Artrose: Inslapen of met pensioen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Re: Artrose: Inslapen of met pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:43

hoi,

mijn paard staat sinds juli met pensioen omdat hij overal artrose heeft. ik wilde hem eerst ook laten inslapen maar ik merkte dat als hij continue op de wei staat hij helemaal geen last van zijn artrose heeft, hij houd zichzelf in beweging(ook meteen goed voor de pees) en die van mij voelt zich weer helemaal oke.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:45

WAT GOED!!!!!!!

ik weet een kudde die ook een winter achter een soort eigen gemaakte schutting heeft tgestaan.
Dat was vorige winter....en 2 paarden daarvan hebben het toen wel heel erg moeilijk gehad.
Stonden ook onder een deken maar werden wel veel te mager door de kou.

deze winter lijkt tot nu toe erg zacht te worden.....wie weet blijft dat zo.

Dat paardje is nu natuurlijk wel gewent om binen te staan dus dan is de overgang op dit moment wel heel erg groot denk ik.

wat als je balen kuil naast elkaar opstapeld en er dan een golfplaat dakje op legt????
Dat er nog een baal aan de zijkanten op- dat golfplaat ligt om het op zijn plek te houden????

ik roep maar wat hoor :o

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:48

Roosch schreef:
Gaat het trouwens om de ruin in je profiel?

Ik citeer:
Citaat:
...ik op mezelf ging wonen en aan een nieuwe studie begon, moest ik hem vanwege tijdgebrek helaas verkopen. Iets wat mij heel erg aan het hart is gegaan, zeker omdat ik altijd het idee heb gehad nog niet 'klaar' te zijn met hem.
ik mis je! En als jouw tijd is gekomen om met pensioen te gaan, weet dan dat je hier welkom bent en dat ik je zal verzorgen tot je allerlaatste bries. Bedankt voor alles maatje!

Dan zou ik zeggen: Daar heb je je antwoord. :D

Het gaat inderdaad om dit paard..... Ik wil het ook heel graag, maar moet helaas echt zoeken naar een oplossing.
De enige mensen die ik zelf geschikt vind om mijn sportpaard te leasen zijn helaas pas over 2 weken in de gelegenheid om nog een keertje bij haar te kijken, danwel mee te nemen als ze haar nog steeds leuk vinden.... Dan heb ik eventueel zelf een box vrij, maar dan nog.... Nu manlief in de ziektewet zit met een burn-out en alleen maar zijn contracturen uitbetaald krijgt, zitten we gewoon in een poedersuiker positie. Normaal was het geen probleem geweest maar nu, botte pech...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:51

Mijn merrie had zulke erge artrose dat de DA zich afvroeg hoe ze op haar benen kon staan. En zij heeft na deze diagnose nog twee jaar recreatief gehobbeld en vervolgens drie jaar met pension op de wei doorgebracht. Dus artrose is geen reden om hem van de wei af te houden. Waarschijnlijk wordt hij alleen maar beter, omdat hij in beweging blijft.

Wbt de peesblessure zou ik het zelf gokken. Je gaat toch voor de oude dag en als hij 24u p/d op de wei is, zal hij alleen in het begin een beetje spetteren, maar verder niet meer. Bij mijn vorige stal zetten ze vaak paarden met allerlei blessures de zomer op het land. Dan lieten ze de natuur het oplossen en keken ze in het najaar hoe het ermee stond. Zeker met zo'n oudje zou ik het doen. Dan heeft hij in het ergste geval nog een leuke paar maanden gehad in de wei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:53

ik zou het paard sowieso ophalen en dan in elk geval in eerste instantie op dat weilandje zetten. Het is nog geen winter en je hebt dan in elk geval nog een paar weken de tijd om verder te kijken, te observeren hoe het hem vergaat zo op een weilandje en van daaruit te beslissen wat je gaat doen; laat je het erbij of ga je verder zoeken naar een oplossing.

