mijn pony hoest en heeft een snotneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pee71

Re: mijn pony hoest en heeft een snotneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:59

cubarmix heet het

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:02

ja en daar zit gewoon fenegriek in dus komt op het zelfde neer

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:05

pee71 schreef:
cubarmix heet het

bedankt!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:16

nicky_rilana schreef:
ik ga ook niet voor een verkoudheid een DA bellen, dan zou het wel erg overdreven worden want dan staat de DA bijna iedere dag op de stoep omdat hij een wondje heeft of verkouden is.

Als je een beetje goed leest heeft deze pony niet zomaar een verkoudheidje.

TS zegt toch duidelijk dat de pony bijna omvalt tijdens het hoesten en dat hij heel hard hoest.
Dat zijn voor mij geen tekenen om maar even een poedertje bij de paardendrogist te bestellen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:27

Cowgirl schreef:
nicky_rilana schreef:
ik ga ook niet voor een verkoudheid een DA bellen, dan zou het wel erg overdreven worden want dan staat de DA bijna iedere dag op de stoep omdat hij een wondje heeft of verkouden is.

Als je een beetje goed leest heeft deze pony niet zomaar een verkoudheidje.

TS zegt toch duidelijk dat de pony bijna omvalt tijdens het hoesten en dat hij heel hard hoest.
Dat zijn voor mij geen tekenen om maar even een poedertje bij de paardendrogist te bestellen.

Nee idd en dan ook nog eens witte snot erbij, wat over het algemeen een ontsteking betekend. Dat paarden met het wisselende weer van het moment verkouden worden, is niet gek. Maar als paardje dan dusdanig hoest en witte snot heeft zou ik ook de DA bellen en hem even een poedertje voor laten schrijven ipv zomaar iets erin te kiepen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:50

Dierarts bellen. Het kan een verkoudheid zijn, maar er zijn ook diverse virussen die dit soort symptomen geven. Wat is de temperatuur van je paardje?
Verder oppassen want een verwaarloosde verkoudheid kan overgaan in dampigheid of logontsteking. Controleer of je paard de flanken intrekt met ademhalen. Geef door aan de DA wat je ziet en hoort. Maar zeker niet zelf door dokteren. Geel snot is niet goed en zeker niet gecombineerd met zwaar en diep hoesten. Brok gaat niet helpen en te lang wachten kan je uiteindelijk je paard kosten. Dit klinkt niet als een beetje verkouden.

Sterkte Jinks

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 18:02

ik heb vandaag mijn pony gelongeerd,
hij heeft maar een keertje gehoest en een klein snotneusje ik ben heel blij,
want het is echt veel minder erg!

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:07

Extra voeren heeft niet zoveel zin tenzij je pony echt mager wordt. De pony moet zelf met zijn weerstand weer gezond worden, maar als dit lang duurt even de veearts bellen voor een kuur ventipulmin.

En let op, zolang ie hoest NIET in het zweet rijden of werken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:21

Als je paard hoest en een snotneus heeft dan zou ik even temperaturen om te kijken of ie mosschien ook koorts heeft. Heeft hij een temp van boven de 38,5 graden, dan even de Da erbij laten komen. In deze tijd kunnen ze makkelijk een griepvirusje oplopen. Dus even temperaturen. Meten = weten ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 05:46

Als de wiedeweer de dierenarts bellen
mijn pony heeft dit ook en die heeft longontsteking en zit nu aan de antibiotica en er is bloedonderzoek gedaan
dat jij nog durft te longeren zeg ! :(

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:15

Mijn god, reageren jullie ook zo panisch als je zelf verkouden bent?

Ze zegt toch al dat het minder is geworden.
Mijn paard was laatst ook verkoude en hoeste ook een paar flink, hij heeft een dag rust gekregen en daarna hebben we gewoon ook les gereden maar alleen wat ruster aan gedaan

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:20

Niet rijden en wachten tot hij beter is. Hoesten en snot is bij paarden erger dan bij mensen, dierenarts moet even langskomen in zulke gevallen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:21

Ik hoor van veel mensen dat de paarden hoesten, dat komt ook door dit rare weer.
Zo is het 20 graden en verliezen al die paardjes hun vacht en zo vriest het en is het koud en nat.
Ook mijn paardje hoest een beetje maar zij heeft zowiezo chronische bronchites.
Zij krijgt een paar dagen hoestmix van simicur en als dat niet werkt komt de da.
Ts beschrijft toch dat het paardje flink hoest en cremekleirige snot heeft, dan is een bezoek van een dierenarts geen overbodige luxe.
Maar vaak gaat het ook weer vanzelf over als het een milde hoest is.
Je hoeft echt niet bij een beetje hoesten de da te bellen, ik kijk het altijd even aan.
Laatst bijgewerkt door jesito op 10-04-12 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:27

Blabla1980 schreef:
Mijn god, reageren jullie ook zo panisch als je zelf verkouden bent?

