Vreemd soort zomereczeem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:53

ik begrijp je zeker,maar mijn veulenhad ook een dikke hals van het schuren en over het lichaam veel schilfers.tekeen van zomer exceem maar ook van luizen/mijten.ik hoop voor je dat het geen zomerexceem is maar dat merk je snel genoeg want we gaan de winter in.ik heb veel baat gehad bij het 2de spul waar ik mee waste
grrr schreef:
Zomereczeem is zeker wel eerder zichtbaar dan pas bij 3 jaar en ouder. Ik heb er veel ervaring mee en bijv. onze tinkerruin (inmiddels verkocht) kreeg er op 1,5 jarige leeftijd last van.

Mijn veulen nu is gewassen met Sebacil (2x) tegen eventuele luizen en mijten, en voor het geval het mijt was een tijdje later ook nog ingespoten met Dectomax.
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat zo is toch? En als mijn veulen alle tekenen van ZE heeft (en ik hoop natuurlijk van harte dat het niet zo is), zou het dom zijn m'n kop in het zand te steken. Ze heeft een erg dikke nek met groeven, schilfers, eigenlijk precies zoals een ZE paard heeft.
Ik hoop dus heel erg dat het niet zo is, maar ben er wel bang voor.

Hoe is het inmiddels met de fjord, TS?

Phytotreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:43

Je DA kan zeer snel eenvoudig een mijt of schimmel infectie vaststellen en zal dit zeker hebben gedaan. In veel gevallen blijft dan de diagnose ZE over en vraagt dit van de eigenaar extra aandacht en een strak behandelingsregime om dit onder controle te krijgen.

Kijk eens op http://www.zomereczeem.info voor meer informatie over ZE. Hier tref je informatie aan en behandelmethoden of producten waarmee je het grotendeels kunt voorkomen of behandelen.

Door de relatief hoge temperaturen van afgelopen week (zelfs tot boven de 20 graden) komen nu nog veel muggen larven uit en zijn de muggen soms meer aanwezig dan afgelopen zomerperiode. ZE komt tot ver in oktober-november voor, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden.

Een goede (en goed passende) eczeemdeken geeft de muggen geen of zeker minder kans. Een insectenspray zal ze ook op afstand houden (hierbij werken helaas de natuurlijke sprays korter en minder effectief dan de chemische varianten, blijkt uit diverse studies) en voor de aangetaste huid zijn vele huidverzorgingsproducten te vinden, waarvan er enkele ook goede klinische tests zijn ondergaan, zodat je weet wat je koopt en wat je mag verwachten.

De rol van voeding en voedings-supplementen wordt vaak besproken en we kijken er naar uit dat dit ook door middel van een onafhankelijke wetenschappelijke studie wordt onderbouwd, zodat we hier een goed inzicht krijgen in welke supplementen aantoonbare verbetering kunnen brengen.

MiSsY_Me

Re: Vreemd soort zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:50

Mijn nieuwe pony heeft zo'n beetje precies hetzelfde...!!

Zitten ook te denken aan zomer exceem, maar nu denk ik dat het misschien toch rainrot/regenschurft is, moet je daar maar eens wat over opzoeken!

Dat krijgen paarden wanneer ze bijv 24 per dag op de wei staan, ook met hevige regen en vochtig weer, en wanneer ze een wat mindere weerstand hebben.

Ik was eerst in de weer met een anti jeuk spray, heb haar al een vitaminespuit gegeven, ze krijgt lijnzaadolie door haar bix, en vanaf morgen ga ik beginnen met een betadinezalf.

Btw, ik heb haar ook geschoren, dit was voor haar een hele opluchting, al veel minder jeuk, en ik kan zelf beter zien waar de wondjes precies zitten en het dus beter behandelen.

