Paard Ananda met gebroken been! Wat moeten we doen? HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:07

Als ik je verhaal + de leeftijd van het paard + die langdurige behandeling als plaatje samen zie denk ik dat ik een spuitje zou geven, door de leeftijd zal de behandeling wellicht ook langer duren.

OnlyFroukje

Re: Paard Ananda met gebroken been! Wat moeten we doen? HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:12

Ik zou gewoon met de vader praten en met de da als de da zegt spuitje is beter....
maar als die zegt het kan goed genezen en het beestje heeft niet heel veel pijn.. tjsa dan zul je die keuze samen met die vriendin en der vader moeten maken
heel veel sterkte!

lunamebabyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:15

ja het is wel waar maar de DA geeft Ananda een kans.. dus ik geloof er wel in!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:20

op welke plek is het been gebroken?Dat scheelt nogal.En welk bot is er gebroken?
Is de breuk gecompliceerd of niet,open of dicht?Die info lees ik nergens en iedereen komt met 'advies'....knap hoor :7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:21

geerke schreef:
op welke plek is het been gebroken?Dat scheelt nogal.En welk bot is er gebroken?
Is de breuk gecompliceerd of niet,open of dicht?Die info lees ik nergens en iedereen komt met 'advies'....knap hoor :7

:) Dat had ik ook al gevraagd, maar ik denk dat TS daar overheen heeft gelezen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:25

he bah vreselijk,
ik denk dat je snel een beslissing moet nemen... een paard gaat niet zoals wij met hun been ophoog zitten...
het leid nu dus alleen maar aan pijn..
hangt er denk ik heel erg vanaf tot hoever het geneest... wat kan hij na de tijd nog en wat mag hij straks allemaal niet meer....
daar zou ik vooral over nadenken... kan hij nog paard zijn of niet

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:27

geerke schreef:

dat vraag ik me ook af, misschien een griffelbeenbreuk?
dat is te genezen :j

TS weet je wat en waar precies de breuk zit>?

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:37

@Hierboven ja als het griffelbeen gebroken is dan is het goed te genezen. Mijn fries heeft het vorig jaar gescheurd en moest met veel rust beter worden :) Hopelijk wordt de juiste keuze gemaakt voor het paardje want wij kunnen ook niks zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:29

Dit hoort niet op WD maar op MD daarom:
WD => MD

lunamebabyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 10:25

linker voorbeen is gebroken, net onder haar knie

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:33

Het paard van een vriendin van mij heeft ook zijn been gebroken. Het is uiteindelijk goed gekomen, maar dat heeft wel 3 jaar en heeeeeeeeeel veel geld gekost. Ik zeg niet dat jullie haar moeten laten inslapen, maar denk er goed over na. (doen jullie al) Is haar conditie goed genoeg om deze strijd aan te gaan, is het rieel, gezien haar leeftijd? Wanneer ook zij 3 jaar revalidatie, op en neer naar de kliniek en veel pijn moet doorstaan, is ze 21 wanneer ze misshien genezen is... Gaan jullie haar dan nog berijden of mag ze lekker met pensioen? In het laatste geval zou ik haar dit niet aandoen, en ook de vader van je vriendin niet. Het wordt een dure grap.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:52

dat is een slechte plek lijkt mij omdat 2/3 van het gewicht op de voorhand rust

en nu komt het meeste gewicht op het andere voorbeen ,wat misschien straks ook geblesseerd raakt hierdoor

zeggen de artsen dat de kans op genezing groot is?

als het bot echt door is zou ik het paard uit zijn lijden verlossen :j hoe erg dat voor de eigenaar ook is , je laat een dier niet lijden :(:)
ik zie al voor me als hij wil gaan liggen,hoe doet hij dat ? en opstaan?

ik hoop dat ze de goede keuze maken en denken aan het dier. :j

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:57

Ik zou heel goed aan de DA vragen wat de prognose is. Hoe lang duurt het herstel, hoe groot is de kans op herstel (lees pijnvrij!). Hoeveel pijn zal het dier hebben, etc, etc. Niet onbelangrijk: wat gaat het kosten..
En dan je keuze maken. Natuurlijk is er altijd een kans dat het goedkomt, maar je moet afwegen of de weg daarnaartoe het waard is en of je dat je paard aan wil doen...

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:01

Sorry maar ik vind het een klein beetje een vaag verhaal ,

al had mijn paardje zijn been gebroken had ik het wel geweten ,
en hem meteen laten helpen ! en er alles aan doen.

Hij moet dan toch al meteen geholpen zijn ? je laat hem toch niet met een gebroken been staan ?!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:45

hoe zuur en bitter ook, houden van is ook loslaten. Bij een 18 jarige merrie paar jaar revalidatie..Ik vraag me af of het paard er mee geholpen is..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:51

truus1970 schreef:
hoe zuur en bitter ook, houden van is ook loslaten. Bij een 18 jarige merrie paar jaar revalidatie..Ik vraag me af of het paard er mee geholpen is..

Een paar jaar?

