Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:00

Heeft mijne ook niet gehad. Heb nu wel een deken met buikflap, hierdoor ging ze 's nachts weer lekker liggen in de stal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:16

Het is ook zeker fijn (en stoer :+ ) ter ondersteuning maar zondag zat de onderflap ineens niet helemaal over de wond heen en stak er zeg maar 1/3 van de wond onderuit. Dan krijg je natuurlijk inwerking van die druk op de wond zelf. En of ik hem nu niet goed had neergelegd of dat ie verschoven is, ik weet het niet, maar dat was natuurlijk niet prettig (lijkt mij dan..).
Nu dus heeel erg secuur bezig om hem wel goed op zijn plek te leggen met verband netjes erin, het blijft nu wel keurig over de wond heen liggen maar maak je het geheel open dan zie je dat het "inlegverband" dat je in de flap plaatst zich toch zachtjesaan maar zeker gaat ophopen in het laagste gedeelte en daar zit nou juist de wond bij hem. Feit is natuurlijk dat hij door de flap wel steun krijgt, maar een niet plat liggend verband lijkt me dan weer niet zo heel erg fijn.

Vannacht ondanks dit alles en dank zij jullie verhalen over vochtophopingen toch maar 2 keer wakker geweest ;-)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:31

Hahahaha geen nachtmerries gehad :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:35

Ik geloof het niet ;-) al was ik natuurlijk toch nog wel beetje gespannen voor het nietjes verwijderen vanmiddag.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:37

Bojangles schreef:
@Fargo, mijne had helemaal een oedeemplaat van voor naar achter en helemaal over de breedte van haar buik.... Echt vanaf de borst tot aan de uier.....

Mijn shetlander heeft ooit een keizersnede gehad en had dit idd. Ook dit is later allemaal weggetrokken.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:56

fargo schreef:
russel Ik en onze DA wisten toen het binnen een kwartier na zijn vertrek weer begon dat dit heel fout was en een bezoek naar de kliniek zou gaan betekenen. Het grootste probleem was dat hij zich de hele tijd liet vallen, dus hoe laad je een paard dat steeds gaat liggen. De DA, onze zeer betrokken en behendige staleigenaar, een zeer goede vriend en manlief en mijzelf hebben daar behoorlijk teamwerk moeten verrichten om hem meerdere malen overeind te krijgen en te houden en op de trailer te krijgen. A morning from hell, dat kan ik je wel vertellen.

Heb veel dingen geprobeerd voor zijn luchtzuigen. Op de kliniek kreeg hij maagzuurremmers, maar tijdens het eten blijft hij toch luchtzuigen. Gelukkig doet hij het eigenlijk alleen tijdens eten en na evt stressvolle gebeurtenissen. Denk gerust mee, ik vertel wel of ik het al geprobeerd heb ;-) Hij kreeg al speciale slobber (maar toen nog droog, nu echt wel nat) voor koliekgevoelige paarden en deed het daar de rest van het jaar eigenlijk voor het eerst erg goed op.

@aisie: dat klinkt inderdaad heel herkenbaar. Dank voor de goede wensen!
@quintus: dat klinkt ook verschrikkelijk zeg. Ik ga nu een paar keer per dag om slobber te maken en natuurlijk om te kijken hoe het gaat. Ik ben wel heel blij dat hij erg graag wil eten en eigenlijk op de kliniek ook tijdens hele stormachtige dagen (waar hij normaal slecht tegen kan) geen centje pijn had.

@bojangles, thanks for that!!! Nu kan ik vannacht slapen, dan valt wat hij nu heeft echt mee. Krijgen ze daar nog wat voor of moet dat gewoon wegtrekkenb?

Nav je privebericht heb ik je topic hier ook nog even opgezocht. Dat luchtzuigen zit er inmiddels zo ingebakken, dat krijg je er echt niet meer uit. Walica heeft geen maagzweren meer, maar inderdaad na het voeren van krachtvoer of als ze aandacht wil oid dan gaat ze toch weer luchtzuigen. Dus dat je paard ondanks de maagzuurremmers blijft luchtzuigen wil op zich niet zeggen dat hij wel of geen maagzweren heeft. Hebben ze weleens een maagscopie gedaan?

Ohja en Waal heeft dus ook oedeem gehad, was bij haar helemaal uitgezakt naar tussen de voorbenen, maar dat is vanzelf weer weggetrokken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:59

Nee dat hebben ze nog nooit gedaan, durfde dat nooit "zomaar' aan, ook omdat hij van erge honger ook koliekerig kon worden. Mijn paardje zuigt al lucht sinds hij als kleine in de hengstenkudde 24/7 buiten stond (op de rug van anderen).

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:03

Ook hier een koliek patient

Mijn 9 jarige pony heeft 17 November een koliek operatie gehad. Verstopping van zijn dunne en dikke darm. Ik ben in mijn hele leven nog nooit zo ongerust geweest.
Maar bij ons zitten bijna de 6 weken stal rust er bijna op en volgende week naar de kliniek voor een echo en de krammen eruit halen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:19

Oh mogen jouw krammen er dan pas uit? Bij Whizz mogen ze nu na bijna 3 weken eruit. Hij heeft een wond van ongeveer 22 a 23 cm.
Maar hij moet juist weer 3 maanden wachten voordat hij gescand mag worden..

Nog een vraagje: whizz mag 2 keer klein stukje lopen, maar doe je dat nu juist wel als er oedeem vorming is of liever niet?

