Voer Tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:23

Heeft een Tinker geen eiwitten nodig ??

snowdon

Re: Voer Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:04

Alle paarden, dus niet alleen tinkers/koudbloeden, krijgen een overschot aan eiwitten binnen met de voeding die doorgaans beschikbaar is voor gedomesticeerde paarden.
Dit overschot aan eiwitten kan niet worden opgeslagen als reserves en wordt omgezet in energie. Het restproduct wordt afgevoerd via de urine.
Overigens wordt veelal gesteld dat een paard 3x de benodigde hoeveelheid (onderhoudsbehoefte aan) eiwitten zonder problemen kan verwerken.

Meestal zijn de suikers meer een probleem...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:07

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:16

Wij voeren ook Mijten :j

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:23

tinkermina schreef:
Dribbelkont schreef:
inderdaad interessante vraag

mijn tinker heeft in ieder geval weinig eiwitten nodig,zeer laag zetmeel gehalte,suikervrij.
is een recreatie tinker :D

doe ik dat niet geheid jeuk!! stampen in sokken,schuren in staart en manen :(

Wat voer jij hem dan?

Ben ook benieuwd wat je hem voert :Y)

Becs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:24

Caitlynn krijgt per dag: 1 kwart Equifyt natural base en 1 schep Agrobs pre alpin aspero

Mijn vorige paard had veel jeuk en ben toen op zoek gegaan naar een voersoort met zo weinig mogelijk suiker en melasse, ik ben toen eerst overgestapt naar Marstall maar mijn paard vond dit echt niet lekker. Omdat "goed voer" hier in de buurt erg moeilijk te krijgen was, is een vriendin van mij equifyt gaan verkopen, dit voer sluit precies aan bij de wensen die wij hadden/hebben.

Toen ik Caitlynn kocht ben ik opnieuw gaan kijken naar voer en de verschillende merken en ik kwam al snel tot de conclusie dat ik equifyt nog steeds de beste vind.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:25

snowdon schreef:

wat van Mijten voeren jullie? En bevalt het goed?

Beac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:36

Min twee tinkers (moeder en zoon)voer ik in de winter vier x per dag biologisch hooi (minder eiwitten), en als ze op stal gaan liggen daar wortels en twee appels op. Plus een liksteen natuurlijk.Verder voer ik sinds kort ook een halve maatbeker Nature's Best van havens. Dit bevat geen melasse noch haver en is speciaal voor karige paarden. ze vinden het heerlijk. Ik krijg vaak complimenten dat ze er zo goed uit zien, glimmende vachten. maar heb toch een probleem. De ruin is van nature al vrij stijf (hij is pas 8) en gaat vooral in najaar en winter veel liggen in de stal. Als hij weer opstaat kan hij een minuut lang niet bewegen , zo stijf! Daarna gaat het wel beter en komt hij los. Het is geen hoefbevangenheid. Soms Lijkt of het te maken heeft met de wei (klaver?) maar daar staat niets in momenteel, het is 1 modderpoel.Iemand ervaring met zoiets? Ik denk echt dat het met voer te maken heeft namelijk. De osteopaath vond niets bijzonders. Ze worden twee tot drie keer per week recreatief gereden en ook onder het zadel is hij in draf in het begin erg onregelmatig/stijf. Na een minuut komt hij los en gaat het beter.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:01

Nature's Best hebben wij ook geprobeerd, wat jeuk (stampen, schuren) en een harde manenkam tot gevolg had. Al het voer van Pavo valt voor ons ook af omdat ze daar nog meer last door krijgen. Zelfs de summerfit koeken hadden jeuk tot gevolg.

Dribbelkont schreef:
inderdaad interessante vraag

mijn tinker heeft in ieder geval weinig eiwitten nodig,zeer laag zetmeel gehalte,suikervrij.
is een recreatie tinker :D

doe ik dat niet geheid jeuk!! stampen in sokken,schuren in staart en manen :(

Onze tinkers zijn ook heel erg gevoelig, daarom voeren we Flexible Move van Hipro, onze tinkers worden ook recreatief gereden. Het enige wat bij ons echt goed gaat is dit Flexible Move en verder alleen hooi (en vooral geen kuil, want dan hebbenbwe helemaal een jeuk, stamp, schuur en harde manenkamprobleem). Als je even een mailtje stuurt naar de fabrikant, dan krijg je vrij snel bericht terug waar het verkrijgbaar is. Is er misschien een internetwinkel die het verkoopt of in z'n assortiment wil opnemen? Misschien topdiervoeders.nl of zo?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:29

