Vies oog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Vies oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:01

Hoe kan ik ze het beste schoon houden dan? Toch baby doekjes kopen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:03

Nee, beste manier is wat water koken, af laten koelen en het daarmee schoonmaken. Dit is ook wat de DA aanraadt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:15

En wat is 2e beste? :+
Iets koken & laten afkoelen en dan meenemen is niet zo handig hier.

Maar verder zit ik met zowat hetzelfde probleem .. Naja, het oog van mijn pony is blind, maar er zit ook regelmatig troep, ondanks dat de traanbuis niet verstopt zou zijn. Of misschien zit die gedeeltelijk verstopt ofzo. Er komt in ieder geval nog vocht langs de neus naar buiten (DA heeft dit ook nagekeken), maar er gaat dus ook een gedeelte over het oog heen zeg maar, waardoor er in de hoek wat ophoopt en er ook wel een streep te zien is .. Zit toch beetje te kijken of ik daar niet wat aan kan doen, maar het zou iets moeten zijn waarmee ik ook makkelijk de weide in kan om het snel even te doen, want hem elke dag uit de weide halen voor enkel z'n oog is teveel gedoe (hij heeft schrik op de poetsplaats en nog allerlei andere moeilijkheden, dus ik doe het liever op een plaats waar hij zich op z'n gemak voelt omdat het sowieso al moeilijk is ;) ). En ik moet met hetgeen ik heb langs [***] passeren, en die wil altijd zien wat ik ga doen dus bakjes met water enzo gaan het niet overleven denk ik :') (tenzij met een deksel natuurlijk, misschien .. :P )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:34

Gewoon in een flesje gieten. Ik deed een beetje gekookt water in een flesje (nog kokend), schudden dan is hij steriel. En dan leeg gieten en dan afgekoeld gekookt water erin. Dop erop en meenemen maar :D

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 14:52

Wij hebben gewoon een waterkoker op stal dus dat scheelt al een hele hoop :) De druppels werken opzich wel maar ik ben zo'n kluns die dat vergeet om elke dag te doen en dan na een paar dagen denk, hmmm laat ik zijn oog maar eens schoonmaken. Ik denk dat die druppels alleen werken als je het echt elke dag zou doen...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:32

Misschien nu ook al beginnen met een vliegenkap? Tis nog vrij vroeg, maar hier zijn de vliegen er ook al. En mijn ervaring is dat als er vliegen opzitten het niet schoon te houden is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:40

Angela schreef:
Schoonmaken met afgekoelde kamillethee (watje daarin dopen, en dan schoon maken). Mijn oude (30 jarige) merrie had dit ook heel erg, in beide ogen. De DA heeft toen haar traanbuisjes doorgespoten. Dat hielp voor 1 oog, het andere oog was niet mogelijk (traanbuis zat helemaal dicht gegroeit als ik me niet vergis). Zijn advies was dagelijks schoonmaken met de kamillethee, en zolang het oog helder en schoon is, was er niets aan de hand.

:j Werk perfect.

Heb ook een keer traanbuisjes door laten spuiten en kreeg een zalfje. Het was niet de oplossing en uiteindelijk afgekoelde kamillethee gedaan en toen was die van mij er zo vanaf. :j

xmellsx schreef:
Inderdaad kamillethee proberen en dan eentje met echt alleen kamille erin (geloof bij kruitvat zonnatura).

Die van de lidl is ook echte kamillethee. Die van pickwick moet je niet hebben. ;)

Focussed schreef:
Gewoon in een flesje gieten. Ik deed een beetje gekookt water in een flesje (nog kokend), schudden dan is hij steriel. En dan leeg gieten en dan afgekoeld gekookt water erin. Dop erop en meenemen maar :D

En theezakje kamillethee erin proppen. :D

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:02

bij ons op stal heb ook een pony er last van , gewoon afgekoelde kamillethee , en dan met een watje deppen , teminste dat doen wij en dat werkt bij ons gewoon goed :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:51

Ik lees even mee, die van mij heeft er ook last van. Zit echt een beetje smurrie in zijn ooghoek, maar verder ook niet ontstoken en het oog is mooi helder. Maar de kamillethee van zonnatura is goed?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:39

EllaBellaah schreef:
Wij hebben gewoon een waterkoker op stal dus dat scheelt al een hele hoop :) De druppels werken opzich wel maar ik ben zo'n kluns die dat vergeet om elke dag te doen en dan na een paar dagen denk, hmmm laat ik zijn oog maar eens schoonmaken. Ik denk dat die druppels alleen werken als je het echt elke dag zou doen...

Ik deed de ooghoeken van te voren schoonmaken met afgekoeld gekookt water en daarna de oculoheel druppels erin. Ik druppelde het gewoon in het oog. Ik moet wel zeggen dat ze er niet veel om gaven. Het is wel de bedoeling dat je dit even volhoudt uiteraard anders werkt het niet. Op het moment dat je verbetering ziet nog even doorgaan tot het over is en dan stoppen. Vaak ben je wel een week of 2 bezig. Kan uiteraard per paard verschillen.