Keltisch Zeezout

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Re: Keltisch Zeezout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 18:45

Inderdaad... Thuis gebruikten wij gewoon "grijs zeezout", en eigenlijk is dat net hetzelfde. Slimme marketing mensen hebben er inderdaad een prachtige campagne over gemaakt... en plots is het véél gezonder dan gewoon grijs zout.

Ik gebruik gewoon "grijs zout" en dat is hetzelfde, (voor mezelf) Mijn paardjes hebben de keuze uit een himalaya zoutsteen en een gewone vierkante zoutblok. Ik zou nooit zomaar zout in drinkwater aanbieden zonder dat ze zouden kunnen kiezen.

Volgens mij is het aanbieden van een zoutblok beter...

trouwens ik koop het bij pit pit (in de natuurwinkel hier om de hoek is het vergelijkbaar met de goudprijs)

https://www.pit-pit.com/keltisch-zeezou ... AjDy8P8HAQ

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:43

Krijgen ze daar geen enorme dorst van? Geen ervaring mee maar vraag het me af uit nieuwsgierigheid.

Ik zou zelf overigens altijd schoon drinkwater aan blijven bieden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:00

Ik heb juist een hele goede ervaring met het voeren van Keltisch zeezout! Mijn paard maakt geen gebruik van haar liksteen en heeft het zout echt nodig, ik rij al een aantal jaar endurance en sinds ik Keltisch zeezout gebruik zijn haar waardes veel beter, tugor een 1 of lager. Ik voer het door haar eten heen en weet dus wat ze binnenkrijgt, met een liksteen weet je dat dus niet. Nou komen de meeste paarden niet zomaar zout te kort dus hoef je er niet super veel van te voeren. Als je het wilt aanbieden in water moet er ook altijd gewoon drinkwater aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:39

Hoeveel geef jij rox??

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:22

Ik geef een schepje per dag, en naar een wedstrijd toe verhoog ik dat. Weet uit mn hoofd even niet hoeveel gram het schepje is, geloof iets van 10 gram ofzo.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:33

Ik geef het sinds deze zomer door het drinkwater . Een ton met gewoon drinkwater en daarnaast een ton met keltisch zeezout ( vloeibare liksteen). 2 gram per liter weeg ik af. Op warme dagen merk ik dat ze meer van het zoute water drinken dan een dag als vandaag. Ton van 80 liter doen ze de ene keer 2 dagen mee en de andere keer bijna een week. Ze regelen het zelf net als met een liksteen alleen doen ze hier niks met een liksteen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 22:39

Gister ergens geweest en die gaf het door het water. Pony's stonden erop te wachten terwijl ze ook likstenen hadden en leemwater en gewoon water. Dit was echt wel in trek.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:21

Keltisch zeezout is niet zo zout qua smaak als gewoon zout en door het in het water te doen maak je eigenlijk een soort sportdrank voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:05

Denk dat t een waardevolle aanvulling kan zijn na een langere rit als de mijne echt veel gezweet heeft.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:35

Het lijkt mij dat het nooit goed kan zijn een paard de mogelijkheid te ontnemen om normaal water te drinken voor als hij juist teveel zouten binnen heeft gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:01

Ik zou t over voer geven trouwens.
Niet in water.

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:20

Het lijkt mij ook niet handig om een paard standaard min of meer gezout water te geven. Een liksteen werkt prima en ze kunnen het nemen wanneer daar behoefte aan is. En wegspoelen met gewoon water :D
Ik ben ook een beetje terughoudend met die marketing-grapjes. Voor alles is een markt en als men er maar een leuke naam voor verzint, waaruit zou moeten blijken dat het gezond is, verkoopt het meestal prima.

Keltisch zeezout kwam een collega vorige week mee aan. Bij de Albert Heijn gevonden. Gewoon grof zeezout met Italiaanse kruiden erdoor... Hij kookt tegenwoordig 'paleo'. Ook zoiets. Een cool woord voor 'gewoon normaal eten zonder al die geprefabriceerde gekkigheid uit zakjes'. Maar maak er een kookboek bij en je loopt compleet binnen :')

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:24

Ik geef het door het voer heen. En je moet je paard altijd vers drinkwater aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:27

Gebruik jij ook nog electrolyten erbij?

Reden dat ik dit vraag is omdat ik qat zoekend ben of " alleen zout" goed is om te geven.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:25

lailapri schreef:
keltisch zeezout is zout met mineralen

En mét Kelten.
Jawél, er zitten ook Kelten in.
Super fijn voor de paarden.
Ze worden er echt extra actief van.
Alleen mag je er niet teveel van geven.
Dan krijgen ze heimwee naar vervlogen tijden,
en worden ze té emotioneel.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:43

Anoniem schreef:
Gebruik jij ook nog electrolyten erbij?