Beac schreef:
Min twee tinkers (moeder en zoon)voer ik in de winter vier x per dag biologisch hooi (minder eiwitten), en als ze op stal gaan liggen daar wortels en twee appels op. Plus een liksteen natuurlijk.Verder voer ik sinds kort ook een halve maatbeker Nature's Best van havens. Dit bevat geen melasse noch haver en is speciaal voor karige paarden. ze vinden het heerlijk. Ik krijg vaak complimenten dat ze er zo goed uit zien, glimmende vachten. maar heb toch een probleem. De ruin is van nature al vrij stijf (hij is pas 8) en gaat vooral in najaar en winter veel liggen in de stal. Als hij weer opstaat kan hij een minuut lang niet bewegen , zo stijf! Daarna gaat het wel beter en komt hij los. Het is geen hoefbevangenheid. Soms Lijkt of het te maken heeft met de wei (klaver?) maar daar staat niets in momenteel, het is 1 modderpoel.Iemand ervaring met zoiets? Ik denk echt dat het met voer te maken heeft namelijk. De osteopaath vond niets bijzonders. Ze worden twee tot drie keer per week recreatief gereden en ook onder het zadel is hij in draf in het begin erg onregelmatig/stijf. Na een minuut komt hij los en gaat het beter.

Probeer eens iets een week lang weg te laten.
En begin met die natures best.
Is die stijve ook een tink?
Hoe zit die in zijn vacht?
dik dun?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:34

No_No schreef:
snowdon schreef:

wat van Mijten voeren jullie? En bevalt het goed?

Zoals ik al zei, Quattro :) Bevalt ze héél erg goed :+

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:14

Ik voer momenteel Strucomix van Cavalor, voor huidgevoelige paarden. Bevalt me prima moet ik zeggen!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:44

Strucomix heb ik ook een tijd gevoerd, en dan de strucomix pony. Dat beviel mij toen ook goed.

pientje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:06

mijn tinker krijgt elke dag een voederbiet en dat vind hij toch Leker :+

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:08

Ja lekker vinden ze dat wel, maar daar reageren die van ons toch echt niet goed op hoor. Dus als je een gevoelige tinker hebt, vooral niet doen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:15

zoe heeft alleen zomers jeuk dus is ook waarschijnlijk wat exzeemachtig

ik voer nu healty herbs met itchexit zomers

voerde eerst marstall maar zat toch erg veel zetmeel en suikers in nog :o
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-12-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:15

Wat mij opvalt in de "wat voer je topics" is dat er zoveel voertjes bestaan.
Iedereen heeft wel weer wat anders gevonden om te voeren.
De fabrikanten spelen erop in door een mengeling te maken met nog minder van dit of van dat.

Maar wat is de basis van al die voertjes ??
Geen een fabrikant vertelt wat hij in de voertjes stopt.
Het enige wat ze verplicht zijn is om de getallen en waardes te vemelden op de zak, of bijsluiter.

Dus wat ik ervan weet is dat bijvoorbeeld eiwitten door middel van erwten schroot toegevoegd worden.
De voedings waarde is gerelateerd aan gerst.
één kg gerst is 1000 vwep.
Maar sommige stoffen, zoals tapioca geven in de berekening een hoge voedings waarde, maar een paard kan niets met tapioca. Hij eet het en hij mest het uit.
Varkens wel, die groeien op tapioca.
Zo gaat er natuurlijk ook wat melasse in, voor de mooie glimmende brok.
Daarnaast de schroot van nog wat graan producten.

Het voordeel van muesli is dat je kan zien wat erin zit.
Gepofte graan en gepofte mais bijvoorbeeld.
Verders weet ik het niet, want ik voer geen muesli.
Maar om de muesli niet te stoffig te maken, gaat er gelijk weer wat melasse erdoor heen.
Ik heb een keertje een muesli uitgeprobeerd, waar de zakken geeneens leegliepen in de voerton, zo plakkerig was dat spul van de melasse.

