Cimetidine mijn binkje's laaste redmiddel!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyra013

Re: Cimetidine mijn binkje's laaste redmiddel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:05

Jeetje wat erg sterkte! Bij ons op stal hebben wij ook een paard met dit probleem nog niet voor levensbedreiging maar toch zijn ze begonnen om er van alles aan te doen! Ik weet niet precies wat ze allemaal doen maar ik geloof dat ze Cisplatine erop smeren! Cisplatine remt de celgroei en daarmee de groei van de tumor. Ze doen er nog wat aan maar dat durf ik niet te zeggen!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 11:42

Cisplatine is idd ook een middel dat wel es gebruikt word..
Das voor zover ik weet n soort chemo zalf..
Maar aangezien de boosdoenende tumor inwendig zit, is cimetidine de enige optie..

Net naar de kliniek gebeld, maar word vanmiddag terug gebeld door de arts zelve..
Om te overleggen hoe en wat, of t gene wat we zien veranderen idd door de medicatie komt of niet,
en of er gewoon morgen na gekeken kan worden, of toch nog n weekje wachten..
En of mijn DA erna kan kijken, of terug naar de kliniek moet ervoor...

Zeker dat er "iets" gebeurd (met n aantal kleine melanoompjes), maar is t genoeg?

Kyra013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:15

Ja is logisch je kunt niet inwendig smeren! is er niet een soort bestraling hiervoor toevallig wat wel kan helpen? Sorry als dit een domme vraag is! Hopelijk morgen goed nieuws en is het inderdaad genoeg!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:21

Mijn DA had het over bevriezen waardoor ze zouden verschrompelen, zou dat niet een optie zijn? (geen idee of dat inwendig zou kunnen hoor.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 22:29

En? Gaat het?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:27

Sorry, heb er even uitgelegen..
En heb de Da moeten verplaatsen naar morgen 11 uur....
Dus spannend!!!
Zodra k meer weet zal ik het jullie mededelen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:48

Ik heb mijn Da gisteren gesproken. Hij heeft vandaag en morgen een bijeenkomst met meerdere DA's en zou het daar even overleggen.

Wel heb ik div. apotheken al gebeld. Als ik de dossering van 3,5 mg/kg p/d aanhoud dan ben ik voor onze pony van ca. 400kg ongeveer 120,- voor 3maanden kwijt. Dat is wel heel wat anders als de 800,- wat ik in andere topics gelezen heb.

Even afwachten wat de DA er verder over te zeggen heeft.

Ik ben aan het duimen voor je binkie.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:25

Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:17

nou heb er even totaal uitgelegen qua computer...
vorige week is de dierenarts komen wezen kijken en heb nog telefonisch overleg gehad met de kliniek..
Dat er ''iets'' gebeurd is zeker, alleen t gene wat gebeurd is een beetje een raadsel..
Want t was onbekent dat er gaten in bepaalde kleinere melanomen komen..
En de grote tumor inwendig was zeer aanwezig (ong 10 cm doorsnede), maar kon nog niet geyegd worden of iekleiner was, wel dat hij in ieder geval niet groter was....
dus voor nu moet ik op verhoogde dosis door blijven gaan, en t in de gaten houden, en eventueel na een maand weer eens laten nakijken..

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:57

Hallo Zapata,
Hoe gaat het er nu mee? Ik ben bezig om ook met Cimetidine te starten, maar mijn DA is er niet erg happig op. Misschien dat ik het via de jouwe kan proberen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:23

Mijn DA komt eerdaags foto's maken en meten en dan gaan we ook starten.

Vorige week zaterdag was er een open dag in de kliniek in Wolvega en daar heb ik gevraagd wat hun er van denken maar hun raden het af, de kliniek in Emmeloord raadt het ook af omdat er te weinig resultaat mee geboekt wordt maar we gaan het toch proberen

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:34

tot nu toe gaat t opzich nog steeds goed met mn binkje...
dat wil zeggen: tot nu toe nog geen verstopping gehad!!
Over 1 a 2 weken moet weer opnieuw gekeken worden, dus hoop nog steeds t beste..
Juist vooral omdat het voor de rest echt super gewledig met m gaat..
maar als uit de volgende check geen goed nieuws komt is t zo goed als zeker dat t dan nog puur wachten word op de eerst volgende verstopping........

