Hoornvlies operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Re: Hoornvlies operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:24

Ik ga even een schopje doen, er moeten toch meer bokkers zijn die dit hebben meegemaakt ?

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:43

ik heb hier een aantal keer gereageerd maar geen reactie van jou gehad.
Laatst bijgewerkt door kiki1983 op 25-09-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:49

NickyNicole: Bij mijn paard is zijn oog er al uit dus ik heb niet echt info meer nodig. Bij mijn paard waren veel dingen al niet meer mogelijk. Ik ben in totaal 3 jaar aan het aanrommelen geweest met diverse medicatie, 4 verschillende klinieken en nog meer dierenartsen die allemaal wat anders zeiden. het is een hel voor mijn paard geweest. 2x in Utrecht geweest voor een operatie die op het laatste moment weer werd afgezegd omdat zijn oog te slecht was voor die operatie. Vandaar de uiteindelijke beslissing om zijn oog eruit te halen ( was trouwens niet de bedoeling hij ging toen voor zo'n medicijn kastje maar dat ging al niet meer zijn oog was te erg beschadigd).

En qua witte waas. Bij de mijne ging het met ups en downs en elke keer weer die witte waas en dat is echt geen goed nieuws.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:51

Kiki:
Gelukkig is de optie oog eruit nog wel heel ver weg.
Heb het er al wel met 2 dierenartsen over gehad, en beide zeggen ze dat we
nog heel ver weg zijn van die optie.
En ik wil niet gaan doemdenken, maar hij heeft dus al wel voor de 5de keer weer hetzelfde
in een tijdspan van 2 maand, dus erg positief zie ik het niet helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:55

kiki1983 schreef:
ik heb hier een aantal keer gereageerd maar geen reactie van jou gehad.

Daar heb je wel een punt, gaat alleen maar over jouw paardje suzan en weinig interesse in hoe het de anderen vergaat, dus dan al niet zo medelevend en uitnodigend je verhaal te doen :o

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:17

Ehh volgens mij open ik dit topic ook omdat het over mijn paard gaat? dan is het niet raar dak het over mijn paard heb dacht ik zo..
Maar laat maar zitten schijnbaar ben ik opeens raar bezig ofzo?
ik zoek het zelf wel uit.
Alsof ik nog niet genoeg aan mijn hoofd heb.. pff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:21

SuzanLarissa schreef:
Ehh volgens mij open ik dit topic ook omdat het over mijn paard gaat? dan is het niet raar dak het over mijn paard heb dacht ik zo..
Maar laat maar zitten schijnbaar ben ik opeens raar bezig ofzo?
ik zoek het zelf wel uit.
Alsof ik nog niet genoeg aan mijn hoofd heb.. pff

Dat klopt helemaal, en ook helemaal niet raar dat dan over jouw paard gaat! Maar je wil meer ervaringen, en als mensen die dan delen is het wel netjes daarop ook te reageren of interesse te tonen, wij hebben hetzelfde aan ons hoofd, dus dan lijkt het mij alleen maar fijn ervaringen te delen, zonder dat eenrichtingsverkeer wordt.

Maar succes, hoop op snelle verbetering!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:18

Ik heb ook een paard gehad met een oogbeschadiging. Deze is helaas niet genezen. Na een jaar van behandelen en onderzoeken (op de kliniek in de buurt en uiteindelijk in Utrecht) gekozen voor een oogverwijdering. Ook omdat steeds beter zichtbaar werd dat mijn paard er zoveel last van had. Overigens niet in zijn karakter, dieren kunnen zo hard zijn voor zichzelf. Maar hij begon gewicht te verliezen.

Bij hem hebben ze ook het "raspen" gedaan. Wat ze eigenlijk ook met jouw paard wilden doen, zoals je in je OP beschreef. Maar helaas dus niet met resultaat.

Een pittig jaar met zoveel zalven en gedoe aan zijn hoofd. En daarnaast nog de pijn.
Voor hem was de verwijdering een opluchting, hij is er goed van op geknapt en kon zich prima redden.

Waarom het bij hem niet kon genezen is niet duidelijk geworden, ze konden daar geen reden of oorzaak voor vinden.