Wat betreft overkopen; de manege kan natuurlijk niet meer dan slachtprijs aan jou vragen, als ze er een slaatje uit willen slaan door daadwerkelijk tot verkoop over te gaan dan zou ik het niet doen, dat zou echt oneerlijk zijn.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:55

quartel: Ik dacht vooral aan eventueel een soort u-vorm te bouwen met kuilbalen, desnoods zonder afdak... In het ergste geval is er misschien nog een andere oplossing; Mijn andere 2 paarden tijdelijk op rust naar het weiland toe (á 75 euro per maand) en de gepensioeneerde ruin naar mijn huidige stal. Maarja, de sportpaard merrie moet sowieso iedere dag worden nagekeken en is zelf ook best een verwende vogel maar wel gezond en waarschijnlijk dus sterk genoeg om dag en nacht buiten te staan. Of misschien met zijn 3-en op 1 en dezelfde wei; In een kleine kudde zoeken ze vaak toch elkaars warmte en bescherming op....

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:56

ik vind het persoonlijk nu ook nog niet te koud om hem op de wei te zetten, het weer is erg zacht, je hebt daarna dan nog tijd om een definitieve plek voor hem te zoeken.
het is jammer dat je niet hier in de buurt woont anders had ik je kunnen helpen zoeken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:57

ik zou het niet ten koste laten gaan van je andere paarden, zij hebben ook recht op een goede verzorging en om ze nou zomaar 24/7 buiten te zetten terwijl ze dit niet gewend zijn? Buiten dat, is het geen vervanging van een degelijke schuilmogelijkheid. Ze zullen toch een droog plekje moeten hebben om te kunnen liggen en dat kunnen je andere paarden natuurlijk niet verzorgen. Overigens lijkt me wel dat je er een soortgenoot bij moet zetten, heb je daar al over nagedacht?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:58

opisop_shop schreef:
Wat betreft overkopen; de manege kan natuurlijk niet meer dan slachtprijs aan jou vragen, als ze er een slaatje uit willen slaan door daadwerkelijk tot verkoop over te gaan dan zou ik het niet doen, dat zou echt oneerlijk zijn.

Klopt.... Maar ik vrees dat hun de verzekering uit willen laten keren. Logisch natuurlijk (dat is nog mijn oude verzekering overigens en we hebben dezelfde contactpersoon, en de beste man ken ik zelf ook goed) dus ik hoop iets te kunnen regelen waardoor hun toch de uitkering krijgen, en ik alsnog voor hem mag zorgen zijnde afgekeurde total-loss oude heer.....

Ik heb net geinformeerd bij jolliegirl hier op bokt (die werkt voor paardenslachterij nijkerk) en de huidige slachtprijs is slechts 100 euro voor zo'n paard....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:58

Mijn oude merrie had ook artrose en HKO fase 4, dierenart adviseerde om haar met pensioen te laten gaan zolang ze een waardig leven kon hebben. Paard liep iets kreupel en dat was alleen maar voor mij zichtbaar, dierenarts zag het niet, pas na het maken van foto's was wel duidelijk dat er vanalles aan de hand was.
Ik heb toen gezegd prima ze gaat met pensioen en we zien hoelang het goed gaat.
Op de weide lopen paarden ook veel, iets wat vaak alleen maar goed is bij artrose. Voor wat betreft haar pees, stappen kan naar mijn idee nooit kwaad, dit ligt er natuurlijk wel aan hoe het precies is bij het paard.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 12:00

opisop_shop schreef:
ik zou het niet ten koste laten gaan van je andere paarden, zij hebben ook recht op een goede verzorging en om ze nou zomaar 24/7 buiten te zetten terwijl ze dit niet gewend zijn? Buiten dat, is het geen vervanging van een degelijke schuilmogelijkheid. Ze zullen toch een droog plekje moeten hebben om te kunnen liggen en dat kunnen je andere paarden natuurlijk niet verzorgen. Overigens lijkt me wel dat je er een soortgenoot bij moet zetten, heb je daar al over nagedacht?

Mijn andere paarden hebben tot 1,5 week geleden dag en nacht buiten gestaan hoor. :)
Ze staan nu alleen van s'avonds 22.00 tot s'morgens 7.00 op stal, omdat ik mee móet doen met hetgeen dat mijn andere stalgenoten doen. Ik verwacht met hen verder geen problemen met dag en nacht buiten, alleen de merrie hecht toch wel waarde aan wat extra warmte e.d. dus daar moet ik even goed overna denken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:02

kun je niet je merrie op stal laten en de ruin samen met de andere op de wei? Weet niet of je de ruin ook onder het zadel hebt maar zoja dan zal dat wel weer problemen opleveren ivm faciliteiten ben ik bang?

