Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
niet veel alles loopt daar in de krul.
daar is ie met zijn 28 jaar nog veel te jong voor
(die paar keer per week op het harde draaft) Citaat:????
Paarden die misbruik maken?
Antromorphisme.
Paarden maken geen misbruik van iemand. Dat is een menselijke trek. En juist het toedichten van menselijke eigenschappen/gedachtengangen zorgt voor een verkeerde interpretatie van signalen.
Als een paard zich niet gedraagt zoals gewenst kan dat een aantal oorzaken hebben m.i
-Paard snapt de vraag niet (komt heel wat vaker voor dan mensen denken...) Er wordt zeer vaak ten onrechte aangenomen dat een paard weet wat je wil omdat het voor jou logisch is. Maar een paard denkt anders en een minimale wijziging in contex kan er al voor zorgen dat iets voor een paard niet zo logisch is.
- paard kan niet uitvoeren wat je wil vanwege lichamelijke beperking
-angst
-ongewenst gedrag heeft hem in het verleden iets opgeleverd/is onbewust beloond en beloond gedrag wordt nu eenmaal per definitie herhaalt. Heeft niets te maken met misbruik maken en alles met het feit dat het gegeven gedrag in de ogen van het paard het 'juiste' is omdat het een gewenst resultaat oplevert. Paard weet niet wat voor ons wenselijk is en kan daar ook niet over nadenken. Paard weet alleen wat beloond wordt en wat niet.
-pijn
tita schreef:@ Yamch niet veel alles loopt daar in de krul.
maar wat is dik ik ben officieel ook veel te zwaar voor mijn pony naakt op de vroege ochtend weeg ik ergens tussen de 62-64 kilo misschien nu iets meer.
Pony zou niet meer mogen dragen dan 60kg misschien iets meer, maar ik kan hem echt niet stil zetten daar is ie met zijn 28 jaar nog veel te jong voor (die paar keer per week op het harde draaft

tita schreef:Yamcha schreef:Nee, dat werkt niet anders. Je kunt dat gewoon 1 op 1 doortrekken.
Hoe bedoel je?
das niet zo aardig hoor tita schreef:@ liljebo
Het is aan de eigenaar om uit te zoeken waarom een paard niet meer wil of kan. Maar als je als eigenaar zijnde alles uitgesloten heb, wat moet je dan nog doen om te kunnen genieten van je gezonde paard
liljebo schreef:tita schreef:Er zijn paarden die misbruik kunnen maken en waar medisch niks mis mee is,
-ongewenst gedrag heeft hem in het verleden iets opgeleverd/is onbewust beloond en beloond gedrag wordt nu eenmaal per definitie herhaalt. Heeft niets te maken met misbruik maken en alles met het feit dat het gegeven gedrag in de ogen van het paard het 'juiste' is omdat het een gewenst resultaat oplevert. Paard weet niet wat voor ons wenselijk is en kan daar ook niet over nadenken. Paard weet alleen wat beloond wordt en wat niet.
tita schreef:@ Yamchniet veel alles loopt daar in de krul.
maar wat is dik ik ben officieel ook veel te zwaar voor mijn pony naakt op de vroege ochtend weeg ik ergens tussen de 62-64 kilo misschien nu iets meer.
Pony zou niet meer mogen dragen dan 60kg misschien iets meer, maar ik kan hem echt niet stil zettendaar is ie met zijn 28 jaar nog veel te jong voor
(die paar keer per week op het harde draaft)
Soms merk je aan je pony/paard (op leeftijd) dat hij/zij je nog best kan dragen..
tita schreef:@ ireen absoluut niet vroeger kwamen de paarden nog minder vaak uit hun stal, diverse boerse fokkers met goede paarden..komen de paarden soms hele week niet uit hun stal behalve met mesten.
Colway schreef:Het zal er vroeger ook ongetwijfeld zijn geweest en dat er nu meer middelen zijn om er eerder achter te komen, maar er is ook veel meer doorgefokt dan dat vroeger het geval was, maar daarnaast is het gebruik van paarden wel veranderd.
Denk zelf dat huisvesting en voeding ook 2 hele belangrijke zijn in de ontwikkeling van artrose
Ireen_ schreef:tita schreef:@ ireen absoluut niet vroeger kwamen de paarden nog minder vaak uit hun stal, diverse boerse fokkers met goede paarden..komen de paarden soms hele week niet uit hun stal behalve met mesten.
Ja..? Gingen die boeren ook met ieder paard dat niet helemaal fijn liep naar de kliniek om ze op de foto te laten zetten? Hoe was de rontgenapparatuur van toen? En de kennis van de dierenartsen?
Bij mensen is het inmiddels al lang bewezen dat artrose meer te maken heeft met te weinig beweging dan met "slijtage", voor mij is dat 1 + 1 = 2

geerke schreef:ik denk vaak door overbelasting...te jong,te zwaar belasten.
..
Beeeeeeeeeeeeetje kort door de bocht, jouw laatste zin.