Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:20

Ja, net zoals bij onze mensen kaak.
Probeer het maar bij je zelf.
FF gekke bekken trekken. :7

Onder kaak naar links, naar recht en dan naar achteren richting keel.

Dat lukt, je hebt de kiezen en tanden niet op elkaar.

Doe het nu nog een keer met de kiezen op elkaar.

Juist een paard wat met gesloten mond moet rijden heeft dat zelfde probleem.

Vaak is er bij de jonge paarden van een jaar of vier hier een probleem.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:23

lastig zeg...
moeilijk om de oorzaak van zulke problemen te achterhalen...

het klinkt als een plotselinge pijnreaktie, maar waarop...
om uit te sluiten dat het pijn is zou je 'm een aantal dagen op pijnstillers kunnen zetten en dan kijken of 'ie die reakties niet vertoont...
gaat het dan goed lijkt de oorzaak pijn te zijn, gaat het dan nog mis, is er een andere oorzaak waarschijnlijk...

zou het niet in z'n hals kunnen zitten?
wervels, beknelde zenuw...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:28

Nouvel schreef:
lastig zeg...

om uit te sluiten dat het pijn is zou je 'm een aantal dagen op pijnstillers kunnen zetten en dan kijken of 'ie die reakties niet vertoont...
gaat het dan goed lijkt de oorzaak pijn te zijn, gaat het dan nog mis, is er een andere oorzaak waarschijnlijk...

Je zegt het al, een plotselinge pijn reactie.

En die komt voor tijdens het rijden.

Hebben jullie wel eens kiespijn gehad :7

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:32

Ariebren schreef:
Ja, net zoals bij onze mensen kaak.
Probeer het maar bij je zelf.
FF gekke bekken trekken. :7

Onder kaak naar links, naar recht en dan naar achteren richting keel.

Dat lukt, je hebt de kiezen en tanden niet op elkaar.

Doe het nu nog een keer met de kiezen op elkaar.

Juist een paard wat met gesloten mond moet rijden heeft dat zelfde probleem.

Vaak is er bij de jonge paarden van een jaar of vier hier een probleem.

paarden maken toch alleen een ronddraaiende malende beweging met de onderkaak, die kunnen de onderkaak niet naar voren duwen.

Die kiespijn theorie is zo gek nog niet, er zijn best wat paarden met kieswortel ontstekingen, maar deze eet prima en doet het niet continu, als ie al zolang last heeft zou ie inmiddels tegen het plafond hangen van pijn, niet vriendelijker worden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:39

@freeride: zijn tong is een halve slag gedraaid, wat eigenlijk de bovenkant is is nu de onderkant. Aangeboren, nog nooit last van gehad, de tandarst adviseerde me om een bitje te nemen wat zo dun mogelijk is, zodat hij genoeg ruimte heeft in zijn mond om hem te sluiten.

@cairo: filmen is niet een optie omdat je nooit weet wanneer het weer gebeurt, kan nog dagen of weken duren wanneer het weer gebeurt. Eerst zat er onder het zadel 3 maanden tussen, maar nu slechts 3 weken de laatste keren.
Daarna heb ik hem stil gezet.
Het wordt dus wel steeds vaker en korter op elkaar.

@ariebren: mijn tandarst doet eerst checken, dan vijlen waar nodig en ter controle zet ze de kiezen op elkaar en maalt dan rond, dus ook naar voor en achter.
En als hij pijn heeft in zijn mond, dan lijkt mij dat hij toch veel vaker zou flippen.
Plus ik rij western, dus leer hem dat hij geen gepluk in zijn mond heeft als hij los laat.

En de keren dat hij flipte was dit juist totaal niet met druk op het bit, de laatste keer bij mij was hij helemaal los en kreeg hij dus ook ruimte in de teugels.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:39

Ik ga het nu even (heel fout dat weet ik) zoeken in menselijke gedragingen... depressie/lusteloosheid en korte uitbarstingen/ paniekaanvallen kunnen allebei in gang worden gezet door een reactie op suikers.

Hij werd lusteloos in de opfok zei je? Had hij daar droog hooi of gras en/ of kuilvoer? Ook zeg je dat je biks en muesli geeft, dat zit allebei vol suikers. Nu doe je niks en wordt hij vrolijker.. maar het toeval wil dat er vanaf juli ook minder suiker in het gras zit.

Vooral als er PSSM in de familie zit; hij hoeft geen drager te zijn om overgevoelig te zijn voor bepaalde voedingsmiddelen en gedragstechnisch zou ik het toch in de suikers zoeken.

