pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:09

Ik behandel de rotstraal tegenwoordig met betadine oplossing.

Grote pot, kwast even erin en smeren maar. Volgens mij bijt het ook niet en het dringt in elk groefje.
Mijn paard heeft inmiddels wer prachtige stralen.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 00:50

maar iedereen heeft het over middelen die helpen bij beginnende rotstraal.Vlgs mij spreekt TS over al langdurige rotstraal en dan helpt zoiets niet meer.Ze schrijft dat de kast vol met middelen staan dus die fase is ze al voorbij. Ts zou ik aanraden om er een dierenarts en goede smid bij te halen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 00:59

Ja, klopt deels.
Ik heb het paard nog niet zo lang en de belangrijkste vraag is eigenlijk hoe ik het beste met zijn gedrag om kan gaan, ( klauwen met de hoeven en stijgeren) zonder zijn vertrouwen te beschadigen. Wil hem het liefst zo min mogelijk pijn doen natuurlijk. Met veel geduld en belonen krijg ik het wel voor elkaar dat hij mij weer voetjes geeft, maar als ik hem daarna gelijk weer pijn doe met een agressief middel ben ik dat vertrouwen weer kwijt. Maar te mild behandelen houd de rotstraal weer in stand. Het lukt me nu niet om iets in de straalgroeve te krijgen.

sanasoufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 04:14

Kan me dit herinneren ;(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:45

Hoelang speelt dit dan al TS? Want bij echt erge gevallen kan de hoefsmid het goed schoonmaken en daarna behandelen met jodium (dus geen betadine) en daarna inzwachtelen en dat na 2, 3 dagen weer herhalen.
Daarna is bijhouden denk ik gemakkelijker, omdat dan de pijn er niet meer is.
Weidegang is ook het beste en dus als dat mogelijk is niet in een stal ivm de urine..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:54

bertine37 schreef:
Ja, klopt deels.
Ik heb het paard nog niet zo lang en de belangrijkste vraag is eigenlijk hoe ik het beste met zijn gedrag om kan gaan, ( klauwen met de hoeven en stijgeren) zonder zijn vertrouwen te beschadigen. Wil hem het liefst zo min mogelijk pijn doen natuurlijk. Met veel geduld en belonen krijg ik het wel voor elkaar dat hij mij weer voetjes geeft, maar als ik hem daarna gelijk weer pijn doe met een agressief middel ben ik dat vertrouwen weer kwijt. Maar te mild behandelen houd de rotstraal weer in stand. Het lukt me nu niet om iets in de straalgroeve te krijgen.

dan zou ik toch een praam gaan gebruiken want je moet het kunnen behandelen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:57

Ik had met mijn jonge paard hetzelfde...
met veel geduld geleerd om zijn voetjes op te tillen, rotstraal gaan behandelen...
bleek het toch gevoelig te zijn, want na de 3e behandeling begon hij ineens vreselijk te slaan met het behandelde achterbeen en kon ik er weken niet meer aan komen... -O-

Mijn hoefsmid heeft toen die voet ook met de praam op moeten bekappen en heeft de straal zoveel mogelijk schoon gesneden.
Ik ben daarna weer heel rustig gaan oefenen met voetjes geven en goed belonen als het lukte.
Advies van de hoefsmid was om er even niks op te doen om zijn vertrouwens te winnen, of anders hypozin, dat schijnt zeker niet te prikken of irriteren...

7 weken later kon hij weer voorzichtig zonder praam bekapt worden en zijn de stralen weer schoon gesneden.
Volgens de hoefsmid hoef ik er nu ook nog even niks op te doen, alleen zorgen dat 'ie zoveel mogelijk schoon en droog staat...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:12

Je kunt nog proberen om de solehardener of dryfeet op een flinke prop watten te doen, en dan zo dat de watten echt doordrenkt zijn (wel huishoudhandschoenen oid aandoen!) en die watten in de straal te drukken, het sijpelt er dan mooi in.
Die van mij laat zich met geen enkel spuitbusje of flesje behandelen waar dan ook, en die zijn we zo onlangs te slim af geweest.

