Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 19:57

Vanmiddag de dierenarts even gebeld om advies. De assistente zei: ja, we kunnen wel een smeerseltje maken en dat kun je er dan op smeren.

Maar als ze niet eens weten wat de oorzaak is, hoe kunnen ze er dan in vredesnaam een smeerseltje voor geven????

Wat ik nog was vergeten te melden: hij maakt op z'n benen echt enorm veel vet aan. Zo erg dat zn hele haren aan elkaar plakken. Is dit misschien ook ergens typerend of kenmerkend voor?

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:06

8nnemiek schreef:
Ik heb er een tijd geleden een artikel over geschreven waar je vast iets aan hebt :)
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Mijten zitten niet in de haren, maar graven tunneltjes onder de huid, vandaar ook die erge jeuk. Sokken scheren heeft dus geen zin tegen mijt, het is dan hooguit iets makkelijker om de benen goed te kunnen behandelen met sebacil, maar dat hoeft maar een keer of 3

Ik kan me ook aardig in je tekst vinden. Hier nog een tink met jeuk sokken. De korsten komen halverwege de haren/sokken te hangen. Het zijn een soort randen. Mijn DA heeft mij ook een fles sebacil gegeven. Alleen zijn huid is open. En aangezien ik handschoenen aan moet tijdens de behandeling heb ik moeite om het op open wonden te smeren. Hoe denk jij hier over 8nnemiek?

Frats

Re: Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:10

Hoe bedoel je veel vet aanmaken? Heb je de laatse tijd zijn benen veel gewassen? Waardoor er een overproductie aan huidvet is ontstaan?
Ik heb ook een periode een smeersel gehad van phytotreat. Dit was een onderzoek. Het werd inderdaad minder maar ik heb nooit een uitslag gekregen of in inderdaad het middel had of een placebo. Misschien helpt het op de plekken met een zalf dicht te smeren zodat de mijten dood gaan?
Op dit moment ben ik bezig met calendula emulsie om de korsten zacht te krijgen zodat ik ze er beter uit kan kammen.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:20

Frats schreef:
Hoe bedoel je veel vet aanmaken? Heb je de laatse tijd zijn benen veel gewassen? Waardoor er een overproductie aan huidvet is ontstaan?
Ik heb ook een periode een smeersel gehad van phytotreat. Dit was een onderzoek. Het werd inderdaad minder maar ik heb nooit een uitslag gekregen of in inderdaad het middel had of een placebo. Misschien helpt het op de plekken met een zalf dicht te smeren zodat de mijten dood gaan?
Op dit moment ben ik bezig met calendula emulsie om de korsten zacht te krijgen zodat ik ze er beter uit kan kammen.

Heb zn benen niet gewassen, helemaal niet... Hij heeft gewoon hele vette benen. Ik weet niet of het iets met de mok te maken heeft, maar dacht laat ik het toch maar even melden. Misschien dat iemand er meer van weet?

Maar je moet toch eerst weten WAT er aan de hand is om een zalfje te kunnen geven? Die assistente heeft de hele benen nog niet eens gezien en schrijft al vanalles voor... Je moet toch eerst weten wat de oorzaak is om het probleem gericht aan te pakken lijkt mij... Maargoed. Nog maar even afwachten wat de chevadonyll gaat doen...

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:28

Ja je hebt gelijk dat je eerst moet weten wat het is voordat je er iets aan kan doen. Maar over wat het is zijn al veel meningen. Uit het krabsel is bij mijn tink gebleken dat het mijten zijn. Kan je dat ook niet laten onderzoeken?
Ik heb hem ook ontgift en gereinigd van binnen en hij krijgt ook heel sober voer en voornamelijk hooi. Maar toch komt het steeds terug. Ik heb ook het idee dat het in de winter als het nat is erger is. Die van mij staat 24/7 buiten met schuilstal. Van jou op stal he?

