Te druk, wat voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollielover12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:45

is goed ik ook !
Ga ik doen ik denk dat ik haar s'avonds in de wei zet. Volgende dag rond 12:00 eruit haal in de stal een halfuurtje laten staan en ga rijden een uurtje. Na het rijden dus om half 2 in de wei tot half 6 en doe nog wat aan vrijheidsdresuur voor 30 minuten en der dan voor de rest van de dag op de wei zet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:49

Jeetje, wat krijgt die veel brokken op 1 dag :wow: .

Nu weet ik niet wat voor soort paard het is, hoe veel hij gereden wordt en hoe groot, maar dan nog....volgens mij krijgt een manegepaard die meerdere uren per dag wordt ingezet nog niet eens zo veel.

Ik heb recreatiepaarden nop stal van ca. 1.50-1.55m hoog. Een kruising volbloed en een Tinker.
Mijn kruising volbloed kan duidelijk wat meer gebruiken dan de Tinker, dus het verschilt echt per paard. De Tinker wordt heel sober gevoerd en krijgt alleen weidegang en op dit moment 3 plakken hooi erbij (er staat niet veel meer op wei) op een dag en af en toe een handje Light Muesli.
Mijn paardje krijgt weidegang, 3 plakken hooi (dit worden er 4 als ze helemaal niet meer op wei komen, maar op de uitloop) en 3 keer per week een half blik Light Muesli.
Ze worden 2 keer per week bereden en dan zijn we ca. 2 tot 3 uur onderweg.

Als jij niet erop kunt rijden omdat het dier te fel is, dan heeft het baasje er ook niks aan. Dat moet ie toch ook inzien.

Ze worden dus niet zo heel intensief gebruikt, maar ik heb ervaring met een knettergekke B-pony. Die werd rustig toen we haar van de bietenpulp afhaalden. Ik voerde dit vroeger ook. Mijn kruising volbloed kon dat dus goed hebben, maar het Welshponietje was een bom energie. Van de een op andere dag was het een hele rustige pony, toen ik stopte met die bietenpulp. En dan maar iedereen me vertellen dat er vrijwel geen energie in zit 8)7 .

Maar zoveel krachtvoer erbij kan ook wel eens de reden kunnen zijn. De Fries van mijn vriendin van 1.67m, die zowat dagelijks bereden werd kreeg nog niet zoveel.
Hooi is veel belangrijker dan krachtvoer.
Krachtvoer ga je pas bijgeven als je merkt dat de pony te sloom wordt.

Ik zou dus eens minderen met de pulp en daarvoor in de plaats meer hooi geven. Ik begrijp ook wel dat bietenpulp als buikvulling gegeven wordt en dat dat goedkoper is dan hooi, daarom voerde ik het vroeger ook, maar een paard is gemaakt om hooi/gras te eten.
En dan zou ik eens wat minder krachtvoer geven. Halveer het eens en kijk dan hoe het gaat.
Nog steeds te fel= Dan meer hooi en minder krachtvoer.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:50

Poeh, als ik die van mij de helft zou geven, zou hij al stuiteren! Zeker minderen met de pavo1 en sportgebeuren! Meneer van mij krijgt enkel brok (conditiebrok van pavo) na het rijden. Verder 2 maal daags muesli met vitaminesupplementen (bij elkaar 1,5 kiloschep) en veel hooi en kuil. Ohja, en wortels in de winter. Doe hij het prima op en ik hoef me niet meer de hele tijd vast te houden! En ook de hele dag (12-14 uur) naar buiten.
Trouwens, zadel laten controleren door een zadelmaker. kan een hoop problemen schelen.
En mag jij nu bepalen wat hij eet? Of heeft eigenaar nog invloed?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:51

Ollielover12 schreef:
is goed ik ook !
Ga ik doen ik denk dat ik haar s'avonds in de wei zet. Volgende dag rond 12:00 eruit haal in de stal een halfuurtje laten staan en ga rijden een uurtje. Na het rijden dus om half 2 in de wei tot half 6 en doe nog wat aan vrijheidsdresuur voor 30 minuten en der dan voor de rest van de dag op de wei zet.

Dat zou wel super zijn! Heeft je paard al wel een beetje vacht? Want het is natuurlijk wel een overgang van zo weinig naar dit. :)

Ollielover12

Re: Te druk, wat voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:52

Ja die is er wel al aardig dus dat kan ze wel aan en anders doe ik er af en toe een deken op in de wei

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:54

Ook hier het advies om het paard langer op de wei te zetten, minder krachtvoer te geven en meer hooi.

