Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
momo_lover schreef:Het is nu 1 keer gebeurt en paard oogt weer fris. Ik zou nog niet meteen de DA bellen voor uitgebreid onderzoek, Ik zou het wel doen mocht hij/zij het weer doen of (omdat je normaal met hartslagmetr rijd)tijdens het stappen vreemde waarde gaat krijgen.
Bij een mens wordt er ook niet meteen van het ergste uitgegaan als je een keer flauwvalt maar gaan ze ook pas zoeken als het vaker gebeurt.
Je paard nu goed in de gaten houden maar niet meteen op de trailer naar utrecht zou mijn advies zijn. en mocht de DA een keer op stal zijn kan je hem/haar altijd nog een keer even laten kijken.

Ethelate schreef:Mijn merrie krijg ik buiten overal langs, onder party tenten door enz. bomproof te noemen
Ze is niet echt snel onder de indruk en als ze iets spannend vind pompt ze zich wat op ofzo.
Nu was er, op eigen terrein, niks geen aanleiding.
Oké, een ruiter die het wat spannend vond, maar dit is niet de eerste, al verschillende mensen hebben hun eerste 'paardrij' ervaring op haar meegemaakt. En dan sukkelt ze braaf een rondje met een angsthaas op zich.
Dus het Fainten van angst.. ik kan het niet plaatsen in de situatie.
Zij heeft er niks aan over gehouden, ik misschien wel een beetje!)Wilawander schreef:Daarbij valt een paard niet flauw om niks of een beetje stress. Daar zijn oorzaken voor. Zou niet goed zijn van wel want wat zouden er dan een hoop ongelukken gebeuren.
Margje schreef:Wilawander schreef:Daarbij valt een paard niet flauw om niks of een beetje stress. Daar zijn oorzaken voor. Zou niet goed zijn van wel want wat zouden er dan een hoop ongelukken gebeuren.
Tja, en toch ben ik alweer ruim twee jaar verder (misschien wel drie) en is er nooit meer zoiets gebeurd en was mijn pony meteen weer dezelfde pony als voor die tijd, zowel fysiek als psychisch. Ik ben het met je eens dat het niet normaal is en dat het gevaarlijk is, maar het kan wel. Ook ik zou me zorgen maken en heb dat ook gedaan, maar dat hoeft niet altijd terecht te zijn. De reactie van de dierenarts hangt misschien ook af van de verdere situatie en de leeftijd/gezondheid van het paard. Ik kreeg niet de indruk dat ze niet wisten wat ze er mee moesten, juist dat ze wel meteen een mogelijke verklaring hadden. Overigens ben ik het ook met je eens dat dat niet altijd alles wil zeggen, maar achteraf gezien hadden mijn dierenarts en de stalhouder gelijk dat er geen reden voor paniek was. Natuurlijk betekent dat niet dat het normaal is als een paard omvalt (die van mij viel niet echt flauw, ze was meteen weer bij), en dat je daar geen actie op hoeft te ondernemen, maar er is niet altijd iets aan de hand.
3timesmom schreef:mijn pony van 35 doet het ook, maar ik weet dat dit komt door hartfalen. Ze staat dan ook voledig op rust.
Ik weet net of ze een blauwe tong heeft als dit gebeurt, heb ik eerlijk gezegd nooit op gelet.
Een paar weken geleden viel de fries van mn schoonvader ook zo maar uit het niets flauw. Als een kaartenhuis zakte ze in elkaar. Dit paard is echter blind en we vermoeden dat ze dan ook met innerlijke spanning had af te rekenen of zo. was heel raar want ze is ondanks dat ze blind is erg rustig en zelden onder de indruk zolang haar baas maar bij haar is. Want hier reaageert ze super op. Want het precies geweest is weten we niet. Ze stond daarna op en alles was weer normaal.Een beetje gelijkaardig aan jou verhaal.
daffie1986 schreef:Een falende hartklep(dat is hartruis) kun je ook door bloedonderzoek laten testen op zuurstogehaltes in bloed.
Ik weet niet of je weet wat hartruis is?
. Veel succes ermee en natuurlijk hopen we allemaal met jou dat je over drie jaar ook iemand kunt geruststellen dat er niets meer is gebeurd.