Hoop dat ik je een betje geholpen heb :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:52

Ts ik vrees dat je paardje idd zomereczeem heeft. ;(
Ik heb ook een fjord (22j) met zomer eczeem,de hele zomer is het kei goed gegaan,zelfs hele dagen zonder eczeemdeken kunnen lopen,tot september/oktober toen begon het gezeiks.Niks dan jeuk jeuk jeuk.
Die ellendige mugjes (colicoïde mug) zijn er volop. |(
Daarbij had mn pony ook nog eens een super dikke vacht,daarbij begon ze flink te zweten en werd echt helemaal elendig!
Uit wanhoop heb ik haar gisteren het lijf geschoren,om zo beter de wonden te kunnen verzorgen en dat er lucht aan het vel kan.
Mijn god wat viel er een last van het dier af,ze keek gewoon opgelucht! :wow:

Nu is het al wat rustiger,ze heeft een staldeken op en verder gebruik ik de producten van Efrata,deze zijn op dode zeezout basis wat de jeuk wegneemt en/of kalmeerd.
Maar op het moment is het horror buiten voor eczemertjes,laten we hopen dat het snel gaat vriezen pffff

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:56

Zomereczeem kan altijd ontstaan of in hele lichte mate aanwezig zijn waardoor het paard niks lijkt te hebben, waarna het plots 'toeslaat'.
Niemand weet nog hoe het komt, wel word gedacht dat erfelijkheid en stress boosdoeneers zijn.
Bij ons was er een paard dat pas na 3 jaar echt last kreeg, schuurde altijd wel wat bij de staart daarvoor maar dat doen heel veel paarden.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:59

Ziet eruit als zomereczeem...al hoop ik dat ik het mis heb voor jullie.

Mijn shet had het ook in erge mate en dan heb je idd buiten de manen en staart jeuk ook de liezen,buik,koker die open kunnen liggen(kleine wondjes en verharde plekken)
Je zegt dat er een ven in de buurt is.....dan heb je ook meer last van muggen.
Snel weg halen daar is mischien een optie....hopelijk heeft hij er in jou omgeving minder/geen last van.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:55

Roane schreef:
En dan word het gewoon in een stal zetten zonder contact met andere paarden, simpel.

Is dat dan wel verstandig?
op stal heeft hij 4 muren waar hij tegenaan kan schuren....
Is er mss iemand bij je in de buurt die een paddock heeft of iets dergelijks?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:08

Ik vind het toch niet zo duidelijk zomereczeem hoor.
Bij zomereczeem zit de jeuk vooral in manen en staart, en buiknaad. En een verdikte, harde manenkam.
Maar jouw paardje heeft ook jeuk aan zijn dijbenen en op het heupuitsteeksel. Dan denk ik eerder aan schimmel/ mijt/ schurft en is de behandeling heel anders.

Laat je er een dierenarts naar kijken?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 10:46

Jowien: zo zit ik dus ook, al kan dat nog vrij weinig zeggen. En natuurlijk laat ik er een dierearts naar kijken.

Nientje78: een paddock heeft ook vier mooie hekken, ik hoop dat hij met een badje de meeste jeuk kwijt is, daar hoop ik even op. Schuren gaat hij toch wel doen, of hij nou in een stal staat (muren) paddock (hekwerk) of wei (idem.)

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:49

Wij hadden idd ook 4 hekken voor een paddock,maar
dan hadden we de stroomdraden aan de binnenkant zitten.
Hetzelfde bij een weiland,ik had een fjord met ZE en heeft toen niet kunnen schuren.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 10:55

Nja die optie heb ik niet, dus het word even hopen op het chemische badje dat de jeuk kan verlichten of wegneemt. Zit even niks anders op.

grotere uitdaging vind ik hem in de trailer krijgen voor een reis van 2 uur. Ik heb de tips al gekregen van mentholpoeder, wat mijn moeder vroeger gebruikten op de pokken die we hadden. Jenever en alles met een hoger alcoholpercentage omdat het verdoofd.
En antivries, toen stond ik even met m'n oren te klapperen maar dat schijnt ook te helpen. Ik ga dat niet doen; open wonden, chemisch spul, no thank you. Ik gok het dan wel op de alcohol en de poeder.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:58

Hoi Anouk
Ben behoorlijk geschrokken van hoe hij er uit ziet maar volgens mijn is het geen zomerexzeem dan had hij daar toch al eerder last van moeten hebben nu hij bij Jan buiten stond.
Mischien kun je DA Greven (de watermolen in Haaksbergen) bellen ik heb mijn vorige paard Saskia daat altijd laten spuiten voor de exzeem dan is de jeuk tenminste weg dat kan mischien wel via de eigen DA
Verder heeft Yfke geen last van schuren nu wel maar dat komt volgens mij van het voer als ik haar op hooi hou dan heeft ze nergens geen last van maar te veel eiwitten zijn bij haar ook verkeerd maar volgens mij heeft Yf geen zomerexzeem.
Ik vind het heel vervelend voor zowel jou maar nog erger voor het kleine ventje van je
Groetjes van ons allemaal

