paard van 28 jaar opvangen of niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:41

Bravura, de uitspraak "Misschien wordt zo'n dier wel weer gelukkig" vind ik een beetje raar... wie zegt dat het dier nu niet gelukkig is? Omdat TS zegt dat hij een beetje "doods" uit z'n ogen keek? Dat doen alle dieren af en toe, als ze net wakker zijn, als ze lui zijn... of misschien viel het TS op maar was het niet zo... beest heeft een verzorgster, krijgt eten en drinken en had een deken om. Het klinkt niet als zijnde een "reddingsgeval". Maar gewoon iemand die geen zin meer heeft in de kosten aangezien ze zelf amper nog naar het dier toe gaat. En dat vind ik een heel ander geval.

En een andere opvang rekent misschien een eenmalige vergoeding, die worden op sponsors gerunt. Ik weet niet hoe groot de opvang van TS is, maar ik vermoed zo dat ze niet zó veel geld binnenkrijgen dat er paarden verzorgd kunnen worden.

Gohya, hoe bedoel je "In het begin zal je hem wel senioren slobber moeten voeren, dat kost (is!) wel duurder dan gewone biks"? Als het dier nog gewoon biks eet/kan eten hoef je geen senioren voer te voeren. En als je over gaat op senioren voer, zul je dit blijven voeren. Het gaat vooral om het gebit wat op die leeftijd vaak niet goed meer is, waardoor belangrijke voedingsstoffen uit het voer niet meer goed opgenomen kunnen worden, want paard kan niet meer goed kauwen bijvoorbeeld. Dit gaat dan niet eter worden. En senioren slobber zou ik al helemaal niet aan beginnen, dat is geen compleet voer. Seniores Priores van Subli wordt vaak slobber genoemd, maar is dit niet. Dit is compleet voer, kan zelfs het complete ruwvoer vervangen. En dit is goedkoper dan een zak brok.

TS, wij kunnen niet zien of je met 50 euro uitkomt. Dat ligt aan de kosten van je hooi, voer, hoe vaak hoefsmid of wordt dat apart betaald en bijvoorbeeld of je een deel huur van je weiland wilt doorberekenen.

Bij een noodsituatie, een "reddingsgeval" zou ik er zelf anders over denken. Maar dit is gewoon iemand die een gratis plaats voor oud beest zoekt, zodat ze er zelf vanaf zijn. Krijg ik het idee. En dat staat me een beetje tegen, dan mogen ze van mij de gewone kosten betalen.

gohya

Re: paard van 28 jaar opvangen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:49

@GamblersCup
Daarmee bedoel ik omdat de pony mager is ze de slobber moet voeren.
De slobber waar ik over praat zit álles in,ook ruwvoer en álle vitamine's.Deze slobber is niet alleen voor oude paarden maar ook voor paarden wiens weerstand laag is,mager zijn,herstellen van een operatie en zogende merrie's.Deze slobber hoef je niet voor altijd te voeren,zodra de pony weer op gewicht is kan je zo overstappen op gewone biks.
Het is een uit gebalanceerde voeding die je tijdelijk kan voeren,het heet Masters Senioren Slobber.Het zijn kleine brokjes die je moet oplossen in water,de gehele beschrijving staat op de zak zelf,ook de hoeveelheden per pony.
Ik voer de magere pony's die bij mij binnen komen een maandje of 3 deze slobber en daarna weer normaal voedsel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:56

Lastig hoor!Veel sterkte met je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:59

Als je het dier heel de zomer op de wei kan zetten, kan je zien of hij opknapt, zo niet kan je denken dat hij wat mankeert,kan je da laten komen en desnoods beslissing nemen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:36

GamblersCup schreef:
Bravura, de uitspraak "Misschien wordt zo'n dier wel weer gelukkig" vind ik een beetje raar... wie zegt dat het dier nu niet gelukkig is? Omdat TS zegt dat hij een beetje "doods" uit z'n ogen keek? Dat doen alle dieren af en toe, als ze net wakker zijn, als ze lui zijn... of misschien viel het TS op maar was het niet zo... beest heeft een verzorgster, krijgt eten en drinken en had een deken om. Het klinkt niet als zijnde een "reddingsgeval". Maar gewoon iemand die geen zin meer heeft in de kosten aangezien ze zelf amper nog naar het dier toe gaat. En dat vind ik een heel ander geval.

Je rukt alles uit verband door alleen dit ene zinnetje apart te nemen. En....nee ik doelde niet alleen op de pony met de dode blik, maar meer als in totaal van dieren die het wat minder hebben en vaak opfleuren op een nieuw adres met meer aandacht.
Zoals ik al zei:
"Waarom inslapen als een dier nog mooie oude dagen kan krijgen en er iemand is die zich toch over het hart strijkt en de zorg en kosten op zich wil nemen van zo'n dier, puur omdat het eigenlijk kansloos is als het weg zou moeten op die leeftijd? Mooi toch als er zulke mensen bestaan die zich dit aantrekken en aan het dier denken? Er zijn zat oude paarden die weg moeten (om niet te spreken over het overschot wat er tegenwoordig ook al is). Net zoals asiels vol zitten met honden, waaronder bejaarde hondjes die niemand wil hebben omdat ze al oud zijn....wat rest is een spuit. Jammer eigenlijk. Als iemand de middelen heeft om een dergelijk "projectje" op zich te nemen, waarom ook niet. Misschien wordt zo'n dier weer gelukkig onder alle aandacht en juiste verzorging op zijn oude dag. " ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:59

