Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:00

Stappen en draven op het harde is juist erg goed voor een jong paard.
Daar krijg je sterke pezen van.
Juist het werk in een losse bak is slopend voor paardenbenen. Dat wat de pezen en spieren niet aankunnen, komt op de gewrichten aan (gevolg: artrose!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:01

tita schreef:
Citaat:
de gemiddelde Nederlandse vrouw weegt 70 - 80 kg.

maar dat komt echt niet op een paard...veel meer hele dag drinken en eten, kleertjes aan vooral in de winter..en zadel op. tel uit je winst maar ga niet doen alsof een paard niks kan dragen

Jij kijkt nooit op HAW zeker? :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:03

Spier opbouw van een paard werkt anders, het kan veel meer hebben als een menselijke spier.
Diverse spieren van een paard zijn gemaakt om gehele dagen te bewegen.

Het ligt eraan hoe de mens de spier misbruikt maar je hoeft echt geen 3-4 dagen in de week te gaan rijden omdat je ze anders belast.

Anoniem

Re: Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:05

Nee, dat werkt niet anders. Je kunt dat gewoon 1 op 1 doortrekken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:06

@ liljebo

Het is aan de eigenaar om uit te zoeken waarom een paard niet meer wil of kan. Maar als je als eigenaar zijnde alles uitgesloten heb, wat moet je dan nog doen om te kunnen genieten van je gezonde paard

@ Yamch :n niet veel alles loopt daar in de krul.
maar wat is dik ik ben officieel ook veel te zwaar voor mijn pony naakt op de vroege ochtend weeg ik ergens tussen de 62-64 kilo misschien nu iets meer.
Pony zou niet meer mogen dragen dan 60kg misschien iets meer, maar ik kan hem echt niet stil zetten :n daar is ie met zijn 28 jaar nog veel te jong voor :P (die paar keer per week op het harde draaft)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:06

Citaat:
????
Paarden die misbruik maken?
Antromorphisme.
Paarden maken geen misbruik van iemand. Dat is een menselijke trek. En juist het toedichten van menselijke eigenschappen/gedachtengangen zorgt voor een verkeerde interpretatie van signalen.

Als een paard zich niet gedraagt zoals gewenst kan dat een aantal oorzaken hebben m.i

-Paard snapt de vraag niet (komt heel wat vaker voor dan mensen denken...) Er wordt zeer vaak ten onrechte aangenomen dat een paard weet wat je wil omdat het voor jou logisch is. Maar een paard denkt anders en een minimale wijziging in contex kan er al voor zorgen dat iets voor een paard niet zo logisch is.

- paard kan niet uitvoeren wat je wil vanwege lichamelijke beperking

-angst

-ongewenst gedrag heeft hem in het verleden iets opgeleverd/is onbewust beloond en beloond gedrag wordt nu eenmaal per definitie herhaalt. Heeft niets te maken met misbruik maken en alles met het feit dat het gegeven gedrag in de ogen van het paard het 'juiste' is omdat het een gewenst resultaat oplevert. Paard weet niet wat voor ons wenselijk is en kan daar ook niet over nadenken. Paard weet alleen wat beloond wordt en wat niet.

-pijn

Inderdaad, helemaal waar...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:07

Yamcha schreef:

Hoe bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:15

tita schreef:
@ Yamch niet veel alles loopt daar in de krul.
maar wat is dik ik ben officieel ook veel te zwaar voor mijn pony naakt op de vroege ochtend weeg ik ergens tussen de 62-64 kilo misschien nu iets meer.
Pony zou niet meer mogen dragen dan 60kg misschien iets meer, maar ik kan hem echt niet stil zetten daar is ie met zijn 28 jaar nog veel te jong voor (die paar keer per week op het harde draaft

_O-
tita schreef:
Yamcha schreef:

Hoe bedoel je?

Sperherstel werkt bij een paard hetzelfde als bij een mens, en dat betekent dat je na een intensieve training minimaal 1 dag nodig hebt om daarvan te herstellen. Wil niet zeggen dat je ze stil zet, maar wel dat je bijvoorbeeld gaat wandelen met ze, of een stapritje, of....... wat je maar wil, zolang het maar niet belastend is, en alleen ontspannend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:22

Kijk als je 3x in de week werkt aan rechtrichten en vwnw maar wel actief kan je best nog 1x buitenrijden en 1x echt trainen.

