I_Cee_Ebony schreef:<snip>
... Het is belangrijk om je paard te laten testen. Dat kan bij van haeringen laboratorium doormiddel van haar met haarwortel of bloed. PSSM type 2 kan alleen via een spierbiopt. Mocht je paard op bloed of haar negatief zijn voor pssm type 1 dan is een biopt nog een mogelijkheid.
Als je paard niet voor de fok is bedoeld, een ruin bv, waarom is het belangrijk om je paard te laten testen? De meeste PSSM/EPSM/RER paarden in de VS worden nooit getest. Bij het vermoeden, adviseren de meeste dierenartsen een vetrijk dieet en weinig/geen stal-tijd voor een test periode van 6 maanden. Normale paarden tonen geen verandering, PSSMers tonen vrij snel verbeteringen en dat is je diagnose en recept gelijk.
Ik ben WEL voor testen en verplicht PSSM status melden van fokpaarden.
Citaat:
Het vervelende bij PSSM is dat het lijkt op RER, Insuline resistentie.
RER is niet Insuline resistentie, ik denk dat je hier misschien termen heb verwisseld of lees ik dit verkeerd? Kan ook.

Een PSSM dieet werkt juist goed voor RER paarden, meestal Volbloeds en Arabiers met een calcium fout in de spieren, maar symptomen die grotendeels vergelijkbaar zijn met PSSM.
Citaat:
... Het beste is maiskiemolie, echter is dit wel de duurste van de 3.
Het beste is olie die een individuele paard lekker vind en bereid is om te eten.

Maiskiem olie in de VS is een traditie: het is goedkoop, vinden de meeste paarden erg smakelijk en daarom zie je het zo vaak aanbevolen in texten uit de VS. Maar in NL wordt maiskiemolie verwerkt met een hogere temperatuur, smaakt een tikkeltje "verbrand" en kan juist minder smakelijk zijn over het algemeen voor paarden dan bv soya olie, uit eigen ervaring. Maar zoals gezegd, vindt een paard NLse maiskiemolie juist meer acceptabel, dan geven.
Citaat:
Dat is aan jou de of je een vetrijk of vetarm dieet volgt. (7-12% per kg). Waar reageert je paard het beste op? Op basis hiervan moet je gaan beslissen of je L-Carnitine (hoog vet perc) of acetyl L - Carnitine (laag vet perc) moet supplementeren. Het vermoeden bestaat dat bij een hoog vetpercentage (400 tot 600 ml per dag) het kan voorkomen dat je paard insulineresistent kan worden, let op kan worden. Er zijn namelijk pssm paarden die beter reageren op hoog vet, echter moet je deze optie als laatste bewaren.
Welke onderzoekers zeggen dat je een vetrijk dieet als -laatste- mogelijkheid moet proberen? Ik ken er maar 1 die veel op Internet werkt, maar algemeen advies in de VS is 6 maanden een vetrijk dieet als EERSTE proberen. Dr. Valentine o.a. ziet verbeteringen van symptomen in 70-90% van gevallen (afhankelijk van ras en hoe vroeg geconstateerd).
Gewoon laag suiker/zetmeel hooi en brok, opbouw van olie, en Vit E, geen verdere supplementen, minimale/geen stal opsluiting. Pas na diagnose verder aanpassen met de hoeveelheid olie en de e.e.a. supplementen als het nodig blijkt te zijn.
Het valt me op dat in NL men vaak juist andersom werkt, en ik meen zeer wisselende resultaten te zien op Bokt.
Een link tussen een hoog vet dieet en IR hoor je weleens, maar wordt net zo vaak tegengesproken, vind ik. Er zijn onderzoekers die geloven dat het juist een beschermend effect heeft tegen IR, dus we blijven kijken en lezen wat de studies zeggen, maar tot nu toe niets definitief dat ik weet.
Ik ben wel blij dat de informatie uitwisseling op gang komt in NL, hoofdzakelijk dankzij Bokt. Mijn vragen zijn niet specifiek voor I_Cee_Ebony of essiedepessie, maar algemeen nieuwsgierigheid.