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:40

Ja na 6 weken moet ik weer langs de kliniek om ze eruit te laten halen.
En krijgt hij gelijk een echo.

Bij welke kliniek is jou paard geopereerd? Die van mij in Wolvega, misschien dat elke kliniek het anders aanpakt?

Die van mij mag nog helemaal niet lopen, pas volgende week als ik in de kliniek ben geweest gaan we rustig aan wandelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:47

Die van mij is in Bodegraven geopereerd, heeft ook officieel boxrust maar stond na een paar dagen al zo verlangend naar buiten te kijken dat ze besloten dat hij 2 keer een rondje naar buiten mag. Ook omdat zijn wond niet zo groot is en hij het verder super oppakt.
Apart he die verschillen in aanpak. Zal ook te maken hebben met de grootte van de wond denk ik? En wat er is gebeurd: zijn er bij jouw paard delen van de darm verwijderd? Bij de mijne hoefde dat gelukkig niet namelijk.

Stanzie lees net terug in Indy's topic dat de wond bij jouw pony 40 cm is, dat is natuurlijk ook echt wel een jaap zeg.. :(:) :(:)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:36

Mijn paard is destijds ook in Wolvega geopereerd en mocht ook niet lopen ivm wondbreuk. Die van mij had de gehele lengte van de buik open. Maar er is geen darm weggehaald.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 16:42

Dan zal het denk ik aan de lengte van de wond liggen. De mijne heeft gelukkig een romplengte van ik denk 1 meter en de wond is ongeveer 22/23 cm en bevindt zich aan het einde van de romp ongeveer 15 cm voor koker.

Nou, nu eerst maar even naar stal, DA zal zo ongeveer wel komen namelijk! Duimen jullie mee voor ons?

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:25

Ja denk dat het zeker met de wond te maken heeft, die van mij heeft een beste snee. Van de helft van zijn buik tot aan de koker. Hij heeft 52 krammen.
Ik weet helaas niet hoe je foto's moet plaatsen anders had ik er 1 van zijn wond opgezet.

Bij mijn pony is ook geen darm weg gehaald maar wel heeft hij een snee van 12 cm in zijn dikke darm.

@Bojangles Hoe gaat het nu met Indy? Zijn haar krammen eruit en mag ze al weer d'r stal uit?

fargo hoe is het bezoek van de dierenarts afgelopen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:36

Ja krammen zijn er 2 weken terug al uitgehaald :) Ze mag officieel 1 januari weer aan de wandel :)

52 krammen is ook veel!! Mijne had er 73.....

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:46

Was het een rot werk die krammen eruit halen? Als ik ze nu bekijk zitten ze goed in het vel.

Wat een bijzondere paarden hebben wij eigenlijk, allemaal vechters :D

1 januari jeetje dus toch na de krammen nog 2 weken stal rust?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:48

Volgens mij doen ze dat redelijk snel :j

Ja dan zit ze op 9 weken en 1 dag. Denk dat de DA zich ook verteld heeft :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:37

Nou daar ben ik weer! We hebben direct de andere paarden en het avondhapje ook maar meegenomen en DA was iets later dan gedacht.
Hij had 19 nietjes, ze zijn eigenlijk maar heel klein. Er zat er in ieder geval eentje een beetje scheef, dat deed zeer, de meesten had ie geen last van. Af en toe trok ie echt zijn achterbeen wel op - of het pijn deed of kriebelde was onduidelijk ;-)Het ging redelijk snel als ie zijn benen tenminste in bedwang hield. Sommigen zaten denk ik iets vaster ofzo.. Dus toen pakte DA voorbeen er maar even bij. Wond is helemaal netjes dicht!! Oedeem was minder dan gisteren *\o/* *\o/* en echt niet noemenswaardig volgens DA!! Wat een opluchting, er vallen kilo's van me af. Samen bodypack weer op zijn plek gedaan ;-) En het viel me op dat Whizz vanavond tijdens zijn avondrondje veel vlotter wegstapte dan vanmorgen en ook gisteravond, denk dat de nietjes inmiddels toch wel in de weg hebben gezeten of trokken of zo. Dus dat geeft me ook een heel fijn gevoel. Temperatuur nog steeds prima 37,5. Benieuwd of dat stappen morgenochtend ook zo is!

Hij is ook opgevoeld ter controle. Er zijn geen verklevingen aangetroffen, in een bepaalde bocht was hij nog een beetje gevoelig, voor de zekerheid wil DA dat over 2 a 3 weken nogmaals voelen, kan met de operatie te maken hebben natuurlijk. Hij gaat het met de kliniek overleggen allemaal, want dit was onze eigen DA.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:48

Fijn dat het allemaal goed gegaan is!! :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:52

ik herb hier geen ervaring mee mar heel veel succes

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:10

Super dat de DA zo tevreden was en de nietjes er uit zijn. Hopen dat ie zo voorspoedig blijft genezen!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:11

Dus jullie paarden hebben allemaal nietjes/krammetjes gehad? Walica namelijk niet en dat weet ik vrij zeker, omdat ik bij de operatie mocht kijken (in de OK) tijdens de hele operatie. Werd dichtgemaakt met 3 lagen hechtingen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:13

Nee die van mij had ook hechtingen, hoeveel lagen weet ik niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 23:13

Het kan zijn dat van binnen wel gewoon gehecht is, dat denk ik haast wel, maar de buitenkant zat met hele kleine nietjes vast.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:14

Ok, had ik daar even over heengelezen