Het ligt aan de manier van trainen

Maar lacht gij mij nu uit >;) das niet zo aardig hoor

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:23

Tegenwoordig wordt er niet alleen veel te jong ingereden waarna het jonge dier meteen intensief wordt bereden. Ook moeten de dieren veel sneller veel groter worden. En een stokmaat wordt niet alleen door zorgvuldige hengstenkeuze bereikt. Hoewel iedereen het ontkend worden de jonge dieren vaak op een intensief voerschema gezet om ze zo snel mogelijk zo groot mogelijk te krijgen, en de botten kunnen dat simpelweg niet aan. Kortom, een jong dier met, voor zijn leeftijd slecht verharde botten wordt intensief gereden. Dan vind ik het echt niet verrassend dat er veel ernstige blessures voorkomen! Zorgwekkend, dat is het zeker, maar ik kijk er niet van op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:22

tita schreef:
@ liljebo

Het is aan de eigenaar om uit te zoeken waarom een paard niet meer wil of kan. Maar als je als eigenaar zijnde alles uitgesloten heb, wat moet je dan nog doen om te kunnen genieten van je gezonde paard

De eigenaar ziet niet altijd alles/is zich niet altijd overal van bewust.
Als een paard niet meer wil, is daar een reden voor. Die kan lichamelijk zijn, maar ook in omgang/training of huisvestiging liggen.

Een paard doet niet iets 'om dwars te zijn' e.d. Een paard is geen mens en denkt niet als een mens.

De opbouw van een spier van een paard (of ander dier) is echter hetzelfde als de opbouw van een mens. Alle spieren zijn gemaakt om beweging mogelijk te maken(mens en dier). Geen enkele spier is echter bestand tegen doorlopende overbelasting.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:37

liljebo schreef:
tita schreef:
Er zijn paarden die misbruik kunnen maken en waar medisch niks mis mee is,

-ongewenst gedrag heeft hem in het verleden iets opgeleverd/is onbewust beloond en beloond gedrag wordt nu eenmaal per definitie herhaalt. Heeft niets te maken met misbruik maken en alles met het feit dat het gegeven gedrag in de ogen van het paard het 'juiste' is omdat het een gewenst resultaat oplevert. Paard weet niet wat voor ons wenselijk is en kan daar ook niet over nadenken. Paard weet alleen wat beloond wordt en wat niet.

ongewenst aangeleerd gedrag is vanuit ons oogpunt te zien als een vorm van misbruik naar mijn idee. paard heeft in het verleden een blessure gehad, heeft geleerd dat als hij geen looplust toont hij niet hoeft te werken en nadat de blessure is genezen staat de eigenaar zich achter zijn oor te krabben of het dier nu pijn heeft of zich 'aanstelt'.

ik denk zoals velen dat het meer zien van artrose een combinatie van (reeds genoemde) factoren is.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:54

tita schreef:
@ Yamch :n niet veel alles loopt daar in de krul.
Pony zou niet meer mogen dragen dan 60kg misschien iets meer, maar ik kan hem echt niet stil zetten :n daar is ie met zijn 28 jaar nog veel te jong voor :P (die paar keer per week op het harde draaft)

_/-\o_ _/-\o_ Soms merk je aan je pony/paard (op leeftijd) dat hij/zij je nog best kan dragen..
Trouwens RESPECT hoor!! Hoop dat ik dat ook kan doen over 10 jaar met mijn draver (die dan ook 28 is , althans hoop ik min. zolang nog bij me te hebben)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:58

Ts ik denk omdat:
- veel mensen een onbruikbaar (artrose) rijpaard maar inzetten voor de fokkerij "het is zo'n Lief jong paard zonde om te slachten dus maar fokken
- verkeerd rijden/trainen icm aanleg
- verkeerde manier van paarden houden (te veel op stal)
- erfelijke aspect
- artrose paarden worden als het ontdekt word niet "opgeruimd" nee met allerlei poedertjes en zalfjes worden ze in leven gehouden tot hun 100e.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:05

Ik denk dat een grote oorzaak in het ontstaan van artrose ligt in veeel te weinig beweging. 20 uur (of meer) stil staan in een box, weinig doorbloeding dus, gewrichten worden niet belast over het hele bewegingstraject (= belangrijke oorzaak artrose), en dan ineens moet het paard aan het werk.
Daarnaast te vroeg inrijden, verkeerd rijden of overgewicht van de ruiter en vroege signalen dat er iets aan de hand is niet serieus nemen, absoluut. Een gewricht dat langdurig wat overbelast is (lichte artritis) gaat vanzelf artrose ontwikkelen. Je paard hoeft daar zeker niet kreupel van te zijn in eerste instantie.

