Pepernoten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:44

Tja mn paard heb ik het nog nooit gevoerd. Mn konijn heeft er ooit 1 per ongeluk opgegeten (kruidnootje, lag onder de bank en konijn liep los in huis) en die vond hem heerlijk.

Gezond zal het niet zijn, maar 1tje kan geen kwaad... :n

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:45

Miss_Montana schreef:
Cowgirl schreef:
Ik maak er altijd slobber van. Halve kilo in de emmer, warm water erbij en smullen maar. :){

Echt waar? Wat grappig! Maar doe je dat dan met die grote dingen (taai-taai's) of echte pepernootjes waar de pieten mee strooien? Mijn paard is dol op die laatste zijn we vorig jaar toevallig achter gekomen. Denk dat ik haar met een bakje slobber incl. pepernootjes heel blij kan maken haha!

Zelfde vraag hier ja, want die taai taai's mengen toch niet zo goed met (warm) water, lijkt me?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:46

Ach mijn paard krijgt ook winegums, appelsap, koekjes, snoepjes etc. ook pallekrige dingen en hij leeft nog steeds! :))

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:48

_Amigo schreef:
Ach mijn paard krijgt ook winegums, appelsap, koekjes, snoepjes etc. ook pallekrige dingen en hij leeft nog steeds! :))

Zei ik ergens dat ze er van dood gaan?

Ik zeg nergens dat ze er van dood gaan. En voor de TS: nee er zit niets in dat giftig is (in die hoeveelheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:50

Iris82 schreef:
_Amigo schreef:

Zei ik ergens dat ze er van dood gaan?

Ik zeg nergens dat ze er van dood gaan. En voor de TS: nee er zit niets in dat giftig is (in die hoeveelheid).

Bedankt voor je reactie :) (allemaal trouwens.)

Ik zal binnenkort eens kijken of ze het lust (vast wel),

jazzgps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:52

Ts giftig zijn de kruidnoten niet.
Chocola is wel giftig voor paarden en honden. dus dat moet je ook niet gaan voeren aan je pony.
En ts wou alleen haar pony een kruidnoot laten proeven, dat kan helemaal geen kwaad. ;)
Laatst bijgewerkt door jazzgps op 12-11-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Pepernoten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:53

Ik durf [naam] ook geen chocola te geven omdat ik weet dat dat voor honden giftig is dus ik denk voor pony's ook wel.
+ Chocola is allemaal chemische troep.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:06

Paard moet ook genieten van de Sinerklaastijd?? Waarom? Wat is daarvan nou weer de toegevoegde waarde? paard wordt echt niet gelukkiger als hij een kruidnootje krijgt. Geef het dier liever iets normaals.

En daarbij.... een liksteen voorziet in behoeften als zouten en mineralen, dus die wordt wel degelijk gegeven met een duidelijke bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:09

Mijn hond en pony zijn er gek uit,toen ging ik er ook een aan mijn andere 2 geven en die waren ook helemaal
gek ervan. :))

Ik denk trouwens dat die slobber-reactie sarcastisch was :')

Ik voer trouwens kruidnoten,geen pepernoten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:14

Goof schreef:
Paard moet ook genieten van de Sinerklaastijd?? Waarom? Wat is daarvan nou weer de toegevoegde waarde? paard wordt echt niet gelukkiger als hij een kruidnootje krijgt. Geef het dier liever iets normaals.

En daarbij.... een liksteen voorziet in behoeften als zouten en mineralen, dus die wordt wel degelijk gegeven met een duidelijke bedoeling.

Omdat ik vind dat mijn pony met mij mee mag doen met dingen. Ik vier haar verjaardag/kerst ook met [naam].

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:22

Een liksteen heeft wel degelijk een functie, die hangt niet voor de lol in een stal ;).

Ik snap best dat je je pony wilt betrekken bij bepaalde dagen en feesten, maar dat doe je alleen voor jezelf.
Je pony heeft daar totaal geen besef van :).

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:24

_Pretty schreef:
Mag ik even weten, nu jullie mij ook vragen stellen, waarom er meteen zo sarcastisch wordt gedaan?
Ik stel gewoon een vraag en wil hier graag antwoord op. Waarom zet je je paard in de stal met een liksteen, wordt ie ook niet beter op toch? Wat maakt het uit,

Dus pepernootjes zijn niet verstandig, maar kruidnootjes zijn niet erg?

