Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wilawander schreef:Zenuwen kunnen zich herstellen. Maar dat duurt lang.
wat betreft zo'n ongeluk. Ook het braafste paard kan zich achterover laten vallen. Heb ik zelf ervaren. dat heb je niet in de hand.
Bomba schreef:Over de trainingsstal heb ik geen goed woord meer over. Je zal niet snel een braver paard vinden dan deze, dus hoe zo'n ongeluk heeft kunnen gebeuren is voor mij een raadsel. Op een woensdag is de paarden tandarts erbij geweest en deze heeft in ieder geval de wolfstandjes getrokken. Op de donderdagochtend hebben ze haar gelongeerd met dubbele longe en toen is het ongeval dus gebeurd.
anneliesdj schreef:Bomba schreef:Over de trainingsstal heb ik geen goed woord meer over. Je zal niet snel een braver paard vinden dan deze, dus hoe zo'n ongeluk heeft kunnen gebeuren is voor mij een raadsel. Op een woensdag is de paarden tandarts erbij geweest en deze heeft in ieder geval de wolfstandjes getrokken. Op de donderdagochtend hebben ze haar gelongeerd met dubbele longe en toen is het ongeval dus gebeurd.
Ik wil hier toch even op reageren.
Jij als eigenaar kent je paard alleen in de dagelijkse omgang, dat is wat anders dan wanneer ermee gewerkt wordt.
Een paard kan altijd onverwachts reageren, je wilt niet weten hoeveel eigenaren ik al heb gehad die hun paard een bepaald stempel opplakken en het volledig bij het verkeerde eind blijken te hebben. Eigenaren zijn weg van hun paard en willen alleen horen dat dat de beste is.
Je hebt toch deze stal niet voor niets gekozen? Heb je er gekeken voor je je paard bracht? Heb je met deze mensen gesproken en ze bezig gezien? Dan heb je toch vertrouwen gehad dat ze kundig genoeg zijn, waarom is dat ineens weg als er iets gebeurd? Ongelukken kun je niet altijd voorkomen.
Daarnaast geef je zelf de waarschijnlijke oorzaak al: de wolfskiesjes zijn getrokken en paard was waarschijnlijk wat gevoeliger in de mond dan normaal. En hoe ze daarop reageren is moeilijk te voorspellen, het was wellicht slimmer geweest om een dag te wachten maar dan betaal jij een dag voor niets.
Het is verstandiger de tandarts te laten komen 2 weken vóór je je paard naar een trainingsstal brengt, dan heb je ook geen tegenstrijdige belangen.
anneliesdj schreef:Daarnaast geef je zelf de waarschijnlijke oorzaak al: de wolfskiesjes zijn getrokken en paard was waarschijnlijk wat gevoeliger in de mond dan normaal. En hoe ze daarop reageren is moeilijk te voorspellen, het was wellicht slimmer geweest om een dag te wachten maar dan betaal jij een dag voor niets.
anneliesdj schreef:Dan nog bomba, ik ben ook niet zoals mijn broer en zus.
Je kunt het gewoon niet weten, ik heb ook paarden van jongs af aan gehad en die 15 zijn en ineens zo'n rare actie uithalen.
Maar volledig uit het niets zal het ook niet geweest zijn, voor het paard was er vast een reden.
MiniMouse: dan staat het paard dus een volle week niets te doen bij zo'n trainingsstal terwijl TS daar wel voor betaald, denk je dat beide partijen dat leuk vinden? Misschien was er een regeling voor een vast bedrag en dat het paard na een maand zadelmak afgeleverd zou worden, dan is een week verlies nogal wat, ik snap dat zo'n stal daar niet op zit te wachten.
En als zij op zo'n moment naar de eigenaar stappen dat ze er x dagen niet mee bezig kunnen dan is de reactie van de eigenaar; dan betaal ik die dagen ook niet.
Ik zou gewoon eens even bellen om een afspraak te maken, vraag of de trainer die met haar bezig was er ook bij zit en ga gewoon eens praten. Zeg dat je ze aansprakelijk wilt stellen omdat je niet gelooft dat er zomaar wat gebeurd is. Maar doe dat vriendelijk en geef ze gewoon de gelegenheid het verhaal te vertellen en vooral ook het hoe en waarom.
anneliesdj schreef:MiniMouse: dan staat het paard dus een volle week niets te doen bij zo'n trainingsstal terwijl TS daar wel voor betaald, denk je dat beide partijen dat leuk vinden? Misschien was er een regeling voor een vast bedrag en dat het paard na een maand zadelmak afgeleverd zou worden, dan is een week verlies nogal wat, ik snap dat zo'n stal daar niet op zit te wachten.
En als zij op zo'n moment naar de eigenaar stappen dat ze er x dagen niet mee bezig kunnen dan is de reactie van de eigenaar; dan betaal ik die dagen ook niet.
The_Stig schreef:Maar een paard komt nooit zomaar ineens omhoog. Of je zet hem te strak bij, of hij schrikt, heeft ergens last van en zwiept met staart van te voren, komt een ander paard langs, kan niet bij andere paarden weg etc. Daarvan zijn altijd al tekenen van te voren te zien. Het wil niet zeggen dat de stal daar iets aan zou hebben kunnen doen, maar het is niet zomaar vanuit het niets omhoog komen.
anneliesdj schreef:The_Stig schreef:Maar een paard komt nooit zomaar ineens omhoog. Of je zet hem te strak bij, of hij schrikt, heeft ergens last van en zwiept met staart van te voren, komt een ander paard langs, kan niet bij andere paarden weg etc. Daarvan zijn altijd al tekenen van te voren te zien. Het wil niet zeggen dat de stal daar iets aan zou hebben kunnen doen, maar het is niet zomaar vanuit het niets omhoog komen.
Dat heb ik ook niet gezegd hoor.
Maar ogenschijnlijk kan het zonder reden zijn, niet elk paard staat eerst 5 minuten met de staart te zwiepen hoor.
Je kunt ook bijzetten en ze buigen keurig in, staan ontspannen te wachten en op het moment dat je commando voorwaarts geeft gaan ze instantly recht omhoog. Kan heel goed en ook bij een supermak paard, daarom ben ik ook geen fan van hulpteugels maar dat is weer een ander verhaal.
Zo te horen is paardje van ts braaf geweest, is misschien al eerder gelongeerd met dubbele longe dus was eerst gewoon rustig. Op het moment dat commando voorwaarts komt gaat paard vooruit en krijgt meer druk in de mond, voelt zijn zere kiezen en schrikt daar zo van dat hij ineens de lucht in gaat en achterover.
Is niets geks aan en hadden ze ook moeilijk kunnen zien aankomen, had wel voorkomen kunnen worden door het paard rust te geven na het trekken van de kiezen.
anneliesdj schreef:Maar je weet niet of dat gebeurd is, als de tandarts maandag is geweest heeft het paard rust gehad.
En misschien was de ingreep zo minimaal dat er is gezegd dat het geen probleem moet vormen met het bit.
Als je er niet bij bent geweest kun je dat niet weten.
anneliesdj schreef:Maar je weet niet of dat gebeurd is, als de tandarts maandag is geweest heeft het paard rust gehad.
En misschien was de ingreep zo minimaal dat er is gezegd dat het geen probleem moet vormen met het bit.
Als je er niet bij bent geweest kun je dat niet weten.