Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieverdje10

Re: Emara wordt steeds magerder door de dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:56

Wij voeren de oude dieren bij ons fibergy waardoor ze minder dun op de mest worden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:55

TJolieke schreef:
Hier begin ik bij darmklachten/slappe mest bij de paarden standaard met psyllium vezels en twee keer per dag twee flesjes yakult. Bijna altijd goed resultaat.

psyllium vezels waar te verkrijgen?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:57

Lieverdje10 schreef:
Wij voeren de oude dieren bij ons fibergy waardoor ze minder dun op de mest worden.

helaas niet bij ons dit merk in de buurt te verkrijgen...wat doet dit merk dan precies?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:53

Emaartje schreef:
TJolieke schreef:
Hier begin ik bij darmklachten/slappe mest bij de paarden standaard met psyllium vezels en twee keer per dag twee flesjes yakult. Bijna altijd goed resultaat.

psyllium vezels waar te verkrijgen?

Die zitten in Sandclear/Zandweg, in meeste ruitersportzaken te koop. Ik bestel ze vrij goedkoop bij http://www.makana.de (zoeken op Flohsamen Schalen)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:13

Check je ook wat je pony daadwerkelijk opeet? Pony bij ons op stal was ook erg mager en had ook erg dunne mest. Ze leek inderdaad goed te eten, maar ze kon het gras/hooi niet goed eten en dat kwam er in plukken weer uit.
In ieder geval geen slobber of ander makkelijk verteerbaar voedsel geven. De darmen worden daar erg 'lui' van.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:14

Mag ik ragen welk mestobderzoek je hebt laten doen?

Ruikt de mest ook vies?

Op wormen alleen of zijn er ook kweekjes gemaakt om te zien of er Mycotoxinen aanwezig zijn?
De uitslag hiervan duurt ongeveer 2 weken en kan alleen in een speciaal lab gedaan worden.

Us dit nog niet gebeurt dan raad ik je dit te zeerste aan te laten doen! ;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:02

Ben haar nou meer luzerne bij gaan geven en er zit al verbetering in gelukkig,geen dunne mest meer,en voer nou ook structuurmuesli bij sinds vandaag van subli,en merk toch dat de vezels heel wat doen...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 12:05

Die zitten in Sandclear/Zandweg, in meeste ruitersportzaken te koop. Ik bestel ze vrij goedkoop bij http://www.makana.de (zoeken op Flohsamen Schalen)[/quote]

dat is puur vezels dus :) ik heb vandaag de structuurmuesli van subli bijgekocht zitten ook veel vezels kijken hoe dat gaat!!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 17:57

Emara heeft de mest weer goed,dus ze kon inderdaad niet tegen de subli seniores priores,ze krijgt nu luzerne en exstra vezels,wil haar nu voor de exstra vitaminen enzo merriebrok bij gaan geven wie doen dat nog meer?

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:16

Waarom kies je (liever) niet voor een seniorenmuesli, daarin zijn vitaminen en mineralen afgestemd op de behoeftes van een oude paard?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 19:21

Devitootje schreef:
Waarom kies je (liever) niet voor een seniorenmuesli, daarin zijn vitaminen en mineralen afgestemd op de behoeftes van een oude paard?

kan ook maar in de merriebrok zitten meer eiwitten waarvan ze mischien eerder bijkomt..

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:49

Je wilt graag dat ze dikker wordt? Dan zou je bijv. ook Kwikbeet kunnen proberen, naast een seniorenmuesli.

Op voervergelijk.nl staat het volgende:
De behoefte van bepaalde vitaminen en mineralen zijn extra hoog bij oudere paarden. De behoefte aan zink, koper en selenium zijn hoger. Ook vitamine C moet aanvuld worden, omdat oudere paarden dit niet meer voldoende aanmaken in de lever.

Ik weet niet in hoeverre deze behoefte vervuld wordt in/met een merriebrok.
Maar op voervergelijk.nl kan je de voedingsstoffen van twee producten heel makkelijk met elkaar vergelijken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:45

Devitootje schreef:
Je wilt graag dat ze dikker wordt? Dan zou je bijv. ook Kwikbeet kunnen proberen, naast een seniorenmuesli.

