AUB help, ik weet het gewoon niet meer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Re: AUB help, ik weet het gewoon niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:17

Thankz, kan t wel gebruiken..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:19

Zomaar een gedachte hoor: ligt t niet aan de voeding? Zijn het verschillende kleine bultjes of 1 grote? Paard bij ons op stal had ook zoiets, krijgt nu minder eiwitten (geloof ik) en heeft er geen last meer van. Was een allergie. Daar al eens over nagedacht?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:20

Ik vind haar wel te mager en het kan best zo zijn dat er een haarzakje zit wat elke keer weer gaat ontsteken als er druk op komt. Misschien heel onschuldig maar wel vervelend. De tip die je hier kreeg om eens alleen met een bontdekje ( dus het bont op de huid) te rijden is dan nog niet zo verkeerd, succes, ook met het dikker worden want ze kan echt wel 50 kilo meer gebruiken.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:33

ook wel 100 kilo.
als ze wat meer vet zou hebben is een groot deel opgelost denk ik.
en anders accunpunctuur erbij.
heb ik hele goede ervaringen mee.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:35

@Paddy en @Bigone, ik heb hem 1,5 jaar geleast en kon m niet kopen, de eigenaar ondervoede ´m echt heel erg.. maar nu is tie van mij en staat hij op een normale stal waar die rustig kan aankomen :).. Verder hoop ik dat het idd iets simpels is.. want als hij echt pijn zou hebben ga ik er vanuit dat hij niet gewoon netjes loopt alstie doet.. ik hou het in de gaten :)

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:38

En als je een boomloos zadel zou proberen? die ligt misschien wat vlakker op de rug.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:40

Nee sorry, daar begin ik niet aan,, Dit zadel kan haast niet anders dan 100% goed liggen.. dus de druk zal hetzelfde blijven.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:41

oke het was maar een ideetje

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:42

waardeer ik ;)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:48

als het zadel nu goed ligt, dan gaat het zadel straks niet meer passen als
ze 50 a 100 kilo gaat aankomen.
daar kun je nu al wel van uit gaan.
en je zou een boomloos zadel kunnen uit proberen, want dan weet je
ook of het door het zadel komt.
ik vind het nog niet zo'n raar advies hoor.
ik neem aan dat je daarom om advies vraagt.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:50

Ik denk ook even uitgaande van je verhaal dat het een ontstoken/geïriteerde haarzakje is. dit komt namelijk al snel terug en kan veel pijn doen!
dit zou inderdaad aan het dekje kunnen liggen, in hoeverre het magerder zijn ermee te maken heeft weet ik niet.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:57

Misschien kun je een dekje proberen met zo'n binnenkant als de anky pads :) Mijn paard krijgt ook bult(en) als ik ''gewone'' dekjes gebruik. Nu gebruik ik deze, gaat helemaal goed. Bulten zijn weg. Die nemen het zweet beter op. En ademen beter namelijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:58

ik zou eens even met zon dikke HH puffer pad rijden..! die zijn van katoen nemen goed zweet op en zijn lekker dik.. Verder zijn er zadelmakers die met zon warmte matje werken. Deze leggen ze onder het zadel en dan kunnen ze de drukpunten van de ruiter en het zadel meten. Misschien een optie?

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:06

blazelover schreef:
Ik denk ook even uitgaande van je verhaal dat het een ontstoken/geïriteerde haarzakje is. dit komt namelijk al snel terug en kan veel pijn doen!
dit zou inderdaad aan het dekje kunnen liggen, in hoeverre het magerder zijn ermee te maken heeft weet ik niet.

als het idd een onstoken haar zakje was, dan had dit allang over moeten zijn.
en omdat ze niet meer weet hoe ze hier mee aan moet kunnen er ook andere oorzaken zijn.
en dan kan het wel iets met het te mager zijn te maken hebben.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:57

UPDATE Vandaag was de bult totaal niet gevoelig.. hij rilde n keer met t zadel erop maar toen ik het eraf haalde en er opnieuw opgooide reageerde hij niet.. hij liep super.. Een meisje dat extren kwam lessen (studeerd dierengeneeskunde in utrecht) dat de kans groot was dat het kwam door ondervoeding..

Nu laat ik sowieso aan het einde van de week de zadelleverancier komen en komt op kort termein de osteopaat terug met een directe collega.. Ik update weer :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:06

fijn dat het al wat beter gaat!

@paddy: ontstoken haarzakjes komen toch vrij snel weer terug of niet?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:15

Thankz, alleen dit zegt niks over hoe het morgen is.. morgen heeft ie dagje rust :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:48

Tja, ik begrijp nu (wat je in het andere topic niet had verteld) dat dit nu je eigen paard is en voorheen leasepaard ?

Dan ga ik nogmaals terugkomen op het feit dat het dier toch wel erg mager is (een st. dgk noemt hem ondervoed!) Ik neem aan dat de vorige eigenaar/cq stalhouder ook de ontworming regelde etc ? Ik zou hem daarom nog eens heel goed ontwormen. Dat is niet het enige wat ik zou doen want ik zou hem ook even bloed laten trekken, maar dat was geen optie vernam ik in het vorige topic....

Daarbij, sorry dit te moeten zeggen maar wat is er nu zo erg aan dit dier een paar weken niet te rijden ?
1. zodat hij wat aan kan komen, als hij niets mankeert en het echt aan de voeding heeft gelegen dan heb je binnen 3wkn een heel ander paard, dat heb je toch wel voor hem over ?
2. laat die bult gewoon met rust komen, ik begrijp echt niet waarom het risico neemt om met die bult te rijden.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:27

UPDATE Nu heb ik de bult(en) laten scannen, er kwam uit dat het een ontsteking is .. Heb nu Hydriocortiderm voogeschreven gekregen en moet dit nu gaan smeren. Maargoed, dan moet ergenst een oorzaak zijn.. En hoewel ik, een externe zadelmaker en de leverancier dit uit sloten, is het vrij aannemelijk geworden dat dit toch het zadel is..

Hij mag nu eerst 3 weken bijkomen van alles en daarna komt de leverancier met een hoog aangeschreven zadelmaker kijken hoe we dit kunnen gaan oplossen.. Het was immers een aangemeten Anatomica waar nog maar +-´s 15 a 20x mee gereden is.

De kans is groot omdat hij wat is aangekomen en zn spieren langs zn schoft beter heeft ontwikkeld dat het zadel daarom bij de schoft, nu, tever omhoog ligt..

IK zal weer updaten..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:34

kun je geen gel-pad tussen het zadel en het dekje leggen?
Misschien dat dat de irritatie vermindert?
Hielp de compagel wel?
Misschien een idee om dat plekje te scheren dan trekt de hydrocortiderm er beter in.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:41

Nee, ik wil een 100% passend zadel, zonder bontjes of gelpads o.i.d. en Nee, de compagel hielp niet, achteraf blijkt dat dat dus ook logisch is, aangezien het een ontsteking is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:58

Heel goed dat je dat hebt laten doen ! +:)+

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:01

Knollie boven alles ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:45

En hup aanvetten, kan ie mooi doen als ie even rust krijgt ;)

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:50

haha.. jaa 3 weekjes longeren.. mja wat is nou 3 weken op de rest van onze sport carriere..