'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:08

Fijn dat ze jullie vertrouwen en dat je er nu goed op gaat passen en probeert haar te helpen en de situatie te veraangenamen.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:09

Pff vreselijk! Ik zou medisch gezien niet weten wat je kunt doen.
Verder vind ik wel dat je de trainingstal aansprakelijk moet stellen voor de da kosten.
Op het moment dat ze het paard in training hadden waren zij als bedrijfsmatig gebruiker aansprakelijk voor gedragingen van het paard. Stel dat het paard letsel had veroorzaakt aan een derde dan waren zij daarvoor aansprakelijk. Nu er letsel aan het paard zelf is, weet ik niet precies hoe het zit, maar ik zou het eventueel voor je kunnen uitzoeken. (ben net een scriptie aan het schrijven over aansprakelijkheid bij dieren)

Veel sterkte en ik hoop dat je paard het zicht terug krijgt!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:11

Wat een rot stal.
Doordat ze gaan draaien is het ook zeker niet toevallig een ongeluk maar weten ze zelf ook dat ze verkeerd bezig waren.
Helaas heb ik dat zelf ook aan de hand gehad.
Paard heeft 6 weken kreupel gestaan. Ook goed aangeschreven stal.

Jou paard zou ik de tijd wel geven.
Soms hoor je dat mensen bij hko de zenuw door laten snijden.
Maar dat later het paard weer kreupelt omdat het toch weer aan elkaar is gegroeid.

Bij stappen zou ik een blauwe vliegenkap opdoen.
Dat dempt net het scherpe licht.

succes en beterschap met hem

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:12

Zenuwen kunnen zich herstellen. Maar dat duurt lang.

wat betreft zo'n ongeluk. Ook het braafste paard kan zich achterover laten vallen. Heb ik zelf ervaren. dat heb je niet in de hand.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:13

Misssixty, ik zou hartstikke blij zijn met je hulp! Ik heb geen idee hoe zoiets in z'n werk gaat en hoe we dat het beste kunnen aanpakken.. Ik vind dat ze er niet zomaar van af mogen komen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:14

Wilawander schreef:
Zenuwen kunnen zich herstellen. Maar dat duurt lang.

wat betreft zo'n ongeluk. Ook het braafste paard kan zich achterover laten vallen. Heb ik zelf ervaren. dat heb je niet in de hand.

Het feit dat ts beschrijft dat op woensdag een wolfkiesje getrokken is en er donderdagochtend al weer mee aan de dubbele longe is gewerkt.
Dan ben je als prof stal toch wel heeeeeeeel stom bezig. :(

Sterkte TS voor jou en je paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:18

Bomba schreef:
Over de trainingsstal heb ik geen goed woord meer over. Je zal niet snel een braver paard vinden dan deze, dus hoe zo'n ongeluk heeft kunnen gebeuren is voor mij een raadsel. Op een woensdag is de paarden tandarts erbij geweest en deze heeft in ieder geval de wolfstandjes getrokken. Op de donderdagochtend hebben ze haar gelongeerd met dubbele longe en toen is het ongeval dus gebeurd.

Ik wil hier toch even op reageren.
Jij als eigenaar kent je paard alleen in de dagelijkse omgang, dat is wat anders dan wanneer ermee gewerkt wordt.
Een paard kan altijd onverwachts reageren, je wilt niet weten hoeveel eigenaren ik al heb gehad die hun paard een bepaald stempel opplakken en het volledig bij het verkeerde eind blijken te hebben. Eigenaren zijn weg van hun paard en willen alleen horen dat dat de beste is.

Je hebt toch deze stal niet voor niets gekozen? Heb je er gekeken voor je je paard bracht? Heb je met deze mensen gesproken en ze bezig gezien? Dan heb je toch vertrouwen gehad dat ze kundig genoeg zijn, waarom is dat ineens weg als er iets gebeurd? Ongelukken kun je niet altijd voorkomen.