Helaas geen succesverhaal over een genezing. Maar ik snap helemaal dat je daar volledig voor gaat en ik duim voor jullie dat het gauw de goede kant op gaat! En het kan ook, er zijn genoeg topics over oogproblemen die goed aflopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:29

Wat vervelend Grit dat bij jullie niet positief heeft uitgepakt! Merk je nu nog veel verschil dat zn oog mist, of eigenlijk weinig verandering?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 16:43

Grit schreef:
Ik heb ook een paard gehad met een oogbeschadiging. Deze is helaas niet genezen. Na een jaar van behandelen en onderzoeken (op de kliniek in de buurt en uiteindelijk in Utrecht) gekozen voor een oogverwijdering. Ook omdat steeds beter zichtbaar werd dat mijn paard er zoveel last van had. Overigens niet in zijn karakter, dieren kunnen zo hard zijn voor zichzelf. Maar hij begon gewicht te verliezen.

Bij hem hebben ze ook het "raspen" gedaan. Wat ze eigenlijk ook met jouw paard wilden doen, zoals je in je OP beschreef. Maar helaas dus niet met resultaat.

Een pittig jaar met zoveel zalven en gedoe aan zijn hoofd. En daarnaast nog de pijn.
Voor hem was de verwijdering een opluchting, hij is er goed van op geknapt en kon zich prima redden.

Waarom het bij hem niet kon genezen is niet duidelijk geworden, ze konden daar geen reden of oorzaak voor vinden.

Helaas geen succesverhaal over een genezing. Maar ik snap helemaal dat je daar volledig voor gaat en ik duim voor jullie dat het gauw de goede kant op gaat! En het kan ook, er zijn genoeg topics over oogproblemen die goed aflopen!

Als deze ontstekingsremmers niet aanslaan dan gaan ze toch wel weer een poging doen tot raspen.
Mja nu eerst dus maar afwachtten of het aanslaat -O-

Kan jij gewoon weer rijden als normaal? Is het paard niet opeens banger voor dingen?

Haike: hoe doe of deed jij met op stal staan? Of is dat bij jou niet het geval.
Ceasar staat nu al vanaf augustus binnen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:56

Hoop dat die ontstekingsremmers dan snel aanslaan! Wanneer weten ze meer over of alsnog moeten raspen? En dat niet onder gehele narcose, of wel?

Areina staat ook al vanaf half augustus op stal, en is daar hartstikke rustig (tegen haar normale gedrag in, want wij kennen haar eigenlijk niet anders dan ongeduldig). Ze mag ook wel in een klein weitje, maar daar vind ze alleen niks aan, dus begint ze al snel rond te rennen, dus dan moet ze naar binnen. Kan nu sinds deze week af en toe uurtje volhouden, maar nog erg wisselend. Verder mag ze helemaal niks, dus hoop dat wel rust gaat vinden in de wei, anders worden nog lange saaie weken voor dr!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:12

Oke das wel mooi. Gaat ze niet rollen dan?
Cee stap ik alleen mee aan de hand en grazen, anders weet ik zeker dat die gaat rollen of idioot doen.
hij staat gelukkig ook rustig op stal ook tegen zijn natuur in. Alleen als het druk is dan vind die het naar want dan wilt die aandacht maar het gaat gelukkig wel.

Ik vind het gewoon zo naar he.. Heb hem al 3 jaar en alleen nog maar pech gehad.
int voorjaar is die alweer 6 en dan mag ik hem geen babypaard meer noemen.. :o
En ik vind het heel naar dak zo overkom dat ik het me niks intereseerd maar
ik wil er nog niet eens aan denken dat hij straks misschien of blind word of zijn oog kwijt is..

Gaat het al wel weer beter dan? Of is het nog steeda afwachtten?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:51

Moeten jullie paarden (stal)rust houden?

Het raspen gebeurde bij Bert ook staand en dan met een roesje. Meestal geeft het een positieve impuls om de genezing weer op gang te brengen, dus het is zeker het proberen waard.

Bert is helaas een paar jaar later overleden. Maar in de jaren dat hij maar een oog had, ging het erg goed met hem. Hij werd er niet onzeker van, bleef de "leider" en we zijn gewoon alles blijven doen wat we daarvoor ook deden. Ik denk ook dat hij met de tijd al steeds minder zag met zijn oog.
Hier staat het hele verhaal http://haflingerviertal.com/bert_zijn_verhaal.html (niet schrikken van de foto's na de operatie, dat verbandrolletje laat het er erger uit zien dat het is).

Heel veel succes met jullie paardjes. Het heeft tijd nodig, dus ze hebben nog alle kans dat het oog gaat herstellen. Maar ik weet hoe vervelend deze periode is :(:)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 21:55

Jaa hij heeft katheter in zijn oog, dus heel slangetjes gedoe aan het halster vast.
en krijgt atropine waardoor die niet in fel licht kan kijken doordat zijn pupil daardoor wagenwijd open staat.

