Wat we toen deden, was het volgende:

Een persoon pakt met 2 handen een stuk vel op de hals en houdt dit heel stevig vast. Hand richting paard draaien. Dus letterlijk bij zijn nekvel pakken. Hierdoor deed ie zijn hoofd lager en scheef waardoor persoon 2 bij hem de oogzalf kon doen. Het is dan net of het paard in een soort van trance komt en dan kan je opeens een heleboel meer. Persoon 1 gaat dit wel even in haar vingers voelen, want je moet het zo strak mogelijk houden. Succes en sterkte ermee.

Welke plek van de hals pak je beet ?
Zijkant, bovenkant, dus manenkam of onderkant ?