Ik vraag me zelf ook wel eens af wat beenbescherming doet, ik denk dat beenbescherming die het gewricht belemmert om over het hele bewegingstraject te bewegen ook wel eens een factor kan zijn. Vooral bij paarden die naast het werk niet de hele dag door zelf kunnen bewegen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:12

we leven in een maatschappij waarin alles snel moet...en nergens geen tijd voor is.
paarden worden gefokt......er wordt niet gekeken wat er eventueel door gegeven wordt aan erfelijk materiaal, daarna worden ze in de opfok gegooid en wordt er niet genoeg (naar mijn idee)
aandacht besteed aan juiste voeding.
paarden worden met 2,5 jaar ingereden en krijgen de kans niet om te groeien en te ontwikkelen.
mijn paard is inmiddels 5 en kan nog niet eens een fatsoenlijke B-proef lopen...maar vindt ik het erg, nee helemaal niet.
hij groeit nog steeds en is nog steeds lichamelijk maar ook geestelijk in ontwikkeling.
het is zo jammer dat er gewoon niet genoeg aandacht aan besteed wordt en paarden gewoon niet de kans krijgen.
het is zoals al in de inleiding wordt gezegt alarmerend dat er steeds meer jong paarden met atrose zijn...en komen.
in mijn ogen komt dit allemaal doordat er nergens geen tijd meer voor is...spijtig...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:12

@ ireen absoluut niet vroeger kwamen de paarden nog minder vaak uit hun stal, diverse boerse fokkers met goede paarden..komen de paarden soms hele week niet uit hun stal behalve met mesten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:49

tita schreef:
@ ireen absoluut niet vroeger kwamen de paarden nog minder vaak uit hun stal, diverse boerse fokkers met goede paarden..komen de paarden soms hele week niet uit hun stal behalve met mesten.

Ja..? Gingen die boeren ook met ieder paard dat niet helemaal fijn liep naar de kliniek om ze op de foto te laten zetten? Hoe was de rontgenapparatuur van toen? En de kennis van de dierenartsen?

Bij mensen is het inmiddels al lang bewezen dat artrose meer te maken heeft met te weinig beweging dan met "slijtage", voor mij is dat 1 + 1 = 2

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:53

Colway schreef:
Het zal er vroeger ook ongetwijfeld zijn geweest en dat er nu meer middelen zijn om er eerder achter te komen, maar er is ook veel meer doorgefokt dan dat vroeger het geval was, maar daarnaast is het gebruik van paarden wel veranderd.

Denk zelf dat huisvesting en voeding ook 2 hele belangrijke zijn in de ontwikkeling van artrose

Dat dacht ik zelf ook altijd... Bij mij op stal gaan de paarden elke dag de hele dag naar buiten, weer of geen weer en in de zomer staan ze allemaal 24/7 op het land. Voeding is bij de meeste paarden hetzelfde onbeperkt kuil of hooi en 1 of 1,5 kilo brok per dag en toch staan er een aantal jonge paarden met atrose ( de mijne ook maar dat heeft een andere reden). De meeste paarden zijn aangekocht op 3 of 4 jarige leeftijd en rustig ingereden daarom twijfel ik nu een beetje aan de oorzaken denk dat het toch meer met het fokbeleid heeft te maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:56

Ireen_ schreef:
tita schreef:

Ja..? Gingen die boeren ook met ieder paard dat niet helemaal fijn liep naar de kliniek om ze op de foto te laten zetten? Hoe was de rontgenapparatuur van toen? En de kennis van de dierenartsen?

Bij mensen is het inmiddels al lang bewezen dat artrose meer te maken heeft met te weinig beweging dan met "slijtage", voor mij is dat 1 + 1 = 2

Die boeren bestaan nu nog steeds hoor ik hoef maar in doorsnee polder te kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:01

Artrose kwam vroeger heel veel voor.
Misschien namen de boeren vroeger ook wel sneller genoegen met 'een slag in het wiel'.
Want puur het hebben van enige artrose, maakt het paard bij lange na nog niet ongeschikt voor rijderij en/of trekwerkzaamheden.
Laten we wel wezen: zolang Bles voor de ploeg nog mooi rechtdoor vooruit kwam, zou het de boer worst wezen hoe taktmatig dat gebeurde.

