soort hotspots bij pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:49

waarom ga je scheren dan?
dat houdt die mijt en schimmel niet tegen toch?
denk juist dat onder zo'n warme deken ze het net zo fijn vinden als in een wat langere vacht.

sebacil moet je wel herhalen anders werkt het niet.
mocht het namelijk zo zijn dat er wel luis is dan komen na 10 dagen de eitjes nog eens uit en heb je weer een luizenprobleem.
zeker 2x wassen dus met 7 dagen er tussen en het beste is 3x wassen :j

merrieveulen

Re: soort hotspots bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:33

ik heb de mijne met luizen ook ooit geschoren hoor, de vachten waren zó dik geen middel kwam er doorheen. mijten en dergelijke zitten niet op de haren maar op de huid, en bij een goed ontwikkelde wintervacht is de huid vaak moeilijk te bereiken.
ik heb mijn ponies toen ook geschoren, wel met een schapenmachine dus er zat nog een dikke cm haar op, dat is een stuk meer dan 'officieel' als je een paard scheert of laat scheren. het was wel kort genoeg om met de beestjes-bestrijdingsmiddelen lekker tekeer te gaan, en ze waren er dan ook zo vanaf.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:14

Ik ga idd wel vaker wassen met het spul natuurlijk. Heb het advies gekregen om 1x per week die sebacil te doen en om de dat imavorol. De reden dat ik nu scheer is dat ik steeds meer plekjes erbij zie komen maar dat ik het nog beter kan zien als de vacht niet zo lang is. Daarbij als ik ga wassen blijft hij erg lang nat en dus koud, nu is hij met korte haren sneller droog en zie ik dus alle plekken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:42

Vandaag weer geschrokken, is nog verder gegaan. Dit trof ik vanmorgen aan ondanks dat ik er een halsdeken overheen gedaan had.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik raar vind dat als je naar de bovenste foto kijkt er kale plekken komen naast de rand van het scheren.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 08:48

Dit was eergister
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:45

het ziet er nu ook veel erger geïrriteerd uit, ipv rustiger. vreemd, heel vreemd... misschien is het een idee om de DA even te bellen met hoe het er nu voorstaat? ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 17:52

Ik heb alles doorgemaild naar mijn dierenarts, die was er helaas vanmiddag niet. tevens ook een andere paardenarts hier in de buurt gemaild met het hele verloop tot nu toe en wat de plannen zijn. Hij gaf aan het ook waarschijnlijk op deze manier aangepakt te hebben.
Eventueel zou hij dus nog een huidbiopt nemen, maar dan zou hij nu eerst een week van de prednisolon af moeten... De vraag is dus ga je een week niks doen, of ga je toch aan het wassen met hoop dat het werkt en pak je eventueel daarna als het nodig is nog een biopt af. dat is dus de vraag die ik morgen gelijk aan de dierenarts wil vragen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:57

inderdaad ja... ik ben erg benieuwd wat dit nu blijkt te zijn. heb nog nooit zoiets gezien.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:09

Dat is ook een reden waarom ik een topic geopend heb. Natuurlijk als eerste met de hoop dat iemand dit herkende maar als tweede ook ter informatie voor het geval iemand ook eens zoiets tegenkomt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 19:22

Wonden van mijn shet zijn helaas ook steeds groter en groter, is best herkenbaar dit.. Ook enkel aan het hoofd, en één grote plek op nek. Mijn andere paarden hebben het niet. Kan helaas niet wassen nu, heb geen deken/solarium of niets ter beschikbaar.. Shet staat ook 24/7 in inloopstal, en mag niet opgesloten worden ivm allergie.

Edit; Ik blijf dit topic volgen, ik zou heel graag de uitslag willen weten!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:02

Ik blijf je topic ook volgen, heb ook een merrie met huidproblemen .... (helaas geen tips voor je).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 08:22

Blijf maar volgen hoor misschien komt de tip vanzelf. Vandaag wordt hij in elk geval geschoren. Donderdag heb ik sebascil alleen op de plekken aangebracht maar daar moet hij helemaal mee gedaan worden. Dus vanavond of morgen spons ik hem er helemaal mee af.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:21

blijf het ook even volgen, ben wel benieuwd wat het is. Komt er ook vocht / wondvocht uit ?
Vind het nog steeds niet ogen als luis/mijt of schimmel ( ik heb het op deze manier iig nog nooit gezien)
Vind het nog steeds hotspots lijken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:12

Shetter is ondertussen weer erger, zijn neus staat nu vol en hij heeft ook wonden rond zijn ogen. :n
Hoe zit het met jouw paard?

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:13

Jackytje, weet jij ook niet wat het is bij jou paardje? ( of heb ik daar nou overheen gelezen?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:16

Jackytje schreef:
Shetter is ondertussen weer erger, zijn neus staat nu vol en hij heeft ook wonden rond zijn ogen. :n
Hoe zit het met jouw paard?

[MD] Schurende shet -> gevolg; Wondjes

heb jij nou al de veearts er bij gehad dan?
beter wel doen,zeker bij mijtinfecties kunnen ze behoorlijk ziek van worden.

joyce,misschien een idee als de veearts een afkrabsel van de huid neemt en zo beter kan bekijken of er een bacterie bezig is of toch mijt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:20

Nee, DA is nog niet geweest. Aangezien mijn moeder er moeilijk over deed :( Maar ik blijf doordrummen tot hij komt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:23

vréselijk he als je zulke moeders hebt,of weet zij wat er precies aan de hand is dan?
groot gelijk dat je door blijft vragen dat er wel iemand komt.
als een dier er echt last van heeft en je weet het zelf niet,dan is een veearts wel zo verstandid :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 22:26

Ik weet eigenlijk niet echt wat mijn DA erover zal zeggen, is een vreemde kerel, maar geen slechte ofzo.
Mijn moeder weet wel iéts van paarden, maar ze deed er altijd nogal luchtig over en ze zei dat het wel over ging gaan. Heb haar vandaag hem eens getoond, was ze ineens van gedacht verandert :') Ik zal kijken hoe het morgen met hem staat.. Ik vind het toch maar eng dat hij zo dicht bij zijn oog gaat schuren, ik wil niet dat hij zich daar ook bezeerd.. (Vreemde is dat mijn 2 andere paardjes helemaal noppes hebben én mijn shet heeft manen en staart nog. Het is écht enkel op zijn hoofdje en die ene plek op zijn nek..)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 11:04

Gisteren is hij geschoren geworden, ging goed. Er kwamen twee kleine plekjes tevoorschijn maar deze waren niet geirriteerd. Vanmorgen gelijk sebascil over hem heen gesponsd. Ik heb zelf wel het idee dat de plekken rustiger begonnen te worden. Hij is nu ook terug gebracht in voer op 1 handje brokjes en alleen hooi. Dus geen lucerne en minder brokjes.

Huidbiopt kon ik nu niet doen omdat hij nog een week op prednisolon staat, hij mag voor een huidbiopt een week geen prednisolon gehad hebben. Voor huidafschraapsel weet ik niet eigenlijk. We zijn met scheren ook geen enkel beestje tegengekomen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 08:57

plekken zijn een stuk rustiger, foto's van vanmorgen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:09

zien er inderdaad een stuk rustiger uit! Fijn want die plekken waren echt naar, hopelijk is het snel helemaal over, succes!!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 21:15

Vandaag even de dekens eraf gehaald om te poetsen. Bij de buik zitten allemaal haren erop maar bij de andere plekken nog niet zoveel. Ben benieuwd hoe het er over een paar weken weer uit ziet.