Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:15

Ik heb erg goede ervaringen met Psyllium Husk. Bij diarree wordt dit droog over het voer gegeven of op het allerlaatste moment een klein beetje water toevoegen.
Het is ook niet verkeerd voor HB of IR paarden.

ElCamino

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:29

Psyllium kuur heeft hij reeds gekregen, dit hielp niet of nauwelijks en na de kuur kwam het meteen weer terug.helaas.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:36

Vwb het hooi kun je alleen weten hoe rijk het is door het te laten testen. Hoe het eruit ziet en van wat voor land het komt zegt niet altijd wat. Juist schrale, onbemeste landjes leveren gestresst en dus rijk gras. Ook het moment van oogsten kan belangrijk zijn en hoe lang het hooi heeft gelegen.

Vwb andere mogelijke oorzaken: ik zou kou idd ook niet uitsluiten. Leg er voor de gein eens een extra dekentje op (of staat hij bloot?) en kijk of dat verschil maakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:23

probeer eens een paar dagen te minderen met alles...gras/hooi/voer...bij mijn paard helpt dat weleens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:31

ElCamino schreef:
Sannie: er zit geen zand in de darmen, is al nagekeken.
Russel:ik heb er ook geen ervaring mee...ben me aan het inlezen op internet en wil idd goed overleggen met de DA. Zie het een beetje als laatste optie en wil nog even verder kijken, ben zelf niet van de oppeppers want ik vind het zelf een soort symptoombestrijding en niet de oorzaak wegnemen als we niet weten wat het is.
Ik voer al schraal hooi, juist omdat hij een HB-er is, het hooi is prima.

Ik vind het ook een spelt uit een hooiberg hoor.

Ik heb 2 maal sandclear gedaan met Omega 3-6-9, 2 maal psylium, een week lang 4 x per dag een dure probiotica voor paarden, goed een paar keer ontwormt, wormentest via bloed en mest, dus ben eigenlijk net zo ver als jij en heb de zelfde klachten..maar lees dat er meer zijn op bokt...heel bizar, heb er ook geen ervaring mee. Maar heel vervelend en ik heb een schimmel... :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:02

EC: Misschien moet je jouw DA eerst vragen om een mestmonster naar Utrecht te sturen voor onderzoek op bepaalde bacteriën, zoals E.coli of evt schimmels uit hooi. Bij een forse bacteriële besmetting helpen pro-biotica zoals Colon Flora ook niet snel en voordat je zou overwegen om een mestmonster van een ander paard in te brengen lijkt me dat wel zo verstandig. Gebruikte je Colon flora van Primeval? Daar zit een hoog suiker|fructaangehalte in ( o.a. paardenbloem, chicorei). Eerst onderzoek zou ik zeggen dan weet je tenminste wat er eventueel gaande is en dan kun je effectiever dokteren!

Welke Psyllium heb je gebruikt? Wat ik heb is Flohsamen husk van Makana - je geeft circa 40 gr per dag ( droog!) voor 7 dagen. Dat spul werkt goed om de diarree te stoppen ( neemt vocht op) maar geneest niet een besmetting van foute microben - het verbaast me niet helemaal dat het weer terugkomt na een kuurtje.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:34

JP: die heb ik ook.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:34

Helaas zijn er ook paarden die nooit echt van dit probleem afkomen.
Mijn paard heeft er ook last van en, geloof me, ik heb er al zoveel aan geprobeerd te doen.
Hij is er overigens ook nooit slecht van geweest, zit prima in zijn vel en heeft een goede conditie.
Hij staat nu op heel mooi voordroog en eigenlijk doet hij het daar super op.
Ik weet dat de meeste mensen zeggen dat je het beste dan grofstengelig droog hooi kan voeren maar dit gaat dus niet in alle gevallen op.
Vooral heel grof hooi is moeilijk te verteren voor hem.
Meerdere dierenartsen hebben me al verteld dat is een lastig probleem is, de kunst is om uit te vogelen onder welke omstandigheden en met welk voer je beestje het minste last heeft....

Ik hoop trouwens voor jou en je paard dat het bij hem wel van tijdelijke aard is :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:44

Ik lees even mee. L.K.Princess laat erg vaak winden en poept ook regelmatig dun. Vooral tijdens het rijden, dan is het soms zo dun dat t eruitpuit. Staat ze na het rijden stil is het weer veel beter. Bij haar dus echt een beetje zenuwen vermoed ik.Gingo en Jack eten het zelfde maar hebben nergens last van.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:18

Mac: ik heb al 3 jaar hetzelfde hooi van mijn eigen weilanden, het verschilt niet zoveel hoor, ik denk dat het daar niet aan ligt.Hij krijgt niet na 3 jaar hetzelfde opeens last van dit hooi.
Deken op werkt averechts, paard zweet zich kapot en wordt er juist zieker van.

Geerke: de wei is al 1.5 maand dicht, hij krijgt maar een half schepje muesli en zijn hooi doet hij lang over. Ze hebben onbeperkt maar hij staat meer buiten dan dat hij binnen hooi eet. Daarbij moet mijn luchtzuiger wél continu hooi hebben. dus dat wordt lastig.minder voer kan hij niet hebben.

