(Schuur)wonden onder de manen (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Re: (Schuur)wonden onder de manen (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:03

Het lijkt ook wel op huidkanker, heb ik ook wel eens gezien bij een pony..

Dat bij je OP heb ik ook wel eens gezien, pony bij een stalling had een stuk van wel 15 x 20 cm weg geschuurt onder z'n manen, helemaal roze, met een slijmerig geel laagje erover heen.
Schoongespoelt met water en levertraanzalf erop gesmeerd, na een weekje was het net alsof er niks was gebeurt..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:29

Wow, ik schrok echt HEEL erg van je 1e zin... Ik ga er toch niet vanuit ;(

dikkiebal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:44

Och hemel ik hoop toch wel dat je vertrouwd op de diagnose van je dierenarts; die er voor heeft geleerd en die heeft je pony in 'handen' gehad!! :j
Als het van de kippies komt, moeten die dan ook niet behandeld worden??? straks is het zo weer terug :?

Ik hoop maar dat de behandeling aanslaat en je beessie snel weer lekker in zijn vachtje en velletje zit!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:53

Pfff, zit echt ff met die huidkanker in mijn maag zeg...
Ik had al aan de staleigenaar gevraagd wanneer de kippen behandeld waren, ongeveer 3 maanden terug.
Maar ik laat haar sowieso niet meer rollen in de paddock waar de kippen vaak lopen (daar rolt ze standaard als ze heeft gezweet)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:57

Bij mijn paardjes was het luis. De eerste keer kon de dierenarts niet vinden en kreeg ik iets om te behandelen. Dat sloeg niet aan en later vond hij wel luizen. Toen 2x gewassen met sebacil en alle spullen ontsmet en toen was het over. En jaren eerder schuurden ze omdat ze teveel suiker in het voer hadden en ze veel gras kregen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:03

Hoezo zit je met huidkanker in je maag? Omdat een Bokker zonder gedegen opleiding om dergelijke uitspraken te doen dat zegt???

Kop Op TS. Vertrouw op je paard en de DA en het komt vast allemaal goed. Heb ze nog vele malen erger zien schuren als dit dus gewoon kalm blijven en blij zijn dat je DA gevraagd hebt te komen. ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 15:21

Ja pfff sorry, 't is toch m'n kleine meissie haha.
@capopjekop, ja de dierenarts zei ook, kijk zelf ook even naar luizen, je hoeft er maar 1 te hebben en dan kunnen ze zo reageren.
En als het luis is, moeten de andere pony's dit dan ook niet hebben? Geen enkel paard op stal heeft dit verder

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:27

Janedieene : HALLOOOO penny, iets subtieler mag ook wel!!
Op basis van een paar fotoos huidkanker veronderstellen vind ik wel erg onfatsoenlijk!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:27

Ze zeggen dat het met weerstand heeft te maken, maar bij mij hadden ze het wel alledrie. Al schuurde die lang zo erg niet als Amber. Toen ik ze waste kwamen de dode luizen me echter tegemoed.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:28

xSCWx schreef:
Ja pfff sorry, 't is toch m'n kleine meissie haha.
@capopjekop, ja de dierenarts zei ook, kijk zelf ook even naar luizen, je hoeft er maar 1 te hebben en dan kunnen ze zo reageren.
En als het luis is, moeten de andere pony's dit dan ook niet hebben? Geen enkel paard op stal heeft dit verder

En ook dát kun je beter even navragen bij je dierenarts, bel hem even, dan weet je het tenminste zeker!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:33

even ter informatie kippenluis gaat niet over op paarden deze zijn soort gerelateerd, nee dit heb ik niet zelf verzonnen maar van mijn DA ;)

hoe dat met mijt zit weet ik helaas niet
Laatst bijgewerkt door jiperdepip op 07-06-12 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 15:34

Das raar, mijn dierenarts vroeg gelijk of er kippen in de buurt liepen toen hij een luis zag.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 15:36

capopjekop schreef:
Das raar, mijn dierenarts vroeg gelijk of er kippen in de buurt liepen toen hij een luis zag.

Ja mijn dierenarts zag de kippen lopen en probeerde daar verband tussen te leggen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:23

ik weet ook niet anders dan dat paarden júíst vaak kippenluis krijgen.
ik hoop dat de behandeling voor mijt aanslaat, ik heb wel begrepen dat mijt lastig te tackelen is omdat ze ook onder de huid gaan zitten. meestal wordt daarom aangeraden om meerdere malen te behandelen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:01

waarom heeft je DA geen huid krapsel afgenomen? dan kan hij mijd uitsluiten.
Hopelijk gaat het snel beter met je pony

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:40

Da wilde niet onnodig de kosten omhoog jagen, ze ging zeker vanwege de plekken waar Luna schuurt niet uit van luis. Ze was er haast zeker van dat het mijt was.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:55

Oke maar mijt is erg hardnekkig te behandelen. Hopelijk is 1 behandeling dan voldoende maar ben er bang voor.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:33

Naja, ze schuurt voornamelijk haar oren en dat gaat door richting hals, ben bang dat ik de manen eraf moet scheren omdat ze in de manen zitten..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:37

xSCWx schreef:
Naja, ze schuurt voornamelijk haar oren en dat gaat door richting hals, ben bang dat ik de manen eraf moet scheren omdat ze in de manen zitten..

Nee joh, manen zijn heel goed te wassen hoor. Eerst maar eens gewoon wassen en aankijken voordat je het scheerapparaat erop zet.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:43

Heeft de DA geen huidschraapsel genomen? Volgens mij kunnen ze dan onder de microscoop zien of het mijt is of niet. (Zo gaat het iig bij kleinere huisdieren, neem aan dat het bij paarden ook kan)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:46

Barvrouwke schreef:
xSCWx schreef:

Nee joh, manen zijn heel goed te wassen hoor. Eerst maar eens gewoon wassen en aankijken voordat je het scheerapparaat erop zet.

Haar manen zijn dus totaal niet te wassen :+ heb zoveel mogenlijk met een sponsje tussen de manen gedaan, maar ik heb ongetwijfeld plekken over geslagen.
Huidschraapsel is niet gemaakt omdat de DA bijna zeker is dat het mijt is. Ze wilde de kosten verder niet omhoog jagen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:49

Ooh sorry, zie nu pas dat die vraag al gesteld was.
Hopelijk gaat het snel beter, succes!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:11

Waarom was je de manen niet volledig? met een sponsje raak je idd niet alle plekjes.
Ik zou niet gelijk gaan scheren dat is toch zonde van die mooie manen. ;)
en volgens mij valt de prijs van zo'n huidschraapsel nog wel mee

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:15

luckyboy5 schreef:
Janedieene : HALLOOOO penny, iets subtieler mag ook wel!!
Op basis van een paar fotoos huidkanker veronderstellen vind ik wel erg onfatsoenlijk!

typisch bokt weer..
Het blijkt alleen maar hoe onwetend jullie zijn, en niet weten hoe huidkanker bij een paard erui ziet..
Meestal is de huidkanker bij een paard goedaardig, meer dan het alleen maar 'zien' doe je dan eigenlijk ook niet, zelden komt er een korstje vanaf.

En voor de genen die alvast een jonger iemand komen afz*ken.. Vraag me af wat kinderachtiger is, een meisje die wil helpen ongeacht leeftijd, of volwassenen die denken dat het nut heeft voor TS om in te gaan op 1 reactie..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:26

Ik denk dat je geen diagnoses moet stellen bij een paard dat je niet gezien hebt. Heeft niks met ontwetendheid te maken. Dier staat onder behandeling van een DA die er heel wat meer weet van heeft. ;)