Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:44

mijne had als 2 jarige al gallen op de achterbenen... da vond t bij de keuring n prima sportpaard, veel grote paarden hebben er last van

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:08

Gaat er misschien hard aan toe hier. Maar we zijn bekend met ts en haar manier van rijden plus omgang met paard. Als ts eerlijk is over hoe ze met paard omgaat dan zouden merendeel reacties niet vriendelijk zijn. Mensen proberen te helpen en advies te geven maar er wordt niks mee gedaan.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:07

Arethe, daar kan ik niet over oordelen. Maar misschien helpt het om vriendelijk doch duidelijk dingen uit te leggen, misschien word het dan ook sneller geaccepteerd.

Echter moet ik wel bekennen na het zien van het profiel van ts, vind ik de foto's niet al te vriendelijk maar dat zijn moment opnames dus daar kan ik verder niks over zeggen.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:48

Goos_hoeve schreef:
Arethe, daar kan ik niet over oordelen. Maar misschien helpt het om vriendelijk doch duidelijk dingen uit te leggen, misschien word het dan ook sneller geaccepteerd.

Echter moet ik wel bekennen na het zien van het profiel van ts, vind ik de foto's niet al te vriendelijk maar dat zijn moment opnames dus daar kan ik verder niks over zeggen.

Ook vriendelijk en was ook persoonlijk dringt het net door want heb al div. Malen erop aangesproken en zelf een weekje of 2/3 geleden en nog wat weekjes ervoor (en niet eens alleen ik). Is zelfs zo erg dat ze elk advies in de wind slaat en toch doet wat zij wilt.
Zal klein voorbeeld geven dit paard heeft ze toen opgeven voor een goed doel ponyritjes te doen (even voor de duidelijkheid goede doel was top en vond de inzet goed) maar niet met deze pony uit gelegd waarom ze beter niet kon doen enz en ja ze begreep me. De dag moest is der nog aanspreken want dag ervoor waren ze weer lekker wezen rond crossen en zelfs met 3 personen erop. Ik met der (eigenlijk ze want waren met ze 2en) ook nog gevraagd of ze me advies aangenomen had en niet de pony ritjes met deze pony ging doen. Wat zegt madam nee we gaan zo weg erheen kan de afspraak niet meer afzeggen.
Het is dus niet in het belang van het paard maar van der zelf.
Ook las ik later op bokt dat 1 pony die dag erg koud had(was erg slecht weer en bleek evenement van 24 uur) en een deken voor gehaald is. Laat nou net promd die pony met deken terug te komen. Maar goed zo kunnen we nog 1001 dingen opnoemen.
En weet ze is nog jong we zijn allemaal jong geweest en fouten gemaakt maar ik heb geleerd van me fouten of nam advies aan. En nee niemand is perfect
Alleen meisje moet even der zelf lager gaan plaatsen dan de pony

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:56

xDeena_ schreef:
Ik denk na.. Sorry hoor. Ik ga het er met de eigenaar over hebben hoe en wat hij graag wil dat we doen. Maar we doen heus wel rustig aan met haar hoor. Ik wil niet veel zeggen maar we springen bijna nooit, een x in de 2 maanden ofzo.

DIe x in de 2 maanden kunnen al te veel zijn want springen is een zware belasting voor de benen

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 06:18

Dat was wat we deden qua springen, nu springen we sws al bijna nooit meer en gaan we ook niet meer zoveel doen. Over die ponyritjes, dit was een evenement waarbij ze haar zadel ophad, halster in, en eigenlijk alleen rondjes hoefte te stappen, tussendoor kon ze eten en drinken. Die dag daarvoor, met het crossen, ben ik niet geweest. Dat zijn marit & een vriendin geweest. Pony kwam idd met deken terug, ze stond te rillen in de wei dus we hebben gedaan wat we konden en ze is ook al eerder teruggebracht dan normaal zou zijn (normaal pas rond 3 uur).

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 06:19

En daiske heeft dat evenement hartstikke leuk gevonden, de hele dag vrolijk emt de oortjes naar voren en vriendelijk naar de kindjes geweest..

