Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
bertine37 schreef:Ja, klopt deels.
Ik heb het paard nog niet zo lang en de belangrijkste vraag is eigenlijk hoe ik het beste met zijn gedrag om kan gaan, ( klauwen met de hoeven en stijgeren) zonder zijn vertrouwen te beschadigen. Wil hem het liefst zo min mogelijk pijn doen natuurlijk. Met veel geduld en belonen krijg ik het wel voor elkaar dat hij mij weer voetjes geeft, maar als ik hem daarna gelijk weer pijn doe met een agressief middel ben ik dat vertrouwen weer kwijt. Maar te mild behandelen houd de rotstraal weer in stand. Het lukt me nu niet om iets in de straalgroeve te krijgen.
Sythaa schreef:Je kunt nog proberen om de solehardener of dryfeet op een flinke prop watten te doen, en dan zo dat de watten echt doordrenkt zijn (wel huishoudhandschoenen oid aandoen!) en die watten in de straal te drukken, het sijpelt er dan mooi in.
Die van mij laat zich met geen enkel spuitbusje of flesje behandelen waar dan ook, en die zijn we zo onlangs te slim af geweest.
Sythaa schreef:Maris hoe weet jij dat nou????
Die van mij liet zich ook niet meer behandelen en tegen de muur vallen.
Als je omzichtig te werk gaat alsof je de hoeven uit wil krabben kun je er zo de watten indrukken.
Kwestie van gewoon rustig aan doen en handig zijn.
En rotstraal wordt veroorzaakt door bacterien en niet door schimmels.
Maris schreef:AB zalf plus anti schimmel middel is een tip van een natuurlijk bekapper uit de VS en schijnt totnutoe bij alle paarden te helpen. ook bij mijn paard die al jaren rotstraal had ondanks alle mogelijke middelen en schone stal en veel beweging. Plus dat deze middelen niet bijten.
meredith schreef:maar iedereen heeft het over middelen die helpen bij beginnende rotstraal.Vlgs mij spreekt TS over al langdurige rotstraal en dan helpt zoiets niet meer.Ze schrijft dat de kast vol met middelen staan dus die fase is ze al voorbij. Ts zou ik aanraden om er een dierenarts en goede smid bij te halen.
Zammie schreef:Hoelang speelt dit dan al TS? Want bij echt erge gevallen kan de hoefsmid het goed schoonmaken en daarna behandelen met jodium (dus geen betadine) en daarna inzwachtelen en dat na 2, 3 dagen weer herhalen.
Daarna is bijhouden denk ik gemakkelijker, omdat dan de pijn er niet meer is.
Weidegang is ook het beste en dus als dat mogelijk is niet in een stal ivm de urine..