Bert, wat een heerlijke naam! Heb ik meteen een beeld van een grote vriendelijke ouwe reus haha

ik ga morgen even je verhaal bekijken, ga eerst mijn bedje opzoeken :p

edit: kon het niet laten om toch nog te gaan lezen, en wat ontzettend sneu! klinkt
echt precies als dat bij ons behalve dat de witte plek steeds weg gaat en weer terug komt.
boh wat moet jij voor een blok moeten staan om zoiets te moeten kiezen. Maar als wij na december nog steeds
bezig zijn dan is de keus voor mij ook gemaakt denk ik.. ik ga volgende week vragen of er een manier is
dat ze kunnen kijk of hij nog wel goed ziet.
Zoals hij nu is heeft die geen pijn denk ik, mja hij heeft ook een jaar met erge rugpijn rond gelopen zonder
dat die het in eerste instantie liet merken..

pff ben echt heel bang dat het niet over zal gaan.. en wat als k door problemen
hem niet meer zou kunnen houden? wie wil er dan een paard met een oog die nog bang is van zijn
eigen schaduw ..

oke nu loop ik wel heel erg te doemdenken denk ik mja
zoals ik al een paar dagen constant zeg
Don't you worry about a thing,
cause every little things gonna be allright..
Laatst bijgewerkt door SuzanLarissa op 26-09-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:02

SuzanLarissa schreef:
Jaa hij heeft katheter in zijn oog, dus heel slangetjes gedoe aan het halster vast.
en krijgt atropine waardoor die niet in fel licht kan kijken doordat zijn pupil daardoor wagenwijd open staat.

Dan kan ik me voorstellen dat los laten geen goed idee is. Merkt hij veel van de catheter? Wel fijn dat het zo kan, het met de hand zalven is ook maar een vak apart en ook vervelend voor het paard.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 22:11

Grit schreef:
SuzanLarissa schreef:

Dan kan ik me voorstellen dat los laten geen goed idee is. Merkt hij veel van de catheter? Wel fijn dat het zo kan, het met de hand zalven is ook maar een vak apart en ook vervelend voor het paard.

Het jeukt hem na het druppelen wel een beetje maar voor de rest is het een stuk beter dan zalven
nu komt er echt een goede lading in. Hij vond die paar weken zalven echt helemaal niks.

heb mijn vorige bericht aangepast :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:29

Dat zalven voor langere tijd is echt vervelend ja.

SuzanLarissa schreef:

Het kan nog alle kanten op, dus ook gewoon de goede!
En mocht het zover komen dat hij aan een kant niks meer ziet, ik ken tot dusver alleen positieve verhalen over de omgang van paarden hiermee. Jouw paard is nu ook nog rustig, terwijl zijn zicht nu toch ook verstoord wordt.
Maar het is gewoon rot dat jullie hier nu middenin zitten, geeft een hoop zorgen. Gewoon de planning blijven volgen die je samen met de DA hebt gemaakt en niet te ver vooruit kijken!

Heb je een foto van zijn oog?

Edit, inmiddels gezien in je andere topic. Wat vervelend dat het zo'n gevecht is/was om hem te kunnen behandelen.
Bert werd er wel steeds gemakkelijker in, een stukje gewenning. Op het eind stond hij gewoon los in de wei bij het zalven, maar hij vond het niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:12

Wat fijn grit om jouw verhaal te lezen, dat er ondanks alle pech die jullie hebben gehad het wel goed opgelost is! Vind het er ook erg netjes uitzien allemaal! En petje af voor jouw beslissing, zal niet makkelijk geweest zijn!

Suzan,je pakt het goed op meid, knap! En wat raar die witte vlek steeds verdwijnt en weer terugkomt, zou je verwachten toch iets blijft irriteren. Lukt het nu al beter met druppelen? En fijn dat ze op stal zo rustig is en wel wat kan wandelen of grazen aan de hand, is ze er toch even lekker uit!
Watvoor pech nog meer gehad met haar?

Bij arein lijkt goede kant op te gaan, oog steeds helderder en vaker open, maar klein stukje en ziet heel vreemd uit, maar is iets. Ook neemt tranen af, en mag de medicatie afgebouwd worden, dus niet meer elk uur. En gisteren leek ze zelfs te reageren toen ik keer met mn arm zwaaide bij haar rechteroog, dus helemaal gelukkig want dat zou betekenen dat ze niet meer helemaal blind is daar!! *\o/* *\o/* altijd mensen die dan zeggen dat ook kan reageren op het geluid wat zwaaien maakte of luchtstroom, maar wij dachten echt op zicht was, dus daar houden we ons gewoon aan vast!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 16:51

Grit schreef:
Dat zalven voor langere tijd is echt vervelend ja.