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:12

Tja wat zal ik eraan toevoegen. Het is praten tegen een bord. Ipv dat iemand ervan leert en na gaat denken.
Weet toevallig dat de pony een ontzettend grote singelplek heeft/had op het moment dat zadel gebruikt werd toen die ponyritjes waren.
Dat was ook al een teken om bij je zelf te denken om de ritjes niet door te laten gaan en terug te trekken net als nu die gallen. Het moet eerst bekeken worden door een veearts en die kan zeggen wat nog wel en wat niet kan of waar op gelet moet worden.
Nogmaals ik weet de eigenaar is verantwoordelijk maar andere die verzorgen zijn verantwoordelijk wat zij doen met het paard/pony en als je dat niet onder ogen wilt zien dan vraag ik me af wat er mis is met je.
En ja de dingen die gebeurd en gedaan zijn kunnen niet meer terug gedraaid worden maar de toekomst kan je veranderen of niet?
En weet je bent niet de enige die verzorgt dus niet alleen op jou gericht.

En over de oortjes naar voren is niet altijd een teken dat ze het leuk vinden er gebeurd veel om hun heen en oren naar voren is ook gericht zijn wat er gebeurd.
Ik was kort geleden met me paard nog in utrecht in de kliniek er werd van alles met heb gedaan en echt niet de fijnste dingen maar ook toen waren zijn oren veel naar voren gericht om dat ie veel zag en hoorde.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:18

Om niet te vergeten dat Daiske haar conditie verreweg van goed was tijdens deze 'stapritjes' |( (lees: ribben, heupbeenderen, ruggengraat abnormaal zichtbaar)
Maargoed, 13 jarige meisjes weten het waarschijnlijk beter als mensen die al meer dan 20 jaar ervaring hebben met paarden... Dus lekker zo doorgaan dus. +:)+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:26

Nou, ik vind de reacties hier wel erg voorbarig, niemand kent je in het echt en toch trekken ze de conclusie dat gallen door het rijden komen.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat gallen komen door rijden. Meestal ontstaan ze vanzelf, of door een soort slijtage idd. Maar ik ken ook een paar jonge paarden die erg netjes gereden worden en ook gallen hebben..
De kans dat het door jou rijden komt lijkt me erg klein!

Bovendien lijkt het me juist wel goed om te blijven rijden, als je het paard nu opeens helemaal stil zet zal het waarschijnlijk stijf en stram worden (''rust roest'') waardoor het lichaam snel verslechterd.
Ik zou zeggen, kijk gewoon naar je paard. Als die nog lol heeft in wat ritjes zou ik gewoon lekker blijven rijden, wel rustig aan natuurlijk maar je geeft in je openingspost ook al aan dat jullie veel met haar stappen!

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:51

Niemand zegt dat ze niet meer gereden moet worden of niks meer mee doen. Maar wel de manier moet veranderen. En weet paarden kunnen jong en oud gallen krijgen. Maar op oudere leeftijd en door slijtage mag er wel wat subtieler met paard omgegaan worden. En niet 3 uur (bewijs van spreken) op buiten rit gaan en rondjes op het stadstrand rijden waar de ondergrond veelste zwaar is ect.
En ik ken het paard wel in het echt weet heel der verleden (al 21 jaar)

Heb de meiden ook persoonlijk gezegd dat ze met meer respect met der om moeten gaan en nee heb niet alleen dat gezegd heb ook gezegd dat ze nu iig wel lekker der aandacht en poetsbeurt krijgt.

Maar vind nog steeds schandalig om de pony haar zadel op te doen terwijl er een grote singelplek zit dan ben je in mijn ogen echt niet goed bezig. En nogmaals iedereen maakt verkeerde keuzes maar luister dan ook naar andere en verander dit.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:15

Ter informatie:

Hoe kun je vaststellen of een zwelling een gal is?

Gallen zijn in het algemeen week aanvoelende ronde of langwerpige zwellingen die onder je vingers bewegen. Gallen zijn doorgaans koud en pijnloos in tegenstelling tot zwellingen die door een ontsteking veroorzaakt worden, deze zijn warm en pijnlijk. Vanzelfsprekend is het bij zwellingen die je niet vertrouwd verstandig om je dierenarts te laten komen. Deze kan het verschil voelen tussen een onschuldig galletje of een serieuzere aandoening zoals een peesontsteking of een bloeduitstorting in de peesschede. Een gal hoeft niet ernstig te zijn zolang het paard er geen last van ondervindt, ze niet verharden en de beweging van het paard niet hinderen. Wel moet het ontstaan van gallen bij je paard gezien worden als een waarschuwing. Een overproduktie van smeermiddelen ontstaat niet zomaar. Het kan zijn dat je je paard teveel belast, en dat je hem wat meer rust moet geven of de opbouw van je training moet herzien. Als je je paard rust geeft, zet hem dan niet op stal, maar laat hem dan in de wei lopen. Door de beweging die het paard zichzelf geeft wordt de overmaat aan vocht sneller afgevoerd.