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:37

jowien schreef:
Bij zomereczeem zit de jeuk vooral in manen en staart, en buiknaad. En een verdikte, harde manenkam.
Maar jouw paardje heeft ook jeuk aan zijn dijbenen en op het heupuitsteeksel. Dan denk ik eerder aan schimmel/ mijt/ schurft en is de behandeling heel anders.

Nee hoor,de uitingen van zomereczeem zijn zeer verschillend!
Het ene paard schuurd zn staart aan gort en laat de manen heel de ander schuurt weer enkel de buik enz enz.
De foto's van ts wijzen er duidelijk op dat er een overreaktie is van de muggen/insectenbeten op het fjordje.
Zo zag mijn fjordje 2 dagen geleden ook uit,schouders kaal geschuurd,gezicht aan flarden en terwijl de staart lange tijd bespaard is gebleven is deze nu ook kapot geschuurd.
Als het luizen of andere besmettingen zouden zijn dan hadden er op zn minst nog enkele dieren in die kudde last van moeten hebben.

Ik vind het uitgaand van de foto's echt wel lijken op zomereczeem.Maar goed,als men twijfeld kan men altijd een onderzoek doen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 12:43

Tis nu 50/50 wat mensen zeggen of het wel of niet zomereczeem luizen, mijten is etc en daar pin ik mijn oordeel ook niet aan vast.

Ik probeer nu in alle nood een stal te vinden, maar of ze willen geen stal bieden aan een anderhalfjarigen, of ze zeggen 'weet je wel zeker dat het ZE is?'
Nja ik ben er niet 100% van overtuigd, natuurlijk niet, I'm in denial :p maar er zijn nu 2 dierenartsen die zeggen ZE, eentje wil garant staan, en potdomme geef me dan gewoon een stal :') of iig een plekje in de buurt...

Zucht, gezeik.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:51

als het luis/mijten zijn dan hoeft het niet te zijn dat ook maar een enkel ander dier er last van heeft,want heeft met de weerstand te maken.dus in een kudde is het zeker mogelijk dat maar een paard er last van heeft.

ik kan best begrijpe dat niemand je nu een stal wilt geven.heel rot voor jou maar bekijk het van hun kant.
funnyhorses schreef:
jowien schreef:

Nee hoor,de uitingen van zomereczeem zijn zeer verschillend!
Het ene paard schuurd zn staart aan gort en laat de manen heel de ander schuurt weer enkel de buik enz enz.
De foto's van ts wijzen er duidelijk op dat er een overreaktie is van de muggen/insectenbeten op het fjordje.
Zo zag mijn fjordje 2 dagen geleden ook uit,schouders kaal geschuurd,gezicht aan flarden en terwijl de staart lange tijd bespaard is gebleven is deze nu ook kapot geschuurd.
Als het luizen of andere besmettingen zouden zijn dan hadden er op zn minst nog enkele dieren in die kudde last van moeten hebben.

Ik vind het uitgaand van de foto's echt wel lijken op zomereczeem.Maar goed,als men twijfeld kan men altijd een onderzoek doen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 12:58

Keona, ik snap hun kant best. Maar iedereen hier snapt denk ik mijn kant ook wel als ik zeg lichtelijk geïrriteerd te raken omdat ik niks vinden kan, met 2 DA's die zeggen zomereczeem, en niemand die me hebben wil, maar wel met een beestje dat hulp nodig heeft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:17

ja dat begrijp ik zeker,kun je dan niet beter richting de pony gaan en daar kijken voor een goede dierenarts.als je niks kunt vinden.op bokt zullen er zeker tips gegeven kunne worden van goede dierenartsen in de buurt van je veulen.ik hoop dat je wl iets vind.misschien op roep op bokt zetten voor een plekje bij jou in d buurt.succes
Roane schreef:
Keona, ik snap hun kant best. Maar iedereen hier snapt denk ik mijn kant ook wel als ik zeg lichtelijk geïrriteerd te raken omdat ik niks vinden kan, met 2 DA's die zeggen zomereczeem, en niemand die me hebben wil, maar wel met een beestje dat hulp nodig heeft.

