Plotselinge heftige gedragsveranderingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Re: Plotselinge heftige gedragsveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:05

die lichte mate verhoogde spierenzymes kunnen evengoed door de nerveuze reactie voordien geweest zijn... Hou het gewoon in je gedachten...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:06

Het is vaak een wisselwerking, dat zie ik bij mijn merrie ook, een gespannen dag betekent enorm strakke spieren...
Fysio kan alles losmaken, ze kan zich met dezelfde vaart uit het niets weer helemaal vast zetten als weer een dag strak staat in de paddock... :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 21:12

Ik vertrouw daarin even op mijn VA. Als zij iets op een bepaalde manier interpreteert dan zal het zo zijn :)

Ogen zal ik ook naar laten kijken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:14

Overigens komt een vit E tekort hier niet standaard uit een bloedonderzoek.Moest apart aangevraagd worden.Ik weet niet hoe dat in NL zit?
In elk geval sterkte! Ik hoop dat je snel achter de oorzaak komt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:27

Ik heb bij mijn pony ook last van magnesiumtekort gehad, is ondertussen ook een heel ander paard geworden.
Was voorheen best vaak "zenuwachtig" en is nu gewoon beter op zijn gemak..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:59

Ik heb je een pb gestuurd :-)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:13

Evelli schreef:
Spikeyblue: toen was ze af van mij ;)
Ik heb haar van bokster Meavey gekocht. Samen met Dianne, maar ze is altijd helemaal van mij geweest.

Hoe die spierafbraak komt, dat kon ze niet verklaren.

Ah sorry, dat gedeelte herinnerde ik me niet meer zo. :o
Wel apart dat de spierafbraak geconstateerd is. Is ze ook afgevallen?
Je zegt dat ze niet drachtig (kon) word(en), dan lijkt het me inderdaad slim om eerst de vit. E en selenium weer op peil te krijgen en vervolgens eens de voortplantingsorganen/hormonen onder de loep te nemen.
Nog een gedachte, is er iets veranderd op de stal waar je staat met haar?

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:15

Goh wat een verhaal zeg!! Ik ga dit wel even volgen!!

Ik ben een denker.. Sorry ik ga nu even los. Misschien heb je er niets aan, misschien toch wel..

