Jong paard en stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:31

Op de stal waar ik werk, gaan zelfs de jaarlingen al regelmatig in de stapmolen. Voor ongeveer 15-20 minuten. zoals nu in de winter kunnen ze niet de weide op, want die zijn heel nat en dan lopen ze alles kapot. En hebben dan van het voorjaar geen weide meer. De jonge paarden gaan meestal 's morgens los in de binnenbak en 's middags even aan de stapmolen. Ik weet niet of het slecht is. Zo krijgen ze wel hun beweging. En zolang je het niet al te lang doet, denk ik niet dat het belastend is. Stilstaan is denk ik dan veel meer belastend. Als in april de weides weer opengaan, staan ze de hele dag op de wei. Er zijn inderdaad volwassen paarden die de molen niet echt leuk vinden. Maar ik zie er genoeg die vrolijk bokkend en springend door de molen gaan. En die met hun oortjes naar voren erin en eruit gaan. Het is wel geestdodend, maar dat is longeren net zo. (in mijn ogen).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:22

Iris82 schreef:
Jammer dat je nog niet veel nuttige reacties gekregen hebt, behalve dat anderen het wel doen en dat het hun paard vooralsnog niet geschaad heeft. Je zou toch zeggen dat er wel onderzoek naar gedaan is. Zal eens kijken of ik er (op een ander moment) iets over kan vinden.

Thank you!

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:45

Ja beter dan stilstaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:50

ponylies schreef:
mijn beesies die ik rijd hebben het prima naar hun zin in de molen ze rennen bokken en galloperen er in rond ,
en ook 20 andere paarden die ik ken ;)

Wat voor stapmolen heb jij? :')

Ik hou er ook niet zo van.. IMO is het ook geestdodend voor het paard.
Maar het is altijd beter dan stilstaan.. :) 20 minuutjes per week kan geen kwaad. :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:56

sheela schreef:
Op de stal waar ik werk, gaan zelfs de jaarlingen al regelmatig in de stapmolen. Voor ongeveer 15-20 minuten. zoals nu in de winter kunnen ze niet de weide op, want die zijn heel nat en dan lopen ze alles kapot. En hebben dan van het voorjaar geen weide meer. De jonge paarden gaan meestal 's morgens los in de binnenbak en 's middags even aan de stapmolen. Ik weet niet of het slecht is. Zo krijgen ze wel hun beweging. En zolang je het niet al te lang doet, denk ik niet dat het belastend is. Stilstaan is denk ik dan veel meer belastend. Als in april de weides weer opengaan, staan ze de hele dag op de wei. Er zijn inderdaad volwassen paarden die de molen niet echt leuk vinden. Maar ik zie er genoeg die vrolijk bokkend en springend door de molen gaan. En die met hun oortjes naar voren erin en eruit gaan. Het is wel geestdodend, maar dat is longeren net zo. (in mijn ogen).

Dat vind ik ook :)

My_Chimanga

Re: Jong paard en stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:05

Bij ons op stal vindt ik het echt een uitkomst hoor!
Met dit weer kunnen ze niet of nauwelijks naar buiten maar die molen is lekker buiten, droog en overdekt met een hele fijne bodem... het is zo'n ontzettend grote molen waar ze gewoon los in vakken staan en waar ze nog genoeg ruimte hebben om lekker te klooien... als ze dan toch nog even een flinke tijd buiten kunnen lopen vindt ik dat alleen maar ideaal!
En dat het slecht is voor paarden kan ik mij niet voorstellen, mits de molen een groot genoege ronde maakt... bij ons heb je haast niet door dat ze op een volte lopen en hij gaat beide kanten op. Op een te kleine cirkel kan het paard idd niet lekker voorwaarts lopen en zal dat moeilijker zijn voor de ontspanning.

De paarden die er bij ons in gaan draven er haast op af, echt, de mijne is nu drie keer met de groep mee geweest en vindt het geweldig!! Heerlijk een frisse neus halen en om zich heen kijken met soortgenootjes.

Ik ben dus voor, mits ze groot, droog en veilig zijn.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:13

Een stapmolen vind ik wel erg handig.

