Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:39

Ik vind dat van een mogelijk dodelijke ziekte wel de plaatsnamaen vermeld moeten worden, hiermee noem je toch geen stalnamen. Diegenen die er direct mee te maken hebben kunnen ook zeggen waar ze wonen zodat mensen daar in de buurt gewaarschuwd zijn.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:56

Citaat:
Wanneer er een bevestigde melding is komt dat op de voorpagina van Bokt te staan

wanneer is dat dan?
onze stal is in quarantaine, alle stallen in de omgeving zijn gebeld door de betreffende stalhouder. dat vind ik trouwens een erg prettige en zorgvuldige actie.

je wilt toch alleen maar dat het virus zich niet nog meer verspreidt? hoeveel bevestiging heb je nodig voordat je iedereen in het gebied kunt waarschuwen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:58

Volgens mij wachten ze op officiele berichtgeving in de media. Het is natuurlijk belangrijk dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn, maar een valselijke beschuldiging kan meer kwaad doen dan goed. Daarom gaat Bokt zo zorgvuldig om met dit soort vermeldingen openbaar maken. Een valselijke beschuldiging is zo gemaakt, het recht trekken hiervan is veel moeilijker.

Daarnaast, je zegt zelf al dat alle stallen in de omgeving al gewaarschuwd zijn door de stalhouder, wie moet het nog meer weten dan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:59

Falona schreef:
Volgens mij wachten ze op officiele berichtgeving in de media. Het is natuurlijk belangrijk dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn, maar een valselijke beschuldiging kan meer kwaad doen dan goed. Daarom gaat Bokt zo zorgvuldig om met dit soort vermeldingen openbaar maken. Een valselijke beschuldiging is zo gemaakt, het recht trekken hiervan is veel moeilijker.

Daarnaast, je zegt zelf al dat alle stallen in de omgeving al gewaarschuwd zijn door de stalhouder, wie moet het nog meer weten dan?

De particulieren in de omgeving misschien?

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:00

heeft bv. iedereen zijn bijrijders goed gewaarschuwd? hebben alle stalhouders al hun klanten op de hoogte gesteld? onze stalhouder heeft dat heel zorgvuldig gedaan, maar ik zou niet weten of alle stalhouders dat doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:01

julietink schreef:
heeft bv. iedereen zijn bijrijders goed gewaarschuwd? hebben alle stalhouders al hun klanten op de hoogte gesteld? onze stalhouder heeft dat heel zorgvuldig gedaan, maar ik zou niet weten of alle stalhouders dat doen.

Precies. Wel heel netjes hoe ermee om wordt gegaan bij jullie hoor.
Hoe gaat het trouwens met jouw paard dan?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:03

Maar vind je het dan de verantwoordelijkheid van Bokt om het nieuws wereldkundig te maken? Lijkt mij de verantwoordelijkheid van de stalhouder(s), niet van Bokt. En als Bokt het nieuws uit de eerste hand of via de officiele media door krijgt dan zal het op de voorpagina verschijnen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:08

Denk je dat de mensen die hier reageren het alleen van horen zeggen hebben dan?

maxepax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:15

Tja bij ons op stal is keurig iedereen via SMS op de hoogte gesteld. Maar toen ik bijvoorbeeld mijn smid, die veel klanten in de omgeving heeft belde om een en ander door te geven, was deze nog niet op de hoogte. Zo ook een dierenarts uit de directe omgeving. Ergo er zijn dus nog veel mensen niet op de hoogte, die dat beter wel zouden moeten zijn. Is het de verantwoordelijkheid van Bokt, nee, maar kwaad zou het niet kunnen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:15

Maar ook de stalhouders kennen niet iedereen met een eigen paard hier in de buurt. En ook hun paarden lopen gevaar. Ik ben inderdaad ook van mening dat het het beste is om zoveel mogelijk mensen te waarschuwen.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:16

Ik heb net ook bericht gekregen over het visus en dat er niemand op stal mag komen behalve eigenaren. De besmette stal en de dierenarts hebben iedereen alst goed is in de omgeving op de hoogte gesteld, is mij verteld... Ik ben gister ook nog het bos in geweest en andere ruiters tegen gekome hoop dat ze niet van de besmette stal waren. Zo mijn paard ook maar checken en temperaturen. Wel vervelend voor de besmette stal zeg is wel schrikken...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:28

heb het wel eens meegemaakt en toen was de stal gesloten voor kinderen die meer risico brachten zoals die van manege lessen al was dat uit vorozorg , het zelfde toen met de varkenspest. een keer op opendag politie haaglanden afgelopen jaar was de stal ook dicht omdat er rhino in de buurt was. ontsmettingsbakken is ook een goede of een mat met sterk schoonmaakmiddel

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:38

Ik moet toch even het een en ander kwijt na het lezen van dit topic. Ik heb een paar jaar geleden het Rhinorirus op stal gehad (overigens niet de stal waar ik nu sta) en heb daar inmiddels aardig kennis en ervaring omtrent het virus op kunnen doen.

