Pony te dik, bevangen en benauwd. Wie kan mij helpen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teigetje008

Re: Pony te dik, bevangen en benauwd. Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:57

@Polly: als het enige "foute" de koeken is, kan het wel. De pony moet ook lichtelijk afkicken van alle "zoetigheid". Zolang er geen 3 koeken per dag in gaan...PAVO is idd erg scheutig met suikers, dat klopt!

@Jibbel: dank je! Ik kwam er even niet meer op...

@Merrieveulen: het geven van de vele traktaties en leidde bij ons ook tot flinke manegepony's. Nu mogen de kinderen geen lekkers meer geven en zijn we over op dieetmix van Subli. Verder is er 1 pony die af en toe (bij weinig werkuren) een grasmasker opkrijgt. Dit alles heeft bij ons geleid tot fittere pony's, die niet meer schuren, geen eiwitbultjes meer hebben e.d.
Vooral de uitleg waarom ze geen appels of snoepjes mogen was hier van belang! Mensen denken vaak dat er bv in appel geen suiker zit...

Vooral de pennymeisjes hebben de neiging om lekker veel er in te stoppen want dan word de pony zo lief ;)

@TS: heel veel sterkte vanavond en de komende tijd met je kleine (of flinke? ;) ) vent!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:02

Vraag over dat magnesium. Kun je dat gewoon geven? of moet je eerst het een en ander laten uitzoeken door je DA?

Ik vraag mij af of het wat zou zijn voor mijn fjord. Ook HB gevoelig waarvan ik vermoed dat hij 3 a 4 weken terug het zelfs even is geweest. En ik vind hem altijd wat langdurig met herstellen na een rit(tussen de 8 a 15 km per keer), sloom etc etc.
Hij staat schraal en loopt ong 4 a 5x een flink stuk voor de wagen en af en toe longeren. Krijgt handje Marstal Force gemeng met een handje Pavo Daily (omdat er niks anders is) en af en toe een plak oud hooi. Maar dat ligt helemaal aan het weer, opgetrokken buik ja/nee, snelheid waarmee hij afvalt.

Marjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:04

Wandelen & hooi voeren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:16

Is hij nou echt bevangen? Krijgt hij pijnstillers/bloedverdunners?

Voor een shet is een halve koek al snel teveel. Van de week was de smid hier en die merkte op dat mijn ex-bevangen merrie er nu goed uitzag, niet meer zo mager als vorig jaar. En die staat op een landje met niks en krijgt 1x daags een halve plak hooi en een paar korrels ponybrok bij. Ik voel me bijna schuldig zo weinig als er op de wei staat maar ze doet het er prima op.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:26

Cowgirl schreef:
Vraag over dat magnesium. Kun je dat gewoon geven? of moet je eerst het een en ander laten uitzoeken door je DA?

Ik vraag mij af of het wat zou zijn voor mijn fjord. Ook HB gevoelig waarvan ik vermoed dat hij 3 a 4 weken terug het zelfs even is geweest. En ik vind hem altijd wat langdurig met herstellen na een rit(tussen de 8 a 15 km per keer), sloom etc etc.
Hij staat schraal en loopt ong 4 a 5x een flink stuk voor de wagen en af en toe longeren. Krijgt handje Marstal Force gemeng met een handje Pavo Daily (omdat er niks anders is) en af en toe een plak oud hooi. Maar dat ligt helemaal aan het weer, opgetrokken buik ja/nee, snelheid waarmee hij afvalt.

je kunt het op zich veilig bijvoeren, overschotten worden door de nieren verwerkt. als je paard slechte nieren heeft wordt dat natuurlijk iets moeilijker. om er zeker van te zijn kan je bloed laten prikken, dan kan men kijken of er sprake is van een Mg tekort. voor uitgebreide uitleg verwijs ik door naar bijv. de site van paardnatuurlijk.

@ polly, dat merk ik ook. mijn Welsh A en kruising shet hebben ook 0 gras eigenlijk, ze knabbelen wel maar that's it. ik voer wel hooi en stro bij en voor de Welsh ook Kwikbeet, anders valt hij in spieren terug. pony's zijn allebei niet mager, maar minder geven wil ik eigenlijk ook niet. ben nu aan het zoeken naar de juiste balans... eigenlijk blijf je zoeken merk ik, want alles verandert toch constant. ik voer ze dan ook per dag.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:31

@Polly, je hebt gelijk denk ik, het gaat om een shetje idd, dan is een halve koek wellicht nog iets teveel ja.

