Implantaat maanblindheid (Uveïtis)? Update verslag en foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irissje

Re: Ervaringen implantaat maanblindheid (Uveïtis)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:52

Sterkte morgen! Laat je weten hoe de operatie is gegaan?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:13

Vanmiddag telefoontje gekregen. Shet is geopereerd en het was goed gegaan. Hij stond inmiddels al weer! Kreeg nu antibioticabehandeling en mag ws vrijdag naar huis. Ga woensdag op ziekenbezoek. :D Heb speciaal voor hem een weekje vrij genomen. Mocht er meerdere malen gedruppeld moeten worden heb ik daar iig de tijd voor.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:52

Hoi,
Hoop dat alles goed gaat met je shet. Super dat je hier je ervaringen wilt neeretten. Hier ook een paard met maanblindheid en weten nog niet goed wat te doen dus ik volg dit intensief. Succes

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 12:02

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:33

oh ben zo blij te horen dat t goed is gegaan sorry was ff niet op t forum geweest.
hoe is t nu met de kleine?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:35

Vandaag even bij hem wezen kijken. Oog zag er helder en rustig uit. Was heel iets dikker dan het andere oog maar ik had veel erger verwacht.

Uitleg van de behandelend arts gekregen (werd ook boek met foto's getoond hoe het er uit ziet mbt plaatsen van implantaat). Implantaat zit in het oogwit bovenin. Ze hadden een sneetje gemaakt, implantaat geplaatst, gehecht oid. Waren zo'n anderhalf uur met hem bezig geweest. Hij werd nu 4 x per dag gedruppeld, om 08.00, 14.00, 20.00 en 02.00, :wow: 1 x per dag met atropine en de andere keren met iets anders (wat weet ik niet, zal wel antibiotica zijn). Het duurt 4 a 6 weken voor het implantaat zijn werk gaat doen. In die tijd kan hij nog een ernstige aanval van uveïtis krijgen zodat er 4 maal daags gedruppeld moet worden. Als het goed blijft gaan mag ik 2 x per dag druppelen gedurende een maand. Het zou een dag of 4 duren voor het vlies zich hersteld had en een dag of 10 voor het sneetje (hechting) geheeld zou zijn. Dit zou allemaal redelijk snel genezen. Als hij die 6 weken voorbij is, zou het allemaal goed moeten zijn. Als alles mee zit en goed blijft gaan kan ik hem vrijdag of zaterdag ophalen. De arts stelde voor om over een week of 6 nog een nacontrole daar te laten uitvoeren. De arts gaf aan dat de pupil weer gewoon zou functioneren. Het implantaat geeft geen garantie maar zou er voor zorg moeten dragen dat de aanvallen minder vaak opkomen of helemaal weg blijven. Een aanval zou ook minder ernstig zijn met zo'n implantaat, dus geeft dan minder schade aan het oog. In dergelijke gevallen zal wel gedruppeld moeten worden neem ik aan.

Een vliegenkap zou tzt na genezing niet noodzakelijk zijn, maar 's zomers en bij felle zon krijgt hij sowiezo een vliegenkap op. Als hij thuis komt krijgt hij eerst even een paar weken een wei voor zich alleen zodat hij niet opgejaagd wordt door die grote, die natuurlijk gelijk weer wil spelen met Shet als hij thuis komt. :+

Shet had geen zin in zijn hooi, maar vond de wortels natuurlijk wel lekker. Het was binnen best warm, dus denk dat hij daar ook wel tam van was. :D Hij was trouwens mooi slank geworden. :D De arts gaf aan dat het een boefje was. Denk dat hij zijn houdini-kunsten in praktijk heeft proberen te brengen. :=

Hier foto's van zijn oog (maandag was operatie, foto's van vandaag, woensdag). De viezigheid in zijn ooghoek is van de zalf. De pupil is groter door de atropinedruppels.

Afbeelding

Afbeelding

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 19:15

Vrijdag, 4 dg na operatie: kon Shet ophalen. Werd vanaf de operatie 's morgens 1x met atropine gedruppeld en 4 x daags gezalfd met antibioticazalf. Vandaag nog 4 keer daags, weekend nog 3x daags en 1 x daags atropine. Vanaf maandag geen medicatie meer. Indien alsnog een aanval van uveïtis volgt dan moeten ze er eerst naar kijken, alvorens ze medicatie mee geven. Ik mocht iig niet meer de medicatie gebruiken die ik voorheen gebruikte indien hij er nu last van krijgt. Duurt 6 weken voor het implantaat werkt, dus in die tijd wel risico op een aanval. Hij mocht gewoon de wei weer in bij de anderen. Oog ziet er nog steeds helder uit en rondom het oog was het weer iets minder dik. Hij heeft dit weekend nog de geblindeerde kap om en vanaf maandag krijgt hij zijn gewone vliegenkap weer om.

