Wat een rottig probleem is dit joh. Ik hoop dat je hem snel genoeg kan helpen, zodat hij niet ingeslapen hoeft te gaan worden als hij weer heel erg koliek krijgt. Ik heb veel gehoord dat koliek en luchtzuigen los van elkaar staat, maar als ik jouw verhaal lees lijkt me er toch wel verband te zijn. De moeder van mijn paard was ook een flinke luchtzuiger, die heeft op mijn verzoek vanaf de geboorte van mijn veulen een bang om gehad en eerlijk is eerlijk, het scheelde wel heel veel! De merrie woont nu in Spanje en naar mijn weten zucht zij geen lucht meer (staat nooit op stal, staat in haar eigen kudde etc, gewoon een hele stabiele omgeving) en dat is natuurlijk super. Ze was 20 toen ze naar Spanje verhuisde...dus er is nog hoop.
Ik ben het eens met je paardje es bij Erik Laarakker ofzo te laten nakijken...ik denk persoonlijk niet dat een paard in het verleden leeft, maar soms hoor je toch wel dat er dingen "in het lijf achterblijven". Maar soms is het toch ook gewoon iets medisch...ik zou eerst het medische uitsluiten en als dat het niet is, zou je bijvoorbeeld Evelien Hekkenberg es kunnen vragen. Die kan soms dingen van paarden meekrijgen die echt waanzinnig zijn...Ze heeft mij persoonlijk soms ook dingen gevraagd die ze nooit kon weten en waar ik stijl van achterover sloeg omdat het zo klopte...ze kende mij toen helemaal niet! Het is een chaoot, maar zou in jouw geval best okee kunnen zijn....maar ik zou eerst lekker langs Erik gaan. Tenzij je daar geen gat in ziet heh...want dat kan natuurlijk ook.
Ik vind dat je goed je best doet om je paard te geven wat het nodig heeft, ga zo door! En heel veel succes!