Whinnylando schreef:Enige wat helpt met eczeempaard is ze niet laten steken door die rotmugjes... met alle troep die er soms ingegoten wordt haal je heel zn systeem door de war, wat het in sommige gevallen nog kan verergeren ook. Koop een goede deken, gooi die op tijd op en laat hem lang genoeg op totdat de mugjes ECHT WEG zijn. Gewoon normale brok, normaal hooi/gras en normale arbeid + een goede deken gecombineerd met verstandig weidebeleid (tijden buiten de muguurtjes) zijn echt voldoende. Heb al 3 jaar een eczeempaard en geen centje last in de zomer. En mijn paard heeft het echt extreem, als die gestoken wordt is het niet alleen open maar ook meteen een grote vochtbult van de irritatie.
Dientje_Yara schreef:Als dit voor ieder ZE paard zou werkeb had iedereen dit denk allang gedaan maar elk paard reageerd anders
ze zijn allergisch voor de muggen dus van binnenuit bestrijden is echt zo gek niet
wij hebben de deken begin febr dit jaar opgedaan en asnog in juni barstende jeuk dus alleen een deken zou ideaal zijn maar soms werkt dat niet
(overigens alles waar een deken bedekt is puntgaaf benen en hoofd daarintegen opengeschuurd
Whinnylando schreef:Ze heeft lange manen en een enkel plekje irritatie op haar hoofd omdat daar geen kap zit. Mensen doe je paard een lol en spaar jezelf een hoop kosten uit aan smeerseltjes, koekjes en poedertjes. Koop een goede deken.
@ Dientje: eigenlijk bewijst dat (even dikgedrukt gemaakt) toch juist dat een deken werkt, en het beste werkt? Ik ben het gedeeltelijk met Whinnylando eens: bedekken met een deken is het enige dat imo echt werkt.
Aan de andere kant is het geen doen om ook de benen in te gaan pakken. Het hoofd gaat dan nog.
En ondersteunen dmv voeding is ook niet verkeerd. Je moet er voor zorgen dat de voeding iig geen aanleiding is tot extra jeuk.
Sommige paarden hebben baat bij poedertjes of kruiden, mijn ervaring is echter dat dit nogal beperkt is qua werking. Het is hierbij ook belangrijk te bedenken dat alle nutteloze stoffen (die ook weer afgevoerd moeten worden) ook een belasting zijn voor het lichaam.
Wat ik onze ZE-er voer heeft niet zo zeer te maken met haar zomereczeem, maar gewoon met de hele pony. Weinig krachtvoer (klein beetje om op gewicht te blijven af en toe) vooral hooi...
Aan supplementen krijgt ze wel kruiden die de afvoer van afvalstoffen ondersteunen. Niet alleen ivm ZE, ook ivm risico op HB.
Verder nog een biotinesupplement en vit/min brokje.