HippoLogic

Re: pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 08:18

Ik zou het paard trainen met clicker training. Dit is ook heel erg geschikt om vervelende (medische) behandelingen te accepteren. Je moet dan uiteraard een goede reinforcer gebruiken (Heel Lekker Voer). Kom je vraag eens stellen in het clicker topic [GVL] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:08

Sythaa schreef:
Je kunt nog proberen om de solehardener of dryfeet op een flinke prop watten te doen, en dan zo dat de watten echt doordrenkt zijn (wel huishoudhandschoenen oid aandoen!) en die watten in de straal te drukken, het sijpelt er dan mooi in.
Die van mij laat zich met geen enkel spuitbusje of flesje behandelen waar dan ook, en die zijn we zo onlangs te slim af geweest.

Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Paard geeft al amper een voet en dan wil je ook nog een watje met bijtende stof inde straalgroeven duwen......

AB zalf plus anti schimmel middel is een tip van een natuurlijk bekapper uit de VS en schijnt totnutoe bij alle paarden te helpen. ook bij mijn paard die al jaren rotstraal had ondanks alle mogelijke middelen en schone stal en veel beweging. Plus dat deze middelen niet bijten.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:29

Maris hoe weet jij dat nou????
Die van mij liet zich ook niet meer behandelen en tegen de muur vallen.
Als je omzichtig te werk gaat alsof je de hoeven uit wil krabben kun je er zo de watten indrukken.
Kwestie van gewoon rustig aan doen en handig zijn.

En rotstraal wordt veroorzaakt door bacterien en niet door schimmels.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:33

Sythaa schreef:
Maris hoe weet jij dat nou????
Die van mij liet zich ook niet meer behandelen en tegen de muur vallen.
Als je omzichtig te werk gaat alsof je de hoeven uit wil krabben kun je er zo de watten indrukken.
Kwestie van gewoon rustig aan doen en handig zijn.

En rotstraal wordt veroorzaakt door bacterien en niet door schimmels.

Nou, ik kan me zo voorstellen dat het paard van de TS echt niet toelaat dat je watten in de middelste straalgroeven gaat duwen. En dan al helemaal niet als de stof die je erop doet bijt. Mij lukte het niet.
En rotstraal wordt helaas soms ook veroorzaakt door schimmels. Dat is ook de reden dat bij mijn paard veel anti-rotstraal middelen niet werkten. Omdat die vaak alleen bacterieen aanpakken, terwijl aanpak van schimmel ook nodig is. Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar het kan wel.
Laatst bijgewerkt door Maris op 08-09-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:34

Ze kan het iig proberen. Het spul heeft ze al in huis en een pak watten en handschoenen heeft ook iedereen wel liggen toch ?!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 10:40

Voetjes geven wil met veel geduld en belonen wel weer lukken. Ik kan hem dan ook wel schoonmaken met een borstel. T'is zón lief paard. Hij heeft het alleen onmiddelijk door als ik iets in zijn straal wil doen.T'is ook een slimmerik.. Ik ga vanmiddag weer een poging wagen met Egyptische zalf en een watje wil ik ook wel gaan proberen.. aan het flesje zit een soort tuutje en als ik het flesje in warm water leg wordt het behoorlijk vloeibaar En anders ga ik vanmiddag maar het emmertje soda proberen. Zowiezo komt voorlopig de hoefsmith om de 3 weken om de straal bij te snijden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:16

Maris schreef:
AB zalf plus anti schimmel middel is een tip van een natuurlijk bekapper uit de VS en schijnt totnutoe bij alle paarden te helpen. ook bij mijn paard die al jaren rotstraal had ondanks alle mogelijke middelen en schone stal en veel beweging. Plus dat deze middelen niet bijten.

Ik woon nu in Canada en hier kun je (zonder recept!) bij de apotheek allereli AB zalfjes halen. Vreemd idee.