Dat vet kan ik niet plaatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:30

Frats, dat is best lastig, Sebacil gebruiken bij open wondjes. Mijn tinker reageert er wel op; ik zet normaal de voeten in een emmer met sebacil-oplossing, maar toen hij een keer een klein wondje had trok hij steeds weer even terug, dus het prikt wel.. Mijn belg daarentegen lijkt het minder te voelen, daar kan ik gewoon met sebacil aan de wondjes komen..
Misschien is het een idee om iets vettigs/waterafstotends op de wondjes te doen (vaseline bijvoorbeeld, of pleisterspray) en daarna met een spons, met een deppende beweging, de huid goed nat maken met sebacil-oplossing, en proberen om zo weinig mogelijk aan de wondjes te komen. Ik denk dat er zo heel weinig in de wondjes komt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:42

Ik zat te denken.. als mijn kippen mijt aan de poten hebben, smeer ik de poten om de paar dagen in met een hele dikke laag uierzalf (die dikke gele zalf). Hierdoor kunnen de mijten niet meer kruipen en gaan ze binnen de kortste keren dood. Er zijn ook wel chemische middeltjes voor, maar zo werkt het ook. Zou dat misschien ook iets zijn voor tinker-"pootjes" (wel geschoren, wel zo handig lijkt mij).

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:51

Mijn belg hád (klopt af op hout) ook mijt, maar die erge korsten had hij niet, wel
schilfertjes die in het haar bleven zitten, en wat kleinere korstjes.Heb zijn haren ook niet geschoren maar
wel korter geknipt zodat er meer lucht bij kon en ook ik er makkelijker bij kon.
Alleen als hij zo een jeuk heeft en het opkruipt naar billen en buik zou ik niet te lang wachten
om een dierenarts te bellen. Als het net begonnen was kon je nog het 1 en ander proberen.. Misschien een afschraapsel laten nemen? Zo kan er gericht behandelt worden. Succes iniedergeval !

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:23

Het punt is van die wondjes dat je er moeilijk bij kan door de lange haren en knippen doe ik liever niet ivm terug groeien. Maar wat hoogendroog zegt dacht ik dus al. Ik heb een grote pot met uierzalf staan altijd het proberen waard.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:03

Ik deed er dan sudocrem op maar het plakte alle haren aan elkaar, en scheren deed ik liever ook niet ivm met irritatie van terug groeien maar heb er wel die lange plukken van af geknipt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:53

Vreemd van je DA om een smeerseltje te geven. Zou echt even een DA vragen die wil komen kijken en er verstand van heeft. Ben zelf ook maanden bezig geweest met smeerseltjes..
Zitten er ook een soort witte kortsjes op de huid? Lijkt vettig, kn je eraf krabben?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 01:03

Herkenbaar verhaal.
Een pensionpaard (Tinker) bij mij op stal heeft er ook last van gehad. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk zeer sterke oplossing met Sebacil 3x gebruikt (niet uitspoelen) en Panaloog. Geheel van de mijt en mok af.

In een zalfje van de da zit vaak een anti-schimmel. Daar heeft de mijt ook wel een hekel aan, maar je roeit hem niet uit. Na een tijdje zul je de klachten weer opnieuw hebben.
Een goede da zal je ook adviseren om 2x per jaar preventief met Sebacil te wassen. Paarden met veel behang zijn een waar eldorado voor mijten.

Zorg er wel voor als je wast met Sebacil dat je het goed insopt anders dringt het niet voldoende door.

succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:18

Dobbelicious schreef:
Frats schreef:

Heb zn benen niet gewassen, helemaal niet... Hij heeft gewoon hele vette benen. Ik weet niet of het iets met de mok te maken heeft, maar dacht laat ik het toch maar even melden. Misschien dat iemand er meer van weet?