Persoonlijk zou ik een uitgebreider bloedonderzoek bij dr doen en dan echt vragen naar vit E en magnesium die moest ik voor mijn paard ook speciaal aanvragen. Het klopt wel dat er meerdere paarden deze vit en min te weinig hebben, maar ik zou het eerst uitzoeken voordat je het geeft, want je kan ook weer te veel geven en dat is ook niet goed. Vit en min duren inderdaad best lang voordat je verbetering ziet..
Over het hormonen verhaal zou ik even met de VA overleggen of ze daar wat van weet. Ik ken inderdaad ook een paard die tijdens haar hengstigheid heel zenuwachtig werd met rijden. Maar dan vooral met rijden en niet zo extreem als jouw pony! Een inwendig onderzoek (echo) zou niet verkeerd zijn. Als ze krap is, zoek dan een VA met smalle handen, of eentje die een assistente heeft met smalle handen. Ik ben zelf DA assistente en ik heb ook schapen verlost. Is ook krap, maar het kan echt wel hoor! Ik heb gelukkig smalle handen en lange vingers zat scheelt ;)
Maar over het spierverhaal... Ik zou daar toch ook meer van willen weten. Hoe kan het dan dat die waardes hoog zijn en zoals de VA zegt ernstig? Is het spierbevangenheid?? Nog nooit dit gedrag erbij gehoord, maar goed je hebt ook dingen die secundair gaan...
Spierafbraak in het bloed kan ook nog te maken hebben met het hart, maar dat lijkt weer niet echt uit je verhaal.. Daar zou je Va ook dan wel mee gekomen zijn denk ik. Wel goed dat je nog een keer de waardes laat bepalen, want het is de vraag of de spierafbraak 1malig was (bijv door nerveus gedrag) of blijvend. Hoe staat ze nu als je haar observeert? Staat ze alleen in stal of in een groepje? Hoe reageert ze op andere ponies? Of reageert ze alleen op mensen? Staat ze in een hoekje, ligt ze veel of juist niet of loopt ze nog wel? Loopt ze stijf of kreupel? Zijn haar spieren helemaal gespannen? Draait ze haar ogen weg of niet? Reageert ze extra op geluid of licht? Heb je het idee dat ze pijn heeft? Krijgt ze aanvallen of niet? Dat zou ik ook even overleggen met de VA.
Goed van die tip dr ogen! Ik ken ook een paard die dit aan 1 oog had.. Hij zag alleen maar schimmen. Maar raar dat ze had dan zo plotseling heeft. Door druk op dr oogzenuw misschien... Puilen haar ogen uit of niet? Ik denk dan aan glaucoom, maar is ook gissen en bij een echt glaucoom plopt het oog er op een gegeven moment uit.. Maar verhoogde druk daar zou wel wat kunnen verklaren.. Je kan een paar kleine testjes uitproberen of ze er goed mee kan zien, maarja het is best lastig natuurlijk als ze zo panisch op mensen reageert.. Want reageert ze dan zo op dr ogen of omdat je een beweging maakt... Lastig!
Kan je haar wel bijv aanraken en aaien op een andere plaats dan haar hoofd of in de buurt?
Ik snap dat je inderdaad ook aan haar ijzers dacht, zou ik ook aan gaan denken, maar dat was het dus niet... Ik leg dan meteen de link bij tetanus (vaak bij een verkeerd ingeslagen nagel), maar dan zou je veel en veel meer moeten zien en heb je geen opleving maar wordt het erger volgens mij.
Als het alleen tijdens het rijden was zou ik het ook zoeken in het tuig, maar dat lijkt me ook niet, want je hebt het naast het rijden ook en ze heeft nog 2x rustig voor de kar gelopen.
Cushing al eens getest? Dan zie je niet echt deze klachten, maar het is wel een (vaak) goedaardige tumor van de hypofyse (zeg ik dit goed?) deze zit voor zover ik weet in de schedel.. Mocht deze groot zijn of er een andere zitten, misschien drukt deze ergens op... Ik ben nu maar aan het nadenken hoor.. Geen idee of dit zo is of kan. Cushing heeft ook weer te maken met hormonen.. De hypofyse geeft seintjes naar de bijnieren en die zorgen voor hormonen...
Een echo van de schedel gaat natuurlijk niet.. Dan zou je een MRI moeten laten maken.. Er zal toch ook wel een VA zijn die dat doet? Ik ben zelf van de kleine huisdieren en ik weet dat er een kliniek in Dordrecht zit die dat heeft en doet, maar dat weet ik dan weer niet bij paarden.. Eventueel een CTscan is misschien ook een optie..
Nu ik het toch over secundair heb.. Volgens mij is het ook zo dat spierbevangenheid secundair kan gaan met cushing.. In ieder geval wel cushing met hoefbevangenheid en ook suiker.. Maarja dat is ook maar een slag in het duister.. Dan moet je daar bloed op prikken.. Haar glucose was ook wat verhoogd zag ik, maar ietsje dus ik denk dat dat met stress te maken heeft (is bij hond en kat in ieder geval wel vaak zo). Hoe gaat het met eten, drinken, poepen, plassen? Is er iets aanzienlijk vermin of meerderd? Is ze afgevallen of aangekomen? Had ze met haar gebit last hiervoor naar je idee? Deed ze proppen kauwen of niet? Is dat nu wel minder?
Het kan natuurlijk ook gedrag zijn, maar daarvoor zou ik eerst echt het lichamelijke uitsluiten en het bloed gaf toch ook echt aan dat er iets niet goed zit..
Hou wel in je achterhoofd dat als ze mocht genezen het wel goed mogelijk is dat ze natuurlijk ook geestelijk een klap heeft gehad, dus dat je dan waarschijnlijk weer heel voorzichtig op zal moeten bouwen voordat je weer alles kan..
Ik zou het scheren zeker even laten zoals het is. Beter dat je helemaal opnieuw begint met het laten wennen eraan dan dat je doorzet en dr toch scheert, dan kan ze alleen maar banger worden het probleem verergeren.
Ik zou even goed met je VA overleggen en meer info vragen.. Mocht het niet bevredegend genoeg zijn, is een second opinion ook nog een mogelijkheid!!
Luister naar je gevoel en naar je pony!! Ik snap dat je radeloos bent!! Ik leef met je mee en ik hoop dat er wat uitkomt waar je wat mee kan en dat het verbeterd!!