Probeer het eens een paar weken op een voer met minder suiker (pavo's natures best ken ik maar misschien weten andere bokkers nog wel betere alternatieven) en grote hoeveelheden droog hooi naast het gras (geen lucerne of kuil). Eens zien of hij dan nog vrolijker wordt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:47

@sallandval: hij krreg in de opfok 's zomers gras en winter hooi en 1x per dag wat biks.
In de training kreeg hij sportbiks en muesli cavalor strucomix.
Bij mij kreeg hij eerst pavo condition en westernmix plus hooi.
Nu krijgt hij nature's best en hooi, hij staat in de zomer 's nachts binnen.
Nature's best krijgt hij sinds een week of 4, vanwege die pssm test.

Ik heb alleen meer het idee dat hij nu vrolijker is omdat hij niks doet ipv ander voer.
Hij kreeg maar een schep per dag, nu hetzelfde maar ander soort.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:49

Ariebren schreef:
Nouvel schreef:
lastig zeg...

Je zegt het al, een plotselinge pijn reactie.

En die komt voor tijdens het rijden.

Hebben jullie wel eens kiespijn gehad :7

ik doel hier inderdaad op pijn in het algemeen, en dat kan in dit geval nog alles zijn...
als je weet dat het echt om pijn gaan kun je gaan zoeken, en dan zou ik ook zeker het gebit meenemen inderdaad...
maar niet alleen dat...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:54

Mister01 schreef:
Ik heb alleen meer het idee dat hij nu vrolijker is omdat hij niks doet ipv ander voer.

hmmm dus hij doet het wel beter sinds die natures best? Ja het kan toeval zijn natuurlijk, maar als je meerdere variabelen verandert weet je het nooit zeker he?

Een schep per dag vind ik niet weinig hoor. Een vriendin van me heeft van die joekels van kwpnners op lichte tour niveau en doe krijgen naast hooi en gras een handje (!) biks per dag, meer niet. Bijna alle paarden die ik heb (gehad) gingen het beter doen op minder krachtvoer en een appie is in feite maar een d-ponietje natuurlijk. Die hebben in feite meer dan genoeg aan alléén ruwvoer, zeker zonder training.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:00

sallandval schreef:
Mister01 schreef:

hmmm dus hij doet het wel beter sinds die natures best? Ja het kan toeval zijn natuurlijk, maar als je meerdere variabelen verandert weet je het nooit zeker he?

Een schep per dag vind ik niet weinig hoor. Een vriendin van me heeft van die joekels van kwpnners op lichte tour niveau en doe krijgen naast hooi en gras een handje (!) biks per dag, meer niet. Bijna alle paarden die ik heb (gehad) gingen het beter doen op minder krachtvoer en een appie is in feite maar een d-ponietje natuurlijk. Die hebben in feite meer dan genoeg aan alléén ruwvoer, zeker zonder training.

Mijn appie is uitgegroeid tot een paard van ruim 1.65 mtr :Y)
Ik zat er ook al aan te denken om nog meer te minderen.
Sinds hij stil staat krijgt hij geen biks meer, daar ben ik direct mee gestopt.

Ik zal het nog meer minderen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:04

Mister01 schreef:
Mijn appie is uitgegroeid tot een paard van ruim 1.65 mtr :Y)

oeps hahaha, op zich wel lekker groot dus!

Citaat:
Ik zat er ook al aan te denken om nog meer te minderen.
Sinds hij stil staat krijgt hij geen biks meer, daar ben ik direct mee gestopt.

Ik zal het nog meer minderen.

baat het niet dan schaadt het niet, denk ik dan maar. Ik hoop wel dat je er achter komt wat er met hem is...

off topic: heeft hij toevallig een lange kruin op de voorkant van zijn nek?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:08

Waar ik aan moest denken, er kan ook een stukje los bot ergens tussen zitten, dat kan ook zulke reacties geven.
Dat komt bij bepaalde bewegingen klem te zitten, je krijgt een hevige pijn en kan ook zo weer losschieten, dan is er niets meer aan de hand.
Ik zou het paard eens op de foto laten zetten.
Mijn paarden krijgen trouwens ook geen biks, alleen een beetje slobber met vitamines 3x per week.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:15

sallandval schreef:

Nee dat heeft hij niet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:17

MirandaFuego schreef:
Waar ik aan moest denken, er kan ook een stukje los bot ergens tussen zitten, dat kan ook zulke reacties geven.
Dat komt bij bepaalde bewegingen klem te zitten, je krijgt een hevige pijn en kan ook zo weer losschieten, dan is er niets meer aan de hand.
Ik zou het paard eens op de foto laten zetten.
Mijn paarden krijgen trouwens ook geen biks, alleen een beetje slobber met vitamines 3x per week.

