Mijn paard heeft hoefijzers maar ik kan ik daar vanaf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reneetiejas

Re: Mijn paard heeft hoefijzers maar ik kan ik daar vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:07

Okee mensen hier nu de vraag.
Is hoefvet en hoefsmeer hetzelfde?
Zo nee wat is beter voor de hoeven?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:10

Heb even op internet gekeken en het antwoord is ja! Iig volgens google :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:23

reneetiejas schreef:

Zoals eerder gezegd NIKS. Dat olie snap ik ook niet want olie is ook water afstotend, olie drijft op water.
Op tijd bekappen dat is het beste wat je kunt doen voor de voeten.
Voor eventuele rotstraal bestaan diverse middels maar dan is er ook wat serieus aan de hand. Verder lekker van de voetjes afblijven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:27

olie trekt sneller in,dus als het ingetrokken is kan de voet weer water opnemen,ook water gebruiken voor het olienen.en niet vaak olieen of zelfs helemaal niet.hoefvet sluit de hoef veel langer af
Cowgirl schreef:
reneetiejas schreef:

Zoals eerder gezegd NIKS. Dat olie snap ik ook niet want olie is ook water afstotend, olie drijft op water.
Op tijd bekappen dat is het beste wat je kunt doen voor de voeten.
Voor eventuele rotstraal bestaan diverse middels maar dan is er ook wat serieus aan de hand. Verder lekker van de voetjes afblijven.

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:32

We hebben de mijne vorig jaar van de ijzers afgehaald, in het begin de smid iets vaker laten komen tot de gaten weg waren. Ging hartstikke super! Mijn smid adviseerd juist er geen troep op te smeren! Gewoon natuurlijk laten zegt hij.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 21:39

Hoelang heeft bij jou de herstelperiode geduurt? En hoe ging dat met gevoeligheid?

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:56

Ze is helemaal niet gevoelig geweest. Wij maakten ons er drukker over dan zij. Ze stapte weg alsof ze altijd ijzerloos is geweest! De eerste keer ijzers deed ze moeilijker over! Hihihi. Toen kon ze niet meer lopen door het gewicht. Al met al waren de gaatjes na 2 keer bekappen weg. We hebben toen de smid wel elke 8 weken laten komen. Nu zitten we op +/- 10 weken.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:57

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:32

als je pony goede voeten heeft die eigenlijk geen ijzers nodig hebben kun je ze er makkelijk af halen.
wat nog wel eens wil helpen is voor je ze eraf laat halen de voeten iets meer door te laten groeien (niet overdrijven natuurlijk).
als je er dan af laat halen heb je kans dat het ergste qua gaten al weggekapt kan worden en heb je nog maar 1 of 2 keer nodig om de gaten helemaal te laten verdwijnen.
wat gevoeligheid betreft ligt dat vaak aan hoelang je pony met ijzers heeft gelopen, als dat jaren is zal de zool gevoeligger zijn dan als je pony alleen bijv elk zomerseisoen op ijzers laat lopen, en sommige paarden hebben er helemaal geen last van.
wat hoedvet/smeer/olie betreft kan je dat beter maar zo weinig mogenlijk gebuiken en anders eerst met water de hoeven lekker schoonschrobben zodat de hoeven goed nat zijn (geweest) voordat je er wat opsmeerd.
ik gebruik eigenlijk alleen vet als zijn hoeven met droog weer wat uitdrogen, maar vele zullen je aanraden om een modderpoel bij de waterbak te maken.
hier op bokt zul je vaak merken dat mensen steeds meer inzicht in paarden krijgen en sommige doorslaan naar de ene of de andere kant (natuurlijk, of juist niet) imo hebben bijde kanten goede dingen en moet je proberen uit bijde kanten het beste te halen.
als je toch perse wat wilt smeren kan je het beste een hoefcreme op waterbasis gebruiken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:36

Als je echt persee wil dat je paard zijn hoeven voor de foto een keer glimmen zou ik bij de supermarkt gewoon simpele zonnebloemolie halen..

En verder.. het beste is Niet olieen...

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:05

Die hoefcreme is een goede...
En fijn dat het zo makkelijk ging met je paard.
Kan het kwaad als ik in het bos ga lopen als ze gevoeliger is?
Want daar liggen nog wel eens takjes enzo...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:54

als ze gevoelig is op de voeten zal ze je dat niet in dank afnemen, maar je merkt vanzelf of het lekker loopt of niet.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 11:53

Iemand zelf nog ervaringen met pony van ijzers afhalen?
Want aangezien ik veel in het bos rijd, en ze daar al zenuwachtig is wil ik niet hebben dat ze dadelijk nog erger van streek is omdat ik haar ijzers eraf heb gehaald snap ie?