Daarnaast geef je zelf de waarschijnlijke oorzaak al: de wolfskiesjes zijn getrokken en paard was waarschijnlijk wat gevoeliger in de mond dan normaal. En hoe ze daarop reageren is moeilijk te voorspellen, het was wellicht slimmer geweest om een dag te wachten maar dan betaal jij een dag voor niets.
Het is verstandiger de tandarts te laten komen 2 weken vóór je je paard naar een trainingsstal brengt, dan heb je ook geen tegenstrijdige belangen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:19

Ik heb eigenlijk geen verstand van blindheid door beschadigingen van de zenuw, maar vind het wel interessant dit te volgen. Hoe zit het met evt afplakken van het oog? Ik weet dat ze dat bij mensen regelmatig doen, geen idee of het helpt en of het mogelijk is. Maar een donkere stal zal ook zeker al een hoop helpen met de ogen rust geven.

Welke sport wilde je gaan beoefenen? Ik ken verschillende paarden die heel goed presteren in de dressuur ondanks (ja idd, maar 1 blind oog, maar goed) een blind oog. Springen en eventing lijkt me niet verstandig...

En een ongeluk zit in een klein hoekje.. Hoewel dit meer klinkt als onverstandig handelen dan een samenloop van ongelukkige momenten.

Ik wens jullie succes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:19

IOk zou eens gaan kijken naar een goede advocaat eigenlijk. Volgens mij zijn zij bezig zich in te dekken en dat is geen zuiver verhaal. Als zij jouw paard zo beschadigen mag je minstens een claim neerleggen voor de DA rekening en waardeverlies.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:22

anneliesdj schreef:
Bomba schreef:
Over de trainingsstal heb ik geen goed woord meer over. Je zal niet snel een braver paard vinden dan deze, dus hoe zo'n ongeluk heeft kunnen gebeuren is voor mij een raadsel. Op een woensdag is de paarden tandarts erbij geweest en deze heeft in ieder geval de wolfstandjes getrokken. Op de donderdagochtend hebben ze haar gelongeerd met dubbele longe en toen is het ongeval dus gebeurd.

Ik wil hier toch even op reageren.
Jij als eigenaar kent je paard alleen in de dagelijkse omgang, dat is wat anders dan wanneer ermee gewerkt wordt.
Een paard kan altijd onverwachts reageren, je wilt niet weten hoeveel eigenaren ik al heb gehad die hun paard een bepaald stempel opplakken en het volledig bij het verkeerde eind blijken te hebben. Eigenaren zijn weg van hun paard en willen alleen horen dat dat de beste is.

Je hebt toch deze stal niet voor niets gekozen? Heb je er gekeken voor je je paard bracht? Heb je met deze mensen gesproken en ze bezig gezien? Dan heb je toch vertrouwen gehad dat ze kundig genoeg zijn, waarom is dat ineens weg als er iets gebeurd? Ongelukken kun je niet altijd voorkomen.

Daarnaast geef je zelf de waarschijnlijke oorzaak al: de wolfskiesjes zijn getrokken en paard was waarschijnlijk wat gevoeliger in de mond dan normaal. En hoe ze daarop reageren is moeilijk te voorspellen, het was wellicht slimmer geweest om een dag te wachten maar dan betaal jij een dag voor niets.
Het is verstandiger de tandarts te laten komen 2 weken vóór je je paard naar een trainingsstal brengt, dan heb je ook geen tegenstrijdige belangen.

Geloof me.. Een braver paard dan deze vind je niet. Ze is hier geboren en we hebben al haar broers en zussen onder het zadel gehad. Maar goed, dat weet ik, en ik twijfel niet aan het paard. Dit ongeluk is niet zomaar gebeurd..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:23

anneliesdj schreef:

Een dag?? Als er wolfskiezen getrokken zijn moet je min. 5 dagen geen bit in, het liefst 7 dagen niet.
En aangezien voor een groen paard een bit al raar is en dan ook nog gerommel in de mond zelf gehad....dan na 1 dag?
Nee, ik blijf het een domme actie vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:31

Dan nog bomba, ik ben ook niet zoals mijn broer en zus.
Je kunt het gewoon niet weten, ik heb ook paarden van jongs af aan gehad en die 15 zijn en ineens zo'n rare actie uithalen.
Maar volledig uit het niets zal het ook niet geweest zijn, voor het paard was er vast een reden.

