nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen; ik ga met ariebren mee. het klinkt echt als mijt.
Marion71
Geplaatst: 30-08-12 20:41
Je mag het helemaal zo doen als je wilt. Geldt ook voor ieder ander. Smeren met welk middeltje dan ook, van het gras halen, maakt mij niet uit. Als een ander er de behoefte aan heeft ook weer het wiel te willen of moeten uitvinden, veroordeel ik dat niet. Ondervinden is de beste leerweg, en tenslotte noemen we dat ervaring. Arie en ik zijn al bij dat punt, een ander moet er mss nog komen.
Tegen een praam heb ik niet veel, maar niet te pas en onpas toegepast. Je kunt hem paardvriendelijk gebruiken en als dwangmiddel. Ik pas 'em toe als zonder te veel stress oplevert. Maar weet dat het helaas vaak anders is. Succes met de behandeling van de mok.
FNews
Geplaatst: 30-08-12 20:43
De mok-zalf van Nettex werkt echt super goed bij ons! Het zijn wel 3 potjes dat je moet opsmeren maar het is echt heel erg goed spul.
Ariebren
Geplaatst: 30-08-12 20:44
Om te beginnen is de mijt behandeling heel simpel.
Ga naast je paard op de grond zitten en ga de sokken kammen of borstelen met een pennen borstel. Ga daarna de sokken omhoog borstelen.
Met de inmiddels aangemaakt sebacyl of een pour on in de planten spuit ga je lekker de sokken vanaf hoef tot boven de knie inspuiten tegen de huid aan.
Pas nu wel op De mijt gaat bewegen door het gif en geeft een explosie van jeuk. Dus het wordt even stamperde, stamp. Na 10 minuten zie je het paard een zucht van verlichting geven en zijn de mijten dood.
Herhalen om de 10 dagen, en voorlopig volhouden. De mijt eitjes kunnen overal zitten, in de stal, op de wei, of noem maar wat op.
Ariebren
Geplaatst: 30-08-12 20:55
mariska32 schreef:
nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen; ik ga met ariebren mee. het klinkt echt als mijt.
ellepel
Geplaatst: 31-08-12 09:46
ik zou bj een vermoeden van mok bij een tinker dus echt geen sokken gaan wassen? mokbacterie doet het goed in een vochtig warme omgeving en ga je die sokken wassen,dan blijven ze dus vrij lang vochtig en warm niet doen dus.
ik geef ariebren ook gelijk hoor,zou best mijt kunnen zijn. dus even naar de dierenarts om een middel te halen daarvoor,wij gebruiken er sebacil voor en dat werkt prima. ik doe het ook met een kam,eerst goed de sokken uitkammen en dan behandelen met de sebaciloplossing
denk je wel dat het toch mok is dan stoppen met wassen, hydrocortiderm halen bij de dierenarts en dat op de plekjes smeren. verder niks aan doen,tinker uit het vette gras halen,meeste tinkers krijgen jeukbenen van teveel suikers uit gras namelijk
Denk wel dat TS eerst aan de benen van haar paard moet kunnen komen want alle bovenstaande behandelingen vergen nogal wat beeninteractie zeg maar. Die van mijn vond het ook niet fijn in het begin maar ik zit nu zoveel aan haar benen dat ze het prima vindt. Ik moet haar sokken steeds droog houden dus ik ben altijd druk in de weer met handdoeken. Mok hoeft echt niet altijd door mijten te komen maar de jeuk en het stampen is wel een symptoom inderdaad. Mok hoeft namelijk niet perse kriebel te veroorzaken. Sebacil lijkt me dan inderdaad de makkelijkste oplossing omdat je het niet zo vaak hoeft te doen. Is jouw paard beetje op eten gericht? Misschien kan je iemand vragen als je gaat wassen je paard af te leiden met iets lekkers...dan krijgt ze een goede associatie met wassen. Werkt bij die van mij heel goed...wel oppassen dat je geen bedelaar krijgt...dus niet altijd iets geven. Klinkt een beetje oneerbiedig maar een beetje alsof je een hond traint.