Ze zegt toch al dat het minder is geworden.
Mijn paard was laatst ook verkoude en hoeste ook een paar flink, hij heeft een dag rust gekregen en daarna hebben we gewoon ook les gereden maar alleen wat ruster aan gedaan

Ja top, zonder kennis roepen dat het wel kan. Een paard is niet verkouden zoals mensen. de longen van een paard genezen niet meer na het hoesten, die van mensen wel. Een paard heb je zo binnen een paar dagen dampig (astma).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:30

pee71 schreef:
cubarmix heet het

cubarmix is een antibioticum... het lijkt me niet verstandig om zomaar medicijnen te geven zonder dat je weet wat er echt aan de hand is..
elek pony hoest wel eens, zolang hij geen koorts heeft en goed helder uit zn ogen kijkt en graag eet, niets aan doen, duurt t langer dan eenpaar dagen en veranderd er iets in de situatie zou ik een veearts bellen.een hoestend paard is iets anders dan een verkouden mens en idd extra voer heeft geen nut

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:46

Pentax schreef:
Blabla1980 schreef:

Ja top, zonder kennis roepen dat het wel kan. Een paard is niet verkouden zoals mensen. de longen van een paard genezen niet meer na het hoesten, die van mensen wel. Een paard heb je zo binnen een paar dagen dampig (astma).

:') mischien moet je eens verder verdiepen in iets ipv alleen het ergste uit een verhaal te pikken.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 16:55

shilady schreef:
mijn pony heeft dit ook en die heeft longontsteking en zit nu aan de antibiotica en er is bloedonderzoek gedaan

hij was heel druk op stal en hoeste niet.
hij moest er echt even uit en ik heb hem alleen laten stappen en wat draven en hij had de deken op,
dus zo erg is het ook weer niet hoor!!!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:45

:') mischien moet je eens verder verdiepen in iets ipv alleen het ergste uit een verhaal te pikken.[/quote]

Ja ja, mooie beargumenteerde oneliner. Gelukkig werkt men tegenwoordig met uitgbreide dubbelblind proeven en niet met wat lacherige vrouwtjes waarbij het wel goed ging.
Paard dat hoest zet je op rust, temparatuur je en mits een normale temparatuur kijk je het een dag of 2 aan, daarna bel je de dierenarts. Paarden zijn niet verkouden zoals mensen,de longblaasjes genezen na elk hoestje bij een mens, niet bij een paard, die verliest bij elke hoest elasticiteit die nooit meer terug komt.

@ts, hoest hij nog? Een verkoudheidje kan vanzelf genezen, ook kan hij een keer beschimmeld hooi/stro gehad hebben. Maar je moet echt nooit gaan rijden of longeren met een paard dat hoest (hoe weinig ook!) tenzij de dierenarts daar goedkeuring voor geeft.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:22

Als hij al een tijdje zo erg hoest echt DA bellen! Heb vroeger een verzorgpaard gehad die ook heel erg hoestte (meer dan gewoon een kuchje), daar is ook niks aan gedaan omdat aan een gewone verkoudheid werd gedacht, maar die werd dampig. als dat eenmaal het geval is heb je een probleem, dat gaat nooit meer over en uiteindelijk moet je het paard in laten slapen, doe je dat niet, dan zal het stikken.
Nogmaals, is het pas een paar dagen zo, even aanzien. Maar als het niet weg gaat en hoest behoorlijk erg, het zekere voor het onzekere nemen!!!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:32

elodi schreef:
shilady schreef:

hij was heel druk op stal en hoeste niet.
hij moest er echt even uit en ik heb hem alleen laten stappen en wat draven en hij had de deken op,
dus zo erg is het ook weer niet hoor!!!

Je kan hem ook gewoon in de losgooi doen ipv longeren of opjagen
niet laten inspannen maar zo veel mogelijk met rust laten
en is kijken bij bv de paarden drogisterij voor bv iets voor bronchitus wat er door het voer heen kan

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:41

Och wat een pijnlijke adviezen lees ik hier allemaal. Zelfs iemand die zegt dat je paard NIET te lang naar buiten moet?!

Niet aankloten met dit, en er allemaal rotzooi in gooien. Paarden zijn zo dampig voor je het weet en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Hoest is niet iets om rustig aan mee te doen en te lang mee te wachten.

Daarnaast moet je je goed verdiepen in wat je voert en doet, niet zomaar met stoommachines aan de gang en fenegriek is echt geen wonder middel, in tegendeel zelfs. Hoesten heeft 10.000 verschillende oorzaken en daarbij komen dus ook 10.000 verschillende middelen om het tegen te gaan, GOED inlezen wat je voert dus!

Enig advies wat ik je wil geven is weerstand versterkende middelen voeren. Kan nooit kwaad.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:46

Niet moeilijk doen en vragen aan de eigenaar of hij de DA wil bellen :) Mijn paard heeft ook Bronchitis.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:51

Inderdaad, da bellen!!

Trouwens, ik begrijp dat velen denken in de richting van longen ed, maar naar wat ik lees kan het ook een slokdarmverstopping zijn...? Dan is extra brokken geven net heel slecht...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:53

Tja schijnbaar vind niet iedereen het nodig om de dierenarts te bellen
zie steeds meer topics van mensen die liever wat huis tuin en keuken middeltjes zoeken op bokkers advies

Love_hors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:11

Hallo mijn pony heeft dit ook wat heb jij ertegen gedaan??