hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:31

Ga het zeker een heel stuk terug schroeven!! Heb dat nu wel ingezien. :) Vandaag heb ik is Kayleigh haar lichaam is goed gevoeld en bekeken. Vooral op de ribben zit volgensmij teveel vet.
Heb gister heel de avond beetje rond gekeken op voervergelijken.nl

Weet nog niet hoe ik het wil aanpakken qua vitamines / mineralen, maar ik heb de hoop dat het wel goed gaat komen. Even rustig laten bezinken en hier en daar is vragen / rondkijken wat ze hier in de buurt verkopen.

Marstall vitaminekorrel kan je helaas maar op een paar bepaalde punten krijgen zag ik.

Vandaag heeft ze anderhalf uur op het land gelopen, daarna weer terug in de paddock met hooi. Nu ziet het er als volgt uit: Krachtvoer flink minderen, wei rustig opbouwen.

Odysseus

Re: hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 15:19

Ik kan Marstall ook niet verkrijgen hier in de buurt. Ik bestel het daarom altijd via hun eigen site. Heb t binnen 2 dagen in huis :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:19

ik vind niet dat ze teveel krijgt, ik vind ook dat ze er goed uitziet, ze mag niet dikker maar ook niet schraler naar mijn gevoel

als ik vergelijk met Deaglàn, die nu 2.5 is, die krijgt onbeperkt voordroog, en een klein kilo basismuesli en een kleine kilo juniormuesli en nu ook een halve schep linamix in de ruiperiode
Normaal krijgen ze 's zomers ook bijgevoerd, al is dat wel minder. In de periode dat hij deze zomer even alleen heeft gestaan, was hij wel te vet geworden doordat hij vaak stil stond en uit zichzelf te weinig bewoog. Toen heb ik hem ook zonder krachtvoer gezet. Hij is de winter ingegaan op een kleine kilo basismix, en hij was daarmee in goede conditie, maar hij gaat 1 april naar de hengstenkeuring en daarvoor vond ik hem dan net weer iets te schraal worden. Zeker als hij vlak ervoor een groeispurt krijgt, wat redelijk waarschijnlijk is, dan kan ik dat op zo korte termijn niet meer recht trekken. Dus ben gestart met een halve kilo junior bij te voeren en zit nu ook op een kleine kilo daarvan. Ik zie duidelijk verschil nu vergeleken met eerder en ben tevreden zo. Als ik zie dat het teveel wordt, laat ik weer wat junior weg.
Ik verwacht dat hij deze zomer na het dekseizoen wel weer zonder krachtvoer zal staan. Al valt dat nog af te wachten, want hij gaat deze keer samen met de veulens de wei op, dus wellicht dat hij dan genoeg beweegt ;)

Dat ze in de natuur aan het eind van de winter op zn schraalst zijn, dat kan me eerlijk gezegd niks schelen.
Mijn paarden leven bij mij en niet in de natuur. Ze moeten hun eigen boontjes niet doppen en niet vechten om te overleven. Ik wil graag dat mijn paarden er 365 dagen per jaar (of 366) er altijd even goed uitzien, of het nu winter is of zomer.
Ik gruwel echt van de hoeveelheid magere/schrale jaarlingen die ik vaak zie. En de eigenaars dan: ja das een jong paard, een naarling, die zijn altijd schraal. Nou echt niet hoor als je ze goed voert...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:43

Helemaal mee eens Frenia!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:41

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:42

3x een mooi stel ronde billen :)

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:53

Ik vind haar zeker niet te mager op de foto's maar ook niet echt te dik hoor :)
Voor de moment krijgen al mijn paarden (2 drachtige tinkers (11j en 5j) 3jarige tinker en 2 4jarige warmbloeden) ongeveer hetzelfde qua eten: 3 scheppen geweekte pulp + 1 schep mengeling (tinkers krijgen 3/4e - 1schep mengeling, warmbloeden 1 - 1,5 schep mengeling)

Voor Kaitlin de 3jarige tinker heb ik normaal een junior mengeling van equifirst geloof ik. Nu staat ze op een gewone mengeling gezien mijn winkelkarretje al vol lag met 5 zakken paardeneten en 1 zak houtkrullen :P
Kaitlin staat niet te mager, niet te dik en werkt ook niet echt (staat wel 24/24 buiten en ze krijgen 2x per dag hooi maar bij de tinkers blijft daar de laatste tijd redelijk wat van liggen :) )
Maar sissy kan ik bv helemaal niet vergelijken met Kaitlin.
Siss is nu drachtig vandaar dat ze de mengeling ook bij krijgt maar anders krijgt die geen mengeling enkel wat pulp als extra buikvulling. Sissy wordt in haar normale doen haast dik van lucht haha.