Heel veel succes!!

Groetjes

Danielle
Laatst bijgewerkt door DaniOx op 29-02-12 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:17

je hebt pb.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 22:23

Wat een fijne reacties allemaal!
Ga ze morgen even goed doorlezen en reageren, nu alleen internet VIA mobiel :) schiet niet zo op

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:31

Guinevere schreef:
Zou het kunnen zijn dat ze niet meer zo goed ziet? Dat ze bijvoorbeeld ineens schimmen ziet, of dat dingen ineens uit het niets verschijnen?

Dit was mijn idee idd ook, vooral nadat je schreef dat ze je wel opzoekt maar bang is als je wilt aaien

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:38

Goedemorgen,

DaniOx: bedankt voor je uitgebreide post. Ga er even wat dingen uithalen:

Citaat:
Persoonlijk zou ik een uitgebreider bloedonderzoek bij dr doen en dan echt vragen naar vit E en magnesium die moest ik voor mijn paard ook speciaal aanvragen. Het klopt wel dat er meerdere paarden deze vit en min te weinig hebben, maar ik zou het eerst uitzoeken voordat je het geeft, want je kan ook weer te veel geven en dat is ook niet goed. Vit en min duren inderdaad best lang voordat je verbetering ziet.

Magnesium zat wel bij de laatste test, die was aan de lage kant. Vit E zal ik bij de controle even naar vragen om te meten.

Citaat:
Hoe staat ze nu als je haar observeert? Staat ze alleen in stal of in een groepje? Hoe reageert ze op andere ponies? Of reageert ze alleen op mensen? Staat ze in een hoekje, ligt ze veel of juist niet of loopt ze nog wel? Loopt ze stijf of kreupel? Zijn haar spieren helemaal gespannen? Draait ze haar ogen weg of niet? Reageert ze extra op geluid of licht? Heb je het idee dat ze pijn heeft? Krijgt ze aanvallen of niet? Dat zou ik ook even overleggen met de VA.

Ze staat samen met mijn andere merrie in een ruime stal. Het is altijd wel een dominantie pony geweest met een flinke voedernijd. Als ik de andere merrie meeneem dan hinnikt ze wel even en gaat dan eten. Ze scharrelt veel door de stal, ligt nooit als ik er ben. Ze loopt niet stijf of kreupel en heb ook niet het idee dat ze pijn heeft.
Ze geeft echt hele extreme schrikreacties en reageert nerveus op potentiele enge dingen (ijskarts op het weiland, spelende kinderen, lachende stalhulpen)

Citaat:
Puilen haar ogen uit of niet?

Nee :n puilen niet uit. Maar haar ogen staan zeker op het lijstje om eens na te laten kijken. Met veel kroelen en rust kan je haar ogen wel bekijken en haar hoofd ook wel aaien. Voor de rest kan ik haar overal kriebelen en aaien, alleen bij haar hoofd is ze (altijd al een beetje) schuwer.

Citaat:
Cushing al eens getest?

Nee, dit was de eerste bloedtest die ik uit liet voeren. De op 1 na uitgebreidste bloedtest. Het bloed is getrokken ongeveer 1,5 uur na de verdoving voor haar tanden. Cushing gaat ook op het lijstje voor de VA, net als Lyme die ik per PB aangeraden kreeg.