Ten eerste gewoon rustig blijven en elkaar niet gek maken, hier heb je niks aan en heb je alleen je zelf maar mee. Als er een virus op stal is is er altijd een dierenartsenpraktijk die er controle voert en iedereen daar van informatie voorziet.
Het virus verspreid zich ten eerste niet door de lucht, alleen door middel van direct contact tussen de paarden of eventueel snot en/of slijm. Snot aan kleren bijvoorbeeld of al eerder gezegd als een besmet paard in het gezicht van een ander paard proest. Wij mochten nog gewoon buiten rijden, maar dan niet op bijvoorbeeld wedstrijd. Alleen een man in de buurt had een handtekeningenactie gehouden omdat hij vond dat we dat niet meer mochten vanwege besmettingsgevaar. Helaas mochten we daarna helemaal het terrein niet meer af. Vanaf het begin waren we dus in quarantaine. De lessen gingen nog wel gewoon door, ook voor de lesklanten. Maar contact met andere paarden was dus niet toegestaan. En lesklanten mochten niet bij de eigen paarden komen. Ook mensen die verder niks op stal te zoeken hadden mochten niet op het terrein komen. Wat ook belangrijk is omtrent besmettingsgevaar goed de handen te wassen en te letten op schone kleding.
Daarnaast was alles afgesloten met palen, bordjes en linten.

Een gezond paard (lees met een normale tot goede weerstand) zal niet zo snel de dodelijke variant oplopen.
Toentertijd is er bij ons 1 paard overleden en 1 paard heeft de verkoudheidsvariant opgelopen.
Het paard wat is overleden heeft altijd een slechte weerstand gehad ( erg gevoelig voor koliek). In de winter bij een paar slokken koud water was het al raak.
We moesten dagelijks de paarden temperaturen, maar alles was verder in orde. Een paar weken nadat het zieke paard weer beter was werd alles Rhinovrij verklaard.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:01

@Lous, even een kleine aanvulling op je bericht, mijn paard heeft 2 jaar geleden rhino gehad dus ik heb ook de nodige ervaring. O, precies te zijn, word de stal vrij gegeven nadat de laatste patiënt 4 weken koortsvrij is :) .
Helaas werd het op de stal waar ik stond verder helemaal niet goed geregeld, kan er een boek over schrijven wat ze daar allemaal fout hebben gedaan _-:(

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:10

Het is echt heel erg voor de mensen die er mee te maken krijgen. Voor wat ik nu allemaal hoor, wordt er goed en voorzichtig mee omgegaan.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:18

stephanie84 schreef:
Ik heb net ook bericht gekregen over het visus en dat er niemand op stal mag komen behalve eigenaren. De besmette stal en de dierenarts hebben iedereen alst goed is in de omgeving op de hoogte gesteld, is mij verteld... Ik ben gister ook nog het bos in geweest en andere ruiters tegen gekome hoop dat ze niet van de besmette stal waren. Zo mijn paard ook maar checken en temperaturen. Wel vervelend voor de besmette stal zeg is wel schrikken...

De paarden van deze stal mogen het erf (al een tijdje) niet af dus je hoeft niet bang te zijn om besmette paarden tegen te komen van die stal. Er wordt echt heel goed mee omgegaan, en de dierenarts is er elke ochtend.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:30

Lous schreef:
Een gezond paard (lees met een normale tot goede weerstand) zal niet zo snel de dodelijke variant oplopen.

Dat klopt dus ook niet want het paard van mijn vriendin was in een topconditie en die heeft 2 dagen aan een zijden draadje gehangen. Ze is nu aan de beterende hand puur en alleen door de wilskracht die dat dier heeft.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:56

Ik krijg ook net bericht dat ik met m'n bijrijdpaardje niet van het terrein af mag. Ik weet niet om welke stal het gaat, maar mijn bijrijdpaard staat particulier.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:11

dan is de eigenaar van jouw bijrijd paardje slim, en neemt, net als ons hier, de maatregel , er komt niks van of op het erf zolang dit alles is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:16

Noisy schreef:
Lous schreef:
Een gezond paard (lees met een normale tot goede weerstand) zal niet zo snel de dodelijke variant op lopen.

Dat klopt dus ook niet want het paard van mijn vriendin was in een topconditie en die heeft 2 dagen aan een zijden draadje gehangen. Ze is nu aan de beterende hand puur en alleen door de wilskracht die dat dier heeft.

Ik zei dat de kans een stuk kleiner is,niet dat het niet kan gebeuren. Want de kans dat het wel kan gebeuren is er natuurlijk altijd. :o

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:03

Ik sta in Gr.Beek op stal en vind het toch fijn als iedereen heel voorzichtig is! Voorkomen is beter als genezen!!

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:26

KletsKoekje schreef:
De paarden van deze stal mogen het erf (al een tijdje) niet af dus je hoeft niet bang te zijn om besmette paarden tegen te komen van die stal. Er wordt echt heel goed mee omgegaan, en de dierenarts is er elke ochtend.

Gelukkig wordt er zo goed mee omgegaan! Heb al van meer mensen in mijn omgeving gehoord dat op verschillende stallen maatregelen genomen zijn om
Besmetting te voorkomen. Hoop dat het snel over is:)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:32

Ik lees even mee. Paarden staan in de zelfde omgeving...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:20

Mams vorige paard is overleden vanavond... ;(

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:27

:(:)