Persoonlijk ben ik een voorstander van de granenmix, hier zie je wat er in zit.
Arie Blok met zijn vipagraan bevat graan, gerst, zwarte en witte haver en gebroken mais.
Toegevoegd een mini korreltje met de vitamines en mineralen.
Maar waar ze de mineralen en vitamines vandaan halen, dat maken ze niet bekend.
Het enige waar ik vanuit ga, is dat de eiwitten en koohlydraten natuurlijk zijn door de pure producten die ze gebruiken.

En tot besluit de opmerking van mijn voer leverancier.
Hij kreeg weer een klant binnen die een krachtvoer wilde hebben met heel weinig suiker en eiwitten.
Het antwoord was ???
Daar liggen de lege voerzakken, neem die maar mee. :7

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:20

ik had mijn vorige tinker altijd op vipagraan en oho wat een heerlijk voer was dat maar reed toen dik 70 km per week en kon ze goed haar energie kwijt!!
want werd er wel heet van

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:25

Ik zou dan heel graag alleen dat mini korreltje willen met alles erin kwa vitamiene en mineralen.
De rest mogen ze houden.
gat in de markt misschien?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:26

Ik voer nu al weer 16 jaar vipagraan aan mijn tinkertjes en quarters en een paar hele lieve pony's.
Sommige een halve schep, dat zijn de paardjes die niet veel doen, en sommige een volle schep of meer, de werkers.
Daarnaast ben ik mijn oude grijze Cochise de veulen brok van de pavo gaan bijvoeren met als reden.
De goede eiwitten die daarin zitten, goed voor een jong paard, en ook goed voor een oud paard.
En vergeet de drachtige merries niet, laatste drie maanden van de dracht krijgen ze de merriebrok van de Pavo.
En geen drie of vier kilo, wat geadviseerd wordt door de pavo, maar gewoon een schep merriebrok met wat granenmix.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 28-12-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

roosa schreef:
Ik zou dan heel graag alleen dat mini korreltje willen met alles erin kwa vitamiene en mineralen.
De rest mogen ze houden.
gat in de markt misschien?

Moet je eens navragen bij Arie Blok, de leverancier van Vipagraan.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

Flexible Move is ook geen mooi glimmend korreltje hoor ............... tis een beetje een rommeltje om te zien. Maar ja, zit dus ook echt geen melasse o.i.d. in :D

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:35

Ja doei en hun met mijn goeie idee aan de haal zeker :+
Gaat er meteen patent op aan vragen :D

Nee blijf erbij geen 1 knolletje is het zelfde,allemaal andere behoeften.
Voeren is en blijft maatwerk en aftasten waar die het goed op doet.
Loopt ie er lekker op,is gezond en tierig en niet te vet,lekker zo houden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:54

roosa schreef:
Ja doei en hun met mijn goeie idee aan de haal zeker :+
Gaat er meteen patent op aan vragen :D

Nee blijf erbij geen 1 knolletje is het zelfde,allemaal andere behoeften.
Voeren is en blijft maatwerk en aftasten waar die het goed op doet.
Loopt ie er lekker op,is gezond en tierig en niet te vet,lekker zo houden.

Daarom, in de meeste voertjes zit allemaal het zelfde, schroot van dit, schroot van dat.
Als de getallen maar kloppen in het laboratorium onderzoek.

Alleen, niemand doet een vergelijkings onderzoek.
De kreet "mijn paard doet het er goed op" is een opname van de eigenaar.
Alleen weet die eigenaar wel wat het paard te veel, of te weinig krijgt ??
Mineralen zoals kalcium en fosfor ??

Ik weet het ook niet, doe er geen onderzoek naar, maar kijk en zie alleen wel dat het paardje het goed doet.

En weer het allerbelangrijkste voor een paard.

De kwaliteit van het ruwvoer, het hooi, voordroog en stro.
In het ruwvoer zitten al de basis ingredienten die een paard nodig heeft.
Dus wat is de invloed van een halve schep krachtvoer op 10 kg hooi ??
5 % ???

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:57

Het is inderdaad een combi van.

Goed ruwvoer is nog steeds het aller belangrijkste.
brok is puur aanvullend.

Die van mij krijgen trouwens ook maar +/- 250 gr per dag per paard.
Puur als aanvulling voor de vitaminen en mineralen.