Citaat:
Hoe gaat het met eten, drinken, poepen, plassen? Is er iets aanzienlijk vermin of meerderd? Is ze afgevallen of aangekomen? Had ze met haar gebit last hiervoor naar je idee? Deed ze proppen kauwen of niet? Is dat nu wel minder?

Ik heb geen veranderingen gezien in het eten en drinken. Ze is al tijdens ongeveer hetzelfde gewicht (rond de 190/200 kilo volgens het pavolint) ze is wel wat gestroomlijnder geweest, rond de tijd dat het misging was ze in sportconditie. Liep ze zonder te zweten 20/25 km in een vlotte draf.

Ze heeft nooit proppen gemaakt van haar eten, maar haar gebit was wel erg scherp en zag ook wat eeltachtige plekjes op haar wangen bij wat haakjes. Die zijn allemaal netjes weggevijld.

Citaat:
Ik zou het scheren zeker even laten zoals het is. Beter dat je helemaal opnieuw begint met het laten wennen eraan dan dat je doorzet en dr toch scheert, dan kan ze alleen maar banger worden het probleem verergeren.

Ik ben uiteindelijk ook gestopt met scheren, de pony ziet er momenteel niet uit:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga ook weer helemaal van vooraf aan beginnen. We gaan straks gewoon weer beginnen met buiten wandelen en op nieuwe locaties.
Het voor de wagen zetten laat ik even achterwege tot ik mijn vertrouwen ook weer gevonden heb. Waarschijnlijk ga ik haar, als ze weer rustiger is en haar coole zelf, het mennen even uitbesteden aan een prof.

De Va is er over een week of 4 weer en dan ga ik zeker alles even overleggen. Maandag ga ik weer beginnen met stappen en rustig weer wat beweging opbouwen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:53

Ik las het al in een eerdere post, ik raad je idd ook aan om op lyme te testen..

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:28

Lyme inderdaad is ook nog een optie!! Verstandig daar ook op de testen.
Vind het scheren nog wel meevallen. Ach ik zou me daar het minst druk om maken. Dat komt nog wel ;)
Eerst dit oplossen. Ik ben benieuwd.. Je kan niet alvast je VA bellen om te overleggen? Ik kan me voorstellen dat 4 weken wachten zeer lang en frusterend voor je is! Kan je ook overleggen wat het beste is qua beweging opbouwen. Moet je wel zeer voorzichtig mee doen als die spierafbraak te zien is in het bloed!

Succes!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:58

gooi maar even wat hoor, kan zijn dat ik erover heb gelezen... maar zijn haar ogen zelf wel oke? Misschien heeft ze een probleem met haar zicht en is ze daarom zo schrikkerig? Mijn ruin heeft cataract gekregen aan 1 oog en is ook schrikkerig als vroeger aan die kant.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 18:03

Charisma schreef:
gooi maar even wat hoor, kan zijn dat ik erover heb gelezen... maar zijn haar ogen zelf wel oke? Misschien heeft ze een probleem met haar zicht en is ze daarom zo schrikkerig? Mijn ruin heeft cataract gekregen aan 1 oog en is ook schrikkerig als vroeger aan die kant.

Bedankt voor het meenemen. Die was inderdaad al geopperd en had ik zelf ook al op het lijstje gezet.
Ga de VA er zeker naar laten kijken :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:05

Citaat:
ua voeding krijgt ze:
een handje dieetmix
een eetlepel magnesium (15gr)
een half schepje vit E plus selenium
een maatschepje maagcomp
en een pompje lijnzonolie
onbeperkt ruwvoer + stro

kreeg ze dit voer altijd al?
tekort aan magnesium kan echt behoorlijk nerveus en schrikkerig gedrag geven.
nu is het bij jouw pony niet enorm hoog,maar elk dier reageert anders er op.
en ook tekorten aan andere voedingsstoffen...selenium geeft juist sloomheid en ook spiertriillingen

potassium is kalium en als die waarde te hoog is geeft dat behoorlijke spierproblemen
dus dat kan in jouw geval (nou ja die van de pony dan hé)wel kloppen.
te hoog kalium kan komen door voer met veel kalium er in.

