Mestonderzoek wormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Mestonderzoek wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:54

Door overmatig gebruik van ivermectine is de aarsmade ook vaak resistent tegen ivermectine. Ook bij rode bloedwormen wordt steeds vaker resistentie gezien. Fenbendazol en pyrantel is al veel langer resistentie tegen gevonden.

De helft mestonderzoek laten doen heeft over het algemeen geen nut. Ligt een beetje aan de leeftijden van de paarden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:59

Hier wordt 2x per jaar mestonderzoek aangeraden. Je zou dan zelfs kosten besparen, aangezien je preventief ontwormt 4x per jaar en het mestonderzoek is 2x per jaar..... hierom zet ik mijn vraagtekens bij het nut van mestonderzoek, want 2x per jaar lijkt me erg weinig. Hier wordt onderzoek aangeraden omdat idd de wormen anders resistent worden, maar je mag ook per jaar een zelfde wormmiddel ophalen.

Je kan trouwens gecombineerd mestonderzoek doen, maar ja, dan moet je niet elke keer wisselen van paarden ;-p

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:55

@TS Als ik het zo lees wisselt de groep dus. In de zomer komen er extra paarden op het land? Dan lijkt wormbestrijding mij lastig genoeg. Aan ontwormen ontkom je dan imo bijna niet.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:01

Pfffff het blijft erg lastig dit!!! zo lang ik mijn paard heb (7jaar) vind ik het al een moeilijk onderwerp, iedereen zegt wat..... tot nu toe heb ik hem gemiddeld 4 keer per jaar ontwormd... ik wil het beste voor mijn paard.... maar hoe weet je nu wat echt werkt en goed is, waar echte grote onderzoeken naar gedaan zijn,.... ik heb vandaag voor het eerst mest weggebracht voor onderzoek. ik ben benieuwd wat er uit komt.... maar omdat je er zo veel slechte ervaringen over leest, twijfel ik nu al aan de uitslag er van. over ontwormen met kruiden was mijn dierenarts niet te spreken. hij zij dat het wel het immuun systeem kan versterken maar geen wormen dood...

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:03

Tamadine schreef:
Mar nog een vraag, mestonderzoek is in het leven geroepen voornamelijk omdat paarden resistent kunnen worden tegen de wormenkuur. Maar er word al jaaaaaren gewoon ontwormt met de ontwormingsmiddelen 4x per jaar. Zijn er dan zoveel gevallen bekend die resistent zijn geworden?

En daarnaast, is het dus een probleem als de paardjes in de winter met 2 staan en in zomer met max 5 dat de helft wel met mestonderzoek doet en de helft niet?

Paarden worden niet resistent tegen een wormenkuur. Het zijn de wormen die resistent worden. Het grote probleem is dat de meeste mensen zomaar 4x per jaar ontwormen, terwijl ze geen idee hebben of hun paard daadwerkelijk wormen heeft. Ontwormen zegt het al: je doodt de wormen en maakt je paard vrij van wormen. Maar als er helemaal geen wormen zijn, kun je ook niet ontwormen. Op deze manier ontstaat juist resistentie, wat wil zeggen dat de wormen niet meer gevoelig zijn voor de ontworming en dus niet meer doodgaan als we onze paarden ontwormen. Daarnaast gooi je eigenlijk allemaal onnodige troep in je paard.

Er zijn maar een beperkt aantal wormmiddelen op de markt nu voor paarden en het ziet er niet naar uit dat er binnenkort nieuwe wormmiddelen ontworpen gaan worden. Daarom is het zaak om nu op de juiste manier om te gaan met de wormmiddelen zodat we ervoor zorgen dat de wormen gevoelig blijven voor de ontworming en dat we dus in de toekomst ook kunnen blijven ontwormen.

Wat ik wil zeggen: Ik lees hier veel informatie die of niet van een betrouwbare bron komen of mensen weten niet echt waar ze het over hebben.

Er wordt nu geadviseerd om mestonderzoek te doen en naar aanleiding van dit mestonderzoek wordt een advies gegeven met betrekking tot ontwormen en huisvesting.

Mestonderzoek wordt gedaan om te kijken naar wormeitjes. Indien er wormeitjes aanwezig zijn boven een bepaalde norm adviseert de dierenarts om te ontwormen. Na 8-9 weken moet je dan de mest weer opsturen voor onderzoek om te kijken of de wormeitjes niet meer aanwezig zijn.

Nog iets belangrijks: het is inderdaad een soort van bedrijfsbegeleiding wat hier ook al eerder werd opgemerkt. Het gaat er niet alleen om of in het paard wormen aanwezig zijn, maar het gaat zeker ook om de huisvesting. Ook al ontworm je nog zo goed, als je in de weide/paddock de mest met de wormeitjes gewoon laat liggen, zal het risico op een nieuwe wormbesmetting groot zijn. De wormeitjes zijn vrij resistent voor omgevingsfactoren en kunnen wel tot 2 jaar levend blijven op de weide.

Als je qua mestafvoer alles netjes doet en er blijkt dat je paard schoon is kun je (met mestcontrole) zelfs verlagen tot 1x ontwormen per jaar.

Er zijn inderdaad wormsoorten die niet opgemerkt worden bij mestonderzoek, maar bij het mestonderzoek wat nu gedaan wordt, wordt gekeken naar de meestvoorkomende wormsoorten en die worden aangepakt. Dit zijn ook de soorten die het meest resistent aan het worden zijn.