Gallen kunnen ontstaan door een groot aantal oorzaken.

Bij oudere paarden is het vaak een kwestie van slijtage, maar ook dan is het aan te raden om wat rustiger aan te doen en het paard meer rust te gunnen. Daarnaast kunnen gallen ontstaan als gevolg van een trauma (blessure) of infectieziekte. In die gevallen blijft de plaats waar de gallen zijn ontstaan een zwakke plek, waar je rekening mee moet houden. Hieruit volgen al een aantal zaken die je zelf kunt ondernemen om het ontstaan van gallen te voorkomen: bouw de training rustig op, belast je paard niet te veel of te jong, ontworm op tijd en laat de hoefsmid regelmatig komen. Gallen die reeds ontstaan zijn kun je insmeren met Arnica-gel.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 17:52

Ze heeft sws veel meer rust dan eerst. De singelplek was tijdens de stapritjes al lang over, daar hebben we heus wel opgelet. Over haar conditie weet ik, ik weet dat ze niet zo dik is, maar dit is al een stuk minder.

Maargoed, het was een vraag om advies en dit heb ik gehad, bedankt, zal er wat mee doen! :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:05

Ik wil hier toch even op reageren. Als eerst, IK ben de organisator van de ponyritjes voor het goede doel geweest. Na mijn weten is niemand die hier commentaar heeft over de intensiteit van de ritjes er werkelijk geweest. Grotedeels hebben de paarden van een enorm weide mogen genieten en eventjes hebben ze aan het werk gemoeten, nou ja aan het werk, kind erop, rondje maken, kind eraf en verder grazen aan de hand. Ja Daiske kwam terug met deken, voor wie niet heeft opgelet, tussen 8 uur 's ochtend en 9 uur 's ochtends was het plotseling afgekoelt. Ik zelf heb een controle gemaakt om 8 uur 's ochtend en Deena en Marit om 9 uur, toen had Daiske het kou gekregen en binnen 10 min had ik een deken geregelt.

Merkte wij eerder aan Daiske dat zij het niet meer aan kon of maar enigs sinds vermoeid eruit begon te zien, dan hadden wij haar direct rust gegeven en terug in de weide gezet.

en Deena is naar mij toegeweest, doordat ze commentaar had gekregen dat ze meedeed, of beter gezegt, voor dierenmishandelaar was uitgemaakt omdat ze meedeed.

Daarnaast word Deena nu vrij persoonlijk aangevallen, ik heb haar dus alleen deze manier meegemaakt, maar wat ik wel aan haar gemerkt hebt, is dat ze alles graag goed voor Daiske wil doen, maar soms wat 'jong' gedraagt en op sommige vlakken behoorlijk onwetend is. Als je het haar gewoon normaal uitlegt, dan geloof ik best dat ze wil leren, maar om haar direct de grond in te boren.

waar ik het wel mee eens ben, is dat je het wat rustiger aan mag doen met Daiske. Niet meer zo vaak zwemmen en lange stukken galoperen (zonder zadel). en vooral, goed uitstappen en haar op adem laten komen. Ook niet bezweet terug zetten, hierdoor kan ze nml kou vatten.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 16:15

Bedankt gina :) Klopt, rustiger aan doen we sowieso! Uitstappen doen we ook goed, tot ze op adem is. Maar als haar temperatuur normaal is kan bezweet terug zetten geen kwaad toch? :o Over het onwetende, dat klopt sowieso wel.

Heb trouwens vandaag aan de eigenaar gevraagd wat de bultjes nou zijn, en het zijn geen gallen, het zijn toch insectenbeten.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:46

Wou eerst niet meer reageren maar doe het toch. Ik heb namelijk Deena nooit voor dierenmishandelaarster uit gemaakt ik heb alleen hun en niet alleen haar (dat zij toevallig er altijd bij was kan ik niks aan doen) verteld dat ze rustiger aan moesten doen dat ze daar niks mee deden met me advies vind ik gewoon rond uit slecht.

Heb div malen ook gezegd me maken allemaal fouten.
Maar ik was degen die ook afrade om die ponyritje te gaan doen het in nooit commentaar geweest het was een advies ze deed daar niks mee behalven tegen andere zeggen dat commentaar is.
en lees net dat de dag toch te veel voor de was tuurlijk goed dat ze eerder terug gebracht is en een deken om kreeg maar in mijn ogen hadden jullie dit niet met der moeten doen. En dat ze toch gegaan is heeft niks met ontwetendheid te maken het was gewoon het bewijs dat ze het advies van andere had moeten opvolgen.