zou inderdaad even rustig aan doen,ik ken van mijn eigen pony wel heel erg dat als die niet lekker in zijn vel zit hij heel schrikkerig kan reageren doordat hij dan pijn heeft.hij is dan snel geirriteerd ook.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 21:17

Ik ben net van de havens natural balance overgestapt op de dieetmix. De rest krijgt ze al langer.
Soms gaat er nog een hand grasmix doorheen om haar vanwege haar maagzuur meer te laten kauwen.

Geloof dat je hooi kan weken tegen de kalium? Dat het dan verminderd?
Maar vind dat een behoorlijke belasting op mijn stalhouders, die moeten nu al bijna geleerden zijn om te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:44

ik zou even helemaal niks gaan veranderen of weken zonder te overleggen met je veearts.
als je hooi weekt spoel je er namelijk wle meer uit wat misschien niet nodig is.

wat is er met haar maagzuur?
heb ik daar overheen gelezen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 09:48

Staat ook in de openingspost: ze heeft veel last van haar maagzuur. Daarom krijgt ze maagcompositum.
En wat meer ruwvoer zodat ze de hele dag eten tot haar beschikking heeft :)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:59

Dit is iets wat geen enkele paardeneigenaar wil horen, maar zou het niet kunnen dat er iets in haar hoofd zxit wat er niet hoort en nu op een zenuw drukt??
Wij hebben een hond (ja, ik weet het, is heel wat anders) die ook uit het niets een heel ander dier werd en die had een tumor in zn kop.
Dat verklaart wel bijna alles wat je nu beschreven hebt.
Ik hoop het natuurlijk niet en dat het gauw opgelost wordt. Heel veel sterkte.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:10

Ben je rond de tijd dat de problemen begonnen toevallig aan een nieuw type/merk/partij voer begonnen? Een nieuwe batch hooi misschien? Soms maakt dat uit, al is het allemaal wel extreem. Niet goed zien klinkt een beetje raar als je naar het begin kijkt, de problemen begonnen tijdens die toch pas na een poos. Ze zou dan meteen problemen moeten hebben gehad. I vroeg me bij het lezen af of het voor het eerst was dat ze meeliep in een koetsentocht, maar gezien haar huidige gedrag lijkt me dat niet meer relevant.
Blijft de laatste vraag: staat ze nog steeds op ijzers? Ik zie het verband niet echt, behalve dan in de tijd.
succes!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:33

Nog een vraagje: weet je zeker dat geen onbevoegden bij je pony kunnen komen, die haar misschien mishandelen of pesten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:42

De ijzers zijn er na het tweede incident direct afgehaald (was ook geen gemakkelijke behandeling)
Koetsentocht was inderdaad de eerste keer. Heb wel eens met een andere aanspanning gereden, of met een of twee ruiters erbij. Maar niet zo georganiseerd als deze.

Toen het begon stond ze, samen met mijn andere shetlandmerrie, overdag op de wei en 's nachts op stal.
In een kudde waar ze beide een mooie plek in hadden. Op stal kregen ze hooi van ons eigen land.
Dat hooi verschilt per baal een beetje van vochtigeheid. Ene keer is het super mooi droog, de andere baal is vrij nat.

De ponys staan op een kleinschalige pensionstalling. Komen wel wat kinderen, maar die staan onder veel toezicht.

Wendeltje: ook die gedachte is ook al door mijn hoofd geschoten hoor ;( maar wil er eerst álles aan gedaan hebben voordat ik daar verder aan ga denken.

Op deze fotos is het trouwens al 4 maanden geleden dat ze geschoren is!

Afbeelding
Afbeelding

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:28

ik vind dat ze in veel reactie's hetzelfde doet als het blinde (bijna voledig) paard van mijn schoonvader. Dus zou ook dr ogen zo snel mogelijk laten testen.