MiniMouse: dan staat het paard dus een volle week niets te doen bij zo'n trainingsstal terwijl TS daar wel voor betaald, denk je dat beide partijen dat leuk vinden? Misschien was er een regeling voor een vast bedrag en dat het paard na een maand zadelmak afgeleverd zou worden, dan is een week verlies nogal wat, ik snap dat zo'n stal daar niet op zit te wachten.
En als zij op zo'n moment naar de eigenaar stappen dat ze er x dagen niet mee bezig kunnen dan is de reactie van de eigenaar; dan betaal ik die dagen ook niet.

Ik zou gewoon eens even bellen om een afspraak te maken, vraag of de trainer die met haar bezig was er ook bij zit en ga gewoon eens praten. Zeg dat je ze aansprakelijk wilt stellen omdat je niet gelooft dat er zomaar wat gebeurd is. Maar doe dat vriendelijk en geef ze gewoon de gelegenheid het verhaal te vertellen en vooral ook het hoe en waarom.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:33

anneliesdj schreef:
Dan nog bomba, ik ben ook niet zoals mijn broer en zus.
Je kunt het gewoon niet weten, ik heb ook paarden van jongs af aan gehad en die 15 zijn en ineens zo'n rare actie uithalen.
Maar volledig uit het niets zal het ook niet geweest zijn, voor het paard was er vast een reden.

MiniMouse: dan staat het paard dus een volle week niets te doen bij zo'n trainingsstal terwijl TS daar wel voor betaald, denk je dat beide partijen dat leuk vinden? Misschien was er een regeling voor een vast bedrag en dat het paard na een maand zadelmak afgeleverd zou worden, dan is een week verlies nogal wat, ik snap dat zo'n stal daar niet op zit te wachten.
En als zij op zo'n moment naar de eigenaar stappen dat ze er x dagen niet mee bezig kunnen dan is de reactie van de eigenaar; dan betaal ik die dagen ook niet.

Ik zou gewoon eens even bellen om een afspraak te maken, vraag of de trainer die met haar bezig was er ook bij zit en ga gewoon eens praten. Zeg dat je ze aansprakelijk wilt stellen omdat je niet gelooft dat er zomaar wat gebeurd is. Maar doe dat vriendelijk en geef ze gewoon de gelegenheid het verhaal te vertellen en vooral ook het hoe en waarom.

Maar een paard komt nooit zomaar ineens omhoog. Of je zet hem te strak bij, of hij schrikt, heeft ergens last van en zwiept met staart van te voren, komt een ander paard langs, kan niet bij andere paarden weg etc. Daarvan zijn altijd al tekenen van te voren te zien. Het wil niet zeggen dat de stal daar iets aan zou hebben kunnen doen, maar het is niet zomaar vanuit het niets omhoog komen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:33

TS ik zou ze alleen al aansprakelijk stellen voor alle kosten,omdat ze niet eerlijk zijn en zich proberen er onde uit te maken.in plaats medeleven te tonen en een oplossing te zoeken.een ongeluk kan altijd gebeuren maar zorg dan dat je het netjes oplost.dit is gewoon een fout van hun meteen werken na het trekken van wolfstandjes.

ik hoop dat het bij trekt,en anders kijken dat je iets hebt om de ogen aftedeken/plakken zo dat ze ook eens lekker buiten aan de hand kan lopen/grazen.

ts heel veel sterkte hier mee,en zorg maar dat ze flink aan het betalen komen,want dit is niet netjes

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:35

Ik zou ook op zoek gaan naar een goede advocaat die je hierbij kan helpen. Domme actie of niet, ongelukkige samenloop van omstandigheden of niet, het is gebeurd op die betreffende stal terwijl zij het paard op dat moment in training hadden. Dat betekent dat zij hoe dan ook aansprakelijk zijn. Het feit dat ze zichzelf gaan tegenspreken en dingen gaan verdraaien zegt al genoeg.