Waar zou je dan denken dat dat zit? Zijn nek of rug ofzo?

Het zou idd ook een goede mogelijkheid zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:19

sallandval schreef:

Al even off topic: wat houdt zo'n kruin in dan?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:25

Heel vaak zijn de mensen die het weten de roepende in de woestijn.
Zie hier opmerkingen voorbij komen die niet door enige kennis en kunde geremd worden.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 22:29

Ariebren schreef:
Heel vaak zijn de mensen die het weten de roepende in de woestijn.
Zie hier opmerkingen voorbij komen die niet door enige kennis en kunde geremd worden.

Sorry? Ik snap je reactie niet helemaal.

Ik heb ook aan jou reactie zitten denken, maar nogmaals zou het iets zijn dat vaker voorkomt.
Anders gezegd: als ik echt pijn in mijn mond zou hebben zou ik elke keer dat iemand aan het bit zit tekeer gaan en niet af en toe een keer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 05:34

Voor alle duidelijkheid.
Het naar voor en naar achter schuiven van de kaak kan worden belemmerd doordat het oppervlak van de kiezen niet vlak is.
Heel veel tandartsen verdoven niet en hebben geen elektrisch gereedschap.
Deze tandartsen kunnen niet bij de achterste kies komen, dus wordt gewoon niet gedaan.

Het verschieten van het jonge paard komt doodat:
Ik kan het zonder een goede tekening niet uitleggen wat ik bedoel.
Maar het heeft te maken met de hoofd / hals houding en de mogelijkheid van de onderkaak om naar achteren te kunnen gaan.
Als de hals en hoofd de ideale houding aannemen, drukt het bit tegen de kiezen.
Kan het paard zijn onderkaak niet naar achteren krijgen, dan gaat dat zeer doen.
Niemand houdt 100% zijn handen stil, je geeft altijd wel tijdens het stappen, draven, enz wat onregelmatige druk op het bit.
Heel veel ruiters hebben de neiging om precies tegen het ritme van het paard in de handen naar voor en naar achteren te doen.
Is een natuurlijke evenwichts reflex van de mens.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 06:41

ik had een paard wat ik ook nooit "normaal" kon rijden {eigen fokprodukt}. Vanaf het begin zeer moeilijk en paniekerig geweest. Met heel veel rust en tijd zadelmak gekregen en altijd met fluwelen handschoentjes gereden. Vooral niet te veel vragen, want dan ging ie flippen. Paard was ook heel erg stijf in zijn hals. Fysio, ostheopaat en manueel therapeut erbij gehad, die vonden alle drie ook dat zijn hals wel erg stijf was, zijn rug daarentegen vonden ze niet afwijkend aanvoelen. Advies was uiteindelijk om eens de hals op de foto te laten zetten. De dierenarts waar ik heen ging voelde hem na, thermografie gemaakt en foto's....van zijn rug! Hij had ernstige kissing spines en atrose in zijn rug! Zijn hals was niks mis mee. Sindsdien hecht ik geen enkele waarde meer aan uitspraken van chiropractoren, osteopathen etc. Ik kan je alleen maar aanraden om het dier op een goede kliniek helemaal na te laten kijken, te beginnen bij een zeer nauwkeurig kreupelheidsonderzoek en daarna de hals en rug. Paarden met problemen in de voorvoeten {die zo op het eerste gezicht vrijwel niet zichtbaar zijn} kunnen ook zo explosief reageren onder het zadel. Sterkte ermee.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:14

IK heb even meegelezen en ook in je profiel gekeken.

Ik heb gelezen dat je het paard al vanaf geboorte hebt en dat het een knuffelig en lief dier is, maar sind hij onder het zadel is, af en toe ineens gek word?
Ik zou toch zeggen, laat hem helemaal na kijken.
wat hierboven gezegd word is helemaal niet raar trouwens, om de pijn in de rug te verzachten, belasten ze de spieren in de nek verkeerd, waardoor die stijf zou kunnen worden en dat zou dus een hele goeie optie kunnen zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:15

Een paard dat zo extreem paniekerig reageert zou ik inderdaad eens helemaal na laten kijken. Vooral omdat je bij zijn karakter niet zou verwachten dat hij zo reageert. Wanneer hij lichamelijk 100% blijkt te zijn kun je hem door middel van training proberen zoveel vertrouwen te geven dat dit gedrag verdwijnt. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er een lichamelijke oorzaak achter zit.. Maar ik ben geen DA natuurlijk.Ga naar een goede kliniek zodat ze gedegen onderzoek doen anders schiet het nog niet op...
Problemen in de voorvoeten kunnen inderdaad rug/nek klachten veroorzaken weet ik uit eigen ervaring.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:01

Dankjulliewel!