Mijn paard loopt met gemak 42 km met een gemiddelde snelheid van 10 km/h op hooi en max. een halve kg muesli en daarbij staat hij 24/7 buiten. Overdag in een groep van 13 paarden en 's nachts met z'n 2en in een ruime paddock.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:00

Tammie schreef:
Ook hier het advies om het paard langer op de wei te zetten, minder krachtvoer te geven en meer hooi.

Mijn paard loopt met gemak 42 km met een gemiddelde snelheid van 10 km/h op hooi en max. een halve kg muesli en daarbij staat hij 24/7 buiten. Overdag in een groep van 13 paarden en 's nachts met z'n 2en in een ruime paddock.

Zo is dat! +:)+

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:06

VSW -> VS

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:07

Heeft de eigenaar te veel geld ??
Er gaan bergen extra krachtvoer naar het paard.
En ga er maar vanuit dat een paard in de huidige omstandigheden dat echt niet nodig heeft.
Goed hooi, minimaal 1 kg per 100 kg lichaams gewicht en hooguit een kilo krachtvoer per dag van een goed merk.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:38

Ollielover12 schreef:
7:00 uur -3 scheppen natte pulp, 3/4 kiloschep Sportmengeling, 1/4 schep zemelen
12:00 uur -3/4 kiloschep Pavo-1, voederbiet
17:00 uur -3/4 kiloschep Pavo Sportmengeling, voederbiet
22:00 uur -1 kiloschep Pavo Herbasan, 1/2 kiloschep zemelen, 2 wortelen
Bij iedere voerbeurt 3/4 plak goed hooi (ruim een kilo)

ik zou naar zoiets gaan
7:00 uur -1/4 schep basis/ onderhoudsbrok met laag suiker/ zetmeelgehalte en melasse vrij( bv healthy herbs)
12:00 uur -1/4 schep basis/ onderhoudsbrok met laag suiker/ zetmeelgehalte en melasse vrij
17:00 uur -1/4 schep basis/ onderhoudsbrok met laag suiker/ zetmeelgehalte en melasse vrij
22:00 uur - 1/2 kiloschep zemelen
Bij iedere voerbeurt zeker(!) 2 kg goed hooi

en zoveel mogelijk naar buiten, met het rantsoen wat je hierboven hebt gezet wordt elk paard knettergek in zn kop. Veel paarden worden nou eenmaal overvoerd, maar mensen wake up wij zijn niet olympisch bezig wij doen niet aan topsport als we een Z proefje rijden! Paarden in de basis doen het prima op weinig brok en veel hooi.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:33

Veel hooi weinig brok!
Misschien alleen brok als je hebt gereden of elke voerbeurt een handje brok.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:32

Ollielover12 schreef:
Dankjewel voor je advies. Ik ga er zo nog even heen , ik ga het op hooi houden gewoon.
Er baas zal er niet blij mee zijn maar voor der eigen best wil.

Ik zou toch eerst even goed met de baas overleggen, ik zou er ook niet blij mee zijn als een bijrijdster (heb ik niet, maar stel.. ;) ) zo even het rantsoen van mijn paard aan gaat passen, dat lijkt me logisch. Straks geef jij niks en de baas overmorgen weer wel, dan krijg je enorme schommelingen en dat is ook nog gevaarlijk bovendien ivm spierbevangenheid.

Ik vind het ook erg veel krachtvoer en weinig hooi. Ik heb een arabiertje dat ook snel fris is van krachtvoer, zij krijgt het dubbele aan hooi (9-10 kg) en slechts een 200 gram suiker/zetmeelarme muesli op een dag. (marstall faser light).

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:37

Wat ik zelf een hele goede vind is Marstalls muesli havervrij.
Complete voeding waarbij je niets anders erbij hoeft te geven buiten het ruwvoer om.
Paarden staan goed in hun energie, maar worden er niet onnodig heet van.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:49

Pfff; die krijgt wel veel inderdaad! Die van mij doet het nu op 2 handjes brok om een beetje mee te doen met de rest van stal en verder alleen ruwvoer.
Nu wordt die van mij sowieso al dik van lucht en met krachtvoer erbij zou ik echt een bommetje onder mn kont hebben; zeker in deze tijd van het jaar!

