Ons werd aanbevolen om opbouwconcentraat naast de ursonne kruiden te voeren. Zoals ik boven heb geschreven hebben wij Willie Sidorak zelf er toen bijgehad, hij is begonnen met wat nu de Natuurlijke Weg is. Opbouwconcentraat is een soort kalk, er zit nog meer in, maar weet dat zo niet uit m'n hoofd. Dit voer je voor de botstructuur en de hoeven ed. Hazel heeft als veulen een soort holte in het kogelgewricht gehad. Wij moesten toen onze hoeveelheid kalk verdubbelen (normaal 1 theelepel, toen 2) en als 3-jarige weer foto's laten maken en er was helemaal niets meer van te zien!
Als krachtvoer voer ik dus haver en zemelen (en slobber).
's ochtends 3 scheppen (geplette) haver en 50 gr. ursonne + plak hooi/kuil
's middags 3 scheppen haver + plakje hooi
's avonds 2 1/2 schep haver + 1schep zemelen/slobber en 50 gr. ursonne en een flinke theelepel opbouwconcentraat. + flinke plak hooi.
Hazel staat wel volop in training en als ik een dag rustig aan doe dan halveer ik 's middags de haver.
Wij voeren echt op het "oog" dus als we denken dat ze iets teveel krijgt dan wat minderen en als we denken ze loopt wat terug dan krijgt ze wat meer haver. Wat ik ook heel fijn vind is dat je "ziet" wat je voert. Gewoon haver en zemelen, terwijl je met biks nooit zeker weet wat ze erin stoppen.
Hazel is trouwens 1.65 en wordt bijna elke dag ong. een uur getraind voor dressuur.
En idd mest ze heel veel en nooit koliek, ook in het verleden met onze andere paarden nooit meer gehad. Ook de urine ruikt veel sterker als bv. die van m'n vriendin waaraan je kan merken dat alle afvalstoffen eruit komen.
Beetje lang verhaal geworden, maar daar kan je iig aan merken dat ik dus heeeel enthosiast ben over ursonne en opbouwconcentraat.