Siepi

Re: Vreemd soort zomereczeem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:28

Wat zegt Jan van dit alles dan

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:33

Mijn paard heeft ook zomerexceem en die heeft op precies dezelfde plaatsen jeuk en kale plekjes.
Toen hij nog veulen was is het ook pas in oktober gekomen, die erge jeuk.
Stress verergert zomerexceem, dus ik zou je veulen zeker niet afzonderen van andere paarden. Misschien is nu verhuizen niet eens een handig idee. Missch kun je beter daar een DA laten komen en je jaarling over aantal weken verhuizen als hij tot rust is gekomen van de jeuk. Je kunt als je hem toch naar huis toe haalt dan alsnog een exceemdeken opgooien of alleen 's middags van 4 tot 6 je paard op stal doen. De vliegjes zijn er nu nl alleen nog maar rond die tijd en omdat het volgende week kouder wordt is het waarschijnlijk voorbij met exceemseizoen.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:04

Tinker van mij heeft sinds dit jaar (einde zomer) ook jeukklachten en opengebeten plekken, net als dit paardje over zijn hele lijf.. Zomereczeem geconstateerd.. luizen, mijten, schimmels etc zijn uitgesloten, het arme dier ziet er niet uit.

Volgend jaar op tijd onder een deken zetten en hopen dat zijn klachten minder zijn dan nu. Was nu de opengebeten plekjes met betadine en smeer de harde manenkam in met teetrea, dat lijkt wel wat te verzachten voor hem.

Hopen voor het paard dat het weer snel omslaat en dat hij de winter jeukvrij door kan komen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:03

Naar mijn mening is het zomerexceem en dat is niet zo fijn want hoe jonger ze het krijgen hoe erger het vaak is, dat is mij verteld.
Een stal zoeken en hem behandelen is de beste optie veel succes met hem en hopen dat je de jeuk een beetje weg krijgt.
Als je tegen de rit in de trailer op ziet zou je hem misschien wat kunnen sederen dat geeft hem ook wat rust en is voor jou veiliger.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:11

Ik vind het fijn dat mensen hun expertise even posten, ikzelf hou me even stil :) ik heb nu 2 pb's ontvangen dat ik niet goed voor m'n dier zorg, en dat ik NU wat moet gaan doen etc. Typisch bokt weer, heel triest. Dus ik hou voor de rest even mijn mond. Hulp prima, maar hier ben ik niet van gediend.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:59

Roane schreef:
Ik vind het fijn dat mensen hun expertise even posten, ikzelf hou me even stil :) ik heb nu 2 pb's ontvangen dat ik niet goed voor m'n dier zorg, en dat ik NU wat moet gaan doen etc. Typisch bokt weer, heel triest. Dus ik hou voor de rest even mijn mond. Hulp prima, maar hier ben ik niet van gediend.

Meid laat je niet gek maken joh! :(:)
Op het moment is het buiten gewoon walhalla voor alle insecten,en eczemer of niet bijna ieder paard staat zich nu te jeuken,zeker als er bomen of water in de buurt is.

Maar dat je aangevallen wordt via je pb vind ik ook bijzonder laf en dom!
Laten we hopen dat het snel koeler gaat worden dan is mijn paardje ook verlost van al die rot insecten.

Hoe gaat het nu met je fjordje?Hetzelfde of is het erger geworden?
Wat je kunt doen is insmeren met Efrata gel,dat is een niet vette gel op dodezeezout basis,ik heb goede ervaringen ermee.Het trekt de jeuk er snel uit en maakt de huid niet vet,want dat vettige gaat alleen maar meer jeuk geven.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:18

Belachelijik dat hier mensen zijn die te denken dat TS haar paardje niet zou verzorgen ze heeft er alles voor over en erg laf om haar aantevallen via pb. Groot gelijk dat ze haar energie nu in een oplossing steekt inplaats van dit forum

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:58

echt weer typische bokt,ik kreeg ook eens zo'n aanval.echt zwaar belachelijk.
ts succes met je paardje hoop dat je snel weet wat het nu werkelijk is