Het beest krijgt aandacht en goede verzorging, het heeft een verzorgster. Dus je hele betoog vind ik nog steeds onzin. Waarom moeten mensen de kosten op zich nemen van het paard van een ander, omdat die er zelf geen zin meer in heeft? Nee hoor, laat maar gewoon voor de kosten opdraaien. Het gaat er hier duidelijk niet om dat de eigenaresse er geen centen voor hefet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:06

Moeilijk hoor, ze denkt dat ik er nog kan en mee wilt rijden etc, maar ik heb gister gezien hoe hij eruit zag en daar zou ik dus echt never nooit niet opstappen he, arm dier!
hij wordt inderdaad tot zover verzorgt voer/water en komt gewoon buiten ( met deken die veeltste groot is, en vreemd genoeg zit daar een mega dikke wintervacht onder) ik neig overigens wel naar het feit om het toch te proberen, heb stiekum wel even gekeken wat het kost om een dood paard af te laten voeren phoe shrok me een hoedje hihi uiteraard ga ik daar niet vanuit bij hem hoor...

denk dat ik hem gewoon een fijn leventje met mijn merrie moet gunnen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:19

SecretLIN schreef:
heb stiekum wel even gekeken wat het kost om een dood paard af te laten voeren phoe shrok me een hoedje hihi uiteraard ga ik daar niet vanuit bij hem hoor...
Ophalen van een dood paard door Rendac hoeft niet zo duur te zijn als je gewoon de kadaverdienst laat komen...
SecretLIN schreef:
Super dat je erover denkt om het toch te proberen.. :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 14:36

Nee? dan heb ik zeker verkeerd gekeken?
ik dacht dat je alleen rendac had.. wat heb je nog meer dan in groningen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:37

Weet niet of dat per plaats verschilt, maar volgens mij was het rond de 75,00!?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:43

Rendac is idd iets duurder geworden. Hier betaalden we enkele jaren geleden zo'n 35 euro voor een paard meen ik. Maar denk dat je daar nog maar niet aan moet denken, dat is niet het doel. :D

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:46

ik zou hem wel opgevangen hebben omdat ik weet hoe het is om een fjord van rond die leeftijd te hebben mijn fjord was ook graat mager maar mankeerde niks de veearts zei dat het door de leeftijd kwam en dat het ene paard dunner word dan het andere

maar ik zou je gevoel volgen dat is vaak het beste

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:51

SecretLIN schreef:

+:)+ als je de mogelijkheid hebt om dat te doen, dan zou ik dat ook gewoon doen. Leuk voor beide paarden, en de zomer komt er aan, hij knapt vast weer op de volgende maanden, en op de volgende winter kan jij hem dan beter proberen voorbereiden..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:52

Ze moeten het niet hoor, GamblersCup. ;)

Ik kom in die tabel van de Rendac op ongeveer 21 a 22 euro voor een pony afhalen.

TS +:)+En.... *-:) Mocht je besluiten het paardje aan te nemen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 15:40

Ik weet ook wel dat het niet moet, maar goed ik zag hem staan en had zoiets ahh die moet ik helpen.
Ik wordt vanavond terug gebeld, of ze het willen met een bijdrage.
Als ze akkoord gaan komen ze hier kijken en zullen we een contract opstellen :)

Ik zal zeker foto's van hem maken :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:50

Wij hebben ook een aantal oudere paardjes opgevangen (waarvan er nu één bij GC is en die heeft het daar enorm goed) en die zijn, op één na, nu allemaal overleden. Was dankbaar om te doen hoor, maar ik begin er niet meer aan. In het begin wilde ik nobel zijn en wierp me dan op voor zo'n dier, maar uiteindelijk draai je zelf voor de kosten op en de oude eigenaren hoor of zie je nooit weer. Die hadden hun kostenpost gedumpt en vonden het wel best, had ik het idee.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:36

SecretLIN schreef:
Nee? dan heb ik zeker verkeerd gekeken?
ik dacht dat je alleen rendac had.. wat heb je nog meer dan in groningen?

Ja je hebt bij Rendac de gewone kadaverdienst en de speciale ophaaldienst. In dit laatste geval wordt je dode paard/pony opgehaald door een auto met aanhanger en alleen weggebracht.Hij gaat dan dus niet met de grijper in de grote bak van de vrachtwagen. Je betaald daar wel veel meer geld voor inderdaad....
Maar zover is het nog lang niet ;) ...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:43

Ah.. ik zou het wel doen als ik stallen aan huis had en wat geld over. Al wordt het na een paar jaar te duur bijvoorbeeld dan kan je hem altijd nog in laten slapen en heeft hij tenminste een mooi pensioen gehad. Alle tijd is extra voor zo´n paardje dus je kan het nooit fout doen. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 16:52

Waves bedankt voor je berichtje :D
opzich zou het wel heel leuk zijn ja, dus ben benieuwd wat de eigenaresse met hem wil :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 18:29

Zaterdag komen ze hier kijken, en kunnen we afspraken gaan maken :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:34

Ben heel benieuwd!!
Houdt je ons op de hoogte??

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:02

ja na zaterdag weet ik meer :)
Zodra ik hem opgehaald heb zal ik foto's plaatsen :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:11

Geweldig! Vind het altijd helemaal fantastisch als iemand zich er voor in wilt zetten! Succes zaterdag! Hoop dat het je gaat lukken om afspraken te maken met hen!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:03

Ik hoop ook dat we het eens kunnen worden :)
en dan even met onze dierenarts overleggen om een plan op te stellen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:00

pff spannend hoor