Horzels ( foto's) ze zijn er nog steeds, eind augustus.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:02

Mijn paard heeft er de laatste tijd ook veel last van :( Het lijkt wel of de horzels mijn paard als ideale eitjes verzamelplaats hebben gekozen.. Ben elke dag wel weer even bezig om de horzeleitjes te verwijderen.

@ little_birdy: de horzeleitjes kunnen worden opgelikt door je paard en komen vervolgens als larven uit, ze overleven de eerste tijd in het mondslijmvlies en bereiken na een week of vier de maag. Daar hechten ze zich aan de maagwand vast om na driekwart jaar, aan het begin van het warme seizoen, weer los te laten en met de mest vrij te komen. De larven boren zich in de aarde, verpoppen een aantal keren en worden dan een volwassen horzel. Je paard kan door deze akelige beestjes ontstekingen van mond, tong en maag krijgen..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:03

Dazen prikken, horzels niet die leggen alleen maar eitjes.

Daas
Afbeelding

Horzels lijken inderdaad op een hommel maar horzels heben een krom kontje als ze vliegen, zoals je op de foto hier boven kunt zien

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:16

Hier nauwelijks dazen meer, maar wel wat horzels. De reactie per paard verschilt erg. De schimmel is doodsbenauwd en blijft rennen. M'n andere merrie is slimmer en slaat ze met haar voorbeen dood. Mijn ruin negeert ze gewoon.

Allemaal hebben ze wel wat eitjes, maar om die bij 15 paarden te verwijderen is mij teveel werk. Ik ontworm in december/januari met ivermectine of moxidectine. De eitjes worden idd opgelikt door het paard zelf of z'n maatje, nestelen in de mond en maken vervolgens de gang naar de maag om te ontwikkelen en verlaten dan in het voorjaar via de darmen het paardenlijf. Echt problemen geven ze vaak niet, maar het levert wel vaak wel mondproblemen op. Ook bij jonge paarden vind ik het kwalijk dat er in de toch al kleine paardenmaag horzellarven zitten, daar waar ruwvoer hoort. En het levert enorm veel horzels op. Wat dat betreft zijn horzels vrij eenvoudig uit te roeien, maar dan moet elke paardenhouder tijdig en met het juiste middel ontwormen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:47

Ohh, dat is dus dat beest dat eitjes legt! Zag er al een om ze heen vliegen met zijn 'angel' naar voren, dacht dat het een soort bij was. Maar dat was dus die hufter.
Hier ook veel eitjes op de benen van mijn merrie. Moest ergens wel lachen om mijn mini-shet, dis is natuurlijk wat kleiner dan de gemiddelde paardenbeen en die zat dan ook serieus overal onder op haar lichaam :o Irritant wel, moeilijk af te halen.

LiVetime

Re: Horzels ( foto's) ze zijn er nog steeds, eind augustus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:55

Hier zijn ze niet later dan andere jaren.. Het heeft de hele zomer (met een beetje zon) al gebarst van de horzels en dazen bij ons.
Heb bij die van mij nog nooit horzeleitjes ontdekt, maar paard bij ons op stal heeft de hele manen en hals eronder zitten.. Al met al toch echt een paar honderd (!!!) eitjes! En dat terwijl die van mij toch echt bijna 24/7 bij dat paard in loopt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:58

Ligt volgens mij ook wel een beetje aan de kleuren. Lijkt hoe donkerder de benen, hoe meer eitjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:00

ik heb ze dit jaar helemaal nog niet gezien,heb bij de paarden ook nog helemaal niks aan eitjes weg hoeven halen

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:07

aargh, ellendige beesten zijn het! Bij ons zitten de paarden ook vol.. en die beesten kunnen hard vliegen! Een paard in volle galop schudt ze niet af hoor. En soms zijn ze zo angstaanjagend groot dat ik ook maar even uit de buurt blijf :j

Horzels en Dazen, vreselijk!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:19

Zodra de dazen het land uit zijn komen de horzels ervoor in de plaats. Meestal de 2e helft augustus tot half september, dus het is heel normaal dat ze er nu nog zijn. Daarom is het ook verstandig om altijd je paard richting eind oktober te ontwormen met een middel tegen horzellarven, omdat die dan dit stadia hebben bereikt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:23

Eind oktober ontwormen tegen horzels is te vroeg. Geadviseerd wordt dit na de eerste nachtvorst te doen. Beter is dus zo rond december.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:19

Ahaaaa dat zagen we dus laatst bij mn paard :+
Dacht al, wat een rare bij haha!
Heb ze hier normaal nooit, wel veel dazen.

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:46

Wij hadden vanmiddag ook nog een stel horzeleitjes in onderbeen. (vandaag gelegd want check iedere dag :) )

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 16:37

jeetje wat een eitjes :wow: heb ik in die 10jr bij mijn paard nog nooit gezien en die is zwart. Zie je ze het meeste dan op de benen??

glindaofoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:11

Tot eergisteren zaten ze alleen op haar benen echter ontdek ze nu ook op haar bovenlijf (schouder / buik /lies)