LecyTinker
Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-12 13:25
Bethje, ik kan alles met haar benen, maar alleen met een emmer met water bij haar benen komen geeft een probleem. Niet in het begin, maar op een gegeven moment dan geeft ze wat last ermee. Als ik haar begin af te sponzen vanaf haar schouderbladen en dan steeds naar beneden ga, dan kan ik alles, maar dan zit er geen water meer op mn spons om de sok goed af te spoelen. Ik kan wel met de waterslang haar sokken goed uit wassen, maar ik vind het nu wel redelijk koud om haar sokken te wassen met ijskoud water. Als dit de enigste oplossing is, dan zal ik het doen, maar als ik voor een minder belastende oplossing kan komen voor mijn rug, dan HEEL graag.
Dat Pour on spul tegen mijt, waarom lees ik daar zoveel slechte verhalen over? Hoeveel verschil zit er tussen honden/katten mijt en paardenmijt? Want ik heb spray tegen mijt bij huisdieren, kan ik dat niet sprayen?
Ben overigens niet geheel onnozel met paarden hoor, draai al jaren mee in de pro wereld met opaarden, maar door serieuze rugproblemen kon ik dat allemaal niet meer, dus heb ook mijn eigen paarden moeten verkopen, maar hb mn irish cob gehouden omdat het toch wel mn passie in het leven is. Maar van de dik 10 jaar dat ik irish cobs heb (gehad) heb ik nog nooit met mijt of mok problemen te kampen gehad, dus ik wil gewoon graag weten hoe en wat.
Koud is het niet hoor om nu de benen te wassen met "koud" water...
Als vriest... dan zeg ik... Tja... tis wat frisjes... Maar nu kan dat toch gewoon
butengeweun
Geplaatst: 31-08-12 13:37
met dit weer gewoon de slng op de bene. En inderdaad pas vanaf een graatje of 15 denk ik het wordt te koud om het mer mijn handen te doen. Maar dan heb ik zeewater als super middel (loop ik ook gewoon in als het vriest)
Dus even flesje anti mijt halen en even lekker insoppen. En bedenk jeuk is erger dan pijn dus dood die mijten
het is nu 16 graden, maar de rest van de dag was het 14 graden en gister 12... dus ik vind het wel te koud en haar sokken blijven nu echt eeuwig nat met de regen en de storm.
Ik waarder jullie opmerkingen wel hoor... maar zijn honden/katten mijten nou hetzelfde als bij paarden?
Ik gebruik ook wel panalog tegen mok. Is idd mijtdodend voor honden en katten maar werkt uitstekend bij kleine mokplekjes. Het is alleen nogal prijzig (€ 70 voor 100 ml). Spray tegen mijt ken ik niet, maar wellicht is dat in NL niet verkrijgbaar.
heb ff mn DA gebeld in NL en die gaat me terugbellen, die kan me precies advies geven. Mijn DA in belgie is een goede man, maar niet zo heel goed de hoogte qua dit soort dingetjes bij paarden. Mocht ik nou niets vinden, dan laa ik mijn huidige DA wel langkomen om dectomax te latenspuiten. Dat hebben ze toen ze jong waren ook gekregen tegen rondworm, dus daarvan weet ik zeker dat ze niet een rare reactie gaat geven
terpentijn
Geplaatst: 31-08-12 14:36
Een aantal posts van TS terug las ik, dat dit paard bij navoelen, verdikte eeltachtige horizontale "ribbels" in de kootholtes had? Hier is verder niemand op ingegaan, dus doe ik het maar. Dat is toch ECHT een teken, dat er al EERDER (onopgemerkte) mok in de kootholte moet zijn geweest, na genezing van de kloven gaat zich daar een verdikte huid omheen vormen. Meestal ontstaat in het midden van de 2 ribbels op den duur een soort blijvend horizontaal gleufje. Dat is uiteraard vuil-gevoelig, maar aangezien het verdikte eeltachtige opperhuid betreft, kan dat op zich weinig kwaad. Uiteindelijk kunnen deze minder soepele ribbels bij herhaalde onbehandelde mok, wel tot een stijvere kootbeweging leiden, maar ZEKER zijn deze het gevolg van "oude" mok.
Stampen met achterbenen is toch heel vaak een teken van jeuk, vaak mijt. Mijt is wel degelijk te zien door een DA een schrapsel te laten nemen. Mijt kan mede bestreden worden door en al dan niet injectief (door DA) laten toedienen van Ivermectine (dat zit ook als werkzame stof in meerdere ontwormingsmiddelen).