SuzanLarissa schreef:

Het kan nog alle kanten op, dus ook gewoon de goede!
En mocht het zover komen dat hij aan een kant niks meer ziet, ik ken tot dusver alleen positieve verhalen over de omgang van paarden hiermee. Jouw paard is nu ook nog rustig, terwijl zijn zicht nu toch ook verstoord wordt.
Maar het is gewoon rot dat jullie hier nu middenin zitten, geeft een hoop zorgen. Gewoon de planning blijven volgen die je samen met de DA hebt gemaakt en niet te ver vooruit kijken!

Heb je een foto van zijn oog?

Edit, inmiddels gezien in je andere topic. Wat vervelend dat het zo'n gevecht is/was om hem te kunnen behandelen.
Bert werd er wel steeds gemakkelijker in, een stukje gewenning. Op het eind stond hij gewoon los in de wei bij het zalven, maar hij vond het niet leuk.

Heb geprobeerd een foto te maken weer vandaag waarbij je het oog echt ziet maar er schijnt te veel licht in steeds om goed te zien xD

Ik vond je verhaal ook heel mooi gemaakt, en heel handig om zo het van andere mensen mee te maken.
Denk dat als het zover zal komen dat ik ook zoiets ga maken

Druppelen gaat al beter haike, wou het vandaag alleen proberen. Praam er zachtjes open zelf vasthouden maar toen bedacht ik me dat ik handen te kort kwam
haha heb echt beide handen nodig dus is ook niet handig :P Maar het blijft voor hem naar dat ik aan die kant beweeg dus heb het idee dat die de boel niet goed ziet..
Dus daar ga ik even naar informeren. Vandaag kwam er met druppelen allemaal prut uit het oog. Vermoed gewoon viezigheid/slaapspul zoals bij mensen.
Ik dacht vannochtend naast de witte vlek weer het kratertje te zien maar die kon ik vanmiddag niet meer vinden..

Moest je elk uur medicatie geven :oo hoe heb je dat geregeld zeg?
Maar dat is wel super goed nieuws :) ! Hoop dat het de goede kant op gaat nu!
De plek die je weer zag is die weer weg nu dan?
Heb je fototje van hoe ze er nu bij staat :)?

Ow enne Ceetje voelt zich een beetje beledigd :o Hij mag dan wel vlechtjes in hebben en roze en paars halster O:) Maar het is een hij hihi :=

Toen ik hem 2 jaar geleden kocht was die graatmager,wormen en bijna onhandelbaar. Daarnaast stonden zijn achterbenen te steil, geen probleem kon iets aan worden gedaan en is nu ook helemaal goed. Ondanks dat die de hoefsmid bijna wou vermoorden. Nu een andere en die vind die helemaal geweldig.
Poeslief toen die beleerd werd, lekker aan de slag gegaan.
Tot die die winter rotstraal kreeg.. Moeilijk vanaf gekomen en toen heeft die mijn vriend nog getrapt => gebroken kaak en beide kaakkoppen gebroken
maar hij is er gelukkig goed vanaf gekomen :)
toen weer poging tot aan de slag gaan , ondanks dat ik eigenlijk doodsbang voor hem was.. Ook paar keer vliegles gehad, maar dat was het probleem niet zo zeer, kroop er net zo hard weer op. Uiteindelijk was in die winter het punt
dat die zo schrikachtig en lastig was dat ik bang voor hem was en sinds november vorig jaar niet meer gereden.. Wel met grondwerk aan de slag gegaan en we kunnen aan de hand al heel veel doen wat eerst niet kon.
Voor jaar weer geprobeerd erop te gaan maar het was alleen maar staan en bokken.
Bleek dus al die tijd dat die last van zijn maag/darmen had en bijna elke grote spier in zijn lichaam vast zat.
Broekspieren,triceps, borst en zijn rugspieren. En zijn wervels die stonden niet helemaal goed.
Toen dus sportmassage en osteophaat behandelingen gehad. En zadel aan laten passen
Sinds voorjaar ook op bitloos overgegaan
Aan de longe liep die heerlijk, totdat ik er weer op ging en hij toen ik wou draven weer vertikte om een stap voorruit te zetten.
Nou ik zeg je heb gejankt als een klein kind!
Mja toen was het met zijn oog ook al aan de gang.
Zijn nu dan vanaf 26 juli bezig..