-Je kan hem voor het rijden er even inzetten om de spieren warm te laten lopen.
-Na het rijden om hem droog te stappen.vaak gaat dit sneller in de molen met een dekentje op.
-Als je zijn stal even wilt doen paard heeft gelijk beweging
-Als je hem heb moeten wassen, warme wollen deken en stappen, worden ze zo droog van
-Als de paddocks zo slecht zijn en je wilt hem toch 2x per dag beweging geven

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:20

Een molen is echt niet geestdodend. Als je ziet hoe blij ze er in zijn... Daarnaast kan het geen kwaad voor jonge dieren, als de rondjes idd maar groot genoeg zijn. Anders is het voor alle paarden slecht.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:24

Ik denk dat het belastend is als het een 3 of 4 paards stapmolen is, dan zou ik het max een half uurtje doen. Beter vind ik een 6 paards stapmolen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:32

BelRosa schreef:
Ik denk dat het belastend is als het een 3 of 4 paards stapmolen is, dan zou ik het max een half uurtje doen. Beter vind ik een 6 paards stapmolen.

Tegenwoordig zie je inderdaad vaker de ovaale molens.
Zitten ook rechte stukken in.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:33

Oh dat ken ik niet! maar dat lijkt me nog beter idd..

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:43

beter in de stapmolen, dan helemaal niet naar buiten.
Maar als je de puntjes van Barcelona neemt, dat kan ook allemaal gewoon met de eigenaar.
Ik stap gewoon 15 minuten warm, en stap ook zeker zolang uit. Als het koud is gewoon dekentje op en gaan. Ook na het wassen kan ik er zelf mee gaan lopen.

Vind het vooral een ding voor het gemak van de eigenaar.

Maar nogmaals, als de optie is, hele dag op stal of half uur/uurtje in stapmolen, dan de molen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:16

Mizsz_Kitty schreef:
beter in de stapmolen, dan helemaal niet naar buiten.
Maar als je de puntjes van Barcelona neemt, dat kan ook allemaal gewoon met de eigenaar.
Ik stap gewoon 15 minuten warm, en stap ook zeker zolang uit. Als het koud is gewoon dekentje op en gaan. Ook na het wassen kan ik er zelf mee gaan lopen.

Vind het vooral een ding voor het gemak van de eigenaar.

Maar nogmaals, als de optie is, hele dag op stal of half uur/uurtje in stapmolen, dan de molen.

Maar als je meerdere paarden te doen heb is het erg handig :)
En omdat bijv bij veel stallen maar half uurtje gebruik mag maken van longeer ring of paddock is molen wel erg makkelijk.
Overgins ben ik nu net een week op een andere stal.
Hier geen stapmolen meer maar dan gaat ik wel wandelen over het ruiterpad :+
Ook erg goed voor beweging van het baasje :D

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:22

haha dat is zeker net zo goed voor eht baasje.
Is idd handig, maar weet niet of een paard het echt leuk vind...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:29

Mizsz_Kitty schreef:
haha dat is zeker net zo goed voor eht baasje.
Is idd handig, maar weet niet of een paard het echt leuk vind...

Moet zeggen dat die van mij er nooit sjago bij keken ofzow.
Het was zelfs zo dat hij niet altijd makkelijk de paddock in te krijgen was door de stalmedewerker,
Meneer was bang voor modderige hoefjes de stapmolen vond hij dan wel oke :+
En op me vorige stal was het ook een open stapmolen met breed band.Dat scheelt ook ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:46

Naar mijn mening...
Op een rondje lopen kán zeker belastend zijn.
Zoals eerder gezegd is de bodem wel van belang.
Wanneer je paard afwijkingen heeft (in de botten bijv) dan zou je meer kans hebben op nadelige gevolgen.
Maar alles gaat om keuzes want paardrijden kan ook erg belastend zijn...... ik denk dat even beweging in de stapmolen geven beter is dan lang achtereen op stal.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:55

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:00

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 08:55

Ik zeg ook geen stapmolen , is idd voor de mesn zijn gemak, vind als je een paard hebt je ook voor zijn beweging moet zorgen, gooi hem lekker los in de wei of paddock waar hij in zijn eigen houding en beweging kan lopen en niet gedwongen word rondjes te rennen, is heel tegen natuurlijk trouwens en wat eerder gezegd geestdodend.