Het is niet duidelijk waar en in welk bot de breuk zit, hier kun je geen advies op geven :n
Onder de knie in het voorbeen kan nog steeds een griffelbeenbreuk zijn.. en dat is goed te genezen, hoewel iets lastiger wanneer het hoog zit en wanneer het een open wond is geweest. Pijpbeenbreuk is een stuk lastiger, maar dan nog ligt het aan het type breuk. Mijn merrie heeft op 20/21jarige leeftijd in haar achterbeen een breukje in haar pijpbeen gehad, bot stond nog netjes op elkaar. Prognose was niet heel goed en ze liep op 3 benen, maar we zijn de behandeling aangegaan. Ze heeft 3 weken absolute boxrust gehad en daarna 3 weken boxrust met zeer beperkt stappen, uiteraard met flinke pijnstilling. Na enkele maanden was ze volledig genezen, ondanks haar leeftijd.
Bot heelt wel, maar het moet wel voldoende rust krijgen en dat is lastig bij een paard. Bij de meeste pijpbeenbreuken is het wel einde verhaal, zeker als het bot niet meer op elkaar staat.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:09

wauw sommige praten snel van inslapen, paard dat een jaar lang stil staat = inslapen :? , het paard kan makkelijk 30 jaar worden.
als de DA het ziet zitten, en de vader wil mee gaan in het kostenplaatje, dan zeker doen. dieren hebben als instinct overleven, die beetjes pijn ( die met medicatie zo verholpen is meestal) heeft een paard er wel voor over om daarna weer terug de oude te zijn. houdt haar wel goed in de gaten als ze zelf aangeeft het niet meer aan te kunnen, kun je alsnog voor een spuitje gaan.
zoiets is altijd afwegen: veel pijn met kans op goed herstel en het gevoel te hebben alles gedaan te hebben voor je paard of veel pijn en laten inslapen wetend dat je paard geen pijn meer heeft maar dat je hem misschien kon helpen.
als het paard niet meer intensief in de sport loopt, is het ook niet zo erg als ze er iets aan overhoudt. veel paarden hebben iets waardoor ze enkel geschikt zijn om buitenwandelingen te maken.
belangrijkste is dat je luistert naar de DA en je vriendin met haar vader, wij zitten achter de computer en kunnen enkel gokken en meedenken met je. maar uiteindelijk kunnen we allemaal fout zitten.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:13

Ik ken ook een paard wat een breuk in zijn pijpbeen (rechtsvoor) heeft gehad, en na enkele maanden revalidatie is dat weer helemaal goed gekomen. Als je goed kijkt zie je nog een heel kleine schiefel op de plek van de breuk zitten (als je het weet) maar het paard heeft hier verder geen last van en het kan verder ook geen kwaad.
Het paard was nog wel jong en in de groei, wellicht scheelde dat ook qua revalideren.

Kliniek Emmeloord heeft in samenwerking met Utrecht het paard behandeld en bleven positief over zijn herstel. Dat heeft toen ook de doorslag gegeven om volledig het traject in te gaan, ondanks de leeftijd van het paard.

Als de behandelend arts van Ananda er verstand van heeft zou ik het paard zeer zeker niet zomaar laten inslapen.
Laatst bijgewerkt door co2 op 04-05-12 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:20

Ik begrijp eigenlijk geen hout van het hele verhaal... been gebroken... hoe is dat dan geconstateerd?
Zijn er foto's gemaakt? Of staat het paard nu al op een kliniek??
Als de dierenarts zonder foto's te maken kan zien waar een breuk zit en of dat nog goed kan genezen, dan bestaat superman toch!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:22

Paard staat in de kliniek, dus ik neem aan dat er ook foto´s gemaakt zijn.
Waarschijnlijk weet TS er het fijne niet van (waar de breuk precies zit) omdat het niet haar eigen paard is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:25

Persoonlijk ben ik heel simpel.....klinkt heel hard maar een gebroken been is bij mij einde oefening. Ik ga dat hele circus niet aan met een paard, natuurlijk gaat het soms goed...maar ook heel vaak mis.
Net als met koliek, ik laat mijn paarden niet opereren aan koliek.... als dat moet gebeuren is het ook einde oefening. Deze afspraken hebben we lang geleden gemaakt en ik sta daar nog steeds achter.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:29

Ik heb ook 1 gehad met een gebroken been , is goed genezen

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:15

Ligt eraan hoe je paard omgaat met rust, als ze daar niet tegen kan zou ik zeggen in laten slapen. Als je denkt dat ze er wel rustig onder blijft zou ik het gewoon proberen.
Onthoudt wel dat ze al 18 is, ik weet niet hoe goed haar conditie is, maar je moet het aantal jaren dat ze pijnloos (wat in elk geval de bedoeling is) afwegen tegen de tijd die de genezing kost ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:25

DaraBariton schreef:
@Hierboven ja als het griffelbeen gebroken is dan is het goed te genezen. Mijn fries heeft het vorig jaar gescheurd en moest met veel rust beter worden :) Hopelijk wordt de juiste keuze gemaakt voor het paardje want wij kunnen ook niks zo.

Dan is het ook maar net op wat voor manier dat botje gebroken is.
Bij mijn paard was het een vlakke breuk die is dan ook helemaal hersteld en kon ook gewoon op de wei blijven, geen operatie o.i.d alleen rust. Bij een ander paard dat ik ken(de) was het compleet verbrijzeld en was het einde oefening.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:18

Nou, wat is de stand van zaken tot nu toe?