In de zomer voeder ik overigens niets bij dan eten ze enkel gras en soms staan ze snachts op de paddock met beetje hooi als ik vind dat Sissy echt veel te dik wordt :P

En hymalaya likstenen hebben ze ook altijd ter hun beschikking voor wat extra vitamientjes en mineralen enzo maar die gebruiken ze eigenlijk voornamelijk in de zomer veel:P

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:05

Ben het helemaal met Frenia eens :j

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:25

Ik ben het totaal niet eens met Frenia. Hoe kunnen de groeischijven zich nu goed ontwikkelen als daar een hele bult met gewicht op rust? Alles is volop bezig met te groeien en te ontwikkelen en dat wil je toch nog eens gewicht meezeulen. Daarnaast, net wat focussed zegt, is de kans op slijtage veel groter dan een wat schraler paard.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:29

Je kunt het ook zien hoe kan een paard zich nu ontwikkelen als hij daar de reserves niet voor heeft ;)

Zo heb ik er hier ook één staan met een geweldige groei achterstand omdat ze zo geweldig schraal is gehouden in haar jonge jaren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:31

Ja hoor, krijgen we weer de hype van de groeischijven.

Voorlopig krijgen mijn ukken, naast het standaard eten, gewoon een goede beweging en beweging bevordert het uitharden van de groeischijven.

En de ukken zitten stevig in het vlees, maar wel vlees en spek met een goede voeding gemaakt.
Geen potjes van dit, geen supplementen van dat.
Gewoon voer wat een paard nodig heeft en niets meer.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 03-03-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:31

Je gaat er toch niet van uit dat hij z'n reserves moet gaan aanspreken :) Goede mix van beweging en voeding. Dan heeft hij helemaal geen reserves nodig :)

Ik ga mezelf ook niet volvreten en dik worden mocht de oorlog uitbreken en ik minder te eten krijg? :D

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:33

We hebben het hier ook niet over dik maar een gezond vol paard, en in de vorige reacties die je aanhaalt wordt over schraal gesproken dat is mijn ogen toch eerder richting te dun als een gezond paard.
Maar dit beantwoord de vraag van TS niet ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:44

Maar het paard van de TS (en van velen anderen waardoor het beeld van wat "normaal" is steeds minder correct is) is niet gezond vol, die is gewoon te dik.
Wat heeft vet voor een nut voor een paard? In het wild bouwt het paard vet op om in de winter te kunnen teren op zeer weinig voedsel.
Onze paarden hebben nooit "zeer weinig voedsel". Waarom zou je ze dan rond willen laten sjouwen met al die extra (en vooral nutteloze) ballast?
Voor de mooi? Lijkt mij een zeer ongezonde reden.
Voor extra reserves? Voert men hier zijn paarden dan expres veel te weinig met periodes ?

Een slank jong paard wil niet perse zeggen dat hij een groei achterstand oploopt overigens. Daartussen zit nog een heeeeeeel groot grijs gebied :D

En daarnaast is het voor het paard het beste (veel gezonder) om eerder wat te dun te zijn dan te dik.
Ideale vetscore ( 0 tm 5 ) is dan ook 2 of 3. Paard van de TS is zeker een 4.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:00

paard is niet te dik :n
maar goed, daar kun je over bezig blijven :+

zeg ook niet dat een jong paard moddervet moet zijn, maar gewoon goed gevuld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:10

Waarom is dit paard niet te dik? Als je kijkt naar z'n vetgehaltes (even een schattin van de foto) krijgt hij 4 op hals, 4 op middenhand en 4 op achterhand.
Hij is niet obees, maar zeker wel te dik.

En dat bedoel ik dus met dat de blik vertroebeld. Mensen weten niet meer wat eigenlijk gezond is en gaan dan maar uit van datgene dat ze vaak zien (en dat is voornamelijk paarden met overgewicht)
Het is bijna van de zotte dat het beeld aan een dunne jaarling als abnormaal wordt afgedaan :+ geeft wel aan hoeveel mensen niet weten wat gezond en wat niet gezond is (no one to blame. Je went aan wat je ziet, en als je veel dikkertjes ziet went dat vanzelf als normaal)
Wat is dan de definitie van een goed gevuld paard?
In mijn ogen (voor een 2 jarige). Overal mooi slank, en een mooie gevulde ruwvoer buik.
Voor een paard in training zeg ik, mooi gevuld met spieren, weinig vet, en ook een mooie buik met ruwvoer.

