iemand enig idee wat dit is?! allergie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:50

Jamiie schreef:
bedankt voor jullie reacties!

helaas werken vliegendekens, exzeemdekens enz niet.. :n

Hoezo werkt dat niet? Wat voor dekens heb je gebruikt dan? Bij mijn paarden werkt het perfect.....

Jamiie

Re: iemand enig idee wat dit is?! allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 23:52

al verschillende vliegendekens en ook een exzeemdeken.. prikken er gewoon doorheen!

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:53

Het paard van mijn zus had precies dezelfde plekken. Die bleek een kuilgras/hooi allergie te hebben. Dit kwam omdat zijn imuumsysteem niet op orde was....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:54

Probeer dan de rambo sweet itch hoody eens, daar prikt echt geen daas doorheen. Kost een paar centen maar hij gaat echt jaaaren mee (hier 4 jaar) en je bent van alle problemen af.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 23:54

bedankt voor de tip! :) zal het doorgeven aisie.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:57

wow lijken net hele erge horzelplekken!!! (of zeg ik het nou verkeerd? := )

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:57

Twee weken geleden had een paard van ons deze bulten ook. Trokken vanzelf weer weg en tot nu toe niet meer terug gekomen. Maar ze kunnen er ineens weer zijn, we zien het elk jaar wel.
Er zitten bij ons veel dazen, maar of het daardoor komt?? Dan zouden die bulten er altijd moeten zijn. Wij denken in elk geval aan een of ander steekbeest wat er misschien niet altijd is.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:08

Ligt het niet aan je vliegenmiddel?

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:08

nee. :) dat krijgt ze al heel lang, en is eigenlijk het enige wat echt een beetje werkt..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:16

Kan ook van bepaalde houtsoorten in het zaagsel komen (geen idee of ze op stal komt, maar dat was hier de oorzaak). Kan je DA geen antihistamine geven?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:18

Mijn paard heeft er eens exact zo uit gezien! Bij hem was het een allergische reactie op de vliegenspray...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:24

Het kan in principe van heel veel dingen komen. Ik heb het enige jaren geleden ook ondervonden.

O.a. in dit topic:
stefje @ [MD] Haflinger plots de oedeem achtige bulten

heb ik in 2011 daarover geschreven:
"Mijn paard heeft dit in haar leven ook enkele keren gehad. Een allergische reactie, ergens op. Het kan van alles zijn (vorig jaar extreem ernstig, heb er jankend naastgestaan, was overtuigd dat mijn paard eraan dood zou gaan, het vocht lekte massaal uit haar huid en hele kale grote plekken, echt horror). Mijn VA zei dat er eigenlijk maar 1 risico is: dat rond de keel/luchtpijp de boel gaat opzetten en dat ademhalen moeilijk maakt, totaan stikken. Daar moet je echt heel erg op letten (zwaar ademen/snurken, dan direct gaan bellen). Mijn paard was er na enkele dagen ook wel wat beroerd van, ook dan vind ik een spuit een goed idee, voor het comfort van je paard. Maar goed dat kun je zelf inschatten bij je eigen paard. Ik ben ook wat eerder met bellen, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust/slaap :-).

Regelmatig wordt een oorzaak nooit gevonden, en kan ook zijn dat iets wat eerst geen reactie geeft, daarna dat wel doet, en daarna weer niet. Vaak geen peil op te trekken dus! Als het blijft doorgaan kom je in de situatie dat je echt alles moet gaan veranderen: bodem, voer, hooi, stro, enz., dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Is heel lastig. Volgende stap is bloedonderzoek, maar ook dat is vaak niet sluitend. Daarna volgt (bijv.) desensibiliseren."

Het hangt natuurlijk af van de ernst, er zijn veel paarden die even last hebben en waar het na een paar dagen zonder behandeling weer wegtrekt, zodat het lekken van vocht en kale plekken achterwege blijven. Hopelijk geldt dit ook voor jullie :-).
Laatst bijgewerkt door stefje op 28-06-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:27

Mijn shet heeft zoiets gehad in z'n hals maar dan met een hele dikke neus erbij :+
Hij bleek allergisch te zijn voor ( waarschijnlijk ) een bepaalde plant bij m'n oom in het weiland.
Toen ik het de 1e keer zag heb ik hem maar gelijk het halster afgedaan, hem ernstig uit staan te lachen en daarna de DA gebeld :o Het zag er ook niet uit een shet met zulu lippen :+
Heeft hij een keer of 3 gehad, ook erg onregelmatig.