Het is juist wijs om zowel anti-bacterieel als anti-schimmel zalf te gebruiken. Andere ziektekiemen kunnen een secundaire ontsteking veroorzaken als het lichaam daar verzwakt is. Dat is dus helemaal geen gekke tip.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:21

Er borrelt nu een ideetje op, waarvan ik niet weet of het werkt. Maar ik persoonlijk zou het best durven proberen. Kokosolie met een kwast erin en op doen als hoefvet. Bijt absoluut niet en is tegen schimmels en bacteriën. Ik weet alleen niet of het "heftig" genoeg is om daarmee te behandelen. Maar het kwam zo in me op. Misschien het proberen waard?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 16:24

Ik zou niet met egyptische zalf gaan klooien, dit moet echt op een watje en dan in die straalgroeve duwen, dan raak je dus de pijnlijke plekken. Maak de hoeven schoon, als het kan met een zachte borstel met water waar een fikse betadine oplossing in zit en als de hoeven droog zijn dan pure betadine in de middelste straalgroeve laten lopen. Misschien kun je je paard tussen twee touwen op een poetsplaats zetten en als het echt niet anders kan dan maar iets rustgevends erin, ookal zou dat een paar keer moeten maar zo blijf je ook aanmodderen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:31

meredith schreef:
maar iedereen heeft het over middelen die helpen bij beginnende rotstraal.Vlgs mij spreekt TS over al langdurige rotstraal en dan helpt zoiets niet meer.Ze schrijft dat de kast vol met middelen staan dus die fase is ze al voorbij. Ts zou ik aanraden om er een dierenarts en goede smid bij te halen.

CTC spray is echt niet voor alleen beginnende rotstraal. Wordt al jaren bij koeien met Mortellaro gebruikt. Het gaat alleen om de frequentie van de behandeling. Veel mensen denken dat het aanslaat en stoppen er dan mee, maar het is juist belangrijk om het bij te houden in het herstel stadium.
Zelf vind ik de spuitbusjes met CTC niet zo'n herrie maken. Meestal fluit ik er flink bij, of ga een beetje lalalala zingen. Dat overstemt het geluid van de spray prima.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:46

Zammie schreef:
Hoelang speelt dit dan al TS? Want bij echt erge gevallen kan de hoefsmid het goed schoonmaken en daarna behandelen met jodium (dus geen betadine) en daarna inzwachtelen en dat na 2, 3 dagen weer herhalen.
Daarna is bijhouden denk ik gemakkelijker, omdat dan de pijn er niet meer is.
Weidegang is ook het beste en dus als dat mogelijk is niet in een stal ivm de urine..

:j :j

benj

Re: pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:52

Hooflex echt super spul doet geen pijn bij het paard en is heel makkelijk aan te brengen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:53

werkt imaverol ook niet of zeg ik nu iets heel doms, is toch ook voor bacterien?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:23

Wat een lastige situatie...

Mijn hoefsmid heeft me hiervoor wel eens een vloeistof gegeven, die heb ik toen in zo'n garage knijpfles gedaan:
Afbeelding
Dat werkte voor mij wel, maar ik denk dat jij in een lastiger situatie zit.

Verder even los van de behandeling is het belangrijk dat je paard genoeg blijft bewegen.
Als de doorbloeding gestimuleerd wordt zal het hele proces minder lang duren dan als je hem ontziet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:38

Ik snap eigenlijk nooit het gebruik van watjes. Watjes nemen vocht op, dus als je paard dan 1x in de urine gaat staan of natte drol zit je watje vol met bacterien.

Mijn ervaring is dat je na een week al resultaat ziet met de betadine oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:52

Toen ik met dit probleem zat, gebruikte ik zo'n flesje omdat je hier maar 1 hand voor nodig hebt en je er in kunt knijpen (en je kunt 'm in je mouw verstoppen).
Afbeelding

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:08

elke behandeling aan hoef straal doet pijn