Is mijn ruin een klophengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:07

Colway schreef:
maar snap niet waarom hij het gedrag niet liet zien met 2,5 en wel met 3,5...alsof hij toch last van 'hormonen' heeft?

De teelballen zijn niet de enige plek waar mannelijke paarden hormonen beginnen aanmaken als ze volwassen worden, en er zijn massa's ruinen die een vorm van hengstengedrag blijven vertonen.
Maar het is inderdaad best dat je eerst zijn bloed eens laat testen.

freeride

Re: Is mijn ruin een klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:25

wij hebben ook zo'n "ruin"....is getest op homrmon,en, toch echt een ruin, alleen vindt hij van niet, dekt de merrie als ze hengstig staat, zou haar vermoorden als ze niet hengstig is, altijd de kap op zijn nek als er iemand de wei ingaat, niet safe bij vreemde paarden, geen idee of ie alleen of met andere hengsten is opgegroeid, maar zou hem dolgraag in een kudde dominante oudere merries zetten, niemand leent zijn paarden daarvoor helaas, zou wel veel oplossen. in de omgang is ie ook dominant, maar als je energie hoog genoeg lgt, kun je er alles mee. dat de jouwe nu is begonnen hiermee komt door de pubertijd, dit is de vuurfase van paarden en zijn ze compleet geobsedeerd door alle paarden/mensen om zich heen, na hun 6e jaar wordt dit vanzelf minder, met 11 ongeveer is ie zo relaxed als een lam waarschijnlijk :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:17

Hahah gelukkig ;-)

In de omgang issie voor mij geweldig hoor, ja hij wil graag bepalen, eigenwijs, lomp, maar wil hard werken, is lief, eerlijk en ik kan alles met hem

Dat hij aan het puberen is, is wel erg duidelijk ja ;-)

En ik zou hem ook graag opgevoed zien worden, maar snap dat anderen hun paarden daar niet voor lenen ;-)

@ bandida, weet jij waar die hormonen nog meer vandaan kunnen komen dan? Ik dacht daar namelijk ook al aan, alleen kan er niet echt wat over vinden

Ga nu eerst een weekje naar de veluwe, daarna laat ik DA komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:34

ik heb appie vroeger laten testen of hij klophengst was en dat was niet zo.
als hij de kans krijgt dekt hij nog steeds met zijn 20 jaar.
we hebben op stal meerdere ruinen die gewoon dekken.
als de merrie maar hengstig genoeg is en zich erg opdringt dan gaan veel ruinen wel voor de bijl hoor :P :j
beter wel dit soort ruinen apart zetten van de merries,scheelt ze zelf veel stress en de merries ook

kijk ook even via de zoekfunctie,zijn namelijk al best veel topics over geweest.
;)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:38

Mijn IJslander kocht ik toen hij 6 was. Hij vertoonde bijna hetzelfde gedrag, niet zo extreem als die van jou maar toch... Ik heb hem toen meteen laten prikken, hij bleek geen klophengst te zijn anders had ik hem teruggebracht.
Mijn paard is nu 10 en het wordt wel stukken minder inderdaad, schijnt toch wel dominantie te zijn. Tegenover mij is hij dat helemaal niet, maar in het begin heb ik wel issues met hem gehad van niet uit de wei kunnen halen en zo. Dat is opgelost en verder ben ik heel consequent, dus hij is nu echt zo makkelijk in de omgang dat iedereen op stal hem in de wei kan zetten en uit de wei kan halen. Hij staat niet samen met merries overigens, want waarom het opzoeken.
Ik zou hem inderdaad laten testen en mocht hij geen klophengst zijn, dan heel consequent opvoeden zeker nu hij in de pubertijd is. Het brullen aan de hand ook niet goed vinden dan. Jij bent de hoogste in rang dus er wordt niet door hem gebruld. Als hij wel klophengst mocht zijn (wat ik niet denk), dan laten helpen, want klophengsten zijn minstens even gevaarlijk als gewone hengsten, zo niet gevaarlijker. Niet negatief bedoeld tegenover hengsten of hun eigenaren natuurlijk, maar het blijft dan altijd oppassen.
Houd je ons op de hoogte ?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 18:20

Jup ik laat het weten als ik meer weet (al denk ik inderdaad zelf niet dat hij nog hengst is)

Brullen aan de hand krijgt ie een 'lel' inderdaad, hup meelopen en mond dicht ;-)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:33

Herkenbaar verhaal. Ik heb hetzelfde met mijn paard, nog steeds trouwens. Heb zn bloed laten controleren en hij heeft de hormonen van een merrie. Wel werd er een magnesium tekort geconstateerd. Dus op magnesium gezet. Daar werd het beter van. De enige oplossing voor mij is om hem bij ruinen in te zetten en geen merries in zijn buurt te hebben.

Dat doen we nu dus, gelukkig is mn schoonzusje ook van de ruinen en dat gaat goed. De eerste stap zal dus een bloedonderzoek zijn en mocht die positief zijn, kan de DA je alle opties uitleggen,maar loop niet op de feiten vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:26

Oud topic maar wil toch reageren.
Heb mijn pony 2 jaar terug laten prikken,bleek geen klophengst.

met vlagen heeft hij echter wel flink hengstengedrag.
Dekt(sommige)merries...ook echt all the way.
Kan enorm dominant zijn,moet regelmatig op de plek gezet worden..tenzij je niets van hem vraagt of verlangt.
Hij kan flink steigeren en kappen met zijn voorbenen,langs een kudde paarden op buitenrit gaan we tegenwoordig in piaffe en brullen kan hij ook als de beste.

Hij is nu 8 jaar en ik hoop dat het minder wordt.
Het is bij hem wel met vlagen aanwezig.
Merk wel dat nu hij(lichamelijk)beter in zijn vel zit(voller,gespierder,gezonder)hij zijn hormonen ook meer voelt... :=

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:25

Een klophengst kan vruchtbaar zijn. Wij hebben eentje gehad en zonder dat we het wisten (uiteindelijk wel) stond er een veulen in de wei die sprekend op hem leek. Het is wel zo dat de kans veel kleiner is, omdat het te warm binnen in is, waardoor de zaadcellen niet goed kunnen ontwikkelen.

Ik zie dat deze topic alweer van een tijdje geleden is :') Hoe is het afgelopen?