Verder is het natuurlijk verschrikkelijk voor het paard. Ik vind de vliegenkap tijdens het stappen tegen het licht wel een goed idee! Ik hoop dat als de zwelling wat af neemt, er dan snel verbetering in komt en dat ze verder geen pijn heeft.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:35

anneliesdj schreef:

Dan betaal je toch alleen stalgeld(wat je normaliter ook zou moeten als hij bij je thuis stond?)
Sorry, maar dat vind ik een stom excuus. De stal heeft verantwoording te nemen voor het goed behandelen van jou paard.
Komt dit in het geding door een medisch probleem dient de eigenaar ingelicht te worden en tot een nieuwe overeenkomst te komen.
Domweg kiezen voor de snelle makkelijke manier is erg onverstandig en zeer onprofessioneel.
Kijk als de eigenaar instemt met hetgeen er nu gebeurt is is het eigen schuld dikke bult.
Maar ik zou dan nog als stal het paard niet oppakken, wees dan de slimste.
Helaas moet tegenwoordig vaak alles snel, makkelijk, goedkoop en dan zonder aan welzijn te denken.

En ik heb vele groene paarden onder mijn kont gehad en/of zadelmak gemaakt.
Maar ik heb er werkelijk nog nooit één gehad die zomaar uit het niets achterover klapt.
Sowieso nooit één gehad die dat deed :')

De pijn in de mond rede kan ik daarom ontzettend goed inkomen.
Als stal beter zijn management geregeld had, was dit waarschijnlijk nooit gebeurt.

Ts: Was jij er van op de hoogte dat ze een dag na het verwijderen weer aan de longe gezet zou worden?
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 14-04-12 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:36

Anneliesdj, jij hebt jouw mening, ik de mijne. Ik weet als geen ander hoe onvoorspelbaar een paard kan reageren, maar ik heb dit paard drie jaar lang iedere dag in hand gehad. Ik heb haar thuis gelongeerd voor ze naar de stal ging, en ze heeft geen stap verkeerd gezet. Nog geen bok gegeven op de singel.

Ik verwacht liever eerlijkheid van een stal. Als een stal zegt dat het paard niet kan werken na de tandarts, dan heb ik daar geen probleem mee. Ik wacht liever dan dat ik een geval als deze heb. Daarnaast vind ik het van een stal geen reden om te zeggen 'ja maar anderen willen ook niet wachten'.

We hebben geprobeerd om met de stal te overleggen, maar ze beginnen zich steeds meer in te dekken. Wat voor mij alleen maar duidelijker maakt dat ze iets goed fout hebben gedaan..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:42

The_Stig schreef:
Maar een paard komt nooit zomaar ineens omhoog. Of je zet hem te strak bij, of hij schrikt, heeft ergens last van en zwiept met staart van te voren, komt een ander paard langs, kan niet bij andere paarden weg etc. Daarvan zijn altijd al tekenen van te voren te zien. Het wil niet zeggen dat de stal daar iets aan zou hebben kunnen doen, maar het is niet zomaar vanuit het niets omhoog komen.

Dat heb ik ook niet gezegd hoor.
Maar ogenschijnlijk kan het zonder reden zijn, niet elk paard staat eerst 5 minuten met de staart te zwiepen hoor.
Je kunt ook bijzetten en ze buigen keurig in, staan ontspannen te wachten en op het moment dat je commando voorwaarts geeft gaan ze instantly recht omhoog. Kan heel goed en ook bij een supermak paard, daarom ben ik ook geen fan van hulpteugels maar dat is weer een ander verhaal.

Zo te horen is paardje van ts braaf geweest, is misschien al eerder gelongeerd met dubbele longe dus was eerst gewoon rustig. Op het moment dat commando voorwaarts komt gaat paard vooruit en krijgt meer druk in de mond, voelt zijn zere kiezen en schrikt daar zo van dat hij ineens de lucht in gaat en achterover.
Is niets geks aan en hadden ze ook moeilijk kunnen zien aankomen, had wel voorkomen kunnen worden door het paard rust te geven na het trekken van de kiezen.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:44

anneliesdj schreef:
The_Stig schreef:

Dat heb ik ook niet gezegd hoor.
Maar ogenschijnlijk kan het zonder reden zijn, niet elk paard staat eerst 5 minuten met de staart te zwiepen hoor.
Je kunt ook bijzetten en ze buigen keurig in, staan ontspannen te wachten en op het moment dat je commando voorwaarts geeft gaan ze instantly recht omhoog. Kan heel goed en ook bij een supermak paard, daarom ben ik ook geen fan van hulpteugels maar dat is weer een ander verhaal.