Volgens mij was hij blij dat hij weer thuis was. Hij heeft eerst de merries laten zien hoe stoer hij wel niet was, daarna flink gerold tot hij geheel zwart was en toen nog twee rondjes met zijn maatje gerend voor hij op zoek ging naar gras. :D

Morgen volgen weer foto's van zijn oog.

indrasjacks

Re: Implantaat maanblindheid (Uveïtis)? Update verslag en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:34

oh wat fijn om te horen ga duimen dat ie 6 weken vrij blijft van uventis ben zo blij voor jouw en je shet

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 12:36

Thuiskomst 4 dg na operatie, Shandy 22 juni 2012:
Afbeelding

Oog zaterdag 23 juni 2012, 5 dg na operatie (pupil groot van atropine en viezigheid in ooghoek is zalf, verder oog mooi helder - de licht gekleurde streep onderin de iris was nu zo goed als weg):
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bravura op 23-06-12 12:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:42

Super dat alles zo goed is gegaan, hopelijk blijft dit zo doorzetten!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:17

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:36

oh wat zie ie er super uit ben zo blij voor je

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:00

Net zijn oog weer wezen zalven. Oog had iets getraand en inzalven deed hem zeer. Zou kunnen dat die streep van de zalf van vanmiddag is geweest. Heb het schoon gemaakt. Ben benieuwd naar morgenvroeg....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:42

Traanstreep was vanmorgen achterwege gebleven. Vanmiddag weer wel een streepje. Ws toch van de zalf. Morgen stoppen met behandeling. En dan wordt het spannend hoe het met het oog gaat. Hij is iig levendig genoeg op de wei.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:16

Vandaag op advies arts Utrecht eigen DA laten komen. Over het oog lag een blauw/groene waas. Belangrijk was of het oog uveitis vertoonde en of er geen beschadiging op zat van bv een takje. DA heeft overlegd met arts Utrecht nadat hij het had gezien. Was ws een reactie op de operatie. Komende dagen behandelen met 3x Atropine om de dag maar als het oog blauwer wordt 3 wk met dexamethason. Oog zag er echter aan de binnenkant nog wel helder uit, dus men ging er vanuit dat het slechts een reactie op de operatie zou zijn en geen uveitis aanval. Maar hopen dan. Arts Utrecht vond het afgelopen week wel apart dat het oog zo helder bleef aangezien na een dergelijke operatie het normaal is dat er een ernstige uveitis volgt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:39

Vanavond leek het oog nog blauwer. Traanvocht druppelde gewoon met grote druppels uit zijn oog op de grond. Als ik van dichtbij kijk knijpt hij met zn oog maar als ik voor de box sta heeft hij zijn oog gewoon open. Morgen bij daglicht nog maar eens zien en evt overleg met DA om toch met druppelen met Dex te beginnen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 09:13

Ik update in dit topic voor de geïnteresseerden hoe eea na de plaatsing van het ciclosporine implantaat vergaat.

Gister was het oog onderin nog iets blauwer en boven het oog was het een stuk dikker. Toch DA gebeld en overlegd. Moest weer antibioticazalf gaan gebruiken. Gisteravond 1x gezalfd en vandaag was het oog weer een stuk helderder en minder dik. De blauwe vlek in het oog leek ook minder. Nu 5 dg behandelen met deze zalf en om de dag Atropine.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:30

Wat fijn dat het allemaal goed lijkt te gaan.
Interessant om te lezen hoe alles verloopt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:02

Even aan het meelezen.Erg interessant :j

Fijn dat je updates geeft en beterschap voor de kleine :(:)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 12:18

Het ging niet goed met het oog afgelopen week. De antibioticazalf en de atropine hielpen kennelijk niet afdoende. Oog werd steeds blauwer, rondom het oog was het flink opgezet en in de iris zat weer een licht gekleurde streep. De pupil bleef wel mooi groot. Het bleef heel erg tranen en iom de DA ben ik afgelopen vrijdag 29 juni 2012, ook de Dex druppels er bij gaan geven. Het oog was zaterdagochtend, 30 juni 2012, gelukkig weer een stuk helderder en zondagmorgen, 1 juli 2012, traande het ook niet meer zo erg.