Nog even een antwoord op je vraag; Ja het is een probleem als je de helft van de paarden wel laat onderzoeken op wormen en de andere helft niet. Stel jouw paard blijkt vrij te zijn van wormen en je besluit om minder te gaan ontwormen per jaar, als de andere paarden nog evenvol zitten met wormen loopt jouw paard een groter risico op besmetting. Het advies is om alle paarden te laten onderzoeken! Ik had mijn merrie laten onderzoeken en zij was helemaal vrij van wormen. Toen adviseerde de faculteit van Utrecht mij om onze andere 4 paarden ook nog te laten onderzoeken en daaruit bleek dat er 3 van de 4 toch besmet waren. Het zegt dus niets als 1 wel vrij is dat de andere ook allemaal vrij zijn van wormen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:10

Careano schreef:
Tamadine schreef:
Mar nog een vraag, mestonderzoek is in het leven geroepen voornamelijk omdat paarden resistent kunnen worden tegen de wormenkuur. Maar er word al jaaaaaren gewoon ontwormt met de ontwormingsmiddelen 4x per jaar. Zijn er dan zoveel gevallen bekend die resistent zijn geworden?

En daarnaast, is het dus een probleem als de paardjes in de winter met 2 staan en in zomer met max 5 dat de helft wel met mestonderzoek doet en de helft niet?

Paarden worden niet resistent tegen een wormenkuur. Het zijn de wormen die resistent worden. Het grote probleem is dat de meeste mensen zomaar 4x per jaar ontwormen, terwijl ze geen idee hebben of hun paard daadwerkelijk wormen heeft. Ontwormen zegt het al: je doodt de wormen en maakt je paard vrij van wormen. Maar als er helemaal geen wormen zijn, kun je ook niet ontwormen. Op deze manier ontstaat juist resistentie, wat wil zeggen dat de wormen niet meer gevoelig zijn voor de ontworming en dus niet meer doodgaan als we onze paarden ontwormen. Daarnaast gooi je eigenlijk allemaal onnodige troep in je paard.

Zo ontwikkel je geen resistentie... Als je paard geen wormen heeft en je ontwormt hem toch, dan is er NIKS om resistent te worden. Je gooit alleen geld weg, maar meer doe je niet.

Als je onderdoseert, DAN ontwikkel je resistentie. De worm wordt wel "ziek" van de ontworming, maar er is niet genoeg om hem te doden. Hij herstelt weer, en zijn lichaam maakt hem iets minder gevoelig voor de werkzame stof. Als dit vaak genoeg gebeurd is hij uiteindelijk helemaal resistent.

Met alleen mest onderzoek doen en minder vaak ontwormen kom je er niet, de crux zit hem in het onderdoseren. Als jij bij wijze van 10 keer mestonderzoek, en moet je dan 1 keer ontwormen, en je doseert dan onder... Dan werk je nog harder aan het resistentieprobleem als iemand die 4 keer per jaar overdoseert.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:15

Ja, het zit hem ook in onderdoseren, daar heb je gelijk in hoor, maar daar heb ik het inderdaad niet over gehad.

Maar, volgens mij wordt de worm zelf niet resistent. Het is niet dat de worm zelf ziek wordt en beter wordt en zo resistent wordt. De wormsoort wordt resistent. Stel jij ontwormt elke keer met hetzelfde middel en er is 1 worm van die soort met net wat andere eigenschappen die daar tegen kan, gaan alle wormen dood behalve die ene worm. En die kan lekker gaan vermeerderen in het lichaam en de volgende keer helpt een wormenkuur niet meer tegen die worm. Zo ontstaat resistentie.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:56

Hoe bedoel je wormsoort wordt resistent en niet de worm zelf?

De worm wordt "ziek" door bijv moxidectine. Normaal zo ziek dat hij overlijdt. Als je onderdoseert wordt de worm wel ziek, maar niet dodelijk.
Het lichaam herstelt en past zich iets aan aan de werkzame stof. De volgende keer als je moxidectine gebruikt herkent het lichaam van de worm de stof en is hij wat ongevoeliger en heb je meer nodig om m dood te krijgen. Doseer je dan weer onder dan wordt hij steeds ongevoeliger tot hij helemaal niet meer doodgaat van de stof. Deze wormen leven het langst en planten zich het meest voor (survival of the fittest) en zo krijg je steeds meer resistente wormen.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:10

Focussed schreef:
Hoe bedoel je wormsoort wordt resistent en niet de worm zelf?

De worm wordt "ziek" door bijv moxidectine. Normaal zo ziek dat hij overlijdt. Als je onderdoseert wordt de worm wel ziek, maar niet dodelijk.
Het lichaam herstelt en past zich iets aan aan de werkzame stof. De volgende keer als je moxidectine gebruikt herkent het lichaam van de worm de stof en is hij wat ongevoeliger en heb je meer nodig om m dood te krijgen. Doseer je dan weer onder dan wordt hij steeds ongevoeliger tot hij helemaal niet meer doodgaat van de stof. Deze wormen leven het langst en planten zich het meest voor (survival of the fittest) en zo krijg je steeds meer resistente wormen.

Ik snap je punt nu, ik denk dat we allebei gelijk hebben.
Er zijn 2 vormen waarop wormen resistent kunnen worden: de ene is dat de worm zelf, zoals jij beschrijft, een immuunrespons opbouwt tegen de stof van de wormenkuur waardoor hij de volgende keer niet meer ziek wordt van de wormenkuur. Ik beschreef de mutatie van wormen waardoor ze resistent worden tegen de wormenkuur, dat is ook survival of the fittest. Stel je hebt 100 wormen, waarvan 98 gevoelig zijn voor het wormmiddel en 2 zijn er ongevoelig door een bepaalde mutatie of net een ander gen. Je gaat ontwormen en doodt die 98 wormen die wel gevoelig zijn (want je doseert op de juiste hoeveelheid ;) ), dan nog zijn die 2 wormen ongevoelig en gaan niet dood. Die kunnen zich weer vermeerderen en zo heb je ook een resistente soort. Snap je nu wat ik bedoel?