Onze moderne eisen gaan ook wel wat ver: zodra het paard een rontgenologisch vlekje heeft, is het kennelijk rijp voor de slager.
Misschien zijn we gewoon te zinnig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:04

Artrose wordt natuurlijk alleen maar erger in gunstigste geval staat het paar jaar stil, maar paard met artrose is een kopzorg erbij.
Voor mij een reden om hem iid te laten staan.

Mijn merrie is prok en sport gekeurd dus nu vrij van artrose.. op dit moment wil niet zeggen dat ze het later niet krijgt... maar dat wil ook niet zeggen dat het zomaar mijn schuld is

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:07

geerke schreef:
ik denk vaak door overbelasting...te jong,te zwaar belasten.

Helemaal mee eens, paarden komen steeds meer op stal te staan, waardoor je hersendode paarden krijgt.. ;)

Dees: Met jou ga ik ook mee, er waren vroeger net zo goed mensen die niet wisten waar ze mee bezig waarden, gelukkig lopen we heel erg voor op de technieken en bewegingsmechanisme van het paard! (soms kan het wel een beetje te zijn in mijn ogen)!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:10

Interessant topic :) ..
En met veel ben ik het eens.. Te weinig beweging, te veel beweging in een keer, verkeerde bodem, verkeerde belasting..

Maar wat te denken van paarden met overgewicht? Mensen voeren hun paard dood, kilo´s krachtvoer voor dat ene halfuurtje per dag werk in de binnenbak.. En wat te denken van verkeerde hoefstanden en verkeerde beenstanden? Hoeveel paarden staan nu werkelijk goed op hun voeten? Bar weinig kan ik je vertellen..
Het is het algehele plaatje.. te veel van ditte en te weinig van datte.. en we laten er een willekeurige smid op los want die heeft er verstand van. We gaan gewoon rijden, zonder het paard werkelijk een gedegen training te geven. Ik denk dat de meeste mensen met paarden met beide benen op de grond moeten komen staan en de oogkleppen af moeten zetten en gewoon eens in de boeken moeten (Hoefproblemen van de gebr. van Nassau mensen!!), zich moeten verdiepen in natuurlijk gedrag van paarden en in de voeding. Er zijn een hoop modegrillen gaande in de paardenwereld, die allesbehalve positief uitwerken voor het paard. Een modegril is bijvoorbeeld de ijzer met zijlippen aan de voorvoeten, het paard zou er beter van afrollen, steeds meer smeden komen hier van terug of leren hiermee anders beslaan. Een modegril zijn de bontjes onder het zadel die geen functie hebben.. Te weinig paarden hebben sociaal contact, te weinig vrije uitloop, worden overvoerd.

´Vroeger´ was het ook niet ideaal natuurlijk, ook toen was er onkunde. Echter waren de paarden destijds heel anders gefokt, niet zo luxe en niet met zoveel karakter als tegenwoordig, daarnaast; toen de sport steeds meer in opkomst kwam, kwamen ook de superultrasonische peesbeschermers en de boxen met gouden knoppen om de hoek zeilen...

Het is een kettingreactie. Paard met artrose is nog prima bruikbaar in gezonde leefomstandigheden.

Colette-007: Kortom.. jij vind dat alle paarden met artrose maar gewoon de kroketten in moeten ofso? :+ Beeeeeeeeeeeeetje kort door de bocht, jouw laatste zin.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:12

DDQ1190: ik denk dat de mensen die vroeger met paarden werkten, véél beter wisten waar ze mee bezig waren dat het gros van 'wij nu'. Ik denk dat men vroeger gewoon minder miepte en gerichter keek naar naar waarvoor het dier werd gebruikt.

Nu moet ieder paard op ieder moment maar 100% vlekvrij zijn ivm eventuele verkoop.
Kennelijk wil niemand nog een paard met een drietje.
Waar die dieren helemaal nog niet afgeschreven zouden moeten zijn voor al die B & L ruiters die ons land rijk is.