Sinds hij verhuist is naar m'n schoonouders heeft hij nergens meer last van gehad.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:28

bedankt voor je zeer uitgebreide bijdrage aan dit topic Stefje! hier kunnen we wel wat aan hebben! :j
ze heeft er gelukkig nog geen last van naar ons inzicht.

ik laat het allemaal aan de eigenaresse lezen en dan is zij natuurlijk degene die beslist of er iets aan gaat gebeuren en zo ja, wat. :)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:29

Wij hebben nu ook zo'n paard op de manege, maar die heeft het alleen links. Op rechts zit nu een enkel bultje.
Ze dachten ook allergie, heeft spuit gehad en medicijnen. Maar t wordt nu weer erger.
Bij hem komen er wel korsten op en zijn het hele harde bulten.
Het is wel een luchtzuiger en heeft sinds kort een ijzeren drinkbak omdat hij de plasticen sloopt. Weet niet zeker wat er eerder was, maar dit kan dus ook van metaal/roest komen?
En weet iemand een verklaring waarom het maar op bepaalde plekken zit en niet overal?

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:30

agosh, shayla! :_ hahaha nu ben ik wel zeer benieuwd hoe dat er uit heeft gezien... ;)
toevallig foto's gemaakt?! :p

wel fijn dat het opgelost is!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:30

En nog dit :-):
Bij mij waren de vermoedens: een bepaald merk antivlieg, kunstmest, ofwel stro uit Frankrijk (waar andere regels gelden/golden op gebied van bestrijdingsmiddelen). Ik ben er nooit achtergekomen daarna, de eerste 2 genoemde heb ik sindsdien niet meer gebruikt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:32

heeft ze bij koeien gestaan wat ik ervan weert paardenvliegen leggen hun eitjes in mest dus in een weiland als paard gras eet komen eitjes in maag en kunnen dan op een gegeven moment via de huid naar buiten komen klinkt goor is het ook maar dat zou het ook kunnen zijn. volgens mij hebben ze ook meer risico als ze bij koeien gestaan heeft

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:36

paarden staan op zaagsel (altijd dezelfde) en staan alleen 's nachts op stal. overdag staan ze de hele dag buiten in de bak en een aantal keer per week mogen ze een paar uur op de wei. (ivm overgevoeligheid koliek)
paarden staan aan huis en verder geen koeien die ook daar in de wei staan ofzo. :)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:37

Jamiie schreef:
agosh, shayla! :_ hahaha nu ben ik wel zeer benieuwd hoe dat er uit heeft gezien... ;)
toevallig foto's gemaakt?! :p

wel fijn dat het opgelost is!

Nee jammer genoeg niet _O- maar stel je een shet voor waarvan z'n neus ongeveer de maat heeft van een klein paard :+ dan kan je je voorstellen waarom ik onderhand dubbel lag ( hoe sneu ik t ook vond voor hem hoor :(:) )
Halster was nog maar net af te krijgen, geluk was dat meneer een kort koppie heeft en de neusriem daardoor hoger zit als normaal omdat hij hem anders afkrijgt. Anders hadden we het halster gewoon door moeten snijden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:44

ok maar het kan ook zonder koeien gewoon door de mest die eerder ergens heeft gelegen. maar kqan natuurlijk de muggen allergie zijn, lastig. hoop dat je erachter komt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:47

Het is inderdaad een allergische reactie. Op mijn manege zijn een paar paarden die dit ook af en toe hebben. Heel lastig om te ontdekken waar de reactie door komt. Ik heb toch het idee dat het door bv een plantje in het hooi of stro komt. Het trekt vanzelf weg na een paar dagen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:28

Paard waar ik het over had heeft dit nu al maanden geloof ik.. Wij dachten eerst aan een 'foute' baal kuil, maar nu we weer het normale hebben zit het er nog. Of weer.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:45

Een paard op de manege had het vorig jaar ook, dat kwam door het kuilvoer, zat te veel eiwit in.

uJildXH0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:58

Mijn paardje heeft dat ook gehad. Dat is gewoon een allergische reactie op paarden vliegen/muggen. Goed koelen en evt met een vliegendeken op de weide zetten ;)