Maar je moet toch eerst weten WAT er aan de hand is om een zalfje te kunnen geven? Die assistente heeft de hele benen nog niet eens gezien en schrijft al vanalles voor... Je moet toch eerst weten wat de oorzaak is om het probleem gericht aan te pakken lijkt mij... Maargoed. Nog maar even afwachten wat de chevadonyll gaat doen...

rare arts,want volgens mij is wel duidelijk dat jouw dier last heeft van mijt en daar werkt die chevadonyll echt niet tegen.
mok jeukt namelijk normaal gesproken niet( heb echt nog nooit een paard met mok zien jeuken)
maar mijt dus wel!
ik zou toch aandringen op sebacil en anders kijken of je dat elders kunt kopen en daarmee gaan behandelen.

dat huidvet maakt hij aan omdat de talgklieren overproduceren.
is een kwaaltje wat veel sokkenpaarden hebben,zoveel mogelijk uit de sokken blijven helpt.
zie het als mensen met vet haar,hoe meer je gaat kammer en borstelen hoe meer die talgklieren hun best doen en je vetter haar krijgt.
is beinvloedbaar door eten met veel suikers en hormonen

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:35

rare arts,want volgens mij is wel duidelijk dat jouw dier last heeft van mijt en daar werkt die chevadonyll echt niet tegen.
mok jeukt namelijk normaal gesproken niet( heb echt nog nooit een paard met mok zien jeuken)
maar mijt dus wel!
ik zou toch aandringen op sebacil en anders kijken of je dat elders kunt kopen en daarmee gaan behandelen.

dat huidvet maakt hij aan omdat de talgklieren overproduceren.
is een kwaaltje wat veel sokkenpaarden hebben,zoveel mogelijk uit de sokken blijven helpt.
zie het als mensen met vet haar,hoe meer je gaat kammer en borstelen hoe meer die talgklieren hun best doen en je vetter haar krijgt.
is beinvloedbaar door eten met veel suikers en hormonen

Die chevadonyll heeft ze zelf ergens besteld en is niet voorgeschreven door de dierenarts.
Jeuk is het ergste wat je kan hebben, erger dan pijn. Ik zou toch niet zelf aan gaan rommelen met producten. Eisen dat de dierenarts
eerst langs moet komen om het te bekijken lijkt me een stuk beter.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 00:51

Sebacil en Panaloog zijn alleen verkrijgbaar via de da.

Als ik moet eisen dat mijn da langskomt, dan bel ik wel een andere kliniek. En in deze tijd willen de meesten graag langskomen.

Mijten en mok jeukt niet alleen, het doet ook verschrikkelijk pijn! Mijten vreten gangen onderhuids en mok kan flinke wonden veroorzaken. Hoelanger je wacht hoe meer schade er aangericht kan worden aan de doorbloeding en lymfen van de benen.
Niet achterover leunen, maar er wat aan gaan doen. Beide problemen zijn nl. prima te behandelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 01:33

Sebacil is ook niet bij elke dierenarts verkrijgbaar, het mag officieel niet verkocht worden in Nederland. Maar een aantal dierenartsen importeren het uit Duitsland.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:46

Maar is het niet zo dat sebacil eigenlijk troep is? En is er dan echt niets anders tegen mijten? Inderdaad ik heb een dierenarts in duitsland en daar is sebacil geen enkel probleem. Alleen in wil het niet op open plekken smeren.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:51

Alani schreef:
mok kan flinke wonden veroorzaken. Hoelanger je wacht hoe meer schade er aangericht kan worden aan de doorbloeding en lymfen van de benen.

Met dat "grapje" kamp ik met mn paard nu dus ook.
Zeer accuut mok.
In echt nog geen paar dagen tijd.
Nog nooit zoiets zo snel zo heftig zien opkomen.

Flinke mokplekken die idd ook echt wonden waren met pus erop.
De kogels al gevuld met vocht en kreupel.
Dat is echt alarmfase voor einschuss!!!
Direct begonnen met vochtafdrijvers door zijn voer en met dit natte kl o teweer alleen binnen op stal, niet op de wei.
Veel stappen aan de hand in de binnenbak en dagelijks smeren met hydrocortiderm.

Inmiddels is het zo ontzettend veel beter geworden.
Het is droog en de korsten laten los.
Het is aan het genezen.
Vocht is er uit en hij loopt weer goed.
Ik rij hem inmiddels ook weer, want lopen is heel belangrijk voor de genezing van mok (doorbloeding en vocht afdrijven), maar hij blijft binnen op stal gedurende de rest van de dag en nacht.