Mijn ervaring met verschillende tandartsen is dat er een mondklem gebruikt moet worden, en absoluut geen elektrische vijlen. Door de klem kan je wel totaan de achterste kiezen komen, en dit heb ik bij al mijn paarden zowel voor als na de behandeling gevoeld, dus echt met mijn hele onderarm in de mond. Ook wil ik geen elektrische vijlen omdat er dan te snel te veel wordt weg gehaald.
Mijn tandarts vijlt de kiezen rond, zodat het wel degelijk mogelijk is om een hele ronde te maken met de onderkaak terwijl de kiezen op elkaar zitten.

Ik heb alles nog eens goed doorgelezen en zie tot mijn schrik dat ik iets heel belangrijks ben vergeten:
Mijn paard heeft een soort van split personality!
Ik heb een paard zonder zadel: heel kalm, heel easy, echt een sulletje om te zien.
En ik heb een paard met zadel: zeer looplustig, af en toe zelfs wild (aan de longe) en veel allerter.

Nu dacht ik in eerste instantie dat hij gewoon veel tijd nodig had om te wennen eraan, daarna dat hij misschien wel last van zijn rug had, maar dat hij dan toch structureel zou moeten flippen en de osteo vond niks raars, maar ook met poetsen reageert hij niet raar op druk op zijn rug.
Maar ga nu eigenlijk wel erin mee dat of zijn rug of zijn nek een probleem heeft.

Ik heb vanmorgen kliniek de bosdreef gebeld, en ze gaan mij terugbellen, dan zal ik mijn verhaal uitgebreid doen en even kijken wat hun ervan denken, daarna een afspraak maken voor volgende week.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:27

je kunt eens kijken hoe ie reageert op een dressuurzadel met zeer brede boom, daar zit geen hout in weegt niks en drukt zonder ruiter totaal niet, gewoon aan t touw of de longe, zien of ie dan ook zijn drukkere alter ego wordt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:52

Ff overgenomen van hierboven.

"Mijn ervaring met verschillende tandartsen is dat er een mondklem gebruikt moet worden, en absoluut geen elektrische vijlen. Door de klem kan je wel totaan de achterste kiezen komen, en dit heb ik bij al mijn paarden zowel voor als na de behandeling gevoeld, dus echt met mijn hele onderarm in de mond. Ook wil ik geen elektrische vijlen omdat er dan te snel te veel wordt weg gehaald.
Mijn tandarts vijlt de kiezen rond, zodat het wel degelijk mogelijk is om een hele ronde te maken met de onderkaak terwijl de kiezen op elkaar zitten. "

Hier wil ik toch even op reageren.

Met mijn scheepswerktuigkundige achter grond weet ik dat vijlen op een stukje metaal bij een slingerend en stampend schip niet goed gaat.

Een onverdoofd paard staat niet stil, loopt te hangen en te klieren.

Hoe kan je dan het vlak van de kiezen, links en rechts optimaal recht maken ??

Met een mondklem, die door elke TA gebruikt wordt kom je ver achterin.
Maar doordat de mond, richting keel kleiner wordt kan je bijna niet bij de achterste kies komen met die grote vijl.

Ik weet dat er een discussie is tussen de paarden tandartsen over wel of niet verdoven.
En ook over alleen vijlen of op een krukje gaan zitten voor de verdoofde paarden mond en dan op het gemakje de kiezen en tanden weer in één vlak te brengen.

Het verschil zit in de tijd en prijs.

Onverdooft, meestal de vijl erin en in een kwartiertje klaar, 50 euri ??

Gesedeert, vijl, elektrische gereedschappen, een uurtje werk. 110 euri excl sedatie van 30 euro ??

Ik zie paarden tanden en kiezen korrigeren als een stukje bankwerken.

En al die tandartsen die een beetje staan te raggen in de mond van het paard ?

Do not shoot me.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:10

Ik ga in het tandartsen verhaal helemaal mee met Ariebren. :j