Joan73 schreef:
Hallo Zapata,
Hoe gaat het er nu mee? Ik ben bezig om ook met Cimetidine te starten, maar mijn DA is er niet erg happig op. Misschien dat ik het via de jouwe kan proberen?

Van mij mag je best contact opnemen met mijn DA ( bob vd Heijden) maar je zou ook eens naar de kliniek in Someren kunnen bellen!!

Heb ook vele negatieve verhalen en ervaringen gehoord, MAAR ook een paar goede, dus dat was/is voor mij ook reden genoeg het een kans te geven...

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:22

Woendag of donderdag komt de dierenarts weer om de checken....spannend!!
Dubbel spannend, want mocht de tumor t zelfde zijn of zelf al kleiner ( wat ik niet denk) gaat Zapata verhuizen van stal, naar inloop stal met weidegang en korter bij huis....
mocht ie toch gegroeid zijn, blijft ie staan waar ie nu staat, en is t puur wachten tot hij weer vertopping heeft en t einde in zicht is..
Dussss...dubbel op hopen op t beste!!

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:43

Zo, geregeld. Mijn DA was niet bekend met behandeling met Cimetidine, maar heeft zich ingelezen en schrijft een recept uit. Apotheek ook al gebeld, 120 stuks (4,5 per dag - 1x 3750 mg) à 800 mg zal me tussen de 40 en 60 euries kosten. Niets van te zeggen. Met DA afgesproken een fotoweekboek bij te houden. Met meetlatje erbij en melanomen nummeren. Jemig, spannend hoor. Nu dat 1 van de melanomen dermate groot wordt dat deze tegen haar bil schuurt en irritatie veroorzaakt, ga ik het toch echt proberen. Het schijnt weinig tot geen bijwerkingen te geven....
Ik ga uit van het beste.... wish me luck!

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:57

En Zapata? Hoe gaat het met jouw melanomen-mannetje? (Ik noem mijn paardje melanomen-mientje :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:28

Wij zijn maandag begonnen 3 maal daags 1 bruistablet van 800 mg. DA heeft ze zelf opgehaald bij de apotheek 37, per 60 stuks en is geweest om foto's te maken en te meten. Over drie weken komt hij weer.

Afbeelding

Dit zit in zijn koker, is ca. 6x6x4, met operatief ingrijpen krijg je zwelling en met bevriezen en chemozalf ook met de kans dat hij dan niet kan plassen, daarom proberen we eerst dit.

@Zapata, vind je het vervelend dat we in jouw topic hier over doorgaan?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:06

Joan73 schreef:
Zo, geregeld. Mijn DA was niet bekend met behandeling met Cimetidine, maar heeft zich ingelezen en schrijft een recept uit. Apotheek ook al gebeld, 120 stuks (4,5 per dag - 1x 3750 mg) à 800 mg zal me tussen de 40 en 60 euries kosten. Niets van te zeggen. Met DA afgesproken een fotoweekboek bij te houden. Met meetlatje erbij en melanomen nummeren. Jemig, spannend hoor. Nu dat 1 van de melanomen dermate groot wordt dat deze tegen haar bil schuurt en irritatie veroorzaakt, ga ik het toch echt proberen. Het schijnt weinig tot geen bijwerkingen te geven....
Ik ga uit van het beste.... wish me luck!

Good luck!!!
Hier gaat t momenteel best goed...
Na dik 2 maanden kon (nog) niet gezegd worden of de betreffende tumor groter of kleiner was,
maar kon me wel vertellen dat de doorgang momenteel geheel vrij is!!
Dus doorgaan zoals.k bezig ben, en blijven hopen op t beste....

@yvonnevd: nee joh, we zitten allemaal in t zelfde schuitje!!
Hoe meer ervaringen en verhalen hoe beter, toch?!
Vooral omdat er zo weinig bekend over is..