Reden dat ik dit vraag is omdat ik qat zoekend ben of " alleen zout" goed is om te geven.

Nee verder dan het Keltisch zeezout gebruik ik geen electrolyten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:12

Moderatoropmerking:
Ter informatie: er is een commerciele post verwijderd en enkele reacties die daarmee te maken hebben ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:22

BigBen schreef:
lailapri schreef:
keltisch zeezout is zout met mineralen

En mét Kelten.
Jawél, er zitten ook Kelten in.
Super fijn voor de paarden.
Ze worden er echt extra actief van.
Alleen mag je er niet teveel van geven.
Dan krijgen ze heimwee naar vervlogen tijden,
en worden ze té emotioneel.

Ik moest echt 3x lezen voordat ik je bericht begreep :') Dacht ook echt "wat zijn kelten nou, hoe kan dat in water zitten...."

Voor mensen is het al hartstikke ongezond, Nierstichting en wedikwat proberen mensen al jaren minder zout te laten gebruiken, er worden in de industrie allemaal afspraken gemaakt om de zoutinname te verminderen. En wat gaan mensen doodleuk doen, zout oplossen in water en dat opdrinken, waarmee ze met 1 glas "sole" (zout opgelost in water) al 60% van hun zoutinname binnen krijgen. -O- En nu wordt het nog gekker, we gaan onze paarden er ook toe dwingen (uitgaan de van de post van TS, zie ook mensen die paarden de keuze geven en dan is het idd in mijn ogen niet veel meer dan een alternatief voor een liksteen)

Prima als je het doet vanuit sport e.d. hoewel ik me afvraag of het altijd verstandig is dan een product te geven met alleen natrium (want veel meer zit er niet in himalayazout of keltisch zeezout, de waardes verschillen nauwelijks met gewoon zout). Als je weet wat je doet en andere mineralen niet uit het oog verliest, prima. Maar ik zou het de leek nooit aanraden....

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:47

:D

Er is niets verkeerd met electrolieten, bij paarden die zware inspanningen leveren, veel zweten, en op die manier veel mineralen kwijt raken.
Alleen, je geeft electrolieten best na de inspanning, en niet constant dag in dag uit.
Geef je het constant, dan worden de nieren overbelast, en leer je het lichaam als het ware om slordig met mineralen om te springen.
Dat is net het omgekeerde van wat je bij een eventer of een endurancepaard wil zien.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:54

BigBen schreef:
:D

Er is niets verkeerd met electrolieten, bij paarden die zware inspanningen leveren, veel zweten, en op die manier veel mineralen kwijt raken.
Alleen, je geeft electrolieten best na de inspanning, en niet constant dag in dag uit.
Geef je het constant, dan worden de nieren overbelast, en leer je het lichaam als het ware om slordig met mineralen om te springen.
Dat is net het omgekeerde van wat je bij een eventer of een endurancepaard wil zien.

Ben ik niet helemaal met je eens. De hoeveelheid die je voert is van invloed of je de nieren aan het overbelasten bent of niet. En als ik een wedstrijd heb ga ik van te voren mijn paard voorbereiden op die wedstrijd want voorkomen is beter dan genezen. Nou ken ik mijn paard natuurlijk van binnen en buiten, en als je paard het niet nodig hebt zou ik het ook niet doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:16

Gypsy schreef:
Oké, het word dus steeds gekker met deze wereld...
Het enigste wat imo gereinigd moet worden, is 't hoofd van je stalgenootjes, sorry als dat grof is. :o
Een paard leeft van hooi, gras, mischien kuil, en een goede liksteen. Alles wat je er extra in propt, gaat er imo ook zo weer uit, eeuwig zonde, dag centjes.

Hahahahaha ja ik inderdaad.

Eerst was het himalaya zout nu weer Keltisch zout. Wat is het volgende :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:01

Zoute drop? oh nee hebben we ook al gehad..

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:29

Heb jullie wel eens gekeken wat er in gewoon zout zit tegenwoordig? Vaak anti-klontermiddel en optische witmakers. Totaal onnodige chemische toevoegingen...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:39

henshem schreef:
Heb jullie wel eens gekeken wat er in gewoon zout zit tegenwoordig? Vaak anti-klontermiddel en optische witmakers. Totaal onnodige chemische toevoegingen...

Er zegt toch ook niemand dat dat zout wel gezond is

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:11

Zout heb je gewoon nodig en is niet ongezond. Het gaat om de grote hoeveelheden die met name de voedselindustrie als smaakmaker toevoegt aan allerlei producten, net als suiker. Wanneer je i.v.m. intensief sporten of als het warm is veel transpireert moet je juist wat extra zout gebruiken en ook als je een lage bloeddruk hebt. Maar dan wel zonder chemische toevoegingen.