Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ollielover12 schreef:is goed ik ook !
Ga ik doen ik denk dat ik haar s'avonds in de wei zet. Volgende dag rond 12:00 eruit haal in de stal een halfuurtje laten staan en ga rijden een uurtje. Na het rijden dus om half 2 in de wei tot half 6 en doe nog wat aan vrijheidsdresuur voor 30 minuten en der dan voor de rest van de dag op de wei zet.
Tammie schreef:Ook hier het advies om het paard langer op de wei te zetten, minder krachtvoer te geven en meer hooi.
Mijn paard loopt met gemak 42 km met een gemiddelde snelheid van 10 km/h op hooi en max. een halve kg muesli en daarbij staat hij 24/7 buiten. Overdag in een groep van 13 paarden en 's nachts met z'n 2en in een ruime paddock.
Ollielover12 schreef:7:00 uur -3 scheppen natte pulp, 3/4 kiloschep Sportmengeling, 1/4 schep zemelen
12:00 uur -3/4 kiloschep Pavo-1, voederbiet
17:00 uur -3/4 kiloschep Pavo Sportmengeling, voederbiet
22:00 uur -1 kiloschep Pavo Herbasan, 1/2 kiloschep zemelen, 2 wortelen
Bij iedere voerbeurt 3/4 plak goed hooi (ruim een kilo)
Ollielover12 schreef:Dankjewel voor je advies. Ik ga er zo nog even heen , ik ga het op hooi houden gewoon.
Er baas zal er niet blij mee zijn maar voor der eigen best wil.
Ariebren schreef:En toch zou ik liever haver willen voeren.
Haver is het voer waar een paard het meeste aan heeft.
Hij verteert alles en haalt dus de voeding eruit.
Alleen je moet zoveel haver voeren als het paard nodig heeft.
Idem gerst, een heel goed paarden voer.
Al die andere voertjes zijn wat betreft rendement voor de voedsel opname minder.
Ariebren schreef:Laten nu alle granen, enz tot het geslacht gras behoren.
En mijn opmerking erbij was, kijken hoeveel er nodig is.
En helaas, krachtvoer zonder basis van granen in het algemeen bestaat niet.
Het beste wat je kan voeren is gras, dus weidegang, of hooi en voordroog van goede kwaliteit.
En verders niets, geen brood, geen appel, geen verzin het maar.
Ff een extra opmerking, ik heb paardjes die op de natuurlijke manier aan het zoeken zijn naar wortels van onkruid.
Er worden hele diepe putten gegraven in de paddocks en alle brandnetel wortels worden eruit getrokken en opgegeten.