Ik vind het altijd moeilijk hoor, het voeren. Het ene moment zit het gras bomvol, het andere moment zit er niks in. En bij ons is het ook nog erg afhankelijk van de lessen en de activiteiten hoeveel de pony's doen per dag...Maar moet zeggen dat het op dit moment erg goed gaat en de pony's allemaal lekker fit zijn.

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:12

Nou even een update.. Plutus staat bij ;) Hij liep gelukkig al een stuk beter en liep dus zo de trailer in. Mijn vader deed gelukkig ook niet moeilijk en had al bedacht dat hij wel 2 koeien kon gaan houden. Nu moet ik hem nog op een goede manier introduceren bij mijn andere twee paarden. Heb hem op een apart stuk gezet en de andere twee los gelaten. Wel ruiken maar met een draad ertussen. Nu was mijn merrie (haflinger) wel erg gemeen. Is ze altijd wel een beetje, speelt graag de baas en is ook de baas. Nu heb ik ze iets verder gezet met een draad er tussen zodat elkaar wel goed kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen want dat vertrouw ik niet echt vanacht als ze alleen zijn. Denk dat het langzaam moet gaan of niet? Rustig aan elkaar laten wennen met een draad ertussen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:24

Persoonlijk gooi ik het liefst in de ochtend alles in 1 keer bij elkaar. Dan kan je het overdag in de gaten houden.

Fijn dat je hem mee hebt :)

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 20:35

Ja dat had ik ook wel willen doen maar hij loopt nog niet zo goed dat die weg kan sprinten als ze achter hem aan zitten en mijn merrie is nog wel van het opjagen dus morgen maar weer proberen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:02

Dan zou ik hem gewoon nog even apart houden tot hij weer goed uit de voeten kan.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:09

Ja hij moet wel wel kunnen en zich kunnen verdedigen zou hem dus voorlopig ook nog ff apart houden.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:31

fijn dat hij bij je is en dat je vader niet al te moeilijk deed!

Als je denkt dat hij zich nog niet redden kan in de groep zou ik idd even wachten. Aan de andere kant zorgt jouw merrie er straks wel voor dat hij beweging krijgt ~~}> Maar zou daar even mee wachten, tot hij wat kilootjes kwijt is en minder stijf.

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:55

Haha ja dat klopt. Ik heb er nog een shetlander lopen en die krijgt op dit moment ook genoeg beweging want mijn merrie is flink aan het onrust stoken. Is maar goed dat ik hem er nog niet bij in gezet heb. Ze waren vanmorgen echt aan het crossen door de wei en paddock (is aan een gesloten). En plutus stond erbij en keek erna. Hij vind het allemaal maar gek. Heeft 11 jaar alleen gestaan dus is voor hem natuurlijk ook allemaal nieuw. Bedankt voor jullie tips. Echt super

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:00

Je zou bijna een draadje in de wei maken waar je shetters wel onderdoor kunnen en je merrie niet. Kunnen ze een veilig plekje zoeken als het teveel wordt.

plutak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 13:18

Voor de tijd was er nog niks aan de hand hoor. En mijn shet daagt de boel soms ook wel flink uit. Nu staan ze ook wel rustig te grazen met z'n tweeen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:50

Evelli schreef:
Je zou bijna een draadje in de wei maken waar je shetters wel onderdoor kunnen en je merrie niet. Kunnen ze een veilig plekje zoeken als het teveel wordt.

haha dat heb ik ook! mijn pony's hebben loopstalletjes, ieder een eigen met een eigen slowfeeder enzo, maar Zned wil nog weleens lelijk doen tegen Flicka (Flicka ook tegen hem maar goed hij is de dominante dus tjaaa...). Daarom zit er in de deuropening bij Flicka's stalletje een stang, waar zij nét onderdoor kan en Zneddie niet. ideaal, en Flicka heeft altijd een plekje om zich in rust terug te trekken als Zned loopt te klieren. ook fijn voor wanneer Flicka bijv. wat extra voer zou moeten.