JP: had je al een pb gestuurd volgens mij.... ik heb de psyllium vezels van agradi. Welk merk precies kan ik nu niet zien, ligt boven op de hooizolder en durf met krukken de trap daar niet op.
En de colonflora ( idd van Primeval) is juist op advies van de DA dus ik dokter al vóór ik wat onderneem.er is al bloed afgenomen, er is al ontwormd, DA is er al bij geweest dus ben niet zelf aan het kloten.

su72:Dat geeft de DA ook al aan. soms weet je het gewoon niet, en zolang paardlief nog blij is en er goed uitziet ga ik niet al teveel ondernemen.

Colonflora is nu op, dus gestopt met de slobber en sinds vandaag weer op zijn eigen senioren voer.
Billen weer gewassen en Ik kijk het nu een paar dagen aan. Kijkrn of het nu beter wordt. die slobber werkt natuurlijk ook niet in voordeel maar ja, anders eet meneer het niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:29

ElCamino schreef:
JP: had je al een pb gestuurd volgens mij.... ik heb de psyllium vezels van agradi. Welk merk precies kan ik nu niet zien, ligt boven op de hooizolder en durf met krukken de trap daar niet op.
En de colonflora ( idd van Primeval) is juist op advies van de DA dus ik dokter al vóór ik wat onderneem.er is al bloed afgenomen, er is al ontwormd, DA is er al bij geweest dus ben niet zelf aan het kloten.

Als je zo'n zak hebt met een oranje-geel label erop, dan is dat hetzelfde als wat ik heb.
Ik geloof dat je het 'dokteren' van mij verkeerd begreep, ik bedoel niet dat je zelf at aan het 'kloten' bent. Ik bedoelde dat het wellicht verstandig is om de mest na te laten zien op verkeerde bacteriën zoals E coli, alvorens je DA weer met nieuwe middelen komt. Dat bedoelde ik met 'dokteren'.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:45

dan begreep ik je idd verkeerd, sorry... ik wil van de week de Da bellen en even overleggen idd. Blijf het vremd vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:49

Ben benieuwd, wel vreemd dat je paard altijd gewoon normale mest heeft gehad..mijn paard heb ik zo gekocht met het idee, die knap ik wel even op met goed hooi..

Mijn paard heeft ook geen E-colie bacterie, dus ben echt benieuwd...schimmels kan altijd...zeker dit jaar..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:29

Hoezo zeker dit jaar russel?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:34

Saffira01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:12

Heeft je paard ook klachten van zijn rug? Mogelijke oorzaak kan zijn dat de darmen het vocht uit de mest niet goed resorberen, waardoor het vocht met de ontlasting mee naar buiten komt.

Groetjes Marjolein

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:09

Ik heb ook maar de DA gebeld, zoals hij vandaag stond te persen met volgens mij best wel wat pijn is voor mij de knoop doorgehakt..
Morgen afspraak maken en dan zullen we zien waar hij mee aankomt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 09:55

marjo: nee, geen last van zijn rug.En ja, hij had last van een "waterige dikke darm" dus het vocht wordt niet goed opgenomen, maar dit heeft niets met zijn rug te maken denk ik.
Ravenna: die van mij hoeft juist niet te persen, plopt er zó uit, en nog steeds zijn de eerste ballen mooi compact en de rest wat smeuiig.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:38

hmm nee dat heeft die van mij dus niet, hij mest prima maar laat dus ook al dat (water met de kleur van mest) los en tettert er aardig op los.
gister stond die echt met zijn kont naar beneden (dacht dat die bijna moest plassen).
ik hoorde het is plasjes eruit komen nadat die een scheet liet en rende meteen naar hem toe en toen zag ik hem zo staan :(:)
zaterdag gaat die naar de DA praktijk toe en dan zullen we wel zien wat de kosten en onderzoekjes gaan komen :D

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:56

Die van mij heeft de laatste tijd zijn benen, kont en staart ook onder de sproei zitten, en zijn poep leek op olifanten mest, zo papperig en onverteerd eten ofzo. Dus heb van de week de DA laten komen, die heeft hem helemaal onderzocht en een darm onderzoek gedaan en verse mest eruit meegenomen. Dat is onderzocht in de praktijk, nou bleek er veel vocht in de zitten en hele stukken hooi. Arts had ook zijn gebit onderzocht en hij bleek haken op zijn kiezen te hebben, daardoor kon hij zijn hooi niet goed malen, en die hele stukken hooi namen weer in de maag veel vocht ofzo op en daardoor was de mest zo plakkerig en die sproei die eruit kwam. Ingewikkeld verhaal, maar de doktor komt straks om te vijlen iig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 17:43

Miss Amazone: mijn paard heeft een slecht gebit en gaat elk jaar naar de tandarts, afgelopen juni zijn ze nog gedaan. Zijn gebit is in orde.
En vandaag moet ik zeggen dat de mest er een stuk beter uit zag!!! even voorzichtig blij kijken en morgen afwachten...

Saffira01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:38

Fijn om te horen dat het al beter gaat.

Groetjes

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 10:40

Mest is vandaag ook nog goed, nog niet perecte ballen maar wel stuk compacter, wel nog wat vocht langs zijn bilnaad...

Saffira01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:49

Saffira01 schreef:
Fijn om te horen dat het al beter gaat.

Groetjes

Ik heb per ongeluk mijn naam verandert ipv mijn wachtwoord ;-) Saffira01 is Marjo27.... Lekker suf van me.

Groetjes

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 11:55

Gaat toch weer iets minder, gisteren de billen en staart nogmaals gewassen en vanmorgen was het toch weer nat. de mest valt me nog mee maar ik bel maandag toch de dierenarts om nog een keer bloed af te nemen en de mest te laten onderzoeken.