ik vind niet dat ze teveel krijgt, ik vind ook dat ze er goed uitziet, ze mag niet dikker maar ook niet schraler naar mijn gevoel
als ik vergelijk met Deaglàn, die nu 2.5 is, die krijgt onbeperkt voordroog, en een klein kilo basismuesli en een kleine kilo juniormuesli en nu ook een halve schep linamix in de ruiperiode
Normaal krijgen ze 's zomers ook bijgevoerd, al is dat wel minder. In de periode dat hij deze zomer even alleen heeft gestaan, was hij wel te vet geworden doordat hij vaak stil stond en uit zichzelf te weinig bewoog. Toen heb ik hem ook zonder krachtvoer gezet. Hij is de winter ingegaan op een kleine kilo basismix, en hij was daarmee in goede conditie, maar hij gaat 1 april naar de hengstenkeuring en daarvoor vond ik hem dan net weer iets te schraal worden. Zeker als hij vlak ervoor een groeispurt krijgt, wat redelijk waarschijnlijk is, dan kan ik dat op zo korte termijn niet meer recht trekken. Dus ben gestart met een halve kilo junior bij te voeren en zit nu ook op een kleine kilo daarvan. Ik zie duidelijk verschil nu vergeleken met eerder en ben tevreden zo. Als ik zie dat het teveel wordt, laat ik weer wat junior weg.
Ik verwacht dat hij deze zomer na het dekseizoen wel weer zonder krachtvoer zal staan. Al valt dat nog af te wachten, want hij gaat deze keer samen met de veulens de wei op, dus wellicht dat hij dan genoeg beweegt

Dat ze in de natuur aan het eind van de winter op zn schraalst zijn, dat kan me eerlijk gezegd niks schelen.
Mijn paarden leven bij mij en niet in de natuur. Ze moeten hun eigen boontjes niet doppen en niet vechten om te overleven. Ik wil graag dat mijn paarden er 365 dagen per jaar (of 366) er altijd even goed uitzien, of het nu winter is of zomer.
Ik gruwel echt van de hoeveelheid magere/schrale jaarlingen die ik vaak zie. En de eigenaars dan: ja das een jong paard, een naarling, die zijn altijd schraal. Nou echt niet hoor als je ze goed voert...