Phenylbutazone vs Metacam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Phenylbutazone vs Metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:47

Hier enkel ervaring met equipalazone,tot nu toe geen enkel paard met klachten hierdoor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:48

Pro-dynam is niet het zelfde als Equipalazone maar ze hebben wel allebei dezelfde werkzame stof, phenylbutazone.
Het is alleen te kort door te bocht om de andere stoffen die ook in de stof zitten te negeren. Soms werken middelen met dezelfde werkzame stof toch anders doordat ze ergens anders vrij komen of andere draagstoffen hebben die ook invloed hebben.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:54

Mijn E pony heeft net een kuur van 5 dagen 2x per dag ('s ochtends vroeg en 's avonds) een zakje buut gehad omdat hij kreupel in zijn heup was, door een beetje slobber gedaan en verder stond paard de hele dag op de wei. Er werd ook wel aangeraden hem lekker op de wei te houden, zodat hij veel kon bewegen en blijven eten, zodat het darmstelsel lekker aan het werk bleef.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:00

Voor mijn eigen pony's enkel ervaring met metacam. Voor vage klachten(knie fotos perfect, bleek een vast zittende rugwervel te zijn) en voor hoefbevangenheid. Heb er goede ervaringen mee.

Buut heb ik alleen ervaring mee met een pony hier op stal. Pony kreeg binnen 3 dagen zo last van maagzweren dat hij meer dood dan levend was. Van de buut afgehaald, met het handje weer allemaal lekkere dingen gevoerd (hij at helemaal niets meer, dus alles wat er in ging was mee genomen). Pony is daarna heel rustig opgeknapt en doet het nu (2 jaar later) geweldig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:01

Weten jullie wat 1 zakje buut kost, stal genoot wil het van mij overnemen.Ik heb nog een doos staan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 15:02

Rond de 1,50 dacht ik.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 15:09

Doma_clasica schreef:
Paarden kunnen gerust een jaar of 2 á 3 op buut staan maar ze moeten wel blijven eten. Op het moment dat een paard niet eet mag hij absoluut geen buut hebben. Het is inderdaad een middel wat op den duur bijwerkingen geeft maar het scheelt natuurlijk wel of je het paard nog een paar fijne jaren geeft of dat het een jong paard betreft die later weer de sport in moet gaan.
Mijn ervaring met buut is goed alleen het gevaar is dat je het uiteindelijke afscheid steeds verder uitsteld en daarom denk ik dat het belangrijk is dat je met je dierenarts een afsraak maakt wat de grens is van de hoeveelheid buut dat je paard zal gaan krijgen.
Ik heb de achtergrond van je paard gelezen en ik denk dat je jezelf moet afvragen wat als het niet jouw eigen paard betreft, of je dan ook steeds het definitieve afscheid zou blijven uitstellen.
Ik wens je veel wijsheid toe.

We zijn ondertussen 4 jaar verder en ik lees net dit bericht. Ik kan je melden dat er geen sprake was van een definitief afscheid uitstellen, sterker nog, mijn paard leeft nog steeds, 21 jaar oud en het gaat prima met hem!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:27

Tegenwoordig wordt er op Bokt bij het minste al geroepen dat een paard metéén moet worden ingeslapen.
Ik wordt er ziek van.
En dan vind ik dit echt een heel fijn bericht.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 14:36

BigBen schreef:
Tegenwoordig wordt er op Bokt bij het minste al geroepen dat een paard metéén moet worden ingeslapen.
Ik wordt er ziek van.
En dan vind ik dit echt een heel fijn bericht.

Precies, ik heb een heel moeilijke periode doorgemaakt met mijn paard en wellicht waren er andere mensen die hem direct in hadden laten slapen maar ik ben heel blij dat ik dat niet gedaan heb! En hoe hij er nu bijloopt , zo kan hij nog wel 30 jaar worden. Sowieso kunnen mensen dit nooit beoordelen vanachter een computer vind ik. Er wordt ook vaak geroepen dat inslapen nooit te vroeg is maar meestal te laat. Ik ben bang dat het best wel vaak te vroeg is....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:03

Mijn paard heeft het allebei gehad.
De buut vind ik wel beter helpen alleen eet die van mij het niet.

De metacam of Novocam werken ook goed voor de problemen van mijn paard.

Verder nooit bijwerkingen gezien maar heb het ook nooit heel langdurig gebruikt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:33

Vala wat mooi om te horen.

Ik wordt ook misselijk van bokt dat elk paard om een dwarse scheet ingeslapen moet worden.
Nee natuurlijk mag er niet onnodig lang gerekt worden omdat het baasje geen afscheid kan nemen.
Maar tegenwoordig slaat het door naar de andere kant. Het mag geen cent kosten. Baasje lijkt ook geen tijd en energie meer in genezing stoppen.
Nee nu rijden. Anders opruimen. En dan vlug de term te vroeg inslapen kan niet.
Ik geloof er wel in dat dit kan.
Paarden die nog helemaal niet klaar zijn om te gaan.