Je kunt je paard toch terugkopen van de verzekering, dat jij het paard voor dat bedrag overneemt van de manege? Zal nooit veel zijn lijkt me.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:08

Mag je evt geen carport neerzetten? Dat zijn vier palen en een dak, geen muren, zoiets mag wel dacht ik? Dan kan je de wanden achteraf nog dichtmaken met gestapelde balen hooi ofzo. Als je één van je pensionpaarden bij op de weide zet, scheelt dit ook weer en heeft je paard een maatje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:11

opisop_shop schreef:
Je kunt je paard toch terugkopen van de verzekering, dat jij het paard voor dat bedrag overneemt van de manege? Zal nooit veel zijn lijkt me.

Vergis je daar niet in, dat kan nog aardig in de papieren lopen. Het hangt er misschien een beetje vanaf voor hoeveel jij verzekert is, maar ik was toch altijd wel bedragen ruim boven de 1000 euro kwijt. In ieder geval heel ver boven de normale slachtprijs.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:15

Ik heb een merrie die al 1,5 jaar stil staat vanwege blessures (pezen) en daarna hoefbevangeheid, echt een kneusje waar ik heel veel pech mee heb gehad. Ze loopt gewoon met de andere paarden op de paddock, deels zand, deels stenen, en helaas elke dag maar heel kort op de wei vanwege insulineresistentie. Die insulineresistentie zal je grootste uitdaging zijn, want paarden die dat hebben lopen een verhoogd risico op hoefbevangenheid, en als je ze het hele jaar op de wei zet, met de enorme fructaanexplosies in het gras bij bepaalde weertypes en seizoenen, heb je veel grotere kans op problemen dan wanneer je paard op een zandpaddock staat met schraal ruwvoer.

De peesblessure van mijn merrie lijkt redelijk goed te zijn hersteld, hij speelt niet meer op als ze een keertje gek doet in de paddock of in het land. Ze galoppeert en draaft ook af en toe weer, terwijl ze dat tijden niet heeft gekund/gedurfd.
Omdat ik haar niet aan het afvallen krijg, ben ik wel weer begonnen met stappen aan de hand en onder het zadel. Dat gaat heel goed, maar omdat ik niet goed kan zien hoe ze draaft en aan de longe ongecontroleerd kan gaan rennen, heb ik vandaag even een drafje ingezet en kon voelen dat ze onregelmatig is.

Als je je paard niet meer hoeft te rijden, zou ik er voor kiezen hem inderdaad uit te lenen als weide/paddockmaatje (liefst niet dag en nacht in de wei vanwege die insulineresistentie) waarbij je zelf wel de onderhoudskosten en dierenartskosten betaald. Tip: Doe het via de bank! En vermeld de naam van het paard en waar de betaling voor is! Dan heb je bewijs dat jij nog steeds eigenaar bent omdat jij er de kosten voor blijft betalen.
Als je paard echt pijn heeft en houdt, dan kun je hem altijd nog naar de slager brengen of in laten slapen.
Toen mijn merrie van de zomer na een hoefbevangenheid ineens op 3 benen stond en bijna niet kon lopen heb ik het ook tot 2x toe met de dierenarts van de kliniek besproken, maar die gaven ook niet zo snel op in de zin van: laat maar inslapen. En na 2 weken braken ineens vlak na elkaar 2 hoefzweren door in de kroonrand en toen liep ze weer veel beter. Als ik haar nu zie, actief stappend over de stenen en soms een drafje of vrolijk bokkend de wei in rennend, dan ben ik blij dat ik haar die kans nog heb gegeven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:18

Er zijn ook mensen die een container (laten) plaatsen. Dat is in principe geen vaste stal, dus wellicht geen probleem dan?