Mijn Tink x Fries heeft nog nooit de klassieke (koot) mok gehad, maar heeft heel soms wel eens een begin van rap/rasp (dat zit niet in de kootholte, maar op de kogel en het pijpbeen, een soort gelige nattige korstjes, waarvan het haar los raakt). Is wel "verwant" aan "echte" mok. Ik grijp dan in met een klassiek boerenmiddel, met een hoog zink en zwavel gehalte, hetgeen ieder verder gezeur na 1 x aanbrengen in de kiem (welke kiem dan ook) smoort.
Dit is echter niet geschikt voor echte mok, dus kloven in de kootholte.
Haar eraf scheren zou ik zeker niet meteen doen, in nat weer wordt door het lopen die kootholte echt net zo nat als dat er beperkte (natte) franje overheen hangt. Bovendien kun je altijd nog de kootholte uitknippen en het overhangend (waterafvoerende) lange haar laten zitten: een soort van uithollen, zeg maar.
Met "ECHTE" mok is het wel zo dat je er liefst zo gauw mogelijk bij moet zijn (om voornoemde ribbelvorming in de kootholtes te voorkomen).
Het smeren van zalven geeft op zichwel meer comfort voor het paard, omdat de kloven dan soepel blijven niet meer zo trekken, maar als nadeel, dat het dus klammig blijft, de huid verweekt, er eerder zanderige rommel aan blijft plakken, en moeilijker geneest, iedere vettige zalf sluit af voor zuurstof.. Dus de tips van een uitdrogende zalf, die minder vet is, of een koeiendroogzetter, kan ik wel begrijpen.
Overigens komt mok ook echt wel degelijk voor onder hele droge, zanderige omstandigheden, echt niet alleen bij langere tijd vochtig weer.
@Terpetijn... dank je voor je reactie... je zegt alleen dit "verdikte eeltachtige horizontale "ribbels" in de kootholtes" maar de verdikkingen zijn minimaal en gewoon zacht. Ik controleer haar koten altijd, met uitzonder van 3 maanden afgelopen winter toen ik met een hernia plat moest liggen en ik alleen uit bed kon om eten te geven. Toen heb ik ook geen hoeven gekrabt en is de rotstraal ontstaan. Maar nu gaat het weer wat beter en is de straalrot dus helemaal weg ( doordat ik het weer netjes bij kan houden met uitkrabben etc). Het zou dus mogelijk zijn dat ze in die drie maanden mok heeft gehad, MAAR dan zou het uit zichzelf weer weg zijn moeten gaan, want ik heb bij haar nooit korstjes gevoeld in haar kootholtes en ik controleer zo een beetje elke dag. Ze staat naast mn huis en wordt 3x op een dag gemest ( hoef dan alleen poep eruit te halen) en gaat normaal in de ochtend naar buiten. Haar stal is ongeveer 6 bij 4 meter ( misschien nog ietsje groter) dus ze heeft genoeg ruimte om te bewegen. Staat dus op stal niet alleen stil net haar kont tegen de muur. Nou heb ik haar een maand of 3 geleden een tijdje getraint ( longeren) en toen spoelde ik haar dus om de dag helemaal af (zweet) en toen waren haar benen ook gewoon in orde. Maar die verdikkingen, moeten idd ergens vandaag komen. Maar zover ik weet hebben die er dus ook voorheen niet gezeten, want dan zou dat me wel al opgevallen zijn. Haar hele kootholte voelt dan ook gewoon zacht en natuurlijk aan, met uitzondering van aan de zijkant een droger stukje ( wat ik dus aannam dat mok was). Stampen doet ze al van jongs af aan (ze heeft zo wie zo losse voetjes) dus ik zou het vreemd vinden dat ze al die 3 jaar met mijt rondloopt en dat ik er nooit enige tekens van heb gehad. Dit niet zeggend dat het dus geen mijt kan zijn. Ze staat zowel binnen als buiten kurk droog, dus van de vocht kan het niet komen, tenzij het van het warme weer was, want toen heeft ze wel dagen staan zweten van de bijna 40 graden dat het hier was.
Anyway... het is toevallig dat er nu een aantal dingen bijeen vallen en dat ik dit ontdek. (Nieuw shetlandertje bij haar erbij en op het vette gras met veel klaver (eiwit overdosis) etc)
Maar ik heb altijd geleerd dat mok ookvan binnenuit kan komen, en dus blijft bij mij nog steeds de vraag of het niet van teveel aan suikers kan komen. Ze staat op ongelimiteerd nieuw hooi, vet gras en 1 kiloschep muesli op een dag.