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 09:05

niemand? (A)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:15

reneetiejas schreef:

Hoefteer smeer je aan de onderkant van de hoeven om ze harder te maken en hoefvet smeer je voornamelijk aan de bovenkant van de hoef (de zichtzijde als ze op de grond staan met de hoef) en hiermee sluit je de hoef af om vocht tot zicht te nemen.
Zie de werking als ledervet wat je gebruikt om je leer bescherming te geven tegen invloeden van buiten af.
Overleg eens met je hoefsmid of het mogelijk is om ijzers te verwijderen, deze kan dat het beste beoordelen omdat hij je pony kent en jouw situatie beter in kan schatten. Hoe lang je pony gevoelig zal lopen kan niemand zeggen, dat is geheel afhankelijk van de conditie van de hoeven. De ene loopt maar een paar dagen gevoelig en de ander weken.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 16:10

En wat moet je doen als het paard ook mok heeft?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:32

De mok staat los van hoefijzers.
Als de sokken erg lang zijn deze er af scheren voor de beste en snelle behandeling.
Je hebt meerdere soorten mok dus het is wel van belang dat je weet welke mok aanwezig is.
Er zijn meerdere middeltjes te koop om mok te behandelen.
Wat ik meestal gebruik zijn droogzetters voor koeien, die haal ik bij de dierenarts.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 16:37

Nou de mok is niet super ernstig hoor. Want ik houd het goed bij met zalfje.
Alleen ik vroeg me af dat ik niet beter kan zorgen dat het niet te nat word?
Want hier in nederland is het nog snel een modderpoel. En ik vraag me dus af of het kwaad kan dat ik mijn paard met mok in een wei zet met modder? (geen gras alleen maar zand)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:08

Mok is vaak een gevolg van nattigheid.
Hoe lang smeer je al en met wat voor zalfje?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:38

reneetiejas schreef:
Iemand zelf nog ervaringen met pony van ijzers afhalen?
Want aangezien ik veel in het bos rijd, en ze daar al zenuwachtig is wil ik niet hebben dat ze dadelijk nog erger van streek is omdat ik haar ijzers eraf heb gehaald snap ie?

Het eerste paard wat van streek raakt omdat de ijzers eraf zijn gehaald moet ik nog tegen komen.

Nadat de ijzers eraf zijn kan de pony een tijdje gevoeliger lopen. Maar zo te lezen heb je veel zand paden tot je beschikking dus denk ik niet dat dat een groot probleem gaat worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:40

meggiemeg schreef:
Mok is vaak een gevolg van nattigheid.
Hoe lang smeer je al en met wat voor zalfje?

en een verminderde weerstand. Veelal komt mok ook van binnenuit. Bestrijd het dan ook van 2 kanten. Mokpillen van VSM zijn goed om ze door je voer te geven.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:33

Het zit gelukkig alleen maar aan de buitenkant, En ze staat heel droog achter dus weet het ook niet precies hoe het is gekomen! ;)
Ik had eigenlijk nog een vraagje andere verzorghaf van me die is te dik zit tegen hoefbevangen aan, nu staat ze op diet maar ze valt niet heel veel af, vorig jaar is ze volledig gekeurd kan het mogelijk zijn dat ze nu wel insulineresistentie heeft?

Groetjes

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:06

als je haf een hele dikke en harde manenkam heeft in het idd verstandig om hem te laten onderzoeken op IR, hiervoor zal de DA wat bloed moeten afnemen.
als de haf echt tegen HB aanzit is het verstandig om hem even helemaal van krachtvoer af (en evt iets van een viteminenkorrel te geven) te halen en te zorgen dat hij geen suiker/zetmeel meer binnen krijgt, dan zal hij wel afvallen en ben je miss net op tijd zodat hij geen HB krijgt.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:27

Hij is afgelopen jaar erop gecheckt toen is die negatief getest, Nu heeft die een harde kam en harde flanken ook bij de bilaanzet, de eigenaresse zit te twijfelen of ze haar zou laten testen omdat het vorig jaar al gedaan is. Dus ik vroeg me af of dat zich binnen een jaar zich kan ontwikkelen van negatief getest naar positief?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:35

oeh dat weet ik niet precies.
ik heb mijn paardje ook een keer laten testen op IR omdat hij zo'n harde manenkam had, mijn paardje had toen wel HB waar hij voor onder behandeling was.
maargoed, mijn advies blijft iig; geen suiker/zetmeel meer, als dat dan niet opknapt kan je alsnog die test laten doen.
let wel dat die opgezette nek niet meteen verdwijnt als je paardje afvalt, het is vocht in een ontstekingsvase wat er in die nek zit en geen vet.