Maar nooit ten nimmer "mooi gevuld met vet".
Vet is nutteloos voor onze paarden. Altijd genoeg te eten, waarvoor hebben ze dan vet nodig??? Vet is reserve voor in tijden van schaarste. Dit maken onze paarden nooit mee. Dus vet is niet nodig.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:22

Het is een duidelijk pleidooi van je en hierin verschillen we duidelijk van mening. Ik ga af op de kunde van mijn veearts en op het kunnen voelen van ribben. Jij hebt het steeds over een te dik paard van ts je hebt het dier nooit in het echt gezien en schatten van foto's vindt ik wat vreemd om dan vet scores te kunnen bepalen.
Daarbij hebben wij het ook niet over een obesitas paard maar een dier welke goed in zijn lijf zit. Kinderen hebben ook zo'n fase en dat hebben ze nodig voor de groei dit zie je bij bijna alle jonge zoogdieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:29

Ik vind haar voor haar leeftijd wel wat aan de zware kant inderdaad. Ik heb een echte cob type en die was met die leeftijd nog niet van die omvang.
Haal het paard van de krachtvoer af, vooral tinkers willen wat dat betreft ook nog wel eens gevoelig zijn voor een overschot aan suikers. Verder worden ze er gauw te zwaar van. Geef een vitaminen/ mineralen supplement, Bijvoorbeeld Marstal Force. Hier krijgen ze 5 maal daags hooi, dus niet onbeperkt, want anders eten ze zich vierkant.
In de zomer gaan ze op de afgegrazen weides, dus eerst laten we de andere paarden het kaal vreten en dan mogen zij er op, of anders zeer ernstig gaan stripbegrazen, met kleine verplaatsing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:29

Goede voeding is nodig voor de groei , geen vet pockets.

Scoren op ribbben heeft geen nut, tenzij je een paard hebt dat enkel op de ribben vet opslaat.

Zeker bij koudbloeden en barokke rassen wordt het meeste vet opgeslagen op de hals en bij het kruis en de staart aanzet. Per individu scheelt het nog of er een pocket vormt op boeg, schouder, schoft, rug of rib.

Mijn merrie (NRPS) slaat bijv niks op op hals en bil. Als zij aankomt zit het op de schouder, schoft en buik.

Vet scoren kan niet altijd even goed vanaf een foto, maar mijn paard is een 3,5 en het verschil is zeker wel te zien met haar en deze tinker :)
Zij heeft hetzelfde vet op schouder en schoft, deze tinker heeft nog extra bagage op nek, borst en bil.
Als jij mij dan nog wilt gaan vertellen dat de tinker minder dik is... :+

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:39

Jou paard uit je profiel is nu niet bepaald te vergelijken met het type uit dit topic. Verder hou ik erover op gezien dit zo'n eeuwige discussie wordt. En het hier gaat om de vraag van TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 01:48

Focussed schreef:
Goede voeding is nodig voor de groei , geen vet pockets.

Scoren op ribbben heeft geen nut, tenzij je een paard hebt dat enkel op de ribben vet opslaat.

Zeker bij koudbloeden en barokke rassen wordt het meeste vet opgeslagen op de hals en bij het kruis en de staart aanzet. Per individu scheelt het nog of er een pocket vormt op boeg, schouder, schoft, rug of rib.

Mijn merrie (NRPS) slaat bijv niks op op hals en bil. Als zij aankomt zit het op de schouder, schoft en buik.

Vet scoren kan niet altijd even goed vanaf een foto, maar mijn paard is een 3,5 en het verschil is zeker wel te zien met haar en deze tinker :)
Zij heeft hetzelfde vet op schouder en schoft, deze tinker heeft nog extra bagage op nek, borst en bil.
Als jij mij dan nog wilt gaan vertellen dat de tinker minder dik is... :+

Ik snap het vergelijk tussen jouw paard en een tinker ook niet, kun je niet vergelijken en daar een conclusie uit trekken al helemaal niet.
Een koudbloed toont sowieso een dikkere hals, omdat deze gewoonweg veel korter is. Een cob type tinker heeft een dikke kont, dat hoort zo. Niet een klein kontje.