Liksteen worden ze wel degelijk beter van ;)
Dat heeft een functie om hun mineralen weer op pijl te brengen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:35

Die van mij krijgt ook al jaren kruidnootjes maar is echt een allesvreter, hij vind sinasappel, manderijn, banaan, meloen, patat helemaal geweldig..Maar chocola of drop krijgt hij niet..Wel bruin brood wat eerst gedroogd is in de oven..
Hij is 24 jaar en is ongeveer aan z'n 3de jeugd bezig..

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:53

FlorisSam schreef:
Ik denk trouwens dat die slobber-reactie sarcastisch was :')

Oh :')

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:03

ik denk eerlijk gezegd dat als jij je paard wilt laten genieten van de sinterklaastijd dat je haar dan beter een keer een extra snoepje/boterham/wortel ed kan geven dan een pepernoot, laten proeven kan geen kwaad, maar ik denk sowieso niet dat je pony heeft er besef van heeft, als jij een pepernoot geeft dat het is om haar van sinterklaas te laten genieten ;) maar ik snap wat je bedoelt want met dierendag/verjaardagen enzo verwen ik de dieren ook graag hoor!

en jouw opmerking van een liksteen is niet waar meid, een liksteen heeft zeker wel een functie, het zorgt dat het paard in zijn eigen zoutbehoefte kan voorzien, als een paard bijvoorbeeld veel zweet is een liksteen heel nuttig, aangezien je bij zweten zout verliest.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:03

Ik wou net zeggen, ik denk niet dat ze dat meende haha :=

Desireex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:07

mijn pony eet ook altijd alles als ik even niet kijk heeft zelfs een keer plakje ham gejat maar heel gezond is het idd niet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:09

_Pretty schreef:
Ik durf Pretty ook geen chocola te geven omdat ik weet dat dat voor honden giftig is dus ik denk voor pony's ook wel.
+ Chocola is allemaal chemische troep.

Chocolade is net zo chemisch als laten we zeggen, suiker. Het wordt gewoon uit een plant gewonnen.

Het afval daarvan (cacaodoppen) is jarenlang in biks verwerkt. Cacao/chocolade is dus níet giftig voor paarden. Alleen zit er een stof in cacao die vergelijkbaar is met theophylline, en theophylline staat op de dopinglijst van de FEI. Toen de ondergrens voor positief testen steeds strenger werd zijn er aardig wat paarden ten onrechte positief bevonden.
Daarom worden er tegenwoordig geen cacaodoppen meer in paardenvoer verwerkt. Maar giftig is het dus niet echt voor paarden.

Honden kunnen erg slecht tegen theophylline en aanverwante stoffen, vandaar dat het voor hun wel giftig is.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 10:20

Theobromine is de werkzame stof in cacao. Het betekent zoveel als godenspijs. Aan deze stof zijn bijvoorbeeld ook theïne, cafeïne en nicotine verwant.

Sintsnoepgoed lijkt me ongeschikt, doch ongevaarlijk voor paarden. Doe maar een worteltje :9

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:22

NeverGiveUp schreef:
Ik wou net zeggen, ik denk niet dat ze dat meende haha :=

Nu ik het nalees denk ik ook; hmmmm, dat was vast niet serieus :') :')

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:29

In mijn penny tijd kreeg mijn paardje altijd pepernoten met sinterklaas. Normaal ging ze omdraaien omdat ze naar huis wou. Nu wou ze met buitenrit ineens niet naar huis. Werkt hardstikke goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:31

arans schreef:
In mijn penny tijd kreeg mijn paardje altijd pepernoten met sinterklaas. Normaal ging ze omdraaien omdat ze naar huis wou. Nu wou ze met buitenrit ineens niet naar huis. Werkt hardstikke goed.

hahah geweldig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:34

Oh ik dacht dat een zoutblok en een liksteen iets anders waren...
Nou bedankt voor alle reacties, ik ben blij met de informatie.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:37

Hou het maar bij een wortel en snoepje, zoiets moet je niet willen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:49

Mirr89 schreef:
Hou het maar bij een wortel en snoepje, zoiets moet je niet willen....

Ik moet niks, behalve ademen :Y)