29 juni 2012 (alleen om de dag atropine en 3 x per dag fucithalmic antibioticazalf):
Afbeelding

Afbeelding

30 juni 2012 (ook met de Dex er bij sinds vrijdagavond, foto's gemaakt zaterdagmiddag):
Afbeelding

Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:24

Hier een shet met hetzelfde probleem. Heb deze laten opereren in Hochmoor Duitsland. Druppelen een paar dagen zeer intensief geprobeerd. Om de 2 uur ook s'nachts met antibiotica en Atropin. Niks geholpen behalve erg veel pijn voor de pony ook al liet hij het niet echt merken.

Na overleggen met de professor daar hebben we besloten het oog te verwijderen. Al het andere geeft veel risico's, enorme kosten en ook een hoop nasleep. had niet veel tijd om er over na te denken.

maar nu achteraf de juiste beslissing. :j Pony is enorm verandert in positieve zin. Waardoor ik vermoed dat het al langer speelde. ( we hadden hem nog niet zolang). Hij heeft er totaal geen last van, wende erg snel en herstelde zich ook snel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:40

Hier hetzelfde meegemaakt. Paard gekocht met maanblindheid, was al volledig blind en gekocht omdat de manege failliet ging en ik band met hem heb. Ik kon volgende manege de maanblindheid onder controle houden door te druppelen ed. Elke maand had hij wel traanogen, elke maand da erbij en elke keer werd er wederom gezegd dat ik moest blijven druppelen. Ik merkte gewoon dat hij immuun werd voor al die soorten druppels. Ik ben vanaf dat moment ook meer gaan verdiepen in maanblindheid.

Ongeveer 6 maanden nadat ik hem had gekocht gebeurde het verschrikkelijkste wat ik ooit heb meegemaakt. Zijn oogwit was verdwenen en zijn pupil kwam naar buiten zetten. Dus hop meteen naar DAP Bodegraven gereden. Al daar kreeg ik de keuze: of inslapen of het oog laten verwijderen a 2000euro. Ik heb het oog laten verwijderen.

Later kwam ik erachter dat in Duitsland successen werden behaald met vitrectomie. Dus ik contact op genomen met Prof. Toth of het redden van het andere oog een mogelijkheid was. Hij raadde het mij af aangezien het paard zich goed red.

Ik heb totaal geen spijt gehad dat ik een paard van 400euro heb laten opereren voor 2000euro. Ik heb hem inmiddels al 8 jaar en we hebben al zoveel beleefd. Ook al is hij vanaf begin af aan volledig blind, we doen alles nog (behalve springen). We gaan naar het bos, strand, we zwemmen in zee en hij staat onder mijn begeleiding op de wei. Hij heeft ook vanaf begin af aan een geblindeerde kap ter bescherming van vuil uit zijn stal en tegen zonlicht.

Ik raad je toch aan om vitrectomie te doen of het oog laten verwijderen. Beide opties zijn even duur, alleen de eerste optie laat je paard weer zien en de tweede optie is volledige blindheid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:10

Oog verwijderen bij Prof. Toth heeft mij 600 euro gekost.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 13:12

@Douraque: Hij heeft een cyclosporine implantaat gekregen, 2 weken geleden. Dit is het verloop na de operatie. Zowel Hochmoor als Utrecht hebben het implantaat aangeraden. Hij heeft voor het implantaat 3 x uveitis gehad in anderhalf jaar. Nu kon ik kiezen, zoals staat in de openingspost.

In Utrecht kost oog verwijderen ook 600 euro. Maar mijn Shet kon een oogbesparende operatie ondergaan, vandaar deze keuze.

Bij een cyclosporine implantaat krijgt 50% van de paarden geen uveitis meer en 30% tot 40% van de paarden slechts af en toe een lichte uveitis. Bij de overige paarden werkt het niet en dan wordt vitrectomie aangeraden, als men tenminste het oog wil behouden. Na het plaatsen van het implantaat duurt het 6 tot 8 weken voor het zijn werk doet. In die tussentijd is de kans groot op uveitis aangezien net die operatie heeft plaats gevonden. Het oog is dan beschadigd en moet nog genezen aangezien ze er wel in snijden. Het is normaal dat na een dergelijke operatie het paard last krijgt van uveitis.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 01-07-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:18

Als ik eerder had geweten van implantaten of vitrectomie had ik dat ook gekozen hoor, maar destijds wist ik nergens wat vanaf. Ik kocht als manegemeisje van 16 jaar een paard. En bodegraven is gewoon duur geweest, maar ja we waren in paniek destijds.

Kijk alleen uit dat je paard niet immuun wordt voor de antibioticadruppels, die van mij werd immuun voor alle druppels die er waren. Toch zou ik bang zijn dat implantaten niet voldoenden zouden zijn, ik zou toch bang zijn dat maanblindheid weer gaat opspelen. Ik zou altijd kiezen voor vitrectomie