Moet ook wel zeggen dat het moeilijk te oordelen is vanachter een computer en ik wilde een foto maken, maar op de foto kan je totaal niets zien, ik kan de haren opzij trekken, maar je ziet niets behalve huid.
Anoniem
Geplaatst: 31-08-12 15:01
Bij mijten gewoon dectomax injectie door DA laten geven. Bij mok zink-zwavelpasta van groene os op de plekken smeren en de sokken niet wegscheren of knippen.
weten jullie toevallig nog waar sebacil te verkrijgen is eigenlijk?? aangezien t in nl niet meer te verkrijgen is
Ariebren
Geplaatst: 31-08-12 15:51
Als ik zo de middeltjes op een rijtje zet. Iedereen doet mijt bestrijding op zijn manier. Uitwendig met een mijtbestrijder. pour on, sebacil, er bestaan heel veel mijt dodende middeltjes. Inwendig met een mijt bestrijder injectie detomax, drie dubbele yvermectine wormen spuit geven. Zie mijn topic hier boven vermeld.
Zijn de bloederige mok plekken ontstaan dan is een zwavel houdende zalf heel goed. (Met een mijtbestrijdings middel) Vroeger smeerde men gebruikte carter olie erop, zat ook zwavel in. Zwavel is een goed bacterie dodend middel. En die mijtjes gaan er ook dood van.
Maar elk probleem in de sokken van onze sokkenpaarden onstaat door mijt.
Het verhaal van lang voedzaam gras, klopt, de mijt kan in het gras zitten.
Daarnaast kijk ik ook naar het kosten plaatje. Injecties geven is duur. Veel middeltjes zijn veel goedkoper en ook effectief.
Daarnaast heb ik nog een pour on staan en als die op is ga ik bij een koeien boer weer wat ophalen.
Ariebren, ik betaal liever nog een keer om de DA langs te laten komen ( was er vrijdag ook al) en dat ik dan klaar ben, dan weken te moeten smeren en proberen en nog niet weten hoe en wat. Ik wil gewoon dat mn meisje weer op en top is. Heb net nog mokzalf gesmeerd en kon de plekken al niet meer vinden, toch maar heel dr kootholtes ingesmeerd, zal vast nog wel ergens baat hebben. DA bent me als het goed is vandaag nog terug om dectomax te komen spuiten, maar daar is het nog niet mee weg als het mok is.
terpentijn
Geplaatst: 31-08-12 16:38
Er moet naar mijn bescheiden mening EERST eens vastgesteld worden of het mijt is of niet. Mijt= beestjes, en beestjes kunnen naar boven kruipen, en mijt kan wel degelijk ook andere paarden die in dezelfde wei staan, besmetten.
Over het algemeen vind ik zelf dat er in het algemeen behoorlijk hysterisch gedaan wordt over een fenomeen zoals "MOK". Ik heb al eerder aangegeven, dat ONGEDETECTEERDE (voor de ongeletterden: niet opgemerkte) MOK, dus die "rillen/ribbels" in de kootholte kan opleveren. Alleen dat soort verschijnselen leveren problemen met het afrollen van de hoef, je kunt je daarbij iets voorstellen.
Dit is volgens TS niet aan de hand.
Ook het in zwang zijnde "iets" van dan maar alles afscheren (de sokken), waar is dat voor, de hygiene, het zal een mok-koot eerder meer aan de veroorzakende elementen blootstellen. Er zijn zat fragiele witte KWPN/NRPS kootjes, die nooit iets hebben.
Desalniettemin is een "goede kootholte", gewoon nog steeds een half boogje, zonder rommel of ribbels er in.
terpentijn
Geplaatst: 31-08-12 16:42
Dit zijn schone kootholtes (mijn 3 jarige merrie Kavanna).
En wat mij wel opvalt, meneer Terpentijn, is dat na de mijt behandelingen die korsten ook gaan verdwijnen. Een pension klantje van mij is jaren bezig geweest met haar Tinker, om die ruwe korsten te verzachten met allerlei soorten olie en zalfjes. Nu ze mijn recept volgt, verdwijnen die korsten en wordt de huid weer een mooi baby huid.