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:31

Had wel even moeite om die gewiekste dame pillen te voeren! Appeltje nam ze graag aan, maar spuugde vervolgens de pil uit. Toen door het voer gedaan, werkte ook niet echt... Uiteindelijk fijn gestampt en door de muesli met Glucohorse gedaan. Het smaakt ook wel bitter. Maar goed in de gaten houden of ze het ook op eet! Ook de foto's gemaakt met liniaal erbij en nu even met Photoshop eea goed naast elkaar zetten voor het verslag! Nog tips voor makkelijker binnen krijgen van die best grote pillen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:20

Daarom heb ik gekozen voor de bruistabletten. Los ik op in een bekertje water. Meng het met wat slobber van Subli. Biks er door en hij likt zijn bak uit.

Ik heb bij de Action een paar van die kleine flextubjes gekocht, die hebben geen hoeken waar voer en medicijnen in blijven hangen en daar meng ik het in.

Ik weet niet of je de gewone tabletten ook op kunt lossen in water?

Het verschil in prijs tussen de gewone tabletten en de bruistabletten is maar 2 euro per 60 stuks dus best wel het overwegen waard als je weer nieuwe tabletten moet hebben.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:50

Goeie! Ware het niet dat deze gekke merrie niet van slobber houdt. Tenminste, 2 jaar geleden nog niet. Maar ik ga het zeker nog een keer proberen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:09

Ik geef het ook niet echt als een vloeibare slobber, ik maak het wat dikker en dan kleeft het aan de biks vast.

De hoeveelheid die ik geef is ca 3/4 plastic bekertje water met 1,5 tot 2 handjes slobber en dan een halve kilo biks.

Ik heb gekozen voor de slobber van Subli omdat die niet hoeft te weken.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:58

Mag ik je wat vragen mbt de melanomen?

Hebben jullie paarden dit al lang?

Ik heb zelf een schimmel die al jaren last heeft van kleine melanomen in zijn koker.
Nu zijn er een paar bijgekomen die iets groter zijn.
Zijn koker ziet er van de buitenkant perfect normaal uit, geen verdikkingen ofzo...

Heeft jouw paard deze op de binnenkant of buitenkant van de koker?

Jij bent nu aan het behandelen met cimetidine?
Mag ik vragen wat de kostprijs daarvan per maand is?

Ik maak me grote zorgen om mijn paard maar mijn dierenarts geeft me aan dat
er weinig aan te doen is en dat paarden daar meestal niet aan overlijden.
Hij is er nu 22 jaar.
Hij lijkt nergens last van te hebben...
Ik ben er de laatste tijd alleen erg panisch op, iedere dag zit ik aan die koker naar binnen te kijken...
Er zijn er wel enkele die af en toe open springen en waar dan zwarte prut naar buiten komt, naar het schijnt is dat normaal...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:46

yvonnedv schreef:
Wij zijn maandag begonnen 3 maal daags 1 bruistablet van 800 mg. DA heeft ze zelf opgehaald bij de apotheek 37, per 60 stuks en is geweest om foto's te maken en te meten. Over drie weken komt hij weer.

[ Afbeelding ]

Dit zit in zijn koker, is ca. 6x6x4, met operatief ingrijpen krijg je zwelling en met bevriezen en chemozalf ook met de kans dat hij dan niet kan plassen, daarom proberen we eerst dit.

?

De melanomen onder zijn staart had hij al toen we hem kochten, die in zijn koker heb ik ca. 2 jaar geleden ontdekt.
Ik ben ca.56 p/m aan cimetidine kwijt

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:02

En hebben ze die grootte altijd gehad? Bedoel groeien ze snel of blijft dat redelijk stabiel?
Heeft hij er nu problemen mee??

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:27

Misschien is het handig als je het topic even doorleest.

yvonnedv schreef:
Ons schimmeltje heeft ook nogal wat melanomen die nog niet voor problemen zorgen maar die in zijn koker baren me toch wel wat zorgen. Als het betaalbaar is wil ik graag een kuur met cimetidine doen voordat er problemen ontstaan.