Op voervergelijk.nl staat het volgende:
De behoefte van bepaalde vitaminen en mineralen zijn extra hoog bij oudere paarden. De behoefte aan zink, koper en selenium zijn hoger. Ook vitamine C moet aanvuld worden, omdat oudere paarden dit niet meer voldoende aanmaken in de lever.

Ik weet niet in hoeverre deze behoefte vervuld wordt in/met een merriebrok.
Maar op voervergelijk.nl kan je de voedingsstoffen van twee producten heel makkelijk met elkaar vergelijken.

wat is kwikbeet?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 11:48

Zie dat kwikbeet ook aangemaakt moet worden,dus dat wordt niet wat,wil iets zonder toevoegen van water want daar raakt ze juist dun op de mest van..

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:06

Seniores priores wordt op voervergelijk aangemerkt als brok, waar Kwikbeet de classificatie ruwvoer krijgt.
Natuurlijk lastig te zeggen of de dunne mest een gevolg is van het water wat je toevoegt, of juist de samenstelling van hetgeen je voert/nat maakt. Zelf denk ik het laatste. Vocht moeten ze hoe dan ook binnen krijgen.

Een oud paard gezond en op gewicht kan een hele puzzel zijn. Snap heel goed dat je wilt voorkomen dat ze weer aan de dunne raakt. Heb zelf ook lang gezocht naar een goed rantsoen om hem dikker te krijgen.
Omdat ik er van uit ging dat dat laatste tijdelijk zou zijn, zocht ik naar een enkelvoudig voer, om niet de hele mineralen en vitaminen samenstelling van het rantsoen weer om te gooien. Dan kom je al snel uit op zetmeel (maismeel, etc.) of pulp. Veel zetmail kan weer andere problemen opleveren, vandaar dat ik op de Kwikbeet uitgekomen was.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:32

kwikbeet is een ouderwetse naam voor bietenpulp. Iets waar de Seniores Prioris ongeveer voor 85% uit bestaat. Dus dat heeft geen zin.

Ik denk dan de Equilin is aangeraden van wege de probiotica. Maar je zou ook de Naf Biotics bij de Paardendrogist kunnen bestellen. Een goede combinatie van pre en probiotica die het bacteriestelsel in de darmen in iedergeval wat doet opknappen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:43

An_J schreef:
kwikbeet is een ouderwetse naam voor bietenpulp. Iets waar de Seniores Prioris ongeveer voor 85% uit bestaat. Dus dat heeft geen zin.

Ik denk dan de Equilin is aangeraden van wege de probiotica. Maar je zou ook de Naf Biotics bij de Paardendrogist kunnen bestellen. Een goede combinatie van pre en probiotica die het bacteriestelsel in de darmen in iedergeval wat doet opknappen.

dat kan ik ook eens proberen inderdaad dank je!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 18:57

An_J schreef:

Heb inmiddels nou de Naf Biotics besteld hopelijk gaat het dan weer beter!!is goedkoper in iedergeval als de Equilin :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:25

Ik lees nog steeds geen antwoord op mijn vraag, sorry als ik eroverheen kijk, maar is er al eens een uitgebreide mest controle gedaan?

Want zoals ik aangaf, als blijkt dat er een besmetting is van een schimmelhaard of iets anders dan heeft al het extra voer slechts een tijdelijke verbeterende werking......en probiotica voerenkan dan zelfs gevaarlijk zin.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 23:11

Loes'sCorner schreef:
Ik lees nog steeds geen antwoord op mijn vraag, sorry als ik eroverheen kijk, maar is er al eens een uitgebreide mest controle gedaan?

Want zoals ik aangaf, als blijkt dat er een besmetting is van een schimmelhaard of iets anders dan heeft al het extra voer slechts een tijdelijke verbeterende werking......en probiotica voerenkan dan zelfs gevaarlijk zin.

is alleens gedaan,helaas niks uitgekomen :)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 14:43

Ga er nu pavo grow bijvoeren een brok zeer geschikt voor dunne paarden,dus ben benieuwd

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 11:46

Inmiddels heb ik Emara laten inslapen!! |(

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:51

sterkte...

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:01

jeetje sterkte ermee!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:17

Och jee, was ze nog verder verslechterd? Sterkte met het verlies!