Ik vind het overigens top dat je probeert om iets voor dit paard te regelen. Wellicht is het ook nog een optie om op bokt een oproepje te plaatsen en te kijken of iemand iig voorlopig plaats heeft voor je paard tegen onkostenvergoeding.
('t is dat ik te ver weg woon....)
Persoonlijk vind ik een droge ligplek wel een voorwaarde, maar dat vind ik altijd voor alle paarden.
En idd niet alleen plaatsen. Maar dat was dus ook niet de bedoeling.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:19

Pinda_Dipje schreef:
Hmmm... Met artrose moeten ze dus juist op de wei..... Maar met een peesblessure juist weer niet, en daar zit het knelpunt ook een beetje.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met het op de wei zetten van een peesblessure paard? Evt. in combinatie met het nodige stappen per dag?

Mijn paard was eerst een peesblessure geconstateerd in het sprong gewricht bij de vertakking van de pees.
Omdat hij rechts ook anders ging lopen is hij door de scintigrafie gegegaan.
Hij bleek door zijn hele lichaam artrose te hebben.
Als het alleen de pees was zou het al minimaal een jaar kunnen duren voordat het genezen zou zijn.

Hij stond in een kleine paddock speciaal voor paarden met blessures.

Ik heb een aantal vragen aan mezelf gesteld:

Waar trek je de grens?
Heeft hij pijn?
Hoe is zijn al gehele conditie?
Hoe staat het er financieel voor?
Is het eerlijk om voor mij eigen bevrediging hem beperkingen op te leggen?
Hoe zal het in slechte winters gaan?

Barc was een 7 jarige arabisch volbloed.
Geestelijk probeerde hij te doen alsof er niks aan de hand was.
Zijn lichaam vertelde iets anders.
Het ow zo vrolijke paard wat hij altijd was, was hij ook niet meer geheel

Ik heb besloten om hem in te laten slapen.
Tegenover was het niet eerlijk om hem met de pijn en beperkingen te laten lopen.

En die paar lekkere dagen dat ze wel goed in de vel zijn wegen niet op tegen al de slechte dagen.

Tussen de uitslag en het inslapen hebben ca 2 maanden tussen gezeten.
Hij kreeg ook primeval.
Maar je zag hem met de dag ongelukkiger worden.
Doffe vacht doffe ogen etc

Soms moet je even een heel hard gesprek hebben met jezelf.
En daarbij iemand of jezelf de advocaat van de duivel te laten spelen.

Barc werd overgins gewoon afgekeurd en kreeg de bedrag uitgekeerd maak had wel de mogelijkheid om hem zelf te houden.
Hij was voor de sport verzekerd.
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 29-11-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:19

Zulke verhalen grijpen me altijd zo enorm aan.

Over de suikerziekte die hij heeft ontwikkeld, het zal wel insuline resistentie zijn, dan is weidegang niet heel erg geschikt i.v.m. het fructaan in het gras. Onder andere bij koude nachten en zonnige dagen is het erg riskant.

Ik hoop van ganser harte dat je een geschikte oplossing vindt. Ik zou zeggen, zorg eerst dat hij daar wegkomt en dan zie je wel weer. Komt tijd, komt raad. In het allerergste geval kun je hem zelf nog laten inslapen of slachten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:24

Het ligt er natuurlijk ook aan of je een paard een goede oude dag KAN geven.
Veel mensen hebben daarvoor niet de ruimte of het geld.

Als het paard redelijk pijnloos (eventueel met pijnstilling) kan leven, dan zou ik hem houden tot zo lang het kan. Ik heb zelf mijn eerste paard gehad tot ze 30 was. Vanaf 23 had ze erg last van spat en artrose en heeft tot haar dood op de 'buut' gestaan. Op gegeven moment werd ze zo slecht dat ik heb besloten haar in te laten slapen.

Veel weidegang/beweging is voor een paard met artrose heel belangrijk. Sterkte met het nemen van je beslissing.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:24

Ik heb je een pb gezonden.

Inmiddels iets gehoord van ej moeder?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:26

Mijn oudje van 25 heeft ook artrose, zeker met koud/nat weer merk je dat wel.
Ik rijd nog een aantal keer per week of laten lopen in de bak, rust roest he.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:27

Pinda_Dipje schreef:
En is het uberhaupt fair om hem weer op te lappen, met het risico op pijn tijdens het herstel, en daarna nog wat jaartjes op de weide te laten genieten of te benutten voor wandelingetjes aan de hand? .