Zodra het helemaal weg is kan hij weer naar buiten, maar dan smeer ik zijn koten rondom tot zijn kogels in met Vaseline.

Onderschat mok dus niet.
Voorkomen is beter dan genezen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:47

@Trennie; ik heb heel goede ervaringen met Panaloog bij zulke ernstige gevallen. Vorig jaar een 4 jarige merrie gekocht met mega dikke korsten mok. Was nog op de rontgenfoto te zien. Echt verschrikkelijk. Ook dikke benen agv de mok. Heel goed behandeld (zalf, wassen betadine, sudocreme en late panaloog), heeft wel een paar maanden geduurd maar de mok verdween. Inmiddels weer mooie dunne, en droge benen.
Panaloog is een duur goedje (€ 70 per 100ml) maar het is echt een aanrader.

PS je kunt beter Sudocreme gebruik ipv vaseline. Sudo bevat zink en daar hebben de schimmels en bacterien die mok veroorzaken een enorme hekel aan. Groot verpakking bij de Kruidvat kost circa 7 euries.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:04

hallo iedereen,

even een tip/advies.
de benen niet behandelen met sebacil als de benen open zijn.
dit kan levengevaarlijk zijn.
ik spreek uit ervaring, heeft me bijna m'n paard gekost.
ik ben 4 jaar bezig geweest om mijn shire van de mok/mijt af te krijgen.
en niets hielp.
ik was echt radeloos en alles geprobeert, injecties, zalfjes, poedertjes, tabletten en noem maar op.
vorig winter heb ik op het punt gestaan om haar te laten inslapen, echt wat was ik droevig.
mijn paard had zo'n pijn en jeuk.
totdat ik bij iemand kwam die lymphe drainage (massage) doet en een andere hoefsmid,
want ze stond ook helemaal verkeerd op haar achterbenen.
mijn hoefsmid zegt dat de gesokte vrienden vaak schurftmijt hebben/krijgen omdat ze verstopte lymphe vaten
hebben en gaat dus open en daar komt dus de mijt op af.
en de sokken zijn natuurlijk een broeikas eerste klas.
ik gebruik nu alleen nog cydectin pouron, 1 x per 2 maand of zo en ze is helemaal vrij.
dit kun je er gewoon op spuiten, niet op de wonden natuurlijk, maar gewoon tussen de haren spuiten,
je hoeft de sokken er dus ook niet meer af te scheren.
ik weet dus niet of dat zo is, maar bij mijn paard heeft het wonderen verricht.
ze heeft geen jeuk meer, heel af en toe hoor of zie ik haar stampen en dan spuit ik de cydectin pouron
er op en na 2 dagen is de jeuk weg.
ik ben zo blij.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:53

bij ons op stal staat ook een tinker met hele erge jeuk aan vooral de benen.
hier is al eens een DA bij geweest, die heeft toen bloed afgenomen maar daar kwam niks uit.
wij vonden het eigenlijk heel raar dat de DA geen huidafkrapsel heeft meegenomen omdat wij het vermoeden hebben dat de tinker mijt heeft.
maar omdat de DA dat niet vermoede neemt de eigenares het dus niet van ons aan.
wat ik alleen wel raar vind is dat mijt toch besmettelijk is?
want deze tinker staat met nog 4 andere pony's in de padock waaronder die van mij maar die hebben nergens last van.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:04

Mijten zijn op zich overdraagbaar, ja. Maar meestal kruipen ze omhoog via de sokken, en ze planten zich gewoon veel beter voort bij die warme temperaturen onder de warme sokken, dus paarden zonder sokken hebben er gewoon minder snel last van.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:05

mijt is niet echt besmettelijk hoor.
alleen voor paarden die er ook gevoelig voor zijn.
mijn merrie staat ook in een koppel, alleen haar dochter heeft er af en toe last van.
maar de andere paarden ook niet.
dan hoef je er ook niet echt bang voor te zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:06

ok bedankt, dat verklaart de boel wel denk ik.

Soraya198

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:06

Nee joh! Het is niet besmetelijk! :D