Mijn tinker op 2.5 voor het vergelijk
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:22

frenia schreef:
ik vind niet dat ze teveel krijgt, ik vind ook dat ze er goed uitziet, ze mag niet dikker maar ook niet schraler naar mijn gevoel

als ik vergelijk met Deaglàn, die nu 2.5 is, die krijgt onbeperkt voordroog, en een klein kilo basismuesli en een kleine kilo juniormuesli en nu ook een halve schep linamix in de ruiperiode
Normaal krijgen ze 's zomers ook bijgevoerd, al is dat wel minder. In de periode dat hij deze zomer even alleen heeft gestaan, was hij wel te vet geworden doordat hij vaak stil stond en uit zichzelf te weinig bewoog. Toen heb ik hem ook zonder krachtvoer gezet. Hij is de winter ingegaan op een kleine kilo basismix, en hij was daarmee in goede conditie, maar hij gaat 1 april naar de hengstenkeuring en daarvoor vond ik hem dan net weer iets te schraal worden. Zeker als hij vlak ervoor een groeispurt krijgt, wat redelijk waarschijnlijk is, dan kan ik dat op zo korte termijn niet meer recht trekken. Dus ben gestart met een halve kilo junior bij te voeren en zit nu ook op een kleine kilo daarvan. Ik zie duidelijk verschil nu vergeleken met eerder en ben tevreden zo. Als ik zie dat het teveel wordt, laat ik weer wat junior weg.
Ik verwacht dat hij deze zomer na het dekseizoen wel weer zonder krachtvoer zal staan. Al valt dat nog af te wachten, want hij gaat deze keer samen met de veulens de wei op, dus wellicht dat hij dan genoeg beweegt ;)

Dat ze in de natuur aan het eind van de winter op zn schraalst zijn, dat kan me eerlijk gezegd niks schelen.
Mijn paarden leven bij mij en niet in de natuur. Ze moeten hun eigen boontjes niet doppen en niet vechten om te overleven. Ik wil graag dat mijn paarden er 365 dagen per jaar (of 366) er altijd even goed uitzien, of het nu winter is of zomer.
Ik gruwel echt van de hoeveelheid magere/schrale jaarlingen die ik vaak zie. En de eigenaars dan: ja das een jong paard, een naarling, die zijn altijd schraal. Nou echt niet hoor als je ze goed voert...

Van een beetje schraalheid gaan ze niet dood hoor, het is een stuk gezonder voor de gewrichten. Vaak als ze wat schraler worden, gaan ze net de lucht in. Jonge paarden 2.5 kilo krachtvoer op een dag voeren zonder dat ze iets doen, dat zou ik dan weer niet doen. Begrijp me goed, ze hoeven niet op het magerte af, maar een beetje schraal is niet erg, ik denk juist beter dan te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:25

steffyentom schreef:
Je kunt het ook zien hoe kan een paard zich nu ontwikkelen als hij daar de reserves niet voor heeft ;)

Zo heb ik er hier ook één staan met een geweldige groei achterstand omdat ze zo geweldig schraal is gehouden in haar jonge jaren.

Kijk er is natuurlijk een midden tussen zo mager dat er groeiachterstanden komen en een beetje schraal he, te vet is ook niet goed, voor mensen niet en voor dieren ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:29

frenia schreef:
paard is niet te dik :n
maar goed, daar kun je over bezig blijven :+

zeg ook niet dat een jong paard moddervet moet zijn, maar gewoon goed gevuld.

Waarom moet een jong paard goed gevuld zijn, gewoon op goed gewicht, niet daarboven en niet daaronder. Als een mens goed gevuld is, dan valt ie in de categorie aan de zware kant, is voor een paard niet anders. Een goed gevuld kind vind ik ook geen gezonde basis voor de toekomst, daarom hoeft ie niet vreselijk mager te zijn om gezond te zijn.

Ik bedoel met schraalheid niet dat je van afstand alle ibben moet kunnen tellen, maar dat er wat rib te zien is, vind ik niet erg.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 02:36

Luna die heeft ongeveer 14 uur per dag de beschikking over ruwvoer, en krijgt op stal een handje muesli. Verder werk ik met een voerbeloning, ongeveer een kwart tot halve kilo brok per dag. Ik vind dat ze het hier prima op doet, misschien dat andere haar wat te vet vinden, maar ze valt nu tijdens groeispurten (of tanden wisselen) niet zorgwekkend veel in. Daarbij krijgt ze beweging genoeg en is lekker vrolijk, ik zou niet weten waarom anders...

Dit was Luna twee weken terug
Afbeelding

En hier was ze ongeveer even oud als Kayleigh nu is
Afbeelding
Ik vond haar hier eigenlijk perfect, dit was na (tijdens) een groeispurt.

Als Luna weer het gras op gaat dan bekijk ik gewoon wat ze nodig heeft, maar ik verwacht dat de muesli gewoon weg kan worden gelaten (ruwvoer ook), en dat ze (meer dan) genoeg kan halen uit het gras en beetje ponybrok.