Er is geen herstel. Artrose is chronisch en progressief en een peesblessure die terug is gekomen kun je ook als chronisch beschouwen. Suikerziekte is ook blijvend.
Ik heb altijd het idee bij dit soort paarden dat we ze in leven laten omdat wij ze niet kunnen missen. Omdat het afscheid voor ons zo moeilijk is of omdat we denken dat ze het prettig vinden om langer te leven.
"Nog een paar jaar plezier gunnen" is meestal meer "nog een paar jaar laten lijden".
Een paard denkt niet na over hoeveel leven hij nog heeft. Het is geen keuze van "nu moet ik jonger sterven dan normaal" ofzo. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je hun leven "kunstmatig verkort" om ze iets te besparen verderop.
Daarbij heb ik begrepen dat het paard niet meer van jullie is. Ik snap dat je betrokken bent, maar als ze de beslissing hebben genomen om hem te laten slachten, laat het dan bij hen, heb er vrede mee. Je "red" hem niet door hem dan maar te laten leven met zijn kwalen. Uiteindelijk moet hij toch een keer dood, grote kans dat het dan in een crisis is als hij veel pijn of orgaanuitval heeft (daar moet je bij insuline problemen-suikerziekte- wel rekening mee houden). Moet je het zover laten komen?
Gun het paard een vredige dood nu het nog niet zo erg er aan toe is. Hij gaat echt alsnog, later. En dan ben je weer nog meer aan hem gehecht en is het nog moeilijker.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:40

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:47

Lusitana schreef:
Pinda_Dipje schreef:
En is het uberhaupt fair om hem weer op te lappen, met het risico op pijn tijdens het herstel, en daarna nog wat jaartjes op de weide te laten genieten of te benutten voor wandelingetjes aan de hand? .

Er is geen herstel. Artrose is chronisch en progressief en een peesblessure die terug is gekomen kun je ook als chronisch beschouwen. Suikerziekte is ook blijvend.
Ik heb altijd het idee bij dit soort paarden dat we ze in leven laten omdat wij ze niet kunnen missen. Omdat het afscheid voor ons zo moeilijk is of omdat we denken dat ze het prettig vinden om langer te leven.
"Nog een paar jaar plezier gunnen" is meestal meer "nog een paar jaar laten lijden".
Een paard denkt niet na over hoeveel leven hij nog heeft. Het is geen keuze van "nu moet ik jonger sterven dan normaal" ofzo. Je hoeft je niet schuldig te voelen als je hun leven "kunstmatig verkort" om ze iets te besparen verderop.
Daarbij heb ik begrepen dat het paard niet meer van jullie is. Ik snap dat je betrokken bent, maar als ze de beslissing hebben genomen om hem te laten slachten, laat het dan bij hen, heb er vrede mee. Je "red" hem niet door hem dan maar te laten leven met zijn kwalen. Uiteindelijk moet hij toch een keer dood, grote kans dat het dan in een crisis is als hij veel pijn of orgaanuitval heeft (daar moet je bij insuline problemen-suikerziekte- wel rekening mee houden). Moet je het zover laten komen?
Gun het paard een vredige dood nu het nog niet zo erg er aan toe is. Hij gaat echt alsnog, later. En dan ben je weer nog meer aan hem gehecht en is het nog moeilijker.

Dat heb je goed verwoord,
Ben er ook mee eens.
En op pijnstilling zetten etc is eigelijk gewoon uitstellen van executie.
Hierdoor kan je weer kwalen krijgen van organen door te lang op buut zetten etc

Ik had het er ook niet makkelijke mee om " voor god te spelen" want zo voelt het.
Maar een leven rekken waarvan het lichaam op is omdat ik geen afscheid kon nemen vond ik zelf oneerlijker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:53

Tja, voor god spelen... We hebben als mens de mogelijkheid om onze dieren uit lijden te verlossen, het is daarom eigenlijk bijna een plicht dat we dat voor onze dieren doen....Het is genadig.

Daarbij hebben we het hier niet zuiver over artrose, maar over een combinatie van dingen die allemaal specifieke behandeling nodig hebben, waarvan 1 weidegang bevorderlijk is en 2 weidegang schadelijk kan zijn. Weidegang is geen verbetering van de situatie.