En dat je paard dan een keer extra de stal oitkomt vind ik nog ergr om te lezen, je zou ook een stal kunnen zoeken waar ze ook in de winter 8 uur buiten komen , een paard hoort niet op stal en er alleen uit geplukt te worden voor te rijden of in de stapmolen.

Voor ik dan het antwoord krijgt van erop zitten is ook niet natuurlijk, daar ben ik het ook mee eens, maar als je er dan op zit doe dat dan ook op een goeie manier en laat het paard dan ook niet zomaar aan zijn lot over, wat helaas ook gebeurd en dat zorgt ook voor heel veel hersendoden paarden kijk b.v maar een sop een manege of paarden die 24/7 op stal staan , hebben een andere blik in hun ogen en zitten minder fijn in hun lijf dan paarden die meest van de dag paard mogen zijn, een stal is eenzame opsluiting , dat wil je toch zelf ook niet???

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:45

Ik ben in principe ook anti stapmolen. Maar als rugpatient zijnde is longeren echt een crime. Ik doe het wel maar krijg dan wel de rekining gepresenteerd.
Dus gebruik ik af en toe de stapmolen. Het is er 1 voor 4 paarden en mijn paard gaat er echt max 30 minuten in en ik houd het echt op de klok bij.
Sommige zetten hun beest er rustig 1,5 uur in..daar zeg ik maar niks over.

Iemand had het over het gevaar bij gebruik van een stapmolen. Mensen hier laten de molen gewoon draaien en halen dan hun paard eruit of zetten die erin. Dat vind ik echt gevaarlijk. Kleine moeite om hem even aan en uit te zetten.

Ik denk als je een jong paard 2x een 30 minuten in de molen hebt dat het wel okay is.

Oja voor de diegene die willen weten hoe mijn paarden leven: 24/7 buiten op de wei.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:49

Er is wel een verschil tussen een stapmolen en een trainingsmolen. Dat is mij altijd verteld. Een stapmolen is dus puur en alleen stappen terwijl een trainingsmolen ook diverse programma's heeft. Ik doe mijn paard er af en toe in als ik geen tijd heb ofzo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 13:44

Cowgirl schreef:
Iemand had het over het gevaar bij gebruik van een stapmolen. Mensen hier laten de molen gewoon draaien en halen dan hun paard eruit of zetten die erin. Dat vind ik echt gevaarlijk. Kleine moeite om hem even aan en uit te zetten.

Ik vind het juist gevaarlijker om hem eerst uit te zetten.
Doordat ze gelijk door kunnen lopen gaat het veel beter. Ik zet hem wel zachter natuurlijk.

En wat is gevaarlijk aan zo'n molen?
De stangen kunnen helemaal omhoog dus kunnen ze in een ander vak komen, maar worden niet meegesleurd mochten ze vallen ofzo. . De omheining is bij ons van beo-band, dus ook relatief heel veilig...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:31

BelRosa schreef:

Het is een molen voor 4 paarden. Maar hij gaat er nooit lang in hoor! Max 20 minuutjes.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:35

midgie schreef:
een stal is eenzame opsluiting , dat wil je toch zelf ook niet???

Dat gaat wel ver. Mijn paard staat in een buitenbox me open bovendeur en kan spelen met de buren, en heeft uitzicht op de stapmolen, op de parkeerplaatsen, op de longeerbak.. Zo eenzaam is het dus niet. Het is ook niet dat ik hem alleen maar uit zijn stal haal om te rijden of hem in de molen te zetten: ik wandel en speel met hem, hij staat los met anderen, ik longeer hem.. De wei is nu gewoon helaas te nat en ik vroeg me af of het belastend was om hem - aanvullend - zo nu en dan in de molen te zetten. That's all.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:55

Kijken jullie ook nog naar wie je naast wie zet in de molen? Ik bedoel dit voornamelijk met hengsten/paarden waarvan bekend is dat ze niet goed samen gaan.

Gewoon naast elkaar of een plaats vrij houden tussen de paarden?