Zemelen voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Zemelen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:26

Natte zemelen schijnen laxerend te werken, droge juist niet. Denk aan een dieet van mensen met zemelen b.v

Maar ik zou zemelen hoe dan ook nooit droog voeren!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:31

natte zemelen werken inderdaad laxerend,droge stoppend.Bij diarree.
Zemelen hoef je niet te weken,als je ze samen met bietenpulp geeft gewoon droog door de geweekte pulp roeren.
Als je alleen zemelen geeft ,rul voeren,een beetje water erdoor zodat ze vochtig zijn maar niet drijfnat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:33

geerke schreef:
natte zemelen werken inderdaad laxerend,droge stoppend.Bij diarree.
Zemelen hoef je niet te weken,als je ze samen met bietenpulp geeft gewoon droog door de geweekte pulp roeren.
Als je alleen zemelen geeft ,rul voeren,een beetje water erdoor zodat ze vochtig zijn maar niet drijfnat.

Ja dat kan natuurlijk ook, maar dan worden ze door de pulp waar water in zit vochtig!
Je hoeft ze inderdaad niet te weken als je ze maar niet droog voert.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:26

@ sonja-vr, ja dat klopt maar niet iedereen weet dat, daarom zeg ik uit voorzorg altijd, niet aan veulens en jonge paarden voeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:54

klopt, is ook wel een belangrijk punt, dat je bepaalde zaken niet op zich zelf staand voert ivm bepaalde verhoudingen,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:24

TS heeft het over 50 gram zemelen,dat is niet echt veel.
De scheve verhoudingen komen pas aan de orde als je iedere dag een emmer geeft. ;)
Je kunt veilig 200 gram per maaltijd voeren zonder scheve verhoudingen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:42

Woehoeh, mijn dieet begint eindelijk zijn vruchten af te werpen, zoals de bedeoling was volgens het boekje van zomer eczeem opgelost met voeding.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:43

Een klein beetje offtopic, maar ik had gelezen dat zemelen een zeer overheersende smaak hebben. Aangezien onze jaarling de vorige keer haar ontworming er vrij spectaculair had uitgespuugd (en ook in haar brokjes Pavo podo grow smaakt ze het, waardoor ze er rond eet :') ), dacht ik deze keer haar ontworming in een beetje zemelen te doen.

Nu hoor ik echter dat dit slecht zou zijn voor jonge paarden? Is dit ook zo bij zo'n eenmalig gebruik (ik was van plan het eens te proberen, en mocht ze het lekker vinden, de dag erna de ontworming erdoor te doen)? (of zou ik het sowieso moeten opbouwen, aangezien ze nu geen zemelen krijgt)

Momenteel staat ze op gras en pavo podo grow.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:02

zemelen hebben een foute calcium- fosfor verhouding, waardoor er te weinig calcium, die nodig bij de groei, opgenomen kan worden. Maar als je gedurende een week een kopje zemelen zou geven om de ontworming erin te krijgen is er geen probleem.
Alleen ben ik zelf geen voorstander om ontworming door het voer te mengen. Als ze niet alles in 1x opeten, dan onderdoseer je en heeft de ontworming weinig nut.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:09

Ik geef al 5 jaar zemelen aan mijn paarden, altijd al droog gegeven. Enkel in de ruifperiode mengde ik daar lijnzaadolie bij. Maar voor de rest eten ze bij mij dat gewoon "droog" op nog nooit problemen gehad...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:12

Wat is een zemel precies? heeft toch geen voedingswaarde? is gewoon pap

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:56

Zemelen zijn een deel van de graanvruchten. Het zijn de met de zaadhuiden vergroeide vruchtwanden en kiemen, die vrij komen bij het tot meel malen van de korrel. De fijne zemel bestaat uit de zaadhuid en de grove zemel uit de vruchtwand

Dit heb ik van wikipedia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:01

Voer zemelen altijd droog. Meng ze wel met lucerne mix van Hartog. Zijn ook meteen de scheve verhoudingen opgelost. Ik voer trouwens niet veel zemelen. 1 schep op een emmer lucernemix.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:40

Ragdollcat schreef:
Wat is een zemel precies? heeft toch geen voedingswaarde? is gewoon pap

in zemelen zit veel magnesium en selenium

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:09

Ah dus toch wel een goede voedselbron.

Bedankt meiden, nu weet ik wat precies de zemelen is, natuurlijk heb ik het weleens gezien maar wat het precies is wist ik niet.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 23:40

dandir schreef:
Gribeltje schreef:
Lijnzaad geven we elk jaar in het verhaar seizoen.
Dit jaar hebben we lijnzaadolie gekocht en werkt goed, andere jaren koken we lijnzaad zelf. Dit moet je wel koken met een grote hoeveelheid water. Wij zetten een 5tal centimeter water boven het lijnzaad zodat het zeker goed onderstaat. En dan goed koken, anders is het giftig.
Heb de indruk dat mijn paarden het versgekookt lijnzaad veel lekkerder vinden dan de lijnzaadolie en dat het nog net iets beter werkt ook.

.

geef je dan elke dag lijnzaad ? Ik doe het eenmaal per week ; denk je dat dat te weinig is ?
alvast bedankt....

Hoi,
ik geef het idd elke dag. En dan enkele weken aan een stuk. 1 maal per week is beter als niets he :).
Zou niet zo ver gaan om te zeggen dat het TE weinig is. Zal gewoon iets langer duren eer het echt begint te werken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:39

ik kook ook iedere dag lijnzaad,al jaren.