Paard wilt niet verkocht worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:31

midgie schreef:
liljebo schreef:
Ik denk dat er ook een risico is op het vormen van een patroon. Als het paard werkelijk een hekel heeft aan verhuizing (waar het dus wel op lijkt) en het thuis zijn sterk belonend werkt (wat dus ook zo lijkt te zijn) is het nu twee keer beloond voor ongewenst gedrag op nieuw adres door weer naar huis te mogen en is de kans groot dat dit een patroon wordt.

Nou zo denkt een paard niet dat zijn jou gedachtens.
Een paard zal echt niet denken als ik me misdraag dan mag ik naar huis, nee die voelt zich niet veilig in zijn nieuwe omgeving dus volgt zijn instinct en hij heeft geen andere keus dan vluchten, vecht , staken of zelfs flauwvallen, als een paard zich zomaar laat vallen is dat een totalen overgaven daarmee zegt hij eet me maar gelijk op dan.
Zeker als hij in een vreemde omgeving is zonder zijn eigen vertrouwde kudde en dan ook nog met een heel vreemd persoon op zijn rug die miss wel dingen wil die hij miss niet eens snapt op dat moment omdat hij zich niet veilig voelt,

Vraagje aan TS , wat doet het paard als jij hem zelf op een vreemde omgeving rijd ??

Hier heeft hij totaal geen problemen mee. Ook een vreemde ruiter die plotseling op hem moet rijden op een vreemd terrein is ook geen probleem (dit voorval is gebeurt op een wedstrijd waarbij de vaste ruiter vlak van tevoren uitviel.)

merrieveulen

Re: Paard wilt niet verkocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:51

vaak zie je bij dit soort 'gevallen' dat het verschil 'm zit in herkenbare details. zolang er bijv. geen overnachting bij zit (dus alleen concours etc.), is er geen probleem. óf zolang er vertrouwde personen bij zijn.
dat soort dingen, dat soort details, daar let een paard op. ik geloof zeker niet dat dit onwil is, een paard liegt niet. waarschijnlijk zit de oplossing in het dier meer tijd geven op de nieuwe locatie.

ik ben het overigens met liljebo eens dat het maar zó in een patroon kan vervallen. een paard is heel goed in staat om oorzaak-gevolg te koppelen. het paard zal niet expres hysterisch gaan doen, zo werkt het niet, maar hij zal ook niet leren dat tot rust komen de enige manier is om zich weer prettig te voelen. op dit punt heeft het hysterisch doen uiteindelijk het effect van 'terug naar huis' mogen.

verklein het eens ter verduidelijking: paard wil niet de trailer in en schopt een hoop stennis. baasje vindt het niks en zet het dier weg. laat dit twee keer gebeuren (of één keer bij een slimmerik), en paardlief heeft een knopje ontdekt om tot mensen door te dringen. dat is niet om te pesten, maar omdat wij uiteindelijk laten merken naar ons paard te luisteren, hoe 'fout' het ook is. het paard slaat dit op en zal het gedrag blijven gebruiken op het moment dat ie iets niet ziet zitten.

naar het dier luisteren blijft natuurlijk belangrijk, altijd. laat dat ook merken, breng het dier tot rust als hij stress heeft. ik weet niet of je in de mogelijkheid bent of zult zijn om het paard zelf weg te brengen en bij de nieuwe eigenaren enigszins te begeleiden? goede kans dat het dan klaar is. geef sowieso aan de nieuwe eigenaren aan dat het een schat van een dier is die zijn wereldje min of meer ziet verdwijnen, en daar verwerkingstijd voor nodig heeft.

appelXbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:09

Ts ik heb jou volgens mij een pb gestuurd en ik kan niet zien of ik hem echt heb verzonden.
Het gaat over heel iets anders dan dit topic, maar zou je misschien even willen kijken of je een pb hebt, anders kan ik even een nieuw pbtje sturen
ik zag je topic toevallig dus ik dacht dan vraag ik het meteen even :o
Bedankt! :)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:24

misschien een tijdje naar een africhtingsstal brengen. staat ie op een vreemd plek alsof ie verkocht is, en die mensen hebben wel ervaring met het zien of dat het uitproberen is of dat ie echt moet wennen aan zijn nieuwe omgeving.

appelXbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:48

Ts , ik kan geen pb's versturen, dus vraag ik het maar even kort hier.
ik zag in uw topic dat u een verzorgster zocht, ik woon dicht bij u in de buurt en ik vroeg me af of u nog op zoek bent.
ik kan niet meer reageren in het andere topic, dus dan maar hier.
Sorry, dit is heel erg offtopic!