Maar even een vraag: vindt de eigenaar het goed dat je zelf zomaar het voerschema gaat aanpassen? Ga je dat van te voren nog met hem/haar overleggen?
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind ook dat het in dit geval wel wat minder kan! Maar als ik een bijrijdster zou hebben die achter mijn rug om zomaar veranderingen zou doorvoeren, zou ik 'not amused' zijn... :o

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:30

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd of TS al verschil merkt nu er minder krachtvoer gegeven wordt.
De energie van bietenpulp staat gelijk aan die van haver, dus dat is veel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:38

En toch zou ik liever haver willen voeren.
Haver is het voer waar een paard het meeste aan heeft.
Hij verteert alles en haalt dus de voeding eruit.
Alleen je moet zoveel haver voeren als het paard nodig heeft.
Idem gerst, een heel goed paarden voer.
Al die andere voertjes zijn wat betreft rendement voor de voedsel opname minder.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:01

Ariebren schreef:
En toch zou ik liever haver willen voeren.
Haver is het voer waar een paard het meeste aan heeft.
Hij verteert alles en haalt dus de voeding eruit.
Alleen je moet zoveel haver voeren als het paard nodig heeft.
Idem gerst, een heel goed paarden voer.
Al die andere voertjes zijn wat betreft rendement voor de voedsel opname minder.

Het is maar hoe je het bekijkt. Het paardensysteem is helemaal niet 'gebouwd' op het verteren van granen, maar op het verteren van grassen, kruiden, takken, mos etc. Dus aan dat laatste heeft het paard het meest, want is het best verteerbaar voor hen. Daarnaast geven granen snelle energie, wat vooral voor paarden die al genoeg energie van zichzelf hebben alleen maar heel lastig te handelen is, waardoor je vaak de situatie ziet zoals TS beschrijft. Wil je ervoor zorgen dat je paard alle voedingsstoffen binnen krijgt, is de basis goed en voldoende ruwvoer (liefst geanalyseerd, zodat je weet wat je geeft, maar dat gaat helaas niet altijd of heeft geen zin als je bijv. steeds van een andere partij voert) en de evt. aanvulling is krachtvoer of misschien wel alleen een vitaminesupplement. En dat krachtvoer hoeft helemaal niet op basis van granen te zijn, wat mij betreft zelfs liever niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:18

Laten nu alle granen, enz tot het geslacht gras behoren. :7
En mijn opmerking erbij was, kijken hoeveel er nodig is.

En helaas, krachtvoer zonder basis van granen in het algemeen bestaat niet.

Het beste wat je kan voeren is gras, dus weidegang, of hooi en voordroog van goede kwaliteit.
En verders niets, geen brood, geen appel, geen verzin het maar.

Ff een extra opmerking, ik heb paardjes die op de natuurlijke manier aan het zoeken zijn naar wortels van onkruid.
Er worden hele diepe putten gegraven in de paddocks en alle brandnetel wortels worden eruit getrokken en opgegeten.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:42

Ariebren schreef:
Laten nu alle granen, enz tot het geslacht gras behoren. :7
En mijn opmerking erbij was, kijken hoeveel er nodig is.

En helaas, krachtvoer zonder basis van granen in het algemeen bestaat niet.

Het beste wat je kan voeren is gras, dus weidegang, of hooi en voordroog van goede kwaliteit.
En verders niets, geen brood, geen appel, geen verzin het maar.

Ff een extra opmerking, ik heb paardjes die op de natuurlijke manier aan het zoeken zijn naar wortels van onkruid.
Er worden hele diepe putten gegraven in de paddocks en alle brandnetel wortels worden eruit getrokken en opgegeten.

Granen kunnen dan wel of niet tot het geslacht gras horen, dat maakt niet dat het in het menu van paarden past. In de natuur eet een paard geen granen. Het systeem is daar dus ook niet op ingericht. En er is wel krachtvoer zonder granen. Kijk bv eens bij voergezond.nl voor meer info.
Ik ben het overigens met je eens dat het ook om de hoeveelheden gaat; in beperkte mate is het niet zo erg als in de mate waarin veel paarden het voorgeschoteld krijgen. Daarnaast gaat het ook om alle 'zooi' die er verder nog in de zakken muesli en biks verwerkt zit.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:42

Ondanks dat de eigenaar er momenteel niet voor kan zorgen zou ik (als eigenaar) het niet fijn vinden als een 11 jarige het dieet van mijn paard gaat veranderen zonder overleg als duidelijk is gemaakt dat ik (als eigenaar) wil dat ze dit krijgt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:45

Neem aan dat je al die wijzigingen in het dieet bespreekt met de eigenaar?
Ik zou er namelijk helemaal niet blij mee zijn als een bijrijdster/verzorgster met dat soort dingen aan de haal gaat!

1amber1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:41

Ik heb een arabiertje en als je die dat zou geven wat jij gaf zou die helemaal compleet doorslaan.. hij is van nature al erg temprament vol dus is geef hem : Pavo nerv control (google maar eens , werkt bij mij perfect!) En als brok : Pavo Liga ( Brok met alleen vitamine, maar zonder stoffen waardoor hij nog meer energie word) en verder gewoon een paar keer per dag wat hooi.