Zo te horen is paardje van ts braaf geweest, is misschien al eerder gelongeerd met dubbele longe dus was eerst gewoon rustig. Op het moment dat commando voorwaarts komt gaat paard vooruit en krijgt meer druk in de mond, voelt zijn zere kiezen en schrikt daar zo van dat hij ineens de lucht in gaat en achterover.
Is niets geks aan en hadden ze ook moeilijk kunnen zien aankomen, had wel voorkomen kunnen worden door het paard rust te geven na het trekken van de kiezen.

En als professionele stal hadden zij dat moeten weten en hadden zij het paard, desnoods na overleg met de eigenaar, rust moeten geven. In mijn ogen dus nalatigheid van de stal zelf, hetgeen ze aansprakelijk maakt voor de schade aan het paard.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:45

Ik ben het wel eens met anneliesdj, het blijven dieren hoe lief en braaf ook ze kunnen altijd omhoog komen en dan heb jij helaas net de pech dat het echt heel erg slecht is afgelopen.
Hoe dan ook het feit dat ze zo snel na het trekken van de wolfskies weer zijn begonnen met werken vind ik wel slecht. Als goede stal, neem je dan contact op met eigenaar hoe en wat. Desnoods breng je het paard een paar dagen terug en ga je verder na het herstel. Maar dat terzijde, er is nu niets meer aan te doen, het kwaad is al geschied.

Ik zou inderdaad contact opnemen met de stal en vertellen dat je ze aansprakelijk gaat stellen voor de schade die ontstaan is aan je paard. Dit moet schriftelijk! Misschien is het handig om contact op te nemen met een advocaat of eventueel met je rechtsbijstandverzekeraar of via het juridisch loket ofzo. Als je een rechtsbijstandverzekeraar hebt moet je de schade bij hun melden!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:47

Maar je weet niet of dat gebeurd is, als de tandarts maandag is geweest heeft het paard rust gehad.
En misschien was de ingreep zo minimaal dat er is gezegd dat het geen probleem moet vormen met het bit.
Als je er niet bij bent geweest kun je dat niet weten.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:48

anneliesdj schreef:
Maar je weet niet of dat gebeurd is, als de tandarts maandag is geweest heeft het paard rust gehad.
En misschien was de ingreep zo minimaal dat er is gezegd dat het geen probleem moet vormen met het bit.

Daarom is het ook van belang dat TS contact opneemt met iemand van de rechtsbijstand/advocaat en het hele verhaal tot op de bodem uitzoekt. Kunnen wij niet voor haar doen, maar dat kan ze zelf wel en alleen zo kan ze erachter komen wat haar rechten zijn!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:49

anneliesdj schreef:

Er zijn twee wolfstandjes getrokken en er is gevijld, dat is ons verteld..

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:54

Ik heb helaas wel ervaring met blindheid agv achterover slaan.
Mijn ruin is op 4jarige achter over gevallen op de stenen, zelfde verhaal. Bloed uit neus, oriëntatie kwijt en nog wat wonden. Ik hoop voor jou dat jouw paard verder opknapt, want die van mij is nu al drie jaar grasmaaier...
Links ziet hij niets, rechts nog wel wat. Daarnaast is zijn evenwichtsorgaan ook beschadigd. Hij is vergeleken met hoe hij terug kwam wel veel verbeterd, maar hij zal nooit meer 100% worden en de dierenartsen hebben mij geadviseerd om er voor mijn en zijn veiligheid niet op te rijden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:59

Wat naar Creabea..

Die van mij heeft verder echter niets, op de blindheid na. Ze loopt gewoon, weet heel goed wat ze doet, hartstikke normaal. Toen we haar ophaalden liep ze ook zo de trailer op, dus dat heb ik hopelijk mee..
Is het zicht bij die van jou wel beter geworden of is het nog net zo?