Maar is wel lekker lang verhaal geworden :o

Edit: en het word nog iets langer.
Hij is nu al een paar keer misgestapt met het van de trailer stappen. toch al wel 4 keer de laatste keren
en maandag ging die op zijn snufferd. Ook wil die moeilijker de trailer in, dit kan natuurlijk door nare ervaring van het naar de kliniek gaan
maar kan het zijn dat die dus niet goed ziet?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:55

Pfff, alsof ik mijn eigen verhaal lees.
Mijn merrie stond vorige week maandag met een dik oog op stal. DA erbij die heeft zalf en pijnstiller voorgeschreven. Na een week werd het alleen maar erger. Oog zag inmiddels volledig wit. DA er weer bij en ze zei vrij snel dat dit thuis niet meer te behandelen was. Gisteren naar de kliniek geweest en hebben nu ongeveer dezelfde behandeling als bij de TS.
Eerst hebben ze een laagje van het hoornvlies gehaald en onder de microscoop bleek er ook een schimmel bij het schraapsel te zitten. Deze schimmel verhinderde dus de genezing. Katheter in het ooglid zodat de zalf/medicatie via de katheter kan. Elke 2 uur wordt er medicatie toegediend. Ook heeft ze een infuus voor antibiotica. Met deze intensive behandeling (3 dagen) hopen ze een operatie te voorkomen. Maar ik moet er van uitgaan dat ze een week daar moet blijven. Ze heeft een kap over haar oog zodat er geen licht bij kan.
DA in de kliniek had het ook over een lens die ze in het oog kunnen zetten. Die neemt de medicatie op en geeft dit geleidelijk af zodat er maar om de 6 uur toegediend hoeft te worden. Maar die lens is vrij duur en de kans dat hij er uit valt is groot. Er was nog wel de optie om dan het ooglid gedeeltelijk dicht te hechten. Dat zag ik niet zo zitten dus we doen het nu zonder lens.
Ik hoop zo dat de behandeling aanslaat. Heb na gisteren nog geen nieuws, toen ik vandaag belde was de arts niet aanwezig.
Ik zal eens kijken of de foto die ik gemaakt heb voor de behandeling duidelijk is, dan zal ik hem plaatsen.

Edit: Net de foto bekeken maar je ziet er eigenlijk niets op.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:30

Als ik dit zo lees, is een catheter nu heel gebruikelijk. Een goede ontwikkeling, geeft denk ik toch een betere en intensievere behandeling. Mijn ervaringen zijn dan toch alweer van 8 jaar geleden.

Bij mijn paard deed lichtinval op een gegeven ook pijn in zijn oog. Ik deed bij het rijden een vliegenmasker op, met een gedeelte af geplakt.
En wat betreft schrikachtigheid. Ik had het gevoel dat hij meer schrok in de laatste tijd dat hij nog maar wel heel weinig kon zien, dan toen hij niks meer zag.

SuzanLarissa, dan heb je nog maar weinig kunnen genieten met je paard *\o/*

Ik blijf meeduimen voor jullie paarden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:45

Suzan, jij hebt echt pech gehad dan!

Semra, wat rot dat nu in de kliniek staat, hopelijk heb je snel positief nieuws!

Reageer later uitgebreider, di hard met trainingspaard onderuit gegaan en daar flink last van, en vriendje alweer 3 weken in buitenland, dus even dipje, dus op tijd naar bed!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:59

Suzan, je hebt echt al heel wat tegenslagen gehad zeg, wat een pech.

Haike, jij bent ook al een poos aan het dokteren. Fijn dat ze op beweging reageerde. Ik heb het idee dat die van mij ook weinig meer ziet.

Grit, mooi verslag heb je er van gemaakt. Bijzonder om alle foto's te bekijken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 20:40

Semra schreef:
Grit, mooi verslag heb je er van gemaakt. Bijzonder om alle foto's te bekijken.
Ik kon er toen niks van vinden op internet en heb er zo mee in mijn maag gezeten. Je wilt toch ook graag ervaringen horen van eigenaren.
Maar veel zal inmiddels ook anders gaan. Net als dat jouw paard nu op de kliniek staat. Echt niet leuk, maar ik denk dat meteen een intensieve aanpak de kansen wel vergroot op genezing. Maar het is te hopen dat ze snel weer mee naar huis mag!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:22

Ja, deze intensive aanpak is nodig om operatie te voorkomen. Er moet om de 2 uur zalf in en dat is thuis niet te behappen. Ze staat in pension en hoewel ik lieve stalgenoten heb die zeker willen helpen, elke 2 uur is niet haalbaar.