En de bulten op der benen zijn echt geen insektenbeten maar goed er wordt al rustiger met der gedaan en dat doet me goed om ook te lezen.

Verder las ik ergens dat ze bang was om naar stal te komen voor mij hoeft ze echt niet bang te zijn en ze mag gerust naar me toe komen als ze raad.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:52

Als ze zitten net boven de kogel aan de achterkant, dan kan dat totaal geen kwaad!
Dat noemen ze ook wel.... kan even niet op de juiste naam komen... maar zoiets als gulden sporen!
Laat eerstvolgend bezoek op jullie stal van de dierenarts even kijken en ik weet bijna zeker dat die gaat zeggen, niets aan de hand, kan geen kwaad bij een ouder paard!!
Kijk anders eens of je een foto kan plaatsen, trouwens als het een insekten beet is gaat dat ook binnen een dag of 2 over!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:01

xDeena_ schreef:
Bedankt gina :) Klopt, rustiger aan doen we sowieso! Uitstappen doen we ook goed, tot ze op adem is. Maar als haar temperatuur normaal is kan bezweet terug zetten geen kwaad toch? :o Over het onwetende, dat klopt sowieso wel.

Heb trouwens vandaag aan de eigenaar gevraagd wat de bultjes nou zijn, en het zijn geen gallen, het zijn toch insectenbeten.

uitstappen tot ze op adem is wil zeggen dat ze eerst buiten adem moet zijn...een bejaard paard is geen cross brommer ;)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:39

TaTeSaZo schreef:
Wou eerst niet meer reageren maar doe het toch. Ik heb namelijk Deena nooit voor dierenmishandelaarster uit gemaakt ik heb alleen hun en niet alleen haar (dat zij toevallig er altijd bij was kan ik niks aan doen) verteld dat ze rustiger aan moesten doen dat ze daar niks mee deden met me advies vind ik gewoon rond uit slecht.

Heb div malen ook gezegd me maken allemaal fouten.
Maar ik was degen die ook afrade om die ponyritje te gaan doen het in nooit commentaar geweest het was een advies ze deed daar niks mee behalven tegen andere zeggen dat commentaar is.
en lees net dat de dag toch te veel voor de was tuurlijk goed dat ze eerder terug gebracht is en een deken om kreeg maar in mijn ogen hadden jullie dit niet met der moeten doen. En dat ze toch gegaan is heeft niks met ontwetendheid te maken het was gewoon het bewijs dat ze het advies van andere had moeten opvolgen.

En de bulten op der benen zijn echt geen insektenbeten maar goed er wordt al rustiger met der gedaan en dat doet me goed om ook te lezen.

Verder las ik ergens dat ze bang was om naar stal te komen voor mij hoeft ze echt niet bang te zijn en ze mag gerust naar me toe komen als ze raad.

Bang om naar stal te komen was niet voor u :) Ruzie met stalgenoot waardoor ik bedreigd ben.. Iniedergeval bedankt voor het advies.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:40

geerke schreef:
xDeena_ schreef:

uitstappen tot ze op adem is wil zeggen dat ze eerst buiten adem moet zijn...een bejaard paard is geen cross brommer ;)

Buiten adem is ze dan ook niet, maar ze ademt wel iets sneller dan normaal en daarom tot ze weer normaal ademt :)

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:40

aerdenhout1 schreef:
Als ze zitten net boven de kogel aan de achterkant, dan kan dat totaal geen kwaad!
Dat noemen ze ook wel.... kan even niet op de juiste naam komen... maar zoiets als gulden sporen!
Laat eerstvolgend bezoek op jullie stal van de dierenarts even kijken en ik weet bijna zeker dat die gaat zeggen, niets aan de hand, kan geen kwaad bij een ouder paard!!
Kijk anders eens of je een foto kan plaatsen, trouwens als het een insekten beet is gaat dat ook binnen een dag of 2 over!

Zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen ervan.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:49

Hier 2 foto's Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Eigenaar heeft verteld dat het horzelbeten zouden zijn, weet het verder niet hoor.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:04

kunnen gallen zijn, al zijn ze erg groot.. Als een van onze paarden met zoiets zou staan vanuit het "niets" dan word er echt even een DA gebelt

horzelbeten? Beetje struisvogelpolitiek!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:23

Ja heb de eigenaar geinformeerd, maar hij doet er